Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Advies gevraagd: wel of niet dit hondje nemen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

meow
Vaste gebruiker

Advies gevraagd: wel of niet dit hondje nemen

Ongelezen bericht door meow »

Ik kom even jullie mening vragen, ik zit namelijk in een lastige situatie.. mijn hart heeft eigenlijk al een keuze gemaakt, maar mijn hoofd zit nog in de 'help dit zal mijn eerste hond ooit worden' -fase.

Ik wil namelijk al jaren een hondje, heb ook eerder al op dit forum geplaatst dat ik graag een toller retrievertje wil hebben waarmee ik vanalles wil gaan doen. Nu heb ik dus gevraagd of ik van iemand een hondje mag lenen voor een week, om te kijken hoe het is om een hond te hebben, omdat ik zelf nog nooit een hond gehad heb, ook nooit bij mijn ouders thuis. Het ging echt super goed en het is echt een schatje, een kleine keeshondxherder (erg grappig om te zien, een herderkoppie op zo'n klein lijfje :lol1: ). Nu heeft dat meisje waarvan ik hem heb nog een hond, en nu zijn ze zonder elkaar zó veel liever en rustiger opeens, dat ze het misschien beter vind als Mowgli hier blijft wonen (is voor haar een hele moeilijke beslissing, ik weet hoe goed ze is met de honden).

Nu weet ik van mezelf: een pup zit er voorlopig niet in omdat ik werk heb en gewoon af en toe een paar uur weg ben, dus voor een toller zou ik nog steeds moeten wachten (wil echt heel graag van pups af aan een tollertje). Dit hondje kan makkelijk even alleen en mocht ik lange diensten maken kan ik wel iemand vinden die hem wilt uitlaten, dat moet geen probleem zijn. Ben daarnaast ook veel thuis en kan iedere dag wel minimaal 1,5 uur wandelen. Ik ben zelf ook gek op wandelen en veel tijd maken voor mijn dieren doe ik al, dus het beestje zal aan wandelingen en uitdagingen geen gebrek hebben. Daar is hij trouwens ook heel makkelijk in, hij vind het leuk om te wandelen maar heb je een dagje wat minder tijd zal hij alsnog heel rustig zijn in huis.

Nu lezen jullie al dat het een super lief en makkelijk hondje is, wel heel erg hangerig/claimerig en sommige trekjes vind ik niet zo geslaagd maar dat kan je natuurlijk altijd afleren. Een prima beginnershondje eigenlijk, ondanks dat het niet mijn eerste keus zou zijn. Hij is dus superlief, maar ik vind het gewoon eng dat het hebben van een hond zo dichtbij komt denk ik (raar ding ben ik, met m'n beestenboel maar een hond is toch wel eng :LOL: ). Ik heb nu een baan, dus de enige factor die me die tijd tegenhield (geld dus) is nu ook uit het veld.. En voor die uurtjes dat ik werk weet ik zeker dat er af en toe wel iemand wilt wandelen met de beste fluffybeer (god, heb nu al koosnaampjes...), ik verwacht dat ik 3 dagen ga werken deze zomer, na de zomer ga ik verder met afstuderen maar dat kan ik prima thuis doen.

Dit is hem trouwens, een kruising herder kleine keeshond van (bijna, volgende week) 5 jaar (nu getrimt, hij heeft eigenlijk lang haar):
Afbeelding

Ik heb gezegd dat ik nu nog geen antwoord heb, vanmiddag heb ik hem terug gebracht, en dan neem ik een week om er over na te denken.. het is natuurlijk wel een dier die nog 10 jaar mee gaat (hopelijk). Ook weet ik dat het geen toller is, en dat hij andere eisen heeft, maar ik merkte dat ik hem goed dingen kan leren (hij heeft nog al een trieste puppy-tijd gehad waar hij heel soms het blokje om ging, voor de rest alleen maar in de bijkeuken in een kale mand mocht, nooit los mocht lopen, gepest werd door kinderen en nooit iets heeft geleerd. Vanaf 10 maanden woont hij bij die vriendin van me en zij heeft hem eigenlijk alleen de basis commando's geleerd en het is nu een super lief beest).

Wat vinden jullie? Ben best wel verliefd geworden.... :I:
*Ellen*

Re: Advies gevraagd: wel of niet dit hondje nemen

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Niet doen.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Bij twijfel niet doen.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Als je er de tijd voor hebt zou ik het zeker doen :ok:
meow
Vaste gebruiker

Nouja ik twijfel dus niet echt, merk gewoon dat ik het heel spannend vind, haha.

Waarom niet doen, Ellen?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Zeker omdat je hem al kent en hij jou, maakt het zeker een stuk gemakkelijker, zeker als eerste hond. Ik zou het doen, zou niet weten waarom niet.
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Omdat deze hond niet je droomhond is. Ik lees te veel twijfel in je tekst.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

*Ellen* schreef:Omdat deze hond niet je droomhond is. Ik lees te veel twijfel in je tekst.
Vind ik ook hoor.
....wel heel erg hangerig/claimerig en sommige trekjes vind ik niet zo geslaagd.....
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik zou het wel doen. Hoogstwaarschijnlijk wordt het al heel snel vanzelf je droomhond.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik zou het wel doen, ook al is het niet je droomhond. Soms kruist er iets je pad waar je voor moet gaan.

Ik was me ook aan het oriënteren op een Hollandse herder toen Layla voorbij kwam, Mechelse herder...
Soms moet het gewoon zo zijn, de toller komt heus nog wel een keer. Mss is dit hondje wel juist je droomhondje zonder dat je het weet.
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Het is wel een dotje hoor :I:

Wat voor trekjes heeft ie verder dan, die je wat minder vindt?
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Zou je niet vreselijk spijt krijgen als je het niet doet?
Elke hond heeft zn voors en tegens.. Perfectie bestaat niet toch?
Je weet nu wat voor hond je krijgt, een pup is meer te vormen misschien maar dat karakter weet je van te voren ook nooit 100%.
Zal vast wel goed komen toch? Je bent al verkocht volgens mij :mrgreen:
Succes met je beslissing
Afbeelding
Afbeelding
Sammiez
Actief
Mijn ras(sen): kruising klein/middelgroot
kruising border*appensenner

Ongelezen bericht door Sammiez »

Jion schreef:Dat kunnen wij toch niet bepalen aan de hand van zo'n schrijfseltje op een forum. Dat is een keuze die alleen jij kunt maken.
:ok:
hondentrimsalonsamantha.webklik.nl
meow
Vaste gebruiker

Jion: begrijpelijk! Toch kunnen jullie uit de wijze hoe ik het typ misschien iets opmaken, uiteindelijk beslis ik zelf, maar ik vind het wel belangrijk om de juiste keuze te maken, en daar heb ik hulp bij nodig. Al mijn vrienden zeggen tot nu toe doen, terwijl mijn vriend zegt niet doen..

Sandra: Hij kan me geen moment met rust laten (af te leren), hij heeft nooit leren volgen, dus loopt wel regelmatig voor mijn voeten, hij valt soms uit naar honden/kinderen maar alleen als ik hem kort aangelijnd heb.. Voor de rest is het eigenlijk echt een schat van een beest. Hij doet mijn dieren niks, hij kan loslopen, luistert erg goed en het is gewoon een lieve knuffelkont waar heel veel potentie in zit. Misschien twijfel ik gewoon op dit moment aan mezelf of ik die trekjes een beetje af kan leren omdat ik nooit een hond gehad heb..
Al moet ik wel zeggen dat toen hij er net was hij de hele tijd likte, echt obsessief zegmaar, en dat was er grotendeels al uit toen ik hem weg gebracht had, dus ik weet ook ergens wel dat ik het kan, en ik voel dieren sowieso erg goed aan.. maar het is vooral spannend omdat het een risico blijft.. Dan zou de vraag moeten zijn of ik ermee zou kunnen 'leven' als hij die trekjes blijft houden misschien.... en dat zou ik ook nog wel kunnen, maar mijn vriend daarentegen (al wonen we voorlopig toch nog niet samen... ;) )
Laatst gewijzigd door meow op 09 mei 2013 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Hylos
Zeer actief

Ze vraagt enkel om een mening, niet of wij de beslissing voor dr willen maken :scratch:
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Woon je samen met je vriend? Lijkt me niet handig als hij er niet achter staat in dat geval..
Afbeelding
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik zou het van deze week laten afhangen, mis je hem vreselijk, terughalen. Ben je blij dat je geen rekening meer hoeft te houden met hem (of zijn mindere trekjes), niet doen. Stiekem denk ik dat je het zelf al wel weet, alleen nog eng vindt om toe te geven voor jezelf.
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Jion schreef:Dat kunnen wij toch niet bepalen aan de hand van zo'n schrijfseltje op een forum. Dat is een keuze die alleen jij kunt maken.
Vind ik ook. Denk er vooral goed over na of het echt wel jouw keuze is en niet iets waartoe je je verplicht voelt :wink:
meow
Vaste gebruiker

Had het net veranderd, we wonen niet samen en denk dat dat de komende 2 á 3 jaar nog niet gaat gebeuren.

Natuurlijk maak ik uiteindelijk zelf de beslissing, maar vind het wel fijne input als mensen een duidelijke mening hebben (het liefst met argumenten ;) )
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Bedenk dat het hondje maar kort bij je was. Sommige honden sluiten zich helemaal af, andere zijn uiterst oplettend en willen alles weten wat je doet. De tijd voor een hond rust vind in huis heeft even tijd nodig. Obsessief likken, voor je voeten lopen etc kan dus ook gewoon iets van tijdelijke aard zijn (vooral omdat je aangeeft dat hij aan einde van week het niet meer zo veel deed).

Raakt de hond je? Dat is voor mij het belangrijkste. Een hond die ik 11 maanden opgevangen hebt, werd mij ook aangeboden. Echt ze was een ideale hond, super lief en super makkelijk, maar ze raakte mij niet. Dus we hebben dat niet gedaan en daar ook geen spijt van gehad. Een perfect hondje hoeft niet het perfecte hondje voor jou te zijn. Als jij denkt dat je gewoon rustig moet afwachten op een toller moet je gewoon je hart volgen?
Afbeelding
meow
Vaste gebruiker

gyanty schreef:Bedenk dat het hondje maar kort bij je was. Sommige honden sluiten zich helemaal af, andere zijn uiterst oplettend en willen alles weten wat je doet. De tijd voor een hond rust vind in huis heeft even tijd nodig. Obsessief likken, voor je voeten lopen etc kan dus ook gewoon iets van tijdelijke aard zijn (vooral omdat je aangeeft dat hij aan einde van week het niet meer zo veel deed).

Raakt de hond je? Dat is voor mij het belangrijkste. Een hond die ik 11 maanden opgevangen hebt, werd mij ook aangeboden. Echt ze was een ideale hond, super lief en super makkelijk, maar ze raakte mij niet. Dus we hebben dat niet gedaan en daar ook geen spijt van gehad. Een perfect hondje hoeft niet het perfecte hondje voor jou te zijn. Als jij denkt dat je gewoon rustig moet afwachten op een toller moet je gewoon je hart volgen?
Pfoe dit vind ik een hele moeilijke vraag.. Ik ben wel stiekem een beetje verliefd op hem geworden, maar dit is (naast asielhonden, heb 2 jaar in het asiel geholpen om over mijn hondenangst heen te komen -zó ironisch- :LOL: ) de eerste hond die ik écht zelf verzorgd heb, ik heb dus niet echt honden om mee te vergelijken. In het asiel merkte ik natuurlijk ook wel of ik een klik had met een hond, en welke ik zó zou meenemen, maar dit is echt een heel andere situatie.. Ik heb wel gevoel voor bepaalde dieren, zoals sommige mensen hebben (de meesten op dit forum ga ik van uit ;) hopelijk snappen jullie wat ik bedoel).

Dan moet ik het anders zien misschien: waarschijnlijk zou ik bij Mowgli als hij in het asiel zou zitten ook een goede klik hebben en hem mee willen nemen, omdat hij heel erg voor zijn verzorger op komt.. dat vind ik altijd heel fijn aan honden, ze voelen zich helemaal op hun gemak bij je en willen er alles aan doen om het voor jou ook leuk te maken en je veiligheid te geven.

@Jion: Hij houdt zelf niet van kleinere hondjes, en hij heeft bindingsangst (het duurde ook 3 jaar voordat hij écht voor me wilde gaan, pff :denken: ), dus ik denk dat het grotendeels komt door zijn eigen persoonlijke voorkeur. Wel vind hij Mowgli heel lief en hij was verbaasd dat kleine hondjes ook leuk kunnen zijn (hoezo vooroordelen..). Merk wel dat hij wat minder feeling heeft met honden (als ik zeg: niet aaien als hij zo hyper doet trekt hij z'n handen op, ziet er super onzeker uit en die hond gaat dus 3x zo hard hyperen, dat soort dingetjes merk ik het aan) terwijl hij het wel echt probeert hoor.

Maargoed z'n argument was dat ik heel erg duidelijk een toller wil, hij kon me er ook echt niet vanaf praten, heeft zo'n beetje alle grote hondenrassen opgenoemd maar ik bleef bij dat ras. Dat ik daarom een pup moet nemen (waar ik dus echt nog geen tijd voor heb) Maarja, soms komt er zo iets als dit op je pad...
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

Kan je hem niet nog een weekje of een maandje op proef nemen? Zodat jij kan wennen en de eigenaresse, want misschien zei zij het wel in een moment van verstandsverbijstering?
Ik vind het namelijk ook wel lekker als Iza ff met haar fokster mee gaat, maar god wat ben ik blij als mijn mopperkont er weer is :I:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Als je een hond zonder 'trekjes' zoekt, zou ik geen hond nemen ;) Ze hebben toch allemaal hun dingetjes? Positief danwel negatief. Dat komt vaak met de tijd en wennen aan elkaar + opvoeding wel goed. Als ik je zo hoor ben je er allang uit ;)
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Niet doen.....dit zijn niet de juiste omstandigheden en niet de juiste hond.
Ik lees andere gedachten, verlangens.
Eenmaal ja gezegd, ben je jaren onder de pannen.
meow
Vaste gebruiker

Jion: ben me er ook heel erg van bewust dat elke hond, welk ras dan ook, andere trekjes heeft. Net als mensen in een gezin heeft iedereen andere eigenschappen. Daarom is het zo leuk, niemand is hetzelfde, ook bij honden :)

Lizanne: Dat begrijp ik, als ik hem neem wil ik die trekjes proberen af te leren. Mocht dat niet lukken moet ik hem mét trekjes nemen.. haha :)

edit: weer typfouten.. Het is tijd om te gaan slapen..
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Volgens mij ben je er ook allang uit ;)
Als je er de tijd en de ruimte voor hebt en bereid bent om met en van hem te leren, is het toch okee?

Wat zouden voor jou de redenen zijn om het niet te doen?
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik vind het goed dat je er bewust over nadenkt. Zowel voor jezelf als voor het hondje.
Volgens mij hoef je niet zo aan jezelf te twijfelen. :wink:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Volgens mij hoef je ook niet te twijfelen.
Het hondje is al bij je geweest en is dus niet helemaal nieuw voor je.
Je vind hem leuk niet je droomhond maar dat zou hij wel kunnen worden als hij eenmaal in je hart zit.
Als je in dat weekje heb gezien dat het kan werken tussen jullie en jij hem kan bieden wat hij nodig heeft ''dat vind ik belangrijk dat iemand met een eerste hondje daarbij stilstaat'' Dan zie ik geen reden om het niet te doen. Als de twijfel echt aanwezig zou zijn ''en dat gevoel heb ik niet'' dan zou ik het niet doen. Ik denk dat je twijfelt omdat je gewoon echt voor dit hondje bent gevallen en daardoor bent overvallen en twijfelt of je niks over het hoofd ziet enz. Ik denk eigenlijk dat je de keuze al gemaakt hebt en wens je gewoon al veel plezier met het leuke ventje ''die had hier ook niet meer weg gegaan hoor ;)
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
meow
Vaste gebruiker

Bedankt allemaal! Denk inderdaad dat ik stiekem al een keuze gemaakt heb, en dat ik heel veel spijt ga krijgen als ik het niet doe.. Als ik hem overgenomen heb zien jullie vanzelf een fototopic voorbij komen :)
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Haha volgens mij ben je er zelf al wel uit.
Terecht het is ook een schatje om te zien.
Voor het afleren van nare trekjes kun je zelf aan de gang en als je er niet uit komt, gewoon hier vragen.
Er zijn zoveel leden hier er komt dan vast wel een antwoord of goede raad waar je wat mee kunt.
Een voordeel is, een hond van 5 is wat meer volwassener en kan nog lang genoeg mee.
Mijn vorige hondje was bijna 6 toen ik hem ophaalde en is 10 jaar lang mijn beste maatje geweest.
Maar ik wil je absoluut niet beïnvloeden hoor, uiteindelijk maak je de keus zelf :engel:
Ehm check even a.u.b. of je de camera hebt opgeladen :mrgreen:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”