Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Van ras veranderen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

yuki
Zeer actief

Re: Van ras veranderen

Ongelezen bericht door yuki »

kipo schreef:
yuki schreef:
kipo schreef:
yuki schreef:jawel, ik vind heel veel rassen leuk. Sterker nog, ik denk dat ik van bijna ieder ras een exemplaar zou kunnen vinden waar ik dol op zou kunnen worden, zelfs als het niet mijn eerste keus was. Maarrrrr ik hou nu eenmaal van "eigenaardige" honden. Of eigenheimers, geen pleasers bij voorkeur. Zolang er nog sharpeis in de opvang zitten, zal ik die nog nemen denk ik. Maar ik kijk juist ook vaak naar andere rassen. Akita's, Shiba's , Chows hebben toch wel mijn voorkeur. Grote nakers vind ik ook erg leuk, Basenji's. Maar vooral de Oosterlingen en molossers zie ik graag. Ik zie mezelf niet zo snel met een JR of Shitzu eindigen eigenlijk. Maar je weet nooit hoe het loopt :wink:
:wink: :D

Ik ben opgegroeid met herders en herder/bouvier-kruisingen. Mijn eerste eigen hond was een duitse herder x american akita, daarna een duitse herder en nu een kleine aap (hoewel die volgens Marjoleine ook grotendeels herder zou moeten zijn). Rasgroep 1 heeft toch wel mijn voorkeur, in de toekomst zie ik nog wel een keer een dh, misschien een shiloh en ik vind de Västgotaspets ook errug leuk, maar een rasloze herplaatser sluit ik ook zeker niet uit.
oosterlingen en shitzu heb je vet gemaakt, je bedoelt dat een Shitzu ook een oosterling is? :mrgreen:
Ja, ik kon het niet laten :D .
Ha ik wil echt niet alle oosterlingen in huis hebben hoor ;-) en al heb je gelijk, ik zie ze meer als boomerhondjes eigenlijk.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

yuki schreef:]

Ha ik wil echt niet alle oosterlingen in huis hebben hoor ;-) en al heb je gelijk, ik zie ze meer als boomerhondjes eigenlijk.
Nee, snap ik en een shitzu past ook helemaal niet in je lijstje, maar ik vond het wel grappig.
yuki
Zeer actief

kipo schreef:
yuki schreef:]

Nee, snap ik en een shitzu past ook helemaal niet in je lijstje, maar ik vond het wel grappig.
Yep, al moet ik zeggen dat van de kleine hondjes ik de tibetaanse spaniel wel enorm leuk vind zelfs als ik niet van de kleine hondjes ben denk ik bij deze: misschien ooit! Als hij in de mand van mijn scootmobiel moet passen wie weet :Q:

Esther
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

yuki
Zeer actief

Ja! Dat karretje heb ik zelfs al :ok:

Esther
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

ik ben niet zo van de rassen, ik vind een galgo een super karakter hebben en mijn voorkeur gaat zeker daarna uit, maar Bowie is bv al een kruising met een podenco/herder en galgo... en als op het juiste moment een andere hond op mijn pad komt zeg ik ook geen nee... zolang het maar een hond is die bij mij past en die nodig heeft wat ik kan geven..
Afbeelding
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Het liefst een jager(tje). Herder/collie past niet zo bij ons. Ongeveer kniehoog is wel de maximale grootte, vooral harig en sociaal zijn de verdere wensen.
Een stabij die zou ik wel weer willen en ben aan het rondkijken. Ik wil geen pup maar eentje van een jaar of 4. Een PBGV vind ik erg leuk en loop daar stiekem naar te zoeken, ook geen pup maar herplaatsertje.
We zien wel wat er op ons pad komt.
Groetjes, Terry
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Er zal hier altijd wel een Drent rondhobbelen maar als dat niet ( meer ) kan maakt het me eigenlijk weinig uit.
Een Terrier zie ik niet zitten omdat ik dat over het algemeen niet zulke leuke honden vind.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Inge O schreef:ik heb in het totaal al zo'n 12 verschillende rassen (inclusief een paar kruisingen) gehad en hoe meer ik er leer kennen hoe duidelijker het voor mij wordt dat de hovawart HET gewoon is voor mij. zolang het dus enigszins fysiek kan zal die er zijn, in enkelvoud of meervoud.
Wat heeft de Hovawart dan voor jou extra wat andere rassen niet hebben?
Dat vind ik interessanter dan of iemand ook weleens een ander ras zou willen hebben.
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

Ondanks dat ik helemaal gek ben op de duitse herder, zal er hierna waarschijnlijk geen een meer komen. Ik vind de gezondheid van het ras echt veel te beroerd, dat ik het risico waarschijnlijk niet weer wil lopen op allerlei gezondheidsproblemen. :ugh: :(:
Afbeelding
Muk

Inge O schreef: bij mij is het dus zeker geen kwestie van 'koppig vasthouden aan mijn ras', daarvoor heb ik er genoeg andere gehad, het is gewoon een kwestie van 'the perfect fit'. als ik een hand ben zijn mijn wartjes een handschoen.
Dat idee heb ik ook niet bij je.

Zelf ben ik (en mijn man ook) helemaal verknocht aan de newfoundlander, maar de gezondheidsproblemen doen ons toch verder kijken. Van de drie newfies hebben/hadden er twee huidproblemen, de derde heeft hartproblemen. En dat naast de ouderdomsartrose. Het karakter is schitterend, maar de gezondheid niet. Het helpt natuurlijk ook niet dat wij bewust steeds oude honden in huis halen. :mrgreen:

Dus daarom zie ik ook wel in de toekomst een ander ras rondlopen, eentje waarmee je bijvoorbeeld wel heerlijk kunt wandelen, niet slaafs is, niet té actief (een stuiterende, fanatieke herder past bv niet bij ons), iets baasgerichter, beetje waaks en verder vooral wat gezonder is. In dit plaatje passen een heleboel rassen denk ik, dus we hebben nog wat uitzoekwerk voor de boeg.

Waarom willen andere juist wel of niet aan hun ras vasthouden?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Muk schreef:
Ik zoek dus geen ras maar een bepaald type. Middelmaatje, atletisch, baasgericht, werkwillend en leergierig. Ook hier passen veel rassen binnen. Ik zoek het daarin omdat ik graag een sporthondje wil. Een mechelaar zie ik hier niet snel komen. Die vind ik weer net te scherp. Het hoeft voor mij geen hyperdepiep herder te zijn maar zoals Dumas en Csiva dat ligt me wel. Verder hou ik ook van een rustige relaxte hond ernaast. Luca brengt veel rust bij Csiva. Daarbij houdt mijn vriend van de relaxte honden dus moeten we combineren :mrgreen:
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Ik ben absoluut niet rasvast.

Zijn zó veel leuke honden!
:I:
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Muk schreef:
Inge O schreef: bij mij is het dus zeker geen kwestie van 'koppig vasthouden aan mijn ras', daarvoor heb ik er genoeg andere gehad, het is gewoon een kwestie van 'the perfect fit'. als ik een hand ben zijn mijn wartjes een handschoen.

Zelf ben ik (en mijn man ook) helemaal verknocht aan de newfoundlander, maar de gezondheidsproblemen doen ons toch verder kijken. Van de drie newfies hebben/hadden er twee huidproblemen, de derde heeft hartproblemen. En dat naast de ouderdomsartrose. Het karakter is schitterend, maar de gezondheid niet. Het helpt natuurlijk ook niet dat wij bewust steeds oude honden in huis halen. :mrgreen:

Dus daarom zie ik ook wel in de toekomst een ander ras rondlopen, eentje waarmee je bijvoorbeeld wel heerlijk kunt wandelen, niet slaafs is, niet té actief (een stuiterende, fanatieke herder past bv niet bij ons), iets baasgerichter, beetje waaks en verder vooral wat gezonder is. In dit plaatje passen een heleboel rassen denk ik, dus we hebben nog wat uitzoekwerk voor de boeg.

Ook ik vind gezondheid erg belangrijk. Dat is voor mij een reden om hierna wellicht een ander ras, of geen ras, te nemen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Muk schreef: Waarom willen anderen juist wel of niet aan hun ras vasthouden?
vanwege de gezondheid van de dh, om het karakter hoef ik echt geen ander ras.
waarom ik specifiek naar de cocker kijk is omdat ik dat verschrikkelijke leuke hondjes vind en ze ook een wat handzamer formaat hebben.
maar voor hetzelfde geld kom ik, als het zo ver is, toch weer met een dh of een witje of een of andere herderkruising thuis hoor.
ik heb maar zo het idee dat het bloed toch blijft kruipen waar het niet gaan kan ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Muk schreef:

Volgens mij beschrijf je hier inge o's Hovawart :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Ik ben van de Bouviers afgestapt na 3 zieke honden op rij. De eerste werd 3 jaar, de tweede met pijn en moeite 5 jaar en de derde is na veel dokteren op 6 jarige leeftijd gaan hemelen. Ik heb meerdere fokkers gesproken die zeiden dat ik pech heb gehad en dat hun lijnen gezond zijn, dat zal best maar ik was even genezen van het ras. Misschien dat ik het ooit nog eens weer probeer, maar met mijn geluk ..... :ugh:
De Shiloh werd het andere ras. Geluk of niet, mijn dames zijn nog nooit ziek geweest. Voorlopig houden we het op de Shiloh, maar ik vind meer rassen leuk. Over een paar jaar, als het lijf niet meer helemaal wil wat de geest wil, zullen we waarschijnlijk een iets minder groot/zwaar ras nemen. Wat weet ik niet niet. :U:
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Muk schreef: Waarom willen andere juist wel of niet aan hun ras vasthouden?
De enigste reden om na Tadej niet meteen weer een xHH uit dezelfde bloedlijn te nemen is de plek waar ik nu woon en het missen van een auto. Ik blijf hier niet eeuwig wonen en auto komt er ook, maar voorlopig zit verhuizen en/of een auto er niet in... Tadej zelf past perfect bij mij, veel beter zelfs dat ik zelf had verwacht. Ik had wel een aardig goed beeld wat ik qua karakter kon verwachten, maar ze heeft me toch vele keren in allerlei opzichten versteld doen staan (in positieve zin). En sowieso had ik in de opvoeding veel meer problemen verwacht. Naast al haar leuke eigenschappen en onze "klik" was ik bijna verbijsterd toen ze me "gericht" uit een nachtmerrie "redde" toen ik een keer op de bank in slaap was gevallen. Hoorde later van mn moeder hoe dat precies gegaan was en was toen toch wel heel erg trots op haar :I: Maar goed, ik dwaal af geloof ik :engel:
primera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier

Ongelezen bericht door primera »

Ik hoop toch wel echt minimaal een bullterrier te hebben maar verder zijn er toch nog rassen die ik wel zou willen hebben (tja mensen leven zal ervoor te kort zijn :P).
Bouviers heb ik gehad, waren gezond trouwens ;) en blijft trekken op een of andere manier, maar zou ook weer niet zo groot meer willen.
Daarnaast wil ik een corgi, drent, toller en een miniatuur bullterrier. Dobermann lijkt me ook wel wat, alleen die grote he dus dat zal waarschijnlijk niets worden.
Muk

tekkel schreef:
Muk schreef: Dus daarom zie ik ook wel in de toekomst een ander ras rondlopen, eentje waarmee je bijvoorbeeld wel heerlijk kunt wandelen, niet slaafs is, niet té actief (een stuiterende, fanatieke herder past bv niet bij ons), iets baasgerichter, beetje waaks en verder vooral wat gezonder is. In dit plaatje passen een heleboel rassen denk ik, dus we hebben nog wat uitzoekwerk voor de boeg.
Volgens mij beschrijf je hier inge o's Hovawart :mrgreen:
Hahaha, zover ben ik nog niet. Ik heb een paar opties bekeken, maar heb nog lang geen duidelijk beeld van wat het komende ras zal worden. De Hovawart heb ik nog niet bekeken in ieder geval.

Oja, jachtinstinct is hier ook niet wenselijk, jachthonden vallen absoluut af hier in verband met het vele wild.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Op zich niet echt rasvast alhoewel er hier wel rassen wat langer/vaker blijven hangen :F: zoals de Amerikaanse Bulldog en de Ca de Bou. Die zullen er ook altijd wel zijn. Maar ik zou ook ooit eens een Barzoi willen en weer een Bordeaux Dog. En als ik oooooooooit ruimte heb komt er een Anita voor Sjonnie bij. Als er tegen die tijd dan niet weer iets op mijn pad is gekomen :roll: :mrgreen:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik ben rasloos boeit me echt niet het klikt of klikt niet
Afbeelding
Fardauke
Actief

Ongelezen bericht door Fardauke »

Vind ook heel veel rassen leuk, maar door ervaring met meerdere rassen is er toch wel wat afgevallen !
Jack russel 13 jaar geworden geweldige hond zou ik zo weer nemen.
Twee keer een golden beide bijna 16 jaar geworden, toch hier komt er niet weer een.
Flatcoat bijna 10 zal nooit zelf voor dit ras kiezen, totaal geen klik met dit ras.
Border collie :I: geweldig !!!!!! Doe even rustig aan maar zeker weten dat er weer een pup komt.
Heb sins aug vorig jaar een xthih tzu maltezer van een trimsalonklant overgehouden, wat een geweldig beesje nooit gedacht dat ik zo,n klik zou hebben met zo,n klein ding.
Vier mechelaars in gastopvang gehad ook geweldige honden, vind ze alleen in en groep minder leuk.
Vele Xingen in gastopvang gehad en met de een wel een klik en met de andere niet, waaronder een X akita Inu duitse herder wat een geweldige hond ! Toch een traantje gelaten toen hij naar zijn nieuwe eigenaar ging.
Ik van op honden die willen werken, sportief zijn, toch will to please hebben,die in een roedel kunnen zonder constante gedomineer, en waar ik lekker zorgeloos mee kan lopen met mijn gedachten in de wolken en dat ik niet ogen en oren gespitst moet hebben voor wat of wie er aan komt.
En dit alles was mijn Fardau (mis haar nog zo verschrikkelijk) maar Lucy de X thih past momenteel ook erg goed.
Afbeelding

In gedachten Fardau 12-08-2002/ 02-03-2013 en Diever 11-11-1997/ 31-03-2013
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

renee-uk schreef:ik heb tot volle tevredenheid andere rassen en kruisingen gehad, maar ik ben toch wel een herdermens in hart en nieren en hoewel ik serieus nadenk over een cocker als volgende hond kan ik me mezelf eigenlijk niet herderloos voorstellen.
de tijd zal het leren, ík weet het nog niet :U:
Ik zal nooit meer een duitse herder nemen, ik vind ze vreselijk hoe ze nu gefokt worden :wink:
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Ik vind zoveel rassen leuk, maar dan wel vooral de grote.
Helaas houdt dat over het algemeen ook veel gezondheidsproblemen in en daar heb ik m'n buik zo langzamerhand wel een beetje van vol.

De zwart Russische Terrier vind ik ook een schitterende hond en heeft zeker m'n interesse. Maarja, is ook een flinkerd.
Ik heb geen idee hoe de gezondheid van dit ras is.

Voor het eerst hebben we nu een herplaatser. En ik moet eerlijk zeggen dat het een geweldig goed gevoel geeft om zo'n hond een nieuwe kans te geven.

Groetjes Gretha
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Loek schreef:
renee-uk schreef:ik heb tot volle tevredenheid andere rassen en kruisingen gehad, maar ik ben toch wel een herdermens in hart en nieren en hoewel ik serieus nadenk over een cocker als volgende hond kan ik me mezelf eigenlijk niet herderloos voorstellen.
de tijd zal het leren, ík weet het nog niet :U:
Ik zal nooit meer een duitse herder nemen, ik vind ze vreselijk hoe ze nu gefokt worden :wink:
dat kan, ik ben er ook niet blij mee maar ik sluit het toch niet uit
zeg hierboven trouwens heel bewust herders en niet duitse herders want er zijn meer soorten natuurlijk ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Muk schreef:

Daarom heb ik Shilohs :pffff: Niet alle herders stuiteren hoor :wink:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ik heb een mislukte herder. :engel:
Slaapt liever dan dat ze actief is. Totdat ze eenmaal buiten is, dan wil ze wel. Maar ze gaat ook gerust liggen als ik ergens ga zitten tijdens een wandeling.
Ik heb altijd gezegd dat er geen herder zou komen hier, totdat ik de Shiloh ontmoette.
En toen was ik om.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Mijne is momenteel nog een stuiterbal, kan er weinig over zeggen van hoe hij later wordt..
Maar zoals hij nu is hoef ik er niet nog een pitbull bij :mrgreen:
Er zijn heel veel positieve eigenschappen en het is een schat van een hond.. maar de volgende mag wel íetsje rustiger en íetsje minder eigenwijs :Q:
Geen idee welk ras de volgende wordt. Hij mag wel iets baas gerichter zijn, aardig wat energie hebben en misschien ook een kleiner ras. Het wordt sowieso een herplaatser, dus we zien wel!
Ik ben alleen als de dood dat ik een keffer krijg dan en dat wil ik ábsoluut niet. Xavi komt geen geluid uit en dat wil ik graag zo houden. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik ben absoluut niet van 1 ras. Er zijn veel rassen die ik leuk vind en nog weleens zou willen hebben. Het zal er niet allemaal van komen maar ik vind het dus 'zonde' om meer honden van 1 ras te hebben zelf. Juist omdat er zoveel is.
Ik zou nog wel een Powderpuff willen, een Tibbie, ooit toch de Weim misschien, een Golden Retriever, een Clumber Spaniel....Noem maar op.
Ik heb nu de Dogo Argentino en Japanse Chin gehad, deze zou ik beiden niet meer willen.
De Welsh sluit ik niet uit want bevalt me meer dan prima en de Chihuahua is nog even afwachten. Ook een asielhond of buitenlander sluit ik niet uit.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”