Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup is onwijs beroerd

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Pup is onwijs beroerd

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb vandaag pup Mayke voor het eerst mee op de boot genomen, terwijl ik wat werkzaamheden aan de boot moet doen. Ik heb een plekje voor haar gemaakt in de kuip en daar lag ze te slapen, in het begin leek ze zich wel redelijk te voelen. De boot lag dus gewoon in de haven en met een zacht briesje dobbert hij heel rustig.

Echter werd ze slapper en lustelozer met het uur (ik ken het gevoel heel goed helaas, ik word ook al zeeziek op een roltrap). Op den duur kreeg ze wat schuim op dr bek, lag ze alleen nog met half open ogen en rilde bij iedere uitademing en wilde alleen nog maar binnen in de kajuit liggen. Ik dacht dat ze misselijk was maar nu ik op internet op de symptomen van misselijkheid kijk, zie ik hele andere verschijnselen. Ze heeft niet geprobeerd te braken maar ze 'smakte' wel veel met haar lippen.

Smiddags heb ik een klein stukje met haar gelopen omdat ik iets moest halen in het dorp. Ze wilde eerst helemaal niet lopen en toen heb ik haar een stuk gedragen. Na een tijdje, kwam er iets meer leven in, maar ze was duidelijk slap, lusteloos, lamlendig en een zielig hoopje pup. Normaal 1 brok onvermoeibare energie.

Ze is nu een uurtje thuis en rilt gelukkig niet meer. Ze ligt nog wel totaal voor pampus, reageert niet op geluiden en iedere beweging kost haar moeite. Als ik haar op dr poten zet, ploft ze direct op haar kont neer en waggelt rond om een ligplek te vinden. Haar bekkie is helemaak kleverig van het slijm. Ze drinkt heel mondjes maat en heeft de hele dag al niet gegeten, op een klein stukje kaas na. (ze eet normaal ook slecht dus dit verbaast me niets)

Later hebben we een uurtje gevaren om de motor te testen. Terwijl ze eerder vandaag blaffend opvloog toen de motor werd gestart, reageerde ze nu helemaal niet meer op geluiden. Ook niet als er iemand op het dek over haar slaapplek heen loopt, terwijl dat nogal gehorig is.

Maar ik ben dus verbijsterd. :roll: Kan dit echt komen door de beweging van een rustig dobberende boot, of heeft mijn pup iets anders onder de leden wat toevallig samen valt met het uitstapje? Het is uitgesloten dat ze wat geks heeft gegeten. Op de boot is niets te halen en het is een pup die sowieso heel kieskeurig is in wat ze eet.

Stel ze knapt morgen op, kan ik dan haar gewoon verder aan de boot laten wennen, of zijn zulke dagen een aanslag op dr gezondheid?
Herkent iemand de symptomen van een hond die slecht tegen auto rijden kan?

En even duidelijk - als ze morgen niet opknapt, ga ik ermee naar de dierenarts. Dan moet er iets anders zijn.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Re: Pup is onwijs beroerd

Ongelezen bericht door fes/lou »

Zal toch wel met de beweging van de boot te maken hebben, mijn pup kan niet tegen autorijden en dat werkt ongeveer hetzelfde met slijmbekkie en zo....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik had een wagenzieke pup, maar die was altijd zo opgeknapt als ie weer uit de auto was.
ik ben misschien wel overvoorzichtig maar met een pup die een hele dag zo vreselijk beroerd is had ik al bij de da gezeten :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Maar als het zeeziekte is zou het toch veel sneller over moeten zijn? Als ik het in ieder geval vergelijk met hoe het bij mensen gaat is dat het over is zodra iemand wer 10 minuten vaste grond onder de voeten heeft...
Toevallig zijn een paar honden bij ons in de buurt de afgelopen weken ook een dagje, soms 2 beroerd geweest. Dus ik zou haar toch even goed in de gaten houden en inderdaad morgen even langs de DA gaan als ze niet beter is.
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

renee-uk schreef:ik had een wagenzieke pup, maar die was altijd zo opgeknapt als ie weer uit de auto was.
ik ben misschien wel overvoorzichtig maar met een pup die een hele dag zo vreselijk beroerd is had ik al bij de da gezeten :?
Ik denk er ook zo over. Beterschap voor je pup!
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Paisley
Zeer actief

Zeeuwse labjes schreef: Als ik het in ieder geval vergelijk met hoe het bij mensen gaat is dat het over is zodra iemand wer 10 minuten vaste grond onder de voeten heeft....
Ikzelf heb dat niet. Het kost zoveel energie, dat het je uitput. Ik heb een keer een zeiltripje meegemaakt waar ik twee dagen nog lamlendig van ben geweest na aankomst.

Maar ik weet niet helemaal hoe ik dit soort dingen kan vergelijken. Ik lees op internet dat een hond die misselijk is ook nerveus wordt en braakt/kokhalst en dat heeft ze niet gedaan.
Laatst gewijzigd door Paisley op 01 mei 2013 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

renee-uk schreef: ik ben misschien wel overvoorzichtig maar met een pup die een hele dag zo vreselijk beroerd is had ik al bij de da gezeten :?
Ja als ik het zo terug lees, snap ik dat wel. Maar zoiets bouwt zich op en het heeft een duidelijk aanwijsbare en onschuldige reden. Als ze zoiets thuis had gehad, had ik inderdaad al lang bij de DA gezeten.
Pas sinds ik thuis ben, maak ik me echt zorgen dat het ook iets anders zou kunnen zijn, omdat ik nu zie dat ze ook na wat uren vaste grond onder dr voeten nog steeds zo enorm lamlendig lijkt.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

ik zeg dan ook 'de hele dag'
van een reiszieke pup ben ik ook niet zo onder de indruk, dat gaat wel weer over ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lida82
Actief
Mijn ras(sen): GOLDEN RETRIEVER
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door lida82 »

ik zou haar vannacht goed in de gaten houden en morgen naar de dierenarts. misschien even tempen?
nou heb ik natuurlijk een heel groot wantrouwen bij pups na deze week.

ik hoop dat ze gauw bijtrekt
Afbeelding
in liefde volle herinnering
tosca joris van spokendam
sweet bull (storm) van spokendam
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Als de beweging stopt, stopt de wagen/zeeziekte ook. Bij mij wel iig. En bij Ronja en Shelly ook, die er last van hadden. Maar misschien is je pup ook wel wat oververhit geraakt? Het was zonnig hier vandaag en als je uit de wind bent, kan de zon best warm worden. Bij misselijkheid gaan ze toch echt overgeven op een gegeven moment.

Ik vind het ook eng hoor, eigenlijk zou ik ook naar een dierenarts willen vanavond nog. Het zou best iets anders kunnen zijn dan je denkt en dan is snel handelen met een pup meestal beter. Je kunt de turgor checken, daarmee kun je zien of ze is uitgedroogd, maar dat kan een dierenarts ook voor je doen. Die kan dan meteen ingrijpen en dat is thuis wat lastiger. Dus ik zou ook het zekere voor het onzekere willen nemen. Oververhitting is snel gebeurd, bij pups zelfs nog wat sneller en uitdroging kan erg schadelijk zijn voor de organen. Maar wie weet is het wel iets heel anders, ik denk alleen dat ze van zeeziekte alleen sneller op zou moeten knappen. Beterschap iig.
Strandjutter
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Strandjutter »

Mijn Quint is de eerste 7 maanden van z'n leven wagenziek geweest,

En OOK dus zeeziek ,alleen was hij echt ziek op de snelboot (die schommelt wat meer)

Veerboot had ie minder last ,maar duurde soms ook lang voor hij weer herstelde

Heel vervelend als je op een eiland woont (zoals wij) ,maar hij is er helemaal overheen gegroeid, nu nooit geen last meer

Ik hoop dat je pup niks ernstigs heeft( zeeziekte is nog te overzien)

Beterschap met pupsel
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Janis is anders nog een half uur vervelend als ze goed wagenziek is geweest, dat is echt niet POEF weer over helaas...
renee-uk
Zeer actief

fes/lou schreef:Janis is anders nog een half uur vervelend als ze goed wagenziek is geweest, dat is echt niet POEF weer over helaas...
dat is toch geen hele dag?
Afbeelding

Paisley
Zeer actief

lida82 schreef:ik zou haar vannacht goed in de gaten houden en morgen naar de dierenarts. misschien even tempen?
nou heb ik natuurlijk een heel groot wantrouwen bij pups na deze week.

ik hoop dat ze gauw bijtrekt

Ik heb vandaag regelmatig moeten denken aan dat verschrikkelijke drama waar jij in verzeild bent geraakt. Jij dacht eerst ook dat een gebeurtenis die dag de oorzaak was van het gedrag van je pup :(
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Nee, maar ze is eerst op die boot bezig geweest, toen ff op de wal, pup bleef beroerd en toen is ze nog gaan varen....kan me voorstellen dat, als je je de hele dag rot gevoeld hebt, je niet na een half uurtje weer rondspringt...Ziek zijn kost energie, zeker voor een babyhond :D
Paisley
Zeer actief

renee-uk schreef:
fes/lou schreef:Janis is anders nog een half uur vervelend als ze goed wagenziek is geweest, dat is echt niet POEF weer over helaas...
dat is toch geen hele dag?
Ze is de hele dag op de boot geweest. Nu twee uur vaste grond onder de voeten.

Ik heb haar trouwens de hele dag door een beetje geprobeerd over te halen om op de steiger te blijven, maar dat accepteerde ze niet.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

het kan ook best dat het daarvan komt, maar ik ben een schijtlaars met puppen en dan neem ik liever het zekere voor het onzekere als het zo lang duurt.
heeft ze wel gedronken paisley?
Afbeelding

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou al veel eerder naar huis gegaan zijn. Logisch dat zo'n jong ding niet op de steiger durft te blijven....
renee-uk
Zeer actief

fes/lou schreef:Ik zou al veel eerder naar huis gegaan zijn. Logisch dat zo'n jong ding niet op de steiger durft te blijven....
ja och erm :(
Afbeelding

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Heb je al de temperatuur gemeten? Ik had bij de dokter gezeten eerlijk gezegd..ik hoop dat het meevalt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Paisley
Zeer actief

Fizgig schreef:Je kunt de turgor checken, daarmee kun je zien of ze is uitgedroogd, maar dat kan een dierenarts ook voor je doen. Die kan dan meteen ingrijpen en dat is thuis wat lastiger. Dus ik zou ook het zekere voor het onzekere willen nemen. Oververhitting is snel gebeurd, bij pups zelfs nog wat sneller en uitdroging kan erg schadelijk zijn voor de organen.
Goede tip! Het is me ook opgevallen dat ze te weinig heeft gedronken vandaag. Ik heb gecontroleerd maar ze lijkt geen uitdrogingsverschijnselen te laten zien (huid en tandvlees). Ik heb haar net wel overgehaald om een bakje water leeg te drinken door er een scheutje koffie melk door te doen. Gelukkig wilde ze toen wel drinken.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Als het wel alleen zeeziekte is, daar groeien ze volgens mij vaak overheen, zoals je dat zegt. Shelly had er even last van en Ronja ook, maar na 7-8 maanden werd het bij Shelly minder en ging het helemaal over uiteindelijk. Maar als het wel zeeziekte is, pff, ik zou haar dan maar niet meer meenemen naar de boot. Even in de auto is al erg genoeg, vind ik zelf, uren achter elkaar, zou je mij ook groen en geel op kunnen vegen. Maar wie weet kun je het over een tijdje wel weer proberen, ik neem aan dat ze in de auto ook ziek wordt dus je merkt snel genoeg wanneer ze daarover heen is gegroeid, of niet. Dat gebeurt wel, sommige honden blijven er last van houden, maar dat zijn wel de uitzonderingen, volgens mij.

Als het nou wel met uitdroging te maken had, of oververhitting, zou je een verschil op moeten gaan merken als ze weer goed gedronken heeft. Dan ga je je vrij snel beter voelen, als het goed is. Ik ben er altijd op beducht, want honden drogen sneller uit dan wij als ze niet goed erbij drinken. Ik stuur ze altijd naar waterkanten om bij te slobberen. Ik heb wel eens een lijstje gezien met hoeveel liter water een hond kan drinken bij hoge activiteit. En meer dan 10 liter is dan niet ongebruikelijk voor een grote hond, over een hele dag dan. Niet te geloven he! Bruno slobbert ook zeker 2 liter water per dag, en veel meer in de zomer. Maar ze hebben vocht nodig om af te kunnen koelen, dat redden ze vaak niet met hijgen alleen. Zwemt ze niet graag trouwens? Af en toe even zwemmen helpt natuurlijk wel.
Paisley
Zeer actief

Eline* schreef:Heb je al de temperatuur gemeten? Ik had bij de dokter gezeten eerlijk gezegd..ik hoop dat het meevalt.
38.2
Dan blijkt bij het tempen dat er toch meer beweging in zit :roll:

Het kwijlen lijkt ook gestopt, na het drinken.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Paisley schreef:
Eline* schreef:Heb je al de temperatuur gemeten? Ik had bij de dokter gezeten eerlijk gezegd..ik hoop dat het meevalt.
38.2
Dan blijkt bij het tempen dat er toch meer beweging in zit :roll:

Het kwijlen lijkt ook gestopt, na het drinken.
Hihi, wie weet is het haar manier om te zeggen dat ze het geen leuke dag vond, kan ook nog. Nou ja, ik hoop dat ze weer opknapt.
Paisley
Zeer actief

Fizgig schreef:Maar als het wel zeeziekte is, pff, ik zou haar dan maar niet meer meenemen naar de boot. Even in de auto is al erg genoeg, vind ik zelf, uren achter elkaar, zou je mij ook groen en geel op kunnen vegen. Maar wie weet kun je het over een tijdje wel weer proberen, ik neem aan dat ze in de auto ook ziek wordt dus je merkt snel genoeg wanneer ze daarover heen is gegroeid, of niet. Dat gebeurt wel, sommige honden blijven er last van houden, maar dat zijn wel de uitzonderingen, volgens mij.
Auto is geen enkel probleem, daarom had ik dit ook niet echt verwacht. Ze heeft nu goed gedronken en lijkt iets beweeglijker, maar kijkt nog steeds nogal beroerd uit dr ogen. :ugh:

Afbeelding

Als ik zo terug denk, ging het vooral mis op het moment dat ze de kajuit in ging. Ik denk dat ik haar de volgende keer proberen gewoon alleen in de kuip laat. Misschien moet ze aan het gevoel van een bewegende boot wennen terwijl ze haar omgeving kan zien. Zo werkt het bij mensen ook.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Och, en het lieve puppebeest is net naar haar voerbak gelopen en eet hem helemaal leeg. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze snel opknapt. Als privilege mag ze vannacht bij mij op bed blijven, maar ik denk dat ze er morgen weer helemaal is.
Afbeelding
lida82
Actief
Mijn ras(sen): GOLDEN RETRIEVER
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door lida82 »

hoe is het gegaan vannacht?
is ze er weer helemaal bij?

heb vannacht nog wel ff aan je meisje gedacht
Afbeelding
in liefde volle herinnering
tosca joris van spokendam
sweet bull (storm) van spokendam
Paisley
Zeer actief

lida82 schreef:hoe is het gegaan vannacht?
is ze er weer helemaal bij?

heb vannacht nog wel ff aan je meisje gedacht
Dat is lief :) Ja ze is helemaal opgeknapt!! Onwijs opgelucht.
Gisteravond ging ze ineens uit zichzelf eten. Vannacht heeft ze bij me in bed geslapen en ze is er twee keer uit geweest om te drinken, terwijl ze vannacht niet heeft geplast.
Dan lijkt het erop dat ze inderdaad wat vocht moest bijvullen. Ze heeft gisteren wel de hele dag water tot haar beschikking gehad maar blijkbaar toch een soort van uitgedroogd geraakt.

Ze heeft vanmorgen heel lang uitgeslapen maar maakt wel gewoon een heel goede indruk, en ze eet ook gewoon weer.
Ze maakt nog wel een beetje een 'makke' indruk en niet zo hyperactief als andere ochtenden, maar ze zal nog gewoon moe zijn van gisteren. Dat heeft ze ook als ze de dag ervoor een hele drukke dag heeft gehad op een leuke manier.

Als ik het zo bekijk, is het een combinatie geweest van s'ochtends niet eten (en gedurende de dag was ze te misselijk om te willen eten), te weinig drinken en de beweging van de boot.
Morgen ga ik terug naar de boot met haar en zorg ik dat ze in ieder geval vooraf een goede maaltijd achter de kiezen heb, en zal ik erop toe zien dat ze genoeg blijft drinken. Ik hoop dat ze zich dan ook beter voelt op de boot. En dan heb ik organisatorisch ook gewoon de mogelijkheid om weg te gaan als het voor haar 'genoeg is geweest'. Dat kwam gisteren kwa vervoer en gemaakte afspraken met werklui anders uit.

Ik ben onwijs opgelucht en bedankt iedereen voor de tips. Als je thuis alleen met zo'n zieke pup zit, is het een hele geruststelling om jullie adviezen te lezen. :flower:
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Nou gelukkig maar. Als je haar een goed ontbijt laat eten, heeft dat ook een voordeel. Mocht ze namelijk misselijk worden, dan spuugt ze dat wel uit, neem ik aan. Dan weet je meteen hoe zwaar de zeeziekte woog in wat er gisteren is gebeurd.

Ja en ik zou haar stimuleren om te drinken, gewoon een bak voor hun snuit neerzetten af en toe. Als wij buiten lopen en het is zo'n 15 graden of warmer, ga ik al vaker naar de waterkant om ze te laten drinken. Ik heb voor de zomer ook een opvouwbare drinkbak die ik in mijn achterzak kan steken. Shelly wil nog wel eens weigeren om te drinken als het erg warm is maar uit zo'n bak, drinkt ze dan wel. Ik weet niet of jouw pup een voorkeur heeft, de mijne drinken het liefst slootwater, haha. Ik heb het zelf eens meegemaakt met een jonge pup die oververhit raakte in de auto. We waren onderweg en het was niet eens zo warm maar we kwamen in een file terecht. Ze werd helemaal slap, zo eng. Dus ben ik uitgestapt met haar en heb haar met doeken en slootwater een beetje afgekoeld. Toen kwam er weer leven in. Nou succes op de boot, hoop dat ze eraan went.
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Van zeeziek kun je echt de hele dag ziek en kapot zijn. Weet ik helaas uit ervaring...
Ik word zo'n beetje ziek op elk bewegend object, zelfs als ik zelf de auto bestuur. En als het te lang duurt voordat ik weer op stil staand land sta kan ik echt een hele dag goed ziek zijn.
Als je actie had ondernomen bij de 1e verschijnselen dan knappen ze inderdaad eerder op.

Ik heb helaas eens vast gezeten op een boot waarvan manlief gezworen had dat ik daar niet ziek op zou worden :roll: Was zo'n leuk dolfijnentochtje in Tenerife.... Heb geen dolfijn gezien, alleen de bodem van een vuilniszak :jank: Maar daarna dus de rest van de dag lamlendig in bed gelegen, pas tegen de avond voelde ik me iets beter. Maar zelfs de volgende dag voel je er nog wel iets van.
Groetjes,
Wendy
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”