Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Co-ouderschap Bulldog

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Thomasmb
nieuw lid
Mijn ras(sen): Pebbles, Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Co-ouderschap Bulldog

Ongelezen bericht door Thomasmb »

Beste forumleden,

Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik van enkele, meer ervaren mensen, meer info wil rond dit onderwerp.
Eén jaar geleden heb ik samen met mijn ex een Engelse Bulldog gekocht. Spijtig genoeg is die relatie op de klippen gelopen maar er was niets meer aan te doen.

Ondertussen zijn we een kleine 3 maanden verder en wisselen we om de week de hond uit, een soort co-ouderschap zeg maar. Nu heb ik de indruk dat het gedrag van de hond begint te veranderen, ook tegenover mij. Ze luistert amper nog, is zeer dominant en komt 'happen' als ik eerst de deur doorga. Af en toe komst ze tegen mijn been rijden (is een teefje :scratch: ), tegen mensen opspringen, blaffen als er nog maar iemand de straat in rijdt.

Dan eens een goed gesprek gehad met de ex (ze woont ook nog in het ouderlijke huis), blijkbaar mag ze daar heel andere dingen dan bij mij thuis. Sinds een week of 2 ben ik me dan ook beginnen afvragen of dit wel allemaal gezond is voor het diertje. Ik wil niet dat zij slachtoffer word van de hele situatie zoals vaak kinderen in een echtscheiding. Het lijkt me niet gezond dat ze elke week van roedel wisselt die heel andere regels stellen als mij. Daarom overweeg ik het co-ouderschap stop te zetten en dat de hond bij één van beiden blijft permanent. Maar wat is het beste voor het diertje ?

Bij mij:
-Ik woon alleen met mijn moeder, zij werkt 8u/dag en ik ook dus de hond is 8u/dag alleen in een binnen ren van 4m² met speeltjes, drank, lekkere mat.
-30min. wandelen per dag
-Aandacht krijgt ze vooral van mij aangezien de moeder wat bang is van haar omdat ze zo heftig is en soms durft happen.
-Wanneer we thuis zijn is ze altijd lekker mee binnen in de leefruimte/keuken
-Opvoeding bij mij is streng (consequent), een Bull heeft dat nodig.
-Ze slaapt in een bench in de garage (in het huis)

Bij haar:
-Ze woont nog thuis inclusief het hele gezin, er is altijd iemand thuis omdat de ouders op pensioen zijn.
- +-1u wandelen per dag
-Iedereen geeft de hond daar aandacht en ze hebben er geen bang van (de hond is ook heel anders daar).
-Daar slaapt ze altijd in de keuken (met een klein hekje).
-Opvoeding is zeer los, ze is de 'koning' daar in huis.

Ik vind dit momenteel een rot situatie voor het diertje, ook voor mezelf is het soms nogal moeilijk omdat ik mijn ex wekelijks zie en de breuk niet makkelijk was.

Hebben jullie enig advies ?

Thomas
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Re: Co-ouderschap Bulldog

Ongelezen bericht door Nerazi »

Co-ouderschap werkt nu eenmaal niet voor elke hond. Zo te lezen ook niet bij die van jou/jullie.
Ik zou inderdaad de hond bij één vaste eigenaar laten. En als ik het zo lees is dat, op de consequente opvoeding na, bij je ex.
8u per dag alleen en dan ook maar een half uur wandelen vind ik persoonlijk erg weinig.
Als ze daar meer aandacht krijgt en ook niet bang voor haar zijn lijkt me dat fijner voor de hond.
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

Ik zou der los laten, een hond minimaal 8 uur alleen en maar 30 minuten wandelen kan in mijn ogen niet. Dus hij heeft het daar beter, dan is het voor de hond goed, wij mensen maken er een probleem van.
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik zou dr lekker bij je ex laten...
Wat kjij kunt bieden staat niet in verhouding tot wat zij de hond kan bieden..
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Moskovietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Moskovitische Waakhond
Dwergteckel Ruwhaar
Berner Sennenhond
en een Sint Bernard-kleuter
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Moskovietje »

Dat happen en rijden van haar zouden wel eens heel goed voort kunnen komen uit de opgekropte energie in haar lijf.
een half uurtje wandelen is veel en veelste weinig na een hele dag opgesloten zitten !
Kies voor je hond en gun haar een leven waar aan haar behoeften voldaan wordt, zoals ik je verhaal lees is ze meer op haar plek bij je ex... ( of je moet het op kunnen brengen om veel meer tijd met haar buiten door te brengen, evt met een uitlaatservice tussen de middag )
Afbeelding

Een dag niet gewandeld met de doggies, is een dag niet geleefd !
Thomasmb
nieuw lid

Uitlaatservice bestaat niet echt in België, zeker niet als je ver uit de stad woont in het groen. Waar ik wel van schrik is de reactie op het 8u alleen zitten?
Een mens moet toch werken om aan de kost te komen? Hier in de buurt zitten zat veel honden de hele dag alleen, wanneer hun baasjes aan het werken zijn.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Mijn hond kan 8 uur alleen zijn, maar dan zijn we 's ochtends een half uur weggeweest en 's avonds minimaal anderhalf uur of langer. En dan nog regel ik liever dat ze overdag er nog een keer uitkomt.

Ik zou haar naar jouw ex brengen, want een half uur wandelen, de nachten in de bench in de schuur en 8 uur alleen zitten vind ik teveel.
Nerazi
Zeer actief

Thomasmb schreef:Uitlaatservice bestaat niet echt in België, zeker niet als je ver uit de stad woont in het groen. Waar ik wel van schrik is de reactie op het 8u alleen zitten?
Een mens moet toch werken om aan de kost te komen? Hier in de buurt zitten zat veel honden de hele dag alleen, wanneer hun baasjes aan het werken zijn.
Dat klopt. En het is heus geen ramp mits de hond er voldoende beweging bij krijgt in de ochtend & avond. En dat is bij jouw hond niet het geval, een half uur is echt heel weinig.
Moskovietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Moskovitische Waakhond
Dwergteckel Ruwhaar
Berner Sennenhond
en een Sint Bernard-kleuter
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Moskovietje »

Dat alleen zitten is op zich geen probleem, alleen als jou hond dat WEL als een probleem ervaart.
Afbeelding

Een dag niet gewandeld met de doggies, is een dag niet geleefd !
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Thomasmb schreef:Uitlaatservice bestaat niet echt in België, zeker niet als je ver uit de stad woont in het groen. Waar ik wel van schrik is de reactie op het 8u alleen zitten?
Waar heb jij een hond voor?
Alleen om naar te kijken? neem dan een pluche van de speelgoedwinkel.
Honden moeten beweging hebben.....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Thomasmb
nieuw lid

Wat een afzeik forum is dit eigenlijk ?! Ik vraag gewoon raad... Juist want na het wandelen doe ik er niks meer mee, buiten dan dat uur spelen in de grootte tuin wat echt wel meer dan genoeg is voor Pebbles want daarna valt ze gewoon neer in de keuken omdat ze doodop is.
Nerazi
Zeer actief

Thomasmb schreef:Wat een afzeik forum is dit eigenlijk ?! Ik vraag gewoon raad... Juist want na het wandelen doe ik er niks meer mee, buiten dan dat uur spelen in de grootte tuin wat echt wel meer dan genoeg is voor Pebbles want daarna valt ze gewoon neer in de keuken omdat ze doodop is.
En dat krijg je toch of niet? Of wilde je graag horen dat jij het beter doet dan je ex en de hond bij jou moet blijven?
Elke dag in de tuin spelen wordt op een gegeven moment ook saai.. Waarom wandel je dan niet een extra ronde ipv in de tuin spelen?
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Meghan schreef:
Thomasmb schreef:Wat een afzeik forum is dit eigenlijk ?! Ik vraag gewoon raad... Juist want na het wandelen doe ik er niks meer mee, buiten dan dat uur spelen in de grootte tuin wat echt wel meer dan genoeg is voor Pebbles want daarna valt ze gewoon neer in de keuken omdat ze doodop is.
En dat krijg je toch of niet? Of wilde je graag horen dat jij het beter doet dan je ex en de hond bij jou moet blijven?
Elke dag in de tuin spelen wordt op een gegeven moment ook saai.. Waarom wandel je dan niet een extra ronde ipv in de tuin spelen?

dat denk ik omdat hij denkt dat zijn hond een consequente baas nodig heeft,dat ie dan niet meer gaat happen enzo. Dus dat hij het eigenlijk beter doet in zijn ogen.Waarschijnlijk wil je dat graag horen.

Dan vergeet je dat aandacht,liefde,en lekker uit gaan misschien nog wel belangrijker is.
Plus die 8 uur alleen,en eigenlijk verder met niks....Terwijl hij het zo gezellig kan hebben in die 8 uur bij je ex thuis.

Als hij daar verder niet hapt of de baas gaat spelen,zie ik het probleem niet.
Ik snap dat het moeilijk is om de hond te missen
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Dat valt nog wel mee hoor, dat afzeiken.
In België gaan ze anders om met honden dan in Nederland, hier 8 uur alleen zitten is niet zo gebruikelijk als in België. Je zult moeten afwegen waar de hond meer behoefte aan heeft, meer aandacht of een consequentere opvoeding. Nu ben ik van mening dat je een hond beter kunt opvoeden naarmate je hem langer/vaker ziet. Het is al heel goed van je dat je onderkent dat twee huizen voor de hond lastig is.
Ik zelf heb ook een tijdje de hond ongeveer 9 uur per dag alleen moeten laten. Dan ging ik ruim een uur wandelen voordat ik ging werken en nog een half uur als ik uit het werk kwam. Plus nog wat spelen in de tuin, trainingsoefeningen. Dat ging redelijk. Als je wat meer met de hond zou kunnen wandelen zou ik haar bij jou laten.
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Ik denk dat het hondje beter permanent bij je ex vriendin kan blijven. Je werkt 8 uur en je slaapt 8 uur, het hondje zit 16 uur per dag alleen op een beperkte ruimte.
En van de overige tijd gaat hij 30 min naar buiten, wat veel te weinig is voor zo'n jong hondje.
Het beestje is imo eenzaam, verveeld zich en krijgt te weinig beweging. Honden zijn roedeldieren, en zijn graag bij de rest van het gezin.
Hoewel ik snap dat het moeilijk is om afstand van je hond te doen, denk ik dat het beter is.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Hoe regelden jullie de hond toen je nog samen was met je vriendin?
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Thomasmb schreef:Beste forumleden,

Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik van enkele, meer ervaren mensen, meer info wil rond dit onderwerp.
Eén jaar geleden heb ik samen met mijn ex een Engelse Bulldog gekocht. Spijtig genoeg is die relatie op de klippen gelopen maar er was niets meer aan te doen.

Ondertussen zijn we een kleine 3 maanden verder en wisselen we om de week de hond uit, een soort co-ouderschap zeg maar. Nu heb ik de indruk dat het gedrag van de hond begint te veranderen, ook tegenover mij. Ze luistert amper nog, is zeer dominant en komt 'happen' als ik eerst de deur doorga. Af en toe komst ze tegen mijn been rijden (is een teefje :scratch: ), tegen mensen opspringen, blaffen als er nog maar iemand de straat in rijdt.

Dan eens een goed gesprek gehad met de ex (ze woont ook nog in het ouderlijke huis), blijkbaar mag ze daar heel andere dingen dan bij mij thuis. Sinds een week of 2 ben ik me dan ook beginnen afvragen of dit wel allemaal gezond is voor het diertje. Ik wil niet dat zij slachtoffer word van de hele situatie zoals vaak kinderen in een echtscheiding. Het lijkt me niet gezond dat ze elke week van roedel wisselt die heel andere regels stellen als mij. Daarom overweeg ik het co-ouderschap stop te zetten en dat de hond bij één van beiden blijft permanent. Maar wat is het beste voor het diertje ?

Bij mij:
-Ik woon alleen met mijn moeder, zij werkt 8u/dag en ik ook dus de hond is 8u/dag alleen in een binnen ren van 4m² met speeltjes, drank, lekkere mat.
-30min. wandelen per dag
-Aandacht krijgt ze vooral van mij aangezien de moeder wat bang is van haar omdat ze zo heftig is en soms durft happen.

Bij haar:
-Ze woont nog thuis inclusief het hele gezin, er is altijd iemand thuis omdat de ouders op pensioen zijn.
- +-1u wandelen per dag
-Iedereen geeft de hond daar aandacht en ze hebben er geen bang van (de hond is ook heel anders daar).

Ik vind dit momenteel een rot situatie voor het diertje, ook voor mezelf is het soms nogal moeilijk omdat ik mijn ex wekelijks zie en de breuk niet makkelijk was.

Thomas
De hond bij je ex laten lijkt mij de beste oplossing. Je ex biedt de hond veel meer dan jij kunt bieden. En dan heb ik het over het alleen zijn, het mindere wandelen, de aandacht! en het slapen in huis in plaats van in de garage. Echt, waarom zou je een hond in de garage laten slapen? Zo stop je de hond letterlijk weg van de roedel.

Kortom, jij kan beter afstand nemen van je hond, aangezien jij de hond lang niet zoveel kunt bieden als je ex.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Afzeikforum?
Het komt inderdaad wel voor dat nieuwe mensen niet zo netjes behandeld worden, maar dat zie ik hier nog niet eens. men is direct en zegt waar het op staat (ja, is niet de beste Nederlandse eigenschap beken ik), maar afzeiken, nee.

Ik begrijp dat het in België er anders aan toe gaat dan in Nederland. En ik snap ook dat er geen uitlaatservice is, maar dan nog denk ik dat de hond Pebbles beter af is bij je ex. Dat Pebbles 8 uur alleen zit is wel veel, maar dat kun je compenseren.
Honden gedragen zich overal anders. Mijn honden krijgen (in jouw ogen denk ik) ook een redelijk vrije opvoeding. De dingen die niet mogen, daar ben ik streng op, maar dat is maar weinig. Als mijn reu bij mijn vriendin zit (heeft ook honden) dan gedraagt hij zich heel anders. Hij test de grenzen en durft zelfs te markeren in huis! Iets dat hij nooit doet bij mij. En omgekeerd gedragen andere honden zich ook anders bij mij thuis. Dat is normaal en hoeft niets met de opvoeding te maken te hebben.
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Anja schreef:Ik denk dat het hondje beter permanent bij je ex vriendin kan blijven. Je werkt 8 uur en je slaapt 8 uur, het hondje zit 16 uur per dag alleen op een beperkte ruimte.
En van de overige tijd gaat hij 30 min naar buiten, wat veel te weinig is voor zo'n jong hondje.
Het beestje is imo eenzaam, verveeld zich en krijgt te weinig beweging. Honden zijn roedeldieren, en zijn graag bij de rest van het gezin.
Hoewel ik snap dat het moeilijk is om afstand van je hond te doen, denk ik dat het beter is.
:ok: mee eens
anne_lies
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie, Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door anne_lies »

Ik denk dat zij toch beter bij je ex kan blijven ook al wil je dat liever niet. Al was het alleen maar voor je moeder die eigenlijk bang is voor de hond. Bij het rijtje van je ex zie ik best positieve punten en bij jou eigenlijk niet op de opvoeding na misschien. Een hond word niet alleen maar gelukkig van een consequente/ strenge opvoeding die heeft ook uitdagingen nodig, beweging en mensen om haar heen. En ik zeg dit echt niet om je rot te laten voelen maar het is mijn mening na het geen wat ik van de situatie lees. Misschien kan je na alle reacties nog eens na je rijtje kijken om te zien of er nog puntjes zijn die je kan veranderen in het belang van de hond.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ook van mij, naar je ex. Als ik dat zo lees, heeft de hond daar inderdaad een heerlijk leventje. En nee, ik heb niks tegen dat de hond 8 uur alleen zit, maar dan moet er wel flink gewandeld worden. Maar als er al iemand bang is van de hond in huis, lijkt het me heel eenvoudig.
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

-Ik heette je net welkom in je voorsteltopic en lees bovenstaande nu.....

-Wat jammer dat je dat zegt. Ik begrijp het ook niet want je vraagt om raad en een groot aantal forummers gaan erop in. Niet echt aardig om dan die als afzeikers (wat een taal) te betitelen. :O:

Om in je eigen huis behapt te worden en of bang voor je hond te zijn is denk ik al iets dat je niet moet willen toch? Denk er nog eens over na. Dit schrijf ik met de beste bedoeling hoor. Succes met je afweging hierover. :wink:
Afbeelding
Neeltje
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Bij het verhaal van die ex lees ik dat ie maar een uurtje ongeveer uit mag en dat lijkt me dan ook niet echt genoeg (maar goed je hoort het maar van 1 kant hé)
In het belang van de hond zou ik toch maar eens met je ex rond de tafel gaan zitten en ook overleg plegen met je moeder want zij zit tenslotte het meest met een hond opgescheept waar ze eigenlijk bang voor is en ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat zo'n hond dat haarfijn aanvoelt.
Succes met je beslissing.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
vivke1965
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel (knuffelbuffels)

Ongelezen bericht door vivke1965 »

Meghan schreef:
Dat klopt. En het is heus geen ramp mits de hond er voldoende beweging bij krijgt in de ochtend & avond. En dat is bij jouw hond niet het geval, een half uur is echt heel weinig.
Inderdaad...een mensch moet helaas werken voor de bokes....
Ikzelf werk ook 4dagen per week 8h, maar smorgens heeft mijn hond er al een wandeling van een uur opzitten (tja....vroeger je warme bedje uit moet je er voorover hebben), en als ik thuis kom is het ook volop Bunkertijd ! Hij gaat vaak overal mee naar toe met ons, en ook standaard savonds nog een dik uur speel en looptijd. Verder thuis nog geestverruimende spelletjes...(dat op de bank hangen voor de TV mag je ook vergeten). Vergeet niet dat jou hond overdag alleen zit en snachts mag hij in een kooitje in de garage slapen. Die van ons slaapt op bed :wink:, en mijn thuis is ook zijn thuis... Daar bedoel ik niet mee dat je jou lobbes ook in bed moet nemen hoor...dat maakt iedereen voor zichzelf uit. Maar wat zeg je van een weekendje in het gevangeniswezen voor jezelf met een uurtje "luchten" ?? Denk dat je dan ook sneller zou gaan happen. Veel succes en wijsheid toegewenst voor beslissing.
Groetjes, Viv

Afbeelding
"Once you have a poodle everything else is a dog"
"Foefertje...always on my mind"
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

even voor de zekerheid.

Suzanne
Thomasmb schreef:Beste forumleden,

Bij mij:
-30min. wandelen per dag

Bij haar:
- +-1u wandelen per dag

Thomas
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Als ik je verhaal zo lees denk ik ook in eerste instantie aan je ex. Blijkbaar voelt ze zich daar meer op haar gemak.
Daarnaast is je moeder bang voor haar. Een bull voelt dat feilloos aan en als het happen bij haar het gewenste resultaat geeft, zal ze bij jou ook door blijven gaan met proberen om bovenin de roedel te komen. Een bull kan heel vasthoudend zijn in gedragingen en als je dat niet op tijd ombuigt gaat het van kwaad naar erger. Voor jou niet leuk, voor pebbels niet leuk. Bedenk dat liefde soms ook loslaten betekent......

Sterkte
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

~Suzanne~ schreef:even voor de zekerheid.

Suzanne
Thomasmb schreef:knip
was al gedaan hoor suusje shuffle :roll:

on topic. Hond lekker bij je ex laten en indien mogelijk (als overleg goed gaat) de hond zo nu en dan wanneer je daar tijd voor hebt meenemen voor een lekkere wandeling :cool2:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Bij mij:
-30min. wandelen per dag

Bij haar:
- +-1u wandelen per dag

Als iemand raad aan je vraagt over een voor jou onbekende hond, welke optie zou je dan zelf kiezen :wink:
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

ik vindt beide huizen niet idiaal
maar als ik uit 1 van de 2 moet kiezen ga ik met mijn voorgangers mee en is het bij je ex
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik vind dat er heel wat afgezeken wordt op dit forum, maar in dit topic juist niet!

Dat je het als zeiken ziet komt denk ik omdat je het niet graag hoort. Je wil niet dat het huis van je ex 'beter' is voor je hondje.

Maar hoe de meningen hier ook zijn, het gaat erom wat jullie willen. Deze situatie vinden jullie niet kunnen. De hond moet dus bij één van beide gaan wonen (aangezien de situaties in de twee huizen niet gelijk getrokken kunnen worden).

Als de hond bij je ex zou gaan wonen, kun je haar dan niet bijvoorbeeld elke zondag ophalen om leuke dingen mee te gaan doen? Zoiets?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”