Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voer mengen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Xerox
Vaste gebruiker
Aantal honden: 3

Re: Voer mengen

Ongelezen bericht door Xerox »

maart schreef: toch zover je professionele en deskundige wijsheid over voeding.
In citaat 1 zeg ik: brok verteren duurt langer dan vlees verteren.

In citaat 2: het is niet waar dat brokken sneller verteren dan vlees.

Komt neer op hetzelfde :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Groetjes, Sonja, Xerox, Diablo en Yuko
Xerox
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Xerox »

Habibi schreef:1 van de functies van het maagzuur is het doden van bacteriën. Tot zo ver het probleem van langer in de maag zitten. Want hoe langer de boel in de maag zit, hoe meer tijd dus dat het maagzuur kan inwerken op de bacteriën.
Volgens mijn logica dus niet meer tijd voor de bacteriën om te vermenigvuldigen, maar juist tijd om de bacteriën "een kopje kleiner" te maken.
Dan moet het maagzuur wel de juiste pH-waarde hebben om dat te kunnen doen. Bij het mengen van brok+vlees heeft het maagzuur toch een andere waarde dan bij het voeren van alleen rauw?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Groetjes, Sonja, Xerox, Diablo en Yuko
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Xerox schreef:
Habibi schreef:1 van de functies van het maagzuur is het doden van bacteriën. Tot zo ver het probleem van langer in de maag zitten. Want hoe langer de boel in de maag zit, hoe meer tijd dus dat het maagzuur kan inwerken op de bacteriën.
Volgens mijn logica dus niet meer tijd voor de bacteriën om te vermenigvuldigen, maar juist tijd om de bacteriën "een kopje kleiner" te maken.
Dan moet het maagzuur wel de juiste pH-waarde hebben om dat te kunnen doen. Bij het mengen van brok+vlees heeft het maagzuur toch een andere waarde dan bij het voeren van alleen rauw?
Maar wat maakt het uit :19: ? In brokken zitten ook bacteriën, ook salmonella. Blijkbaar is de zuurgraad, van het maagzuur, hoog genoeg bij brokvoeding.

Overigens zie ik echt geen probleem om vlees en brok te mengen, beiden verteren echt wel een keer. En als je rauw voert met bot of kraakbeen, dan ga ik er zo maar vanuit dat het vlees ook sneller verteerd dan het bot.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Brok en kvv mengen doe ik idd ook. Zowel geperste brok als gebakken geeft geen enkel probleem. Daarom kon ik me ook moeijlijk voorstellen dat je brok onderling niet zou kunnen mengen en als ik dat zo eens lees zou ook dat geen probleem moeten zijn...
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

maart schreef:ik geef alles door elkaar. Maar dan ook echt alles.
Brokken ook.

Prima honden, nooit problemen met verteringen.
Hier ook, en ze doen (en deden) het er allemaal prima op :ok:
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Brigitte schreef:
maart schreef:ik geef alles door elkaar. Maar dan ook echt alles.
Brokken ook.

Prima honden, nooit problemen met verteringen.
Hier ook, en ze doen (en deden) het er allemaal prima op :ok:
Er word gezegd dat je niet van alles door elkaar moet gooien omdat de darmen daar te gevoelig voor zijn maar ik denk juist ook dat als je alles mixt ze veel minder gevoelig worden qua spijsvertering omdat ze van alles gewend zijn! :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Alles verteerd verschillend, als je een penslap voert verteerd dat ook een stuk langzamer dan kvv... en toch beiden vlees...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

SuzieC1970 schreef: Er word gezegd dat je niet van alles door elkaar moet gooien omdat de darmen daar te gevoelig voor zijn maar ik denk juist ook dat als je alles mixt ze veel minder gevoelig worden qua spijsvertering omdat ze van alles gewend zijn! :ok:
dat denk ik ook. (denken, niet weten :wink: )
Ze krijgen hier als pup al meteen vanalles voorgeschoteld, ik hou het op hoofdzakelijk rauw, maar ik vul wel eens wat bij of indien niet volledig ontdooid, geef ik gewoon brok met het reeds ontdooide, of gemakkelijkheidshalve eens KVV als ik die heb... Daarnaast eten ze allemaal wel nog eens iets zelfgevonden ook.

Ze zijn tot nu toe al allemaal groot geworden en ze mogen alles eten... Het doet hun niets.
De enige keer dat er iets ernstig was, was toen Ds vis in de velden had gegeten. Maar daar bleek gif in te zetten :boos: en zelfs DAT overleefde ze :pffff: :W:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:
SuzieC1970 schreef: Er word gezegd dat je niet van alles door elkaar moet gooien omdat de darmen daar te gevoelig voor zijn maar ik denk juist ook dat als je alles mixt ze veel minder gevoelig worden qua spijsvertering omdat ze van alles gewend zijn! :ok:
dat denk ik ook. (denken, niet weten :wink: )
Ze krijgen hier als pup al meteen vanalles voorgeschoteld, ik hou het op hoofdzakelijk rauw, maar ik vul wel eens wat bij of indien niet volledig ontdooid, geef ik gewoon brok met het reeds ontdooide, of gemakkelijkheidshalve eens KVV als ik die heb... Daarnaast eten ze allemaal wel nog eens iets zelfgevonden ook.

Ze zijn tot nu toe al allemaal groot geworden en ze mogen alles eten... Het doet hun niets.
De enige keer dat er iets ernstig was, was toen Ds vis in de velden had gegeten. Maar daar bleek gif in te zetten :boos: en zelfs DAT overleefde ze :pffff: :W:
:ok: dat zei mijn DA ook altijd...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”