Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie kan mij meer vertellen over KVV en een advies geven?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

happy girl
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Maltezer
Aantal honden: 1

Re: Wie kan mij meer vertellen over KVV en een advies geven?

Ongelezen bericht door happy girl »

denk juist dat t eten van rauw bot goed is voor de tanden

Mike die eet bijv: kipkarkas, parelhoenkarkas,konijnkarkas,haaskarkas, kippenek,kwartelkarkas,sprotjes , haring en natuurlijk daarbij spiervlees ( ook rauw) en orgaan ( ook rauw) en pens is ook orgaan dat laatste wel gemalen ;-) alles bij www.degomeat.nl vandaan en daar heb ik ook de kvv van ,en ik voer dan het liefst de enkelvoudige en dan diverse dieren
en ik moet zeggen dat ik het idee heb dat sinds hij ook kluifwerk krijgt hij een stuk "tevredener"is zeg maar , maar dat is maar een idee en wellicht suggestie?
groetjes tanja
Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mina2006 »

happy girl schreef:denk juist dat t eten van rauw bot goed is voor de tanden

Mike die eet bijv: kipkarkas, parelhoenkarkas,konijnkarkas,haaskarkas, kippenek,kwartelkarkas,sprotjes , haring en natuurlijk daarbij spiervlees ( ook rauw) en orgaan ( ook rauw) en pens is ook orgaan dat laatste wel gemalen ;-) alles bij www.degomeat.nl vandaan en daar heb ik ook de kvv van ,en ik voer dan het liefst de enkelvoudige en dan diverse dieren
en ik moet zeggen dat ik het idee heb dat sinds hij ook kluifwerk krijgt hij een stuk "tevredener"is zeg maar , maar dat is maar een idee en wellicht suggestie?
Ja ik denk ook wel dat het goed is, alleen ivm de behandeling misschien even wachten ermee? Of geeft dat niet? (Algehele reiniging en 1 kies wordt getrokken)
Ik zal eens even kijken op die site. Want KVV met bot wordt geadviseert toch? En dat zit niet in Smuldier?
Afbeelding

9,5 jaar
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Jahaa, daarom werden er ook zaken als sprot, sardienes en kippenekken geadviseerd.

Maar zalmkop is géén beginnersbot. Al helemaal niet voor zo'n klein hondje. En al helemáál niet als dat kleine hondje last heeft van de tanden. Dan kun je beter met wat minder kneiterhard botwerk beginnen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Mina2006 schreef:Ja ik denk ook wel dat het goed is, alleen ivm de behandeling misschien even wachten ermee? Of geeft dat niet? (Algehele reiniging en 1 kies wordt getrokken)
Nee hoor, die ene kies kan misschien wat problemen geven als die echt pijnlijk is, maar dan knaagt ze wel met de andere kant ;)
En de tanden worden juist gereinigd door dat knagen. Dus die tandsteen is verder geen probleem.
Ik zal eens even kijken op die site. Want KVV met bot wordt geadviseert toch? En dat zit niet in Smuldier?
Nou, smuldier heeft natuurlijk ook calcium, alleen geen natuurlijke calcium zoals gemalen bot.

Botwerk (zoals kippenekken, karkassen, lamsrib, zalmkop, etc) is iets anders dan kvv. Om het allemaal gemakkelijk te houden :tongue:
And few will ever climb
Mina2006
Zeer actief

Miranda schreef:
Mina2006 schreef:Ja ik denk ook wel dat het goed is, alleen ivm de behandeling misschien even wachten ermee? Of geeft dat niet? (Algehele reiniging en 1 kies wordt getrokken)
Nee hoor, die ene kies kan misschien wat problemen geven als die echt pijnlijk is, maar dan knaagt ze wel met de andere kant ;)
En de tanden worden juist gereinigd door dat knagen. Dus die tandsteen is verder geen probleem.
Nou, smuldier heeft natuurlijk ook calcium, alleen geen natuurlijke calcium zoals gemalen bot.

Botwerk (zoals kippenekken, karkassen, lamsrib, zalmkop, etc) is iets anders dan kvv. Om het allemaal gemakkelijk te houden :tongue:
Ik bedoelde eigenlijk voor ná de behandeling, als de kies er net uit is zegmaar :tongue: beter eventjes niet dan, ivm de wond? (sorry ik heb totaal geen idee nog of die wond gedicht wordt en dergelijke..) :denken:

Dat laatste (ik weet dat botwerk en kvv anders is) maar het was ook een soort van doorvragen op het kvv van degomeat, dat happy girl daar ook haar kvv haalt.

snap je me nog? :LOL:
Afbeelding

9,5 jaar
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Miranda schreef:
Jahaa, daarom werden er ook zaken als sprot, sardienes en kippenekken geadviseerd.

Maar zalmkop is géén beginnersbot. Al helemaal niet voor zo'n klein hondje. En al helemáál niet als dat kleine hondje last heeft van de tanden. Dan kun je beter met wat minder kneiterhard botwerk beginnen.
Zalmkop is hier niet zo geliefd... Xavi heeft er een hele studie van gemaakt... :F:

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... p#p5647242

Ik doe ze hier meer plezier met vlees en/of bot :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Mina2006 schreef:Ik bedoelde eigenlijk voor ná de behandeling, als de kies er net uit is zegmaar :tongue: beter eventjes niet dan, ivm de wond? (sorry ik heb totaal geen idee nog of die wond gedicht wordt en dergelijke..) :denken:
Vlak ná de behandeling zou ik geen botwerk geven, maar dat is maar een paar daagjes.
Het wordt waarschijnlijk niet gehecht (tenzij er iets raars aan de hand is). En wonden in de bek genezen over het algemeen heel snel door stofjes in het speeksel. De eerste dag zal Mina waarschijnlijk sowieso niet mogen eten. Na de narcose kunnen ze daar wat misselijk van worden. De dag daarop kun je gewoon weer kvv geven. Sommige mensen geven die dag wat licht verteerbaars, maar ik doe dat eigenlijk nooit de dag na een narcose. Gewoon weer normaal eten.
Dat laatste (ik weet dat botwerk en kvv anders is) maar het was ook een soort van doorvragen op het kvv van degomeat, dat happy girl daar ook haar kvv haalt.

snap je me nog? :LOL:
Ja hoor. Sommige mensen vinden dat je honden enkel kvv moet geven met een natuurlijke calciumbron. Met gemalen bot erin dus. Omdat dat beter opgenomen zou worden dan calcium uit een niet natuurlijke bron. En dat pups ALTIJD kvv moeten hebben die een natuurlijke calciumbron bevat.
Pups smuldier geven staat in de ogen van sommige mensen gelijk aan zware dierenmishandeling.

Tsja. Het is een mening.
Ik ben nog geen wetenschappelijk onderzoek tegengekomen dat die mening staaft, zullen we maar zeggen. Vooral doen waar jij jezelf goed bij voelt en waar je hond het goed op doet, dus.

Skadi eet tegenwoordig voornamelijk Lotgering en BARFhapjes, maar als pup kreeg ze smuldier. Ze deed het er fantastisch op, en ze zit perfect in elkaar ;)
Ook heb ik nooit iets gemerkt van groeipijnen, en ze groeide toch héél behoorlijk een poos lang met een kilo per week.
In die periode kreeg ze trouwens ook een kilo kvv per dag :F:
And few will ever climb
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Xavi heeft alleen maar Smuldier gehad vanaf dat ie 3 weken oud was tot ruim een jaar....
zo slecht ziet ie er toch niet uit :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nooit groeipijnen, heel regelmatig gegroeid, HD en ED vrij... :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
happy girl
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door happy girl »

ik geef ook wel eens smuldier ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt of er een premix in zit maar omdat smuldier ( voor mij dan) niet genoeg smaakjes had ;-)) ben ik gaan zoeken naar een winkel die dat voor mij wel heeft vandaar dat ik uitkwam op degomeat ;-)
en omdat Mike smorgens kvv krijgt ( ik kan vrij slecht tegen botknaagwerk op mn nuchtere maag zeg maar )en savonds barf en zij dat beide verkopen vind ik het een prettige zaak.

maar als je begint met botwerk begin dan idd met een kippenekje of een kipkarkasje das vrij zacht en dan ook weer niet te vaak nekjes want daar zit de schildklier van de kip nog in en dat zou niet goed zijn om daar teveel van te voeren heb ik gelezen.
groetjes tanja
Mina2006
Zeer actief

Prachtige hond malinois!

Dankjullie wel voor de tips ;) Ik zal eens kijken voor kippenekjes en later dan eventueel zalmkop (of een van de vele andere genoemde soorten :D)
Afbeelding

9,5 jaar
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”