Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verenigings Fokreglement

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Verenigings Fokreglement

Ongelezen bericht door sirene »

Nanna schreef:
kyechu schreef: Ik heb vorige week contact gehad met GGW. Er werd me verteld dat er een database komt in de stijl van de Zweedse database. Men gaat nu de testfase in met deze database en hoopt 'm over een maand of twee online te hebben.
:LOL: vorige maand zeiden ze nog april tegen mij.
_hopen_ en _over een maand of twee_ klinkt wel heel erg zeker :roll:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kyechu »

sirene schreef:
Es schreef: Die fokker met knikstaarthond kan je nu dus aanklagen maar de pups van die hond krijgen wel het stempel dat ze voldoen, dat is toch enorm krom en vooral onjuist.
Een fokker met knikstaarthond aanklagen ? Hoezo, is een knikstaart een ziekte dan ?
Afwijkingen staartwervels:

Afwijkingen aan staartwervels behoren tot de skeletafwijkingen. Ze kunnen verschillend van vorm zijn, afhankelijk van het defecte gen of de defecte genen.
Zo kan de staart afwezig, te kort met een stop einde of een stompstaart zijn.
De staart kan één of meerdere knikken vertonen van verschillende vorm, haken en niet verstrijkbare krommingen.
Er kunnen te weinig of teveel wervels zijn en soms dubbel. Ook afwijkingen aan de tussenwervelgewrichten komen voor.
Knikstaarten kunnen overigens nog enkele weken na de geboorte optreden. Beperken deze staartafwijkingen zich tot de staart, dan heeft de hond hier geen last van en zal onbekommerd kunnen leven.

Wordt er echter met deze honden gefokt, dan kunnen dergelijke misvormingen gaan optreden in het nageslacht.
Deze beperken zich dan zelden tot de staart, maar treden in andere delen van de wervelkolom op.
Voorbeelden hiervan hebben wij bij honden gezien in de halswervels, borst- en rugwervels en lendenwervels.
Ook zijn er voorbeelden van gespleten verhemelten, waterhoofden, scheve kaken, misvormingen aan de ribben, teveel of te weinig tenen en te korte onderbenen.

Als gevolg van de interactie tussen de diverse erfelijke factoren kunnen er afwijkingen optreden in andere orgaansystemen die vanuit het mesoderm worden aangelegd.
Voorbeelden hiervan zijn de persisterende (blijvende) embryonale bloedvaten, een septumdefect (defect van het harttussenschot), ectopische ureteren (buizen van nieren naar blaas liggen op een verkeerde plek), het ontbreken van de anus en cloacavorming (anus en urinebuis hebben één gezamenlijke uitgang).

De relatie tussen het optreden van genoemde misvormingen in orgaansystemen en het voorkomen van knikstaarten bij één van de ouders in de familie van beide ouders is vastgesteld bij een aantal rassen.
Ook bij andere diersoorten komen deze relaties voor. Wetenschappelijk onderzoek op dit gebied is verricht bij muizen.
Het fokken met honden die een knikstaart vertonen, dat wil zeggen waar de staartwervels niet recht achter elkaar liggen maar scheef en zo vergroeid met een niet gedeeltelijk smaller worden om in een punt te eindigen is per definitie ontverantwoord.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

kyechu schreef:
sirene schreef:
Es schreef: Die fokker met knikstaarthond kan je nu dus aanklagen maar de pups van die hond krijgen wel het stempel dat ze voldoen, dat is toch enorm krom en vooral onjuist.
Een fokker met knikstaarthond aanklagen ? Hoezo, is een knikstaart een ziekte dan ?
Afwijkingen staartwervels:

Afwijkingen aan staartwervels behoren tot de skeletafwijkingen. Ze kunnen verschillend van vorm zijn, afhankelijk van het defecte gen of de defecte genen.
Zo kan de staart afwezig, te kort met een stop einde of een stompstaart zijn.
De staart kan één of meerdere knikken vertonen van verschillende vorm, haken en niet verstrijkbare krommingen.
Er kunnen te weinig of teveel wervels zijn en soms dubbel. Ook afwijkingen aan de tussenwervelgewrichten komen voor.
Knikstaarten kunnen overigens nog enkele weken na de geboorte optreden. Beperken deze staartafwijkingen zich tot de staart, dan heeft de hond hier geen last van en zal onbekommerd kunnen leven.

Wordt er echter met deze honden gefokt, dan kunnen dergelijke misvormingen gaan optreden in het nageslacht.
Deze beperken zich dan zelden tot de staart, maar treden in andere delen van de wervelkolom op.
Voorbeelden hiervan hebben wij bij honden gezien in de halswervels, borst- en rugwervels en lendenwervels.
Ook zijn er voorbeelden van gespleten verhemelten, waterhoofden, scheve kaken, misvormingen aan de ribben, teveel of te weinig tenen en te korte onderbenen.

Als gevolg van de interactie tussen de diverse erfelijke factoren kunnen er afwijkingen optreden in andere orgaansystemen die vanuit het mesoderm worden aangelegd.
Voorbeelden hiervan zijn de persisterende (blijvende) embryonale bloedvaten, een septumdefect (defect van het harttussenschot), ectopische ureteren (buizen van nieren naar blaas liggen op een verkeerde plek), het ontbreken van de anus en cloacavorming (anus en urinebuis hebben één gezamenlijke uitgang).

De relatie tussen het optreden van genoemde misvormingen in orgaansystemen en het voorkomen van knikstaarten bij één van de ouders in de familie van beide ouders is vastgesteld bij een aantal rassen.
Ook bij andere diersoorten komen deze relaties voor. Wetenschappelijk onderzoek op dit gebied is verricht bij muizen.
Het fokken met honden die een knikstaart vertonen, dat wil zeggen waar de staartwervels niet recht achter elkaar liggen maar scheef en zo vergroeid met een niet gedeeltelijk smaller worden om in een punt te eindigen is per definitie ontverantwoord.
Meningen hierover zijn verdeeld...

EEN ANDERE KIJK OP DE ‘KNIKSTAART’

Atjo Westerhuis, dierenarts, verbonden aan WHG Westerhuis Kliniek voor Gezelschapsdieren, Dalwagen 29c, 6669 CA Dodewaard; T 0488 – 41 00 40; E a.westerhuis@whgdierenartsen.nl; http://www.whgdierenartsen.nl

Uitsluiting van de fokkerij

Een knik in de staart bij een pup wordt gezien als een erfelijke fout. Als de knik wordt vastgesteld bij een pup, wordt de betreffende hond uitgesloten voor de fokkerij.

Dat is niet alleen vanwege het simpele schoonheidsfoutje ‘knik in de staart’ bij een overigens kerngezonde hond, maar ook omdat er onzekerheid bestaat over het feit dat die knik in de staart een deel van een ander, vaak latent (skelet)probleem zou zijn. Latent betekent, dat we bij het fokken met een dergelijke hond dan niet in de gaten zouden hebben, dat er stiekem toch een overdracht van een (skelet)afwijking zou kunnen plaats vinden op het nageslacht. Voor de ‘zekerheid’ sluiten we dan toch maar alle knikstaarten uit voor de fokkerij.

De vraag dringt zich op of dat wel terecht is. Is deze ‘zekerheid’ geen schijnzekerheid? En moeten we ons hierbij ook niet afvragen of we niet te veel waardevol genetisch materiaal verkwanselen voor deze schijnzekerheid?

Argumenten tegen uitsluiting

In de eerste plaats is het maar de vraag of iedere knikstaart erfelijk is. Als er bij een pasgeboren pup een misvormde staartwervel (knik in de wervel) zit, die de knik in de staart veroorzaakt, dan lijkt het heel waarschijnlijk dat het een aangeboren afwijking is, die misschien ook wel erfelijk is. Als er sprake is van een knik tussen twee verder geheel normale wervels bij een jonge pup is dat waarschijnlijk ook wel aangeboren, maar de kans is zeer groot, dat het niet door erfelijkheid maar door trauma is ontstaan. Het zou natuurlijk volledig onjuist zijn deze honden om reden van een door trauma ontstane knik in de staart uit te sluiten voor de fokkerij.

Röntgenfoto’s

Afbeelding 1:
Op deze beide röntgenfoto’s, die in 2 loodrecht op elkaar staande richtingen zijn genomen is te zien dat er een knik zit in de 3de wervel gerekend vanaf de staart punt.
Afbeelding

Afbeelding2:
Op deze röntgenfoto te zien dat er een knik zit tussen de 6de en 7de wervel gerekend vanaf de staart punt
Afbeelding

De bewering, dat alle knikstaarten gecorreleerd zijn aan andere (skelet)afwijkingen lijkt op grond van wat er over in de literatuur bekend is en op grond van praktijkervaringen een overdreven speculatie.

En wat te denken van de staartwervelafwijkingen, die geen knik veroorzaken en dus vrijwel nooit ontdekt worden? Die vallen dan toch buiten de selectie?

Als we alle knikstaarten uitsluiten voor de fokkerij, doen we dus niet alleen de verkeerde selectie, maar ook nog eens een zeer onvolledige!

Uitsluiting heroverwegen

Ik pleit ervoor om de ‘wetenschappelijke’ maatstaf om alle knikstaarten voor de fokkerij uit te sluiten zo snel mogelijk af te schaffen. We moeten veel selectiever te werk gaan.

Een knikstaart veroorzaakt door een knik tussen 2 overigens kerngezonde wervels moeten we in elk geval niet langer beschouwen als een erfelijk probleem en de betreffende honden toelaten voor de fokkerij.

We kennen voorbeelden van honden met een knikstaart die wel voor de fokkerij ingezet zijn; lang niet bij al die honden is helaas röntgenologisch vastgesteld of het om een knik in de wervel of tussen twee wervels gaat. In veel van die gevallen zijn noch bij de voorouders, noch bij de ouders, broers of zusters, noch bij het nageslacht knikstaarten gevonden. Als er familiair geen problemen te bespeuren zijn, moeten we de hond met een knikstaart niet uitsluiten voor de fokkerij, zeker niet in een kleine raspopulatie.

Als binnen een ras ook nog eens het percentage knikstaarten niet significant uitstijgt boven het percentage knikstaarten in het algemeen (rassen en kruisingen), is het uitsluiten van knikstaarten een onzinnige actie, die een ras meer genetische schade zal kunnen opleveren, dan genetisch voordeel. En dat laatste is toch het doel van selectie!

En tot slot …….

Ik heb sterk het gevoel, dat er nog wel meer erfelijke afwijkingen zijn bij de hond, zeker in relatie tot de reële situatie binnen een bepaalde raspopulatie, waarbij we de genetische winst- en verliesrekening van de huidige selectiecriteria in de fokkerij maar eens (opnieuw) onder de loep moeten nemen.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Psies. Dat hele knikstaartverhaal is door 1 iemand jaren geleden de wererld in geholp nalv een onderzoek met inteeltratten.
Ik zeg niet dat je maar lukraar moet gaan fokken met allemaal dieren met een knikstaart maar elke hond om zijn knikstaart afschrijven of zelfs de pups omdat 1 van de ouders een knikstaart heeft is bezopen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
kyechu schreef: Het fokken met honden die een knikstaart vertonen, dat wil zeggen waar de staartwervels niet recht achter elkaar liggen maar scheef en zo vergroeid met een niet gedeeltelijk smaller worden om in een punt te eindigen is per definitie ontverantwoord.
Waarom wordt er dan gefokt met rassen waar misvormde staarten de norm zijn?
bij die honden is dat mooi nanna :pffff:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Es schreef: Geen matrix maar een openbare database is 100 x beter.
Ik volg het allemaal niet meer hoor, maar hoe staat het hiermee?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
Er komt een "functionaliteit" en volgens iemand een stukje terug zoals de zweedse database.
RvB "hoopt over een maand of twee".
Vorige maand zeiden ze tegen mij nog april.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

sirene schreef:
Er komt een "functionaliteit" en volgens iemand een stukje terug zoals de zweedse database.
oh, mooi
ik vraag het over een halfjaar nog wel eens
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Weet iemand eigenlijk hoever ze met die matrix en de opdruk voor de stambomen zijn ?
Want stèl nou dat de "functionaliteit" er veel eerder is dan de werkende matrix en het blijkt als een tierelier te werken en iedereen is enthousiast. Mensen die een pup zoeken gebruiken het meteen en kunnen alles opzoeken over de honden en hun ras van interesse. Dan is die hele matrix toch nergens meer voor nodig ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
oh, mooi
ik vraag het over een halfjaar nog wel eens
Waar ? Hier of bij de RvB ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sirene schreef:Psies. Dat hele knikstaartverhaal is door 1 iemand jaren geleden de wererld in geholp nalv een onderzoek met inteeltratten.
Ik zeg niet dat je maar lukraar moet gaan fokken met allemaal dieren met een knikstaart maar elke hond om zijn knikstaart afschrijven of zelfs de pups omdat 1 van de ouders een knikstaart heeft is bezopen.
En het is ook al meermalen weerlegd, met onderbouwingen en al.
Er is niks nada bewijs dat er verbanden zijn tussen afwijkingen aan de staart en afwijkingen in de rest van het dier.
En ik zeg het nog maar eens: wie het wil lezen mag me mailen, dan stuur ik het door mij hierover geschreven artikel op, inclusief onderbouwingen en inclusief uitleg waarom dat eerdere verhaal over hoe erg knikstaarten zijn niet klopt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Mizzsylver schreef:Thanx!
Heb nu inmiddels ontdekt hoe de VDH het wil gaan doen, ze gaan het ras specifiek fokreglement, waar vorig jaar wel over is gestemd, gebruiken om het VFR in te vullen en menen dat eind 2013 in de najaars vergadering aan de leden voor te leggen.
Maar als ik er goed begrijp moet het al in Mei naar de RvB toch?

Afgelopen maandag even kort gesproken met de com. kynologie van het HB en die vertelde dat nu eerst wordt gekeken naar de format en dat wanneer dat akkoord is de verdere eisen worden ingevuld, Dat gaat dan weer met een pre-advies naar de afdelingen en later naar de AV.
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)

Ongelezen bericht door Caat* »

Marjoleine schreef:
sirene schreef:Psies. Dat hele knikstaartverhaal is door 1 iemand jaren geleden de wererld in geholp nalv een onderzoek met inteeltratten.
En het is ook al meermalen weerlegd, met onderbouwingen en al.
Er is niks nada bewijs dat er verbanden zijn tussen afwijkingen aan de staart en afwijkingen in de rest van het dier.
En ik zeg het nog maar eens: wie het wil lezen mag me mailen, dan stuur ik het door mij hierover geschreven artikel op, inclusief onderbouwingen en inclusief uitleg waarom dat eerdere verhaal over hoe erg knikstaarten zijn niet klopt.
Ik wil het wel lezen :engel: Maar vinden jullie dan dat er geen enkel verband is tussen knikstaart en andere lichamelijke afwijkingen?
Een paar jaar geleden hebben we een kitten gevonden (12 weken oud ong. en afkomstig van een gigantische inteeltpopulatie) die een gigantische knikstaart had. Bij controle bij de dierenarts bleek ze een hartafwijking te hebben. Het hartgeluid duidde op een open ductus botalli maar dat is nooit officieel vastgesteld met een hartecho. Op 9 maanden leeftijd hebben we haar in moeten laten slapen wegens hartfalen. Tegelijkertijd met haar hebben we nog een kitten gevonden die ook een knik in zijn staart had, maar minder erg (meer richting het einde, terwijl het bij haar eerder na de eerste of tweede wervel was). Die is verder, zo ver ik weet, gezond maar wel kleiner dan normale volwassen katers.
Ik heb dus wel het idee dat het een met het ander te maken heeft, maar ik kan natuurlijk niks bewijzen.
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Caat* schreef: Maar vinden jullie dan dat er geen enkel verband is tussen knikstaart en andere lichamelijke afwijkingen?
Een paar jaar geleden hebben we een kitten gevonden (12 weken oud ong. en afkomstig van een gigantische inteeltpopulatie) die een gigantische knikstaart had. Bij controle bij de dierenarts bleek ze een hartafwijking te hebben. Het hartgeluid duidde op een open ductus botalli maar dat is nooit officieel vastgesteld met een hartecho. Op 9 maanden leeftijd hebben we haar in moeten laten slapen wegens hartfalen. Tegelijkertijd met haar hebben we nog een kitten gevonden die ook een knik in zijn staart had, maar minder erg (meer richting het einde, terwijl het bij haar eerder na de eerste of tweede wervel was). Die is verder, zo ver ik weet, gezond maar wel kleiner dan normale volwassen katers.
Ik heb dus wel het idee dat het een met het ander te maken heeft, maar ik kan natuurlijk niks bewijzen.
Wat is het causale verband ? Knikstaart = hartfalen of inteelt = hartfalen ?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Caat*
Zeer actief

Badu schreef:
Caat* schreef: Maar vinden jullie dan dat er geen enkel verband is tussen knikstaart en andere lichamelijke afwijkingen?
Wat is het causale verband ? Knikstaart = hartfalen of inteelt = hartfalen ?
Nou ja, dat weet ik dus niet (zeker). Voor mijn gevoel is er dus wel een verband, maar niet per se een causaal verband. Dat dieren met knikstaarten ook vaker bijv. hartproblemen hebben. Dus dat er een genetisch defect is opgetreden die allebei veroorzaakt of kan veroorzaken. En in dat geval zou ik wel voorzichtiger zijn met individuen gebruiken die knikstaarten hebben.
Maar ik zei ook al, ik zou het stuk van Marjoleine graag eens willen lezen :wink:
Afbeelding
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

knikstaart valt (wat de Jack Russell betreft) onder:
DISKWALIFICERENDE FOUTEN:

· Agressieve of overdreven schuwe honden

· Elke hond, die duidelijk lichamelijke afwijkingen of gedragsafwijkingen

vertoont.

Wat VFR betreft, lees Woudman maar die oa schrijft dat er eerst maar uitgelegd moet worden waarom er niet gehandeld wordt zoals afgesproken is op 24 mei.

http://www.mucho-bravo.com/Verenigingsfokreglement.pdf
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Caat* schreef: Bij controle bij de dierenarts bleek ze een hartafwijking te hebben. Het hartgeluid duidde op een open ductus botalli maar dat is nooit officieel vastgesteld met een hartecho.
Er zijn diverse rassen waar relatief veel PDA (Ductus Botalli dus) voorkomt. En laten dat nou rassen zijn waar je geen knikstaarten tegenkomt?
Voor de diagnose van een PDA waar ze zelfs aan overlijden is geen echo nodig, dat is buitengewoon kenmerkend namelijk.
En de verbanden zijn nooit aangetoond, en zelfs niet eens waarschijnlijk.
Caat* schreef:Dat dieren met knikstaarten ook vaker bijv. hartproblemen hebben. Dus dat er een genetisch defect is opgetreden die allebei veroorzaakt of kan veroorzaken. En in dat geval zou ik wel voorzichtiger zijn met individuen gebruiken die knikstaarten hebben.
Er wordt al ontzettend lang gefokt met dieren met knikstaarten.
Alleen werden die staarten altijd gecoupeerd dus we wisten het niet.
En die rasssen worden nu niet meer gecoupeerd en ze vallen bepaald niet om van de hartproblemen.
Je bent niet dom, dus denk eens verder? ;)
Maar ik zei ook al, ik zou het stuk van Marjoleine graag eens willen lezen :wink:
Dan moet je me dus even mailen. Dan kan ik het toesturen ;)

Afbeelding

Caat*
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Caat* schreef: Bij controle bij de dierenarts bleek ze een hartafwijking te hebben. Het hartgeluid duidde op een open ductus botalli maar dat is nooit officieel vastgesteld met een hartecho.
Er zijn diverse rassen waar relatief veel PDA (Ductus Botalli dus) voorkomt. En laten dat nou rassen zijn waar je geen knikstaarten tegenkomt?
Voor de diagnose van een PDA waar ze zelfs aan overlijden is geen echo nodig, dat is buitengewoon kenmerkend namelijk.
En de verbanden zijn nooit aangetoond, en zelfs niet eens waarschijnlijk.
We weten ook 99,9% zeker dat het PDA is geweest, ze had alle kenmerken. Het is vastgesteld door te luisteren naar de hartslag, die klonk als een machinekamer. Later kwam daar bij dat ze steeds minder wilde/kon doen en uiteindelijk kreeg ze vocht in de longen en af en toe een soort van aanvallen die op astma-aanvallen leken.
Caat* schreef:Dat dieren met knikstaarten ook vaker bijv. hartproblemen hebben. Dus dat er een genetisch defect is opgetreden die allebei veroorzaakt of kan veroorzaken. En in dat geval zou ik wel voorzichtiger zijn met individuen gebruiken die knikstaarten hebben.
Er wordt al ontzettend lang gefokt met dieren met knikstaarten.
Alleen werden die staarten altijd gecoupeerd dus we wisten het niet.
En die rasssen worden nu niet meer gecoupeerd en ze vallen bepaald niet om van de hartproblemen.
Je bent niet dom, dus denk eens verder? ;)
Dan moet je me dus even mailen. Dan kan ik het toesturen ;)
Dus waarschijnlijk was het bij dit kitten toeval dat ze allebei had?
Mail is verstuurd!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Caat* schreef:Dus waarschijnlijk was het bij dit kitten toeval dat ze allebei had?
Mail is verstuurd!
In zoverre dat PDA wel een erfelijke component heeft, dus dat zal goed door de inteelt kunnen komen, dat het eruit kwam.
Wrs enkelvoudig recessief trouwens, PDA.

Mail is beantwoord ;)

Afbeelding

Caat*
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Caat* schreef:Dus waarschijnlijk was het bij dit kitten toeval dat ze allebei had?
Mail is verstuurd!
In zoverre dat PDA wel een erfelijke component heeft, dus dat zal goed door de inteelt kunnen komen, dat het eruit kwam.
Wrs enkelvoudig recessief trouwens, PDA.

Mail is beantwoord ;)
Merci! Ga het een keer rustig doorlezen.
Afbeelding
Es
Zeer actief
Contacteer:

Maar het is toch niet duidelijk wat er gebeurt als je het niet doet, sommige rv's krijgen hun VFR terug en zullen dan weer opnieuw een ALV bij elkaar moeten roepen...en binnen hoeveel tijd?
Op elke wandeling is
sirene
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Weet iemand eigenlijk hoever ze met die matrix en de opdruk voor de stambomen zijn ?
Want stèl nou dat de "functionaliteit" er veel eerder is dan de werkende matrix en het blijkt als een tierelier te werken en iedereen is enthousiast. Mensen die een pup zoeken gebruiken het meteen en kunnen alles opzoeken over de honden en hun ras van interesse. Dan is die hele matrix toch nergens meer voor nodig ?
Weet niemand dat ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Es
Zeer actief
Contacteer:

Dit is de laatste mail: (14/1)

het verenigingsfokreglement (VFR)
>
> Geacht bestuur,
>
> Tijdens de Algemene Vergadering van 24 mei 2012 is er besloten dat elke vereniging haar fokreglement (per ras) volgens een standaard format dient op te stellen. De leden hebben hiermee ingestemd.
>
> Het gezondheidsbeleid zal zoveel mogelijk per ras moeten worden opgesteld. Toch is het ook noodzakelijk en gewenst dat rasverenigingen hun eigen identiteit en beleid kunnen behouden, het VFR biedt daar mogelijkheid toe. Het standaard format biedt de mogelijkheid om de reglementen van verschillende rasverenigingen met elkaar te vergelijken waardoor controle vanuit de Raad van Beheer in de toekomst mogelijk is. Dit ter voorbereiding van het overnemen van gezondheidseisen in de normenmatrix en het toevoegen van de resultaten aan de stamboom.

> Deze gezondheidseisen voor de verschillende rassen zullen worden opgesteld door de rasverenigingen, maar bepaalde eisen zullen gaan gelden voor zowel de fokkers die lid zijn van een rasvereniging als diegene die geen lid zijn. Hiermee zal het gezondheidsbeleid voor een ras een bredere basis krijgen en wordt gestimuleerd informatie in te winnen over de gezondheid van het ras. De inspanningen door rasverenigingen om de gezondheid van hun ras te stimuleren wordt hiermee door alle fokkers ondersteund. Wanneer iemand niet aan de minimale eisen voor de gezondheid wil voldoen, zal dit zichtbaar zijn op de stambomen zodat het voor nieuwe eigenaren direct duidelijk is of ze een hond kopen waarbij extra zorg is besteed aan het voorkomen van gezondheidsproblemen.
>
> De VFR's zullen gebruikt worden om de normen vast te stellen en deze vast te leggen in een normenmatrix. Gezondheidsonderzoeken die nodig zijn binnen een ras worden overgenomen. Het is daarbij van essentieel belang dat er een goed fokbeleid wordt gevoerd. Het heeft alleen zin om streng te selecteren als de populatie groot genoeg is en de selectie niet leidt tot hoge inteelt en verwantschapstoename. Het doel is om een brede fokbasis te gebruiken zodat ook in de toekomst gezond gefokt kan blijven worden. Een nieuw in te stellen gezondheidscommissie zal toezien dat er verantwoorde keuzes worden gemaakt in de verplichting van gezondheidsonderzoeken voor alle rashonden.
> Gezondheidsonderzoeken zullen niet altijd overgenomen kunnen worden in de normenmatrix. Wanneer een onderzoek belangrijk is voor het ras is het ook belangrijk dat het onderzoek beschikbaar, bereikbaar en reproduceerbaar is. Een onderzoek moet dus geprotocolleerd uitgevoerd worden. Op dit moment zijn dat in ieder geval de onderzoeken op heupdysplasie, elleboogdysplasie, Cochleaire doofheid en ECVO onderzoeken. Er zijn ook DNA testen die bewezen hebben binnen (een aantal) rassen een causaal verband te hebben met de ziektes. Voor dergelijke onderzoeken kan bij de Raad van Beheer een verzoek om te protocolleren worden ingediend.
>
> De Raad van Beheer is bezig met het beschikbaar maken van de onderzoeksresultaten via de website van de Raad van Beheer. Hierdoor is een rashond die ingeschreven is in het NHSB makkelijk te vinden en is direct duidelijk welke (bij de Raad van Beheer geregistreerde) onderzoeken zijn uitgevoerd en wat de resultaten daarvan zijn.
>
> Toevoegen van bepalingen
> De Raad van Beheer heeft gemerkt dat er verwarring bestaat over het toevoegen van bepalingen aan het format VFR. Om een einde te maken aan deze onduidelijkheid heeft de Raad van Beheer besloten dat aanvullingen toegestaan zijn, zolang de basisregels maar niet worden aangetast. Per hoofdstuk kunnen rasverenigingen in het VFR opgenomen artikelen verzwaren en nieuwe artikelen, mits deze niet in strijd zijn met het KR, toevoegen.
>
> Wanneer moet de vereniging het VFR inleveren.
> In mei 2012 is de beslissing genomen en is het format beschikbaar gekomen voor de verenigingen. Inmiddels zijn de welzijnsregels voor de teef alweer aangepast (AV 1 december 2012) en hierop is het VFR-format aangepast.
> Elke vereniging heeft al een fokbeleid. Dit fokbeleid zal in het (nieuwe) format omgezet moeten worden en kunt u vervolgens naar de Raad van Beheer sturen. Daar zal worden gecontroleerd of het format gevolgd is en of het niet in strijd is met het KR. Wanneer het aan deze eisen voldoet zal het VFR ter goedkeuring bij het bestuur van de Raad van Beheer gelegd worden. Deze zal het VFR goed (of af-)keuren.
>
> U heeft de tijd tot 1 mei 2013 om uw VFR in te leveren. De Raad van Beheer streeft ernaar u zo spoedig mogelijk na ontvangst te berichten. Het Verenigingsfokreglement zal, nadat het bureau geen procedurele fouten heeft gevonden, binnen 3 maanden door het bestuur beoordeeld worden.
>
> Waar staat het format?
> Het VFR-format kunt u terugvinden op extranet, maar wordt voor uw gemak ook met deze mailing meegestuurd.
>

Waar over iemand vroeg: Hoe kan iemand die nergens lid van is toch weten wat de eisen zijn?
Mijn antwoord: je kijkt op site RVB wat je moet doen om stamboom te krijgen, en zo gaat de RVb in feite bepalen met welke eisen er gefokt gaat worden.
Op elke wandeling is
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Aha, dus voordat de VFR'n er zijn komt er ook geen matrix. Dus als het niet zo lukt met die VFR (waar het nu wel op lijkt) dan komt die matrix er ook niet.
Ik snap trouwens sowieso niet zo waarom die RFR ineens niet goed meer waren. Waarom zijn die dingen niet gewoon gebruikt ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Es
Zeer actief
Contacteer:

Of waarom de certificering gewoon, ook met meerdere RV's niet door gevoerd had moeten worden.
De leden hadden dit al aangenomen.

Kan het niet vinden zo snel , maar volgens mij schreef de minister laatst ook weer ergens dat ze hoopte dat de branche zichzelf zou gaan certificeren. Er zijn zeer zeker nog kynologen die daar in geloven.

http://www.kunogonda.nl/index.php/symposium-2013

Die matrix, ik denk niet dat die er komt, (nb als hij volledig zou zijn zou het kunnen werken maar er zijn betere manieren.)
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

O ja, er zijn ook VFR goed gekeurd door de leden, die door de RVB worden afgekeurd....
Op elke wandeling is
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik geloof niet in certificeren, stempeltjes en stambomen of fokkers met plusjes. Het is niet te handhaven en niet controleerbaar. We fokken levende wezens. Je kunt heel goed je best doen met fokken maar dan nog kan er van alles fout gaan. Dan kun je mensen gaan straffen die het niet goed doen maar waar ligt de grens ? Wie is goed en wie is fout ?
We moeten het hebben van goede voorlichting en openheid. Laat zien wat je aan het doen bent en waarom. Wat je test, wat voor ziekten er voorkomen. Gooi alles in een database, gewoon open maar zonder een kwalificatie eraan te hangen. Dan kunnen mensen zelf een keus maken.
Maargoed, ik heb het al zo vaak geroepen. Er worden alleen maar nieuwe dingen verzonnen die nergens op slaan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Es schreef:O ja, er zijn ook VFR goed gekeurd door de leden, die door de RVB worden afgekeurd....
Ik ben benieuwd waarop dan.
Ik zou het alleen toejuichen als het in het belang is van het ras. Niet om domme regeltjes die niets met de honden zelf te maken hebben.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wij zijn er met twee bezig, dus als ik iets raars signaleer meld ik het wel ;)

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Het zou toch alleen afgekeurd kunnen worden als het in strijd is met het KR ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”