Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aantal praktische 'beginners' vraagjes

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Re: Aantal praktische 'beginners' vraagjes

Ongelezen bericht door wenmart20 »

Ayronna schreef:De bus mag je in, zolang de hond zich netjes gedraagd. Je kunt ook even bij de vervoerder op de website kijken. Voor de trein moet je een hondenkaartje kopen, voor de bus is dat niet nodig.

Flynn gaat hier mee naar de dierenwinkel en tuincentra, als we naar andere winkels gaan blijft hij thuis omdat hij niet mee naar binnen mag en ik hem niet alleen buiten wil laten.

Een cursus volgen zou ik je sowieso aan raden.

Even inhaken

Zolang jij de hond op schoot houd of in een tas mag jouw hond gratis mee de trein in.

Succes met je nieuwe aanwinst :D
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mina2006 »

wenmart20 schreef:
Ayronna schreef:De bus mag je in, zolang de hond zich netjes gedraagd. Je kunt ook even bij de vervoerder op de website kijken. Voor de trein moet je een hondenkaartje kopen, voor de bus is dat niet nodig.

Flynn gaat hier mee naar de dierenwinkel en tuincentra, als we naar andere winkels gaan blijft hij thuis omdat hij niet mee naar binnen mag en ik hem niet alleen buiten wil laten.

Een cursus volgen zou ik je sowieso aan raden.

Even inhaken

Zolang jij de hond op schoot houd of in een tas mag jouw hond gratis mee de trein in.

Succes met je nieuwe aanwinst :D
Bedankt! De trein zal ik nu niet zo snel gebruiken, de bus wel (lekker naar de bossen bijvoorbeeld).
Afbeelding

9,5 jaar
mirretje
Zeer actief
Mijn ras(sen): een mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mirretje »

goed van je dat je er zo mee bezig bent!! Heel veel plezier met je nieuwe hondje!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Dankjewel :D Ik vind het ook erg interessant, vooral met de voeding ook.
Afbeelding

9,5 jaar
Kat1
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita

Ongelezen bericht door Kat1 »

Hoihoi,

Omdat ik natuurlijk zo goed mogelijk voor Mina wil zorgen heb ik toch wat kleine vraagjes waar ik mee zit.
Hopelijk kunnen jullie ze beantwoorden of tips erover geven .:

- Mina is 6 jaar en heeft volgens mij nooit naar haar naam geluisterd (en vele commando's niet geleerd). Zal ze dit nog wel kunnen? Zo ja, leer je dat aan net zoals bij een pup, of is dat voor oudere honden anders?
Als jij tijd en moeite in je hondje wil steken om de commando's te oefenen, is je hondje er nooit te oud voor en zal ze dat makkelijk kunnen. Sowieso is het al goed voor jullie band om lekker een op een met haar bezig te zijn. Wat betreft haar naam: Ik kan het alleen maar met Nanna en de rest eens zijn. Blokje kaas, of lekker stukje worst, en ze zal de pootjes onder haar lijf uitrennen als ze haar naam hoort.
'Mina?'
Als ze opkijkt: 'Goed zo!' en lekkers erin

- Mina heeft een kort, beetje krullende vacht. Nu is het vrij koud buiten en waait het bij ons best hard. Is een jasje of iets dergelijks nodig (gewenst)?
Eventjes naar je hondje kijken inderdaad. Heeft ze een ondervacht?

- Net zoals veel maltezertjes heeft ook Mina van die 'rode' streepjes onder haar ogen. Nu begreep ik dat die niet meer weg gaan maar dat je ze alleen verder kan voorkomen. Is dat zo? Krijg je die niet meer weg? Het vorige baasje maakte ze elke ochtend schoon en deed er dan wat lippenbalsem met aloë vera op. Dit doe ik nu ook, maar is dit wel gezond/helpend?
Geen ervaring mee

- Mina is niet zo heel actief, maar dat kan ze geloof ik wel worden. Nu weet ik alleen niet goed hoe, we hebben geen uitrenveld hier. Wat is bijvoorbeeld een leuke actieve bezigheid voor tijdens de grote ronde in de middag?
Hele lange lijn kopen
en 'kom hier' oefenen.
Verstoppertje spelen door achter een (geparkeerde) :wink: auto te gaan zitten of achter een boom te staan.
tikkertje spelen
speuren
parcours uitzetten. een bezemsteel op twee omgekeerde emmers of iets doet al veel

- Ik laat Mina 4 a 5 keer per dag uit. Nu wil ik weten of ik op goede tijden uitlaat en lang genoeg. Natuurlijk snap ik dat dit aan Mina zelf ook ligt, maar dan heb ik een richtlijn.
Nu is het (voorbeeld): 09:30 - 09:45 ;; 13:30 - 14:30 ;; 19:00-19:15 ;; 23:00-23:15 ;; ((eventueel: 01:30 - 01:45))
Prima voorbeeld, maar inderdaad lekker doen zoals jou het uitkomt. Ik laat Aiko zelf iedere keer op andere tijden uit zodat ik niet met een dwingeland zit als het voor meneer tijd is om te gaan.

- Mag je met een hondje (Mina is eigenlijk nét te groot in op schoot te kunnen) in de bus? En in wat voor winkels mogen ze zoal?
Mina mag gratis mee in de bus. Aiko mag hier in het winkelcentrum komen, de bezinepomp, de dierenwinkel en als ik in het centrum iets bij een winkel nodig heb, wacht ik netjes tot de klanten uit de winkel zijn en vraag ik of ik iets mag bestellen terwijl ik met Aiko buiten blijf staan. De meeste winkeliers waarderen het alleen maar als ik niet met een hond binnen kom.

- Mina is dus 6 jaar en heeft alleen, 1 keer als pup (met 2 maanden) een vaccinatie gehad (Hondenziekte en Parvo levend (verzwakt). Is het, in verband met haar leeftijd, wel haalbaar om nu te vaccineren? Of kan ze daar juist alleen ziek van worden?
Uiteraard is dit geheel aan jou. Niet iedereen laat hun hond om diverse redenen vaccineren, maar als mina mijn hondje zou zijn, zou ik daar een geruster gevoel bij hebben.
Mina2006
Zeer actief

Bedankt kat1 ! Leuke ideetjes voor inderdaad voor bezigheid. Volgens mij heeft ze geen of weinig ondervacht, ik ga toch maar kijken voor een jasje of iets dergelijks.
Afbeelding

9,5 jaar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb 2 van die witjes van 11 jaar en bij mij dragen ze geen jasjes of ik moet ze geschoren hebben in de winter. zolang ze in beweging zijn is het ook niet echt nodig.
ik loop in de ochtend ruim een uur met de honden, daarna voor ik naar mijn werk ga een plas en poeprondje. als mijn man thuis komt laat hij ze een grote ronde uit en voordat hij naar zijn bed gaat een plas en poepronde.
ik heb met de kleintjes geen cursus gedaan, wel heb ik hun naam leuk gemaakt door ze te roepen en dan gelijk te belonen als ze keken of kwamen met iets heel lekkers.
wat betreft de traanstrepen daar is speciaal spul vooor in de handel maar het blijft terug komen, ook bij mijn witjes. ik hou het kort en doe er verders niks aan.
ellen
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Dankje Tollerlover, ik denk dat ik er ook even niks aan doe (wel schoonmaken dan, de oogjes) en kijken hoe het dan gaat.
Afbeelding

9,5 jaar
sternentänzerin
Zeer actief

Ongelezen bericht door sternentänzerin »

Schoonmaken van de oogjes zou je met ogentroost kunnen doen, dat helpt goed om het schoon te houden en ook voor de streepjes helpt het redelijk. Neemt ook eventuele irritatie weg. We hebben een tijdje een opvanger zijn oogjes daarmee schoongemaakt en zagen wel echt verbetering.

En verder lekker samen kennis maken, aan elkaar wennen en samen gaan werken.
Dan gaat het beslist helemaal goed komen samen.
...; We will never surrender Winston Churchill
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

En het voornaamste vooral heel veel plezier hebben. Je hebt al genoeg advies gehad!
Kat1
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita

Ongelezen bericht door Kat1 »

Neeltje schreef:En het voornaamste vooral heel veel plezier hebben. Je hebt al genoeg advies gehad!
Helemaal mee eens!
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Mina2006 schreef:Dankje Tollerlover, ik denk dat ik er ook even niks aan doe (wel schoonmaken dan, de oogjes) en kijken hoe het dan gaat.
ik durf het bijna niet te zeggen maar een jasje zou best leuk staan. :engel:
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Wat het enten betreft, je kunt ook de titer laten bepalen, dan weet je of ze geënt moet worden of dat ze nog voldoende antistoffen heeft.
Groetjes, Marjan
Mina2006
Zeer actief

Nawosh schreef:Wat het enten betreft, je kunt ook de titer laten bepalen, dan weet je of ze geënt moet worden of dat ze nog voldoende antistoffen heeft.
titer? :O: Wat/wat/waar/hoe is dat? :tongue:

Heeeel erg bedankt allemaal, we gaan zeker veel plezier hebben samen :I:
Afbeelding

9,5 jaar
Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer

Ongelezen bericht door Sil »

Ik heb er ook twee zo. Nooit last van te veel energie. Het zijn schoothondjes/gezelschaphondjes, geen werkhonden. Op het moment heb ik ook een opvanghond waar terrier in zit. Een giga verschil. Die MOET rennen. Ik laat ze 1 keer per dag lang uit en 1keer korter en verder kunnen ze ten alle tijden de tuin in die groot is. Ze lopen de hele dag achter me aan en als ik ga zitten dan liggen ze naast me of op me. Het is voor hen veel belangrijker dat ze gezelschap hebben en aandacht krijgen dan om te werken. M'n ene hond is gek op ballen dus die kan eindeloos de bal terug brengen en hij vindt het ook geweldig als ik iets onder een deken verstop en hij moet het "uitgraven". De andere snapt daar geen zak van en vindt het ook echt niks. De terrier mix is een ander verhaal. Die moet energie kwijt en rennen, rennen, rennen! Toen hij bij ons kwam wisten we zijn naam niet want iemand had hem op straat gevonden. Hij is nu een week of 6 bij ons en kent zijn naam (die wij hem hebben gegeven) prima. Gewoon steeds blijven gebruiken en bij bijv. "hier komen" belonen met wat lekkers. Traanoogjes is echt niks aan te doen. M'n ene hond heeft het, de andere niet. Het ligt aan de traanbuisjes. Wel zorgen dat de ogen niet geirriteerd worden door haartjes die erin steken of zo. Dat moet je weg knippen. Kou? Gewoon naar je hond kijken. In de winter iets langere vacht houden. Met jasjes wel uit kijken voor klitten. Is een ramp bij maltezer mixen. Ik deed alleen de kleinste een regenjasje aan als het goot. Dan stond hij te rammelen van de kou. Verder nooit. Sneeuw hadden ze geen last van. Ik praat in verleden tijd omdat ik nu in de hitte woon, ze zijn gelukkig niet dood hoor. Relax en geniet van je hond. Ze zijn zo gemakkelijk! De mijne hielden het zelfs droog tijdens een vliegreis van 9 uur.
Mina2006
Zeer actief

Sil schreef: Met jasjes wel uit kijken voor klitten. Is een ramp bij maltezer mixen.
Als ik een jasje aanschaf zal ik die ook alleen aandoen met koud weer, en als het echt hard waait en bij regen of zo. Ik borstel haar regelmatig natuurlijk (vind ze heerlijk, en ik ook :engel: )
Sil schreef: Ik praat in verleden tijd omdat ik nu in de hitte woon, ze zijn gelukkig niet dood hoor. Relax en geniet van je hond. Ze zijn zo gemakkelijk! De mijne hielden het zelfs droog tijdens een vliegreis van 9 uur.
Lekker hoor, in de hitte wonen :E: !! Dankje
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

Aha okee, ik ga 21 maart naar de DA dus dan vraag ik gelijk hoe dat zit en of hij dat doet.
Dankje voor de info :blont:
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

Ik woon in Den Helder. Zal het eens gaan bekijken, is natuurlijk altijd makkelijk! :ok:
Afbeelding

9,5 jaar
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Wat ook nog goed is om te weten, als je hond al bescherming heeft door vorige entingen, heeft opnieuw enten geen nut maar heb je wel het risico van de negatieve bijwerkingen. (sorry, ik heb gisteren net een lezing gehad van Tannetje Koning over het enten :engel: )
Laatst gewijzigd door Nawosh op 14 mar 2013 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Marjan
Mina2006
Zeer actief

Nawosh schreef:Wat ook nog goed is om te weten, als je hond al bescherming heeft door vorige entingen, heeft opnieuw enten geen nut maar heb je wel het risico van de negatieve bijwerkingen. (sorry, ik heb gisteren net een workshop gevolgd bij Tannetje Koning over het enten :engel: )
Hihi, gelijk in de praktijk brengen!

Nja Mina heeft 1 enting gehad als pup (niet eens de 2e na 3 weken..) dus in principe heeft ze niks gehad lijkt me. Ze is als pup van 2 maanden ingeënt tegen hondenziekte(pupenting) en parvo levens (verzwakt). Er staat bij: vaccinatie herhalen over 3 weken, maar dat kolommetje met die vaccinaties is de enige.
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

Ik heb geen idee of hepatitis er bij zit, deze staat verder niet in het boekje bij de entingen lijst. Kan het zijn dat deze bij Hondenziekte hoort?
Afbeelding

9,5 jaar
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”