Hoihoi,
Omdat ik natuurlijk zo goed mogelijk voor Mina wil zorgen heb ik toch wat kleine vraagjes waar ik mee zit.
Hopelijk kunnen jullie ze beantwoorden of tips erover geven .:
- Mina is 6 jaar en heeft volgens mij nooit naar haar naam geluisterd (en vele commando's niet geleerd). Zal ze dit nog wel kunnen? Zo ja, leer je dat aan net zoals bij een pup, of is dat voor oudere honden anders?
Als jij tijd en moeite in je hondje wil steken om de commando's te oefenen, is je hondje er nooit te oud voor en zal ze dat makkelijk kunnen. Sowieso is het al goed voor jullie band om lekker een op een met haar bezig te zijn. Wat betreft haar naam: Ik kan het alleen maar met Nanna en de rest eens zijn. Blokje kaas, of lekker stukje worst, en ze zal de pootjes onder haar lijf uitrennen als ze haar naam hoort.
'Mina?'
Als ze opkijkt: 'Goed zo!' en lekkers erin
- Mina heeft een kort, beetje krullende vacht. Nu is het vrij koud buiten en waait het bij ons best hard. Is een jasje of iets dergelijks nodig (gewenst)?
Eventjes naar je hondje kijken inderdaad. Heeft ze een ondervacht?
- Net zoals veel maltezertjes heeft ook Mina van die 'rode' streepjes onder haar ogen. Nu begreep ik dat die niet meer weg gaan maar dat je ze alleen verder kan voorkomen. Is dat zo? Krijg je die niet meer weg? Het vorige baasje maakte ze elke ochtend schoon en deed er dan wat lippenbalsem met aloë vera op. Dit doe ik nu ook, maar is dit wel gezond/helpend?
Geen ervaring mee
- Mina is niet zo heel actief, maar dat kan ze geloof ik wel worden. Nu weet ik alleen niet goed hoe, we hebben geen uitrenveld hier. Wat is bijvoorbeeld een leuke actieve bezigheid voor tijdens de grote ronde in de middag?
Hele lange lijn kopen
en 'kom hier' oefenen.
Verstoppertje spelen door achter een (geparkeerde)
auto te gaan zitten of achter een boom te staan.
tikkertje spelen
speuren
parcours uitzetten. een bezemsteel op twee omgekeerde emmers of iets doet al veel
- Ik laat Mina 4 a 5 keer per dag uit. Nu wil ik weten of ik op goede tijden uitlaat en lang genoeg. Natuurlijk snap ik dat dit aan Mina zelf ook ligt, maar dan heb ik een richtlijn.
Nu is het (voorbeeld): 09:30 - 09:45 ;; 13:30 - 14:30 ;; 19:00-19:15 ;; 23:00-23:15 ;; ((eventueel: 01:30 - 01:45))
Prima voorbeeld, maar inderdaad lekker doen zoals jou het uitkomt. Ik laat Aiko zelf iedere keer op andere tijden uit zodat ik niet met een dwingeland zit als het voor meneer tijd is om te gaan.
- Mag je met een hondje (Mina is eigenlijk nét te groot in op schoot te kunnen) in de bus? En in wat voor winkels mogen ze zoal?
Mina mag gratis mee in de bus. Aiko mag hier in het winkelcentrum komen, de bezinepomp, de dierenwinkel en als ik in het centrum iets bij een winkel nodig heb, wacht ik netjes tot de klanten uit de winkel zijn en vraag ik of ik iets mag bestellen terwijl ik met Aiko buiten blijf staan. De meeste winkeliers waarderen het alleen maar als ik niet met een hond binnen kom.
- Mina is dus 6 jaar en heeft alleen, 1 keer als pup (met 2 maanden) een vaccinatie gehad (Hondenziekte en Parvo levend (verzwakt). Is het, in verband met haar leeftijd, wel haalbaar om nu te vaccineren? Of kan ze daar juist alleen ziek van worden?
Uiteraard is dit geheel aan jou. Niet iedereen laat hun hond om diverse redenen vaccineren, maar als mina mijn hondje zou zijn, zou ik daar een geruster gevoel bij hebben.