Mina2006 schreef:- Mina is 6 jaar en heeft volgens mij nooit naar haar naam geluisterd (en vele commando's niet geleerd). Zal ze dit nog wel kunnen? Zo ja, leer je dat aan net zoals bij een pup, of is dat voor oudere honden anders?
Honden kunnen heel veel leren. Ook als ze wat ouder zijn, en zes jaar valt nog reuze mee. Ze zal zeker nog naar haar naam kunnen leren luisteren en ook naar andere commando's. Ik zou je juist wel aanraden een cursus te doen, juist omdat je zelf onervaren bent (klopt dat?) en je als baas op een cursus veel leert. Ik vind het ook heel leuk om te doen en het versterkt je band enorm. Dus ik zou een cursus, bijvoorbeeld Gehoorzaamheid, zeker aanraden.
Mina2006 schreef:- Mina heeft een kort, beetje krullende vacht. Nu is het vrij koud buiten en waait het bij ons best hard. Is een jasje of iets dergelijks nodig (gewenst)?
Als je denkt dat ze het koud heeft gewoon doen. Je merkt vanzelf wel of ze het juist fijn vindt of niet. Wat andere denken niks van aantrekken. Gewoon doen wat het beste lijkt voor je hond.
Mina2006 schreef:- Net zoals veel maltezertjes heeft ook Mina van die 'rode' streepjes onder haar ogen. Nu begreep ik dat die niet meer weg gaan maar dat je ze alleen verder kan voorkomen. Is dat zo? Krijg je die niet meer weg? Het vorige baasje maakte ze elke ochtend schoon en deed er dan wat lippenbalsem met aloë vera op. Dit doe ik nu ook, maar is dit wel gezond/helpend?
Hier heb ik geen ervaring mee.
Mina2006 schreef:- Mina is niet zo heel actief, maar dat kan ze geloof ik wel worden. Nu weet ik alleen niet goed hoe, we hebben geen uitrenveld hier. Wat is bijvoorbeeld een leuke actieve bezigheid voor tijdens de grote ronde in de middag?
Ik heb de mazzel dat hier vlakbij een park en een bos is waar honden los mogen. Wat ik doe op plekken waar dat minder goed kan is vaak samen gaan hardlopen of de hond naast de fiets laten lopen. Mocht je dat laatste willen gaan doen, wel rustig opbouwen. Kijk goed wat je hond aan kan. Houdt ze van apporteren? Met een ballenstok kan je je hond ook lekker laten uitrazen en conditie opbouwen!
Mina2006 schreef:- Ik laat Mina 4 a 5 keer per dag uit. Nu wil ik weten of ik op goede tijden uitlaat en lang genoeg. Natuurlijk snap ik dat dit aan Mina zelf ook ligt, maar dan heb ik een richtlijn.
Nu is het (voorbeeld): 09:30 - 09:45 ;; 13:30 - 14:30 ;; 19:00-19:15 ;; 23:00-23:15 ;; ((eventueel: 01:30 - 01:45))
Tijden en tijdstippen kan je het beste zelf uitvinden samen met je hond. Als ik bovenstaande zou doen met mijn hond, zou hij overkoken van de energie en veel te weinig beweging krijgen. Maar ik heb dan ook echt een werkhond met enorm veel energie. Kijk goed wat voor signalen je hond geeft. En dat een hond moe wordt is helemaal niet erg, bouwen ze alleen maar conditie mee op!
Mina2006 schreef:- Mag je met een hondje (Mina is eigenlijk nét te groot in op schoot te kunnen) in de bus? En in wat voor winkels mogen ze zoal?
Mijn ervaring met winkels is juist dat ze in de meeste winkels wel binnen mogen, zolang ze er maar geen eten verkopen. Ik neem Boris gerust mee als ik ga winkelen of even langs de Hema moet. Hangt natuurlijk ook af van wat je hond leuk vindt en wat hij kan. Boris is hartstikke rustig binnen en vindt het gewoon fijn samen op pad te zijn. Andere honden vinden het misschien doodsaai en doe je ze er echt geen plezier mee. Ook moet een hond natuurlijk niet dingen gaan slopen. Maar dat kan je zelf het beste inschatten denk ik zo.
Mina2006 schreef:- Mina is dus 6 jaar en heeft alleen, 1 keer als pup (met 2 maanden) een vaccinatie gehad (Hondenziekte en Parvo levend (verzwakt). Is het, in verband met haar leeftijd, wel haalbaar om nu te vaccineren? Of kan ze daar juist alleen ziek van worden?
Ik zou nog gaan vaccineren. Maar precies wat er al gezegd is, niet alles tegelijk.
Heel veel succes ermee, ik hoop dat je wat met mijn antwoorden kan. Als je nog vragen hebt, gewoon blijven vragen. Is alleen maar goed!