Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aantal praktische 'beginners' vraagjes

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Aantal honden: 2

Aantal praktische 'beginners' vraagjes

Ongelezen bericht door Mina2006 »

Hoihoi,

Omdat ik natuurlijk zo goed mogelijk voor Mina wil zorgen heb ik toch wat kleine vraagjes waar ik mee zit.
Hopelijk kunnen jullie ze beantwoorden of tips erover geven :engel: .:

- Mina is 6 jaar en heeft volgens mij nooit naar haar naam geluisterd (en vele commando's niet geleerd). Zal ze dit nog wel kunnen? Zo ja, leer je dat aan net zoals bij een pup, of is dat voor oudere honden anders?

- Mina heeft een kort, beetje krullende vacht. Nu is het vrij koud buiten en waait het bij ons best hard. Is een jasje of iets dergelijks nodig (gewenst)?

- Net zoals veel maltezertjes heeft ook Mina van die 'rode' streepjes onder haar ogen. Nu begreep ik dat die niet meer weg gaan maar dat je ze alleen verder kan voorkomen. Is dat zo? Krijg je die niet meer weg? Het vorige baasje maakte ze elke ochtend schoon en deed er dan wat lippenbalsem met aloë vera op. Dit doe ik nu ook, maar is dit wel gezond/helpend?

- Mina is niet zo heel actief, maar dat kan ze geloof ik wel worden. Nu weet ik alleen niet goed hoe, we hebben geen uitrenveld hier. Wat is bijvoorbeeld een leuke actieve bezigheid voor tijdens de grote ronde in de middag?

- Ik laat Mina 4 a 5 keer per dag uit. Nu wil ik weten of ik op goede tijden uitlaat en lang genoeg. Natuurlijk snap ik dat dit aan Mina zelf ook ligt, maar dan heb ik een richtlijn.
Nu is het (voorbeeld): 09:30 - 09:45 ;; 13:30 - 14:30 ;; 19:00-19:15 ;; 23:00-23:15 ;; ((eventueel: 01:30 - 01:45))

- Mag je met een hondje (Mina is eigenlijk nét te groot in op schoot te kunnen) in de bus? En in wat voor winkels mogen ze zoal?

- Mina is dus 6 jaar en heeft alleen, 1 keer als pup (met 2 maanden) een vaccinatie gehad (Hondenziekte en Parvo levend (verzwakt). Is het, in verband met haar leeftijd, wel haalbaar om nu te vaccineren? Of kan ze daar juist alleen ziek van worden?

:blont: Sorry voor de vele vragen :blont:

Hopelijk kunnen jullie me een stukje op weg helpen :ok:
Afbeelding

9,5 jaar
Muk

Re: Aantal praktische 'beginners' vraagjes

Ongelezen bericht door Muk »

Het is alleen maar goed dat je vragen stelt. :ok:

Ik heb zelf altijd oude herplaatsers en je kunt die makkelijk een andere naam aanleren. Zeker als je gaat trainen met de hond (cursussen volgen versterkt de band!) dan merk je dat de hond snel gaat luisteren naar de nieuwe naam. En de commando's volgen dan vanzelf wel. Heb met mijn honden (die veel ouder waren toen zij bij mij kwamen) ook altijd minimaal een cursus gevolgd en dat ging prima. Ik was dan wel niet de snelste van de groep, maar dat is niet belangrijk. Je bent samen met je hond bezig, daar gaat het om.

Inenten zou ik nog wel doen, alleen zou ik de rabiësenting niet tegelijk met de cocktail geven, aangezien de rabiësenting best wel pittig is voor een hond.

Je hond meenemen naar winkels zou ik niet doen. Ook kleine honden zijn in 99,99% van de gevallen niet welkom en je hond vindt er niks aan.

Of Mina een jas nodig heeft weet ik niet, ik zou kijken of Mina het buiten koud heeft. Zo ja, dan is een jas handig, zo nee dan is het niet nodig.

Rode strepen bij de ogen krijg je inderdaad heel lastig weg, ik zou daar ook geen moeite voor doen.
Mina2006
Zeer actief

Muk schreef: Ik heb zelf altijd oude herplaatsers en je kunt die makkelijk een andere naam aanleren. Zeker als je gaat trainen met de hond (cursussen volgen versterkt de band!) dan merk je dat de hond snel gaat luisteren naar de nieuwe naam. En de commando's volgen dan vanzelf wel.
Gaat dat nog ja, een andere naam aanleren? Hoe weet je wanneer dat niet lukt? Het kan ook zijn dat ze niet wilt luisteren naar haar naam haha. Maar dat maakt dan niet uit?
Muk schreef: Of Mina een jas nodig heeft weet ik niet, ik zou kijken of Mina het buiten koud heeft. Zo ja, dan is een jas handig, zo nee dan is het niet nodig.

Rode strepen bij de ogen krijg je inderdaad heel lastig weg, ik zou daar ook geen moeite voor doen.
Dankje, heeft het wel nut die strepen te voorkomen met die lippenbalsem?
En een jasje, het lijkt alsog ze het koud heeft, maar ik wil niet over beschermend zijn (al is zo'n jasje ook wel leuk hihi :engel: )
Afbeelding

9,5 jaar
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Ayronna »

De bus mag je in, zolang de hond zich netjes gedraagd. Je kunt ook even bij de vervoerder op de website kijken. Voor de trein moet je een hondenkaartje kopen, voor de bus is dat niet nodig.

Flynn gaat hier mee naar de dierenwinkel en tuincentra, als we naar andere winkels gaan blijft hij thuis omdat hij niet mee naar binnen mag en ik hem niet alleen buiten wil laten.

Een cursus volgen zou ik je sowieso aan raden.
Mina2006
Zeer actief

Bedankt.
Ayronna schreef: Een cursus volgen zou ik je sowieso aan raden.
Wat voor cursus is aan te raden voor haar denk je? Gehoorzaamheidscursus? :19: :lol1:
Afbeelding

9,5 jaar
Muk

Een nieuwe naam aanleren is geen probleem, zeker niet op 6-jarige leeftijd. Nu moet ik wel zeggen dat ik commando's niet zo heel erg belangrijk vind, maar mijn herplaatsers zijn dan ook een stuk ouder, dus die kunnen ook minder. Mijn hond luistert alleen zeer goed als er eten in het spel is en dat neem ik niet elke wandeling mee. :mrgreen:
Nu moet ik wel bekennen dat het mij net zoveel uitmaakt of mijn hond perfect luistert. Ik lijn mijn hond gewoon aan als hij niet los kan en kan hij wel los, dan kan hij los.

Als je het idee hebt dat je hond het koud heeft, zou ik een jasje kopen. Niks om je voor te schamen. Als het heel warm is, krijgen mijn honden (newfoundlanders met een dikke vacht) ook een jasje aan, een koeljasje wel te verstaan. :mrgreen: En het interesseert mij niets wat een ander daarvan denkt.

De rode strepen met wat vet proberen te verminderen ken ik niet. Zelf zou ik er zo min mogelijk aan doen, maar dat ben ik. Misschien dat mensen met een matheser of aanverwant ras je hier nog nuttige tips over kunnen geven.

Veel plezier met Mina. :ok:
Mina2006
Zeer actief

Dankjewel :D Ik zal even aankijken of iemand me daarover meer kan vertellen. Ik heb veel tijd thuis dus kan ook zelf trainen (even googlen hoe/wat precies het beste is)

Muk, mij maakt het ook niet zoveel uit of ze veel kunstjes kan of niet, alleen nu hebben mijn ouders een slecht opgevoede hond die niet gehoorzaam is, dus dat wil ik met haar voorkomen. Al is Mina al een stukje ouder en wijzer haha.
Afbeelding

9,5 jaar
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Nanna schreef:
Mina2006 schreef: Wat voor cursus is aan te raden voor haar denk je? Gehoorzaamheidscursus? :19: :lol1:
Nee hoor, helemaal niet nodig ;-) Dat moet je met zo'n wat tuttelig maltezerdametje helemaal niet willen.
Gewoon zelf thuis wat kunstjes aanleren, met wat lekkers.
Vermoed dat het haar eerste hond is en in dat geval lijkt het mij wel nuttig. Vooral voor het baasje :wink:
Afbeelding
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

Mina2006 schreef: En een jasje, het lijkt alsog ze het koud heeft, maar ik wil niet over beschermend zijn (al is zo'n jasje ook wel leuk hihi :engel: )
Hazel heeft inmiddels al een hele verzameling, incl een soort skipak
Als ze ziet dat het buiten regent trekt ze zelf al de regenjas van de kapstok.
Maar er is niks mis met over beschermend zijn :engel: maar Mina kan het idd koud hebben.
Hazel trilt met dit weer gewoon van de stoep af, zo koud heeft ze het.
En ze hebben zoveel leuke/stoere jasjes
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Kunstjes is natuurlijk wat anders dan een gehoorzame hond! :mrgreen:
Kheb liever een hond die komt als je hem roep, fatsoenlijk naast je loopt en naar je luistert in huis, dan een hond die wel zit, lig , poot e.d. kan maar verder niet luistert.

De meeste tuincentra/buiten winkels mag je hond overigens wel in. Zoals Intratuin of de Welkoop. Nam Xavi eerst ook altijd mee naar de Welkoop maar er is idd niks aan om een hond mee te nemen.. ze ruiken vanalles, zien vanalles en die van mij wordt dan gek in zn kop. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Branka schreef:
Nanna schreef:
Mina2006 schreef: Wat voor cursus is aan te raden voor haar denk je? Gehoorzaamheidscursus? :19: :lol1:
Nee hoor, helemaal niet nodig ;-) Dat moet je met zo'n wat tuttelig maltezerdametje helemaal niet willen.
Vermoed dat het haar eerste hond is en in dat geval lijkt het mij wel nuttig. Vooral voor het baasje :wink:
Het is inderdaad mijn eerste eigen hond. Toen ik nog bij mijn ouders woonden hadden we wel een hond (en de commando's die ze kent heeft ze van mij geleerd).
Ik weet niet zo wat je allemaal geleerd krijgt bij een cursus?
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

Hylos schreef:Kunstjes is natuurlijk wat anders dan een gehoorzame hond! :mrgreen:
Kheb liever een hond die komt als je hem roep, fatsoenlijk naast je loopt en naar je luistert in huis, dan een hond die wel zit, lig , poot e.d. kan maar verder niet luistert.

De meeste tuincentra/buiten winkels mag je hond overigens wel in. Zoals Intratuin of de Welkoop. Nam Xavi eerst ook altijd mee naar de Welkoop maar er is idd niks aan om een hond mee te nemen.. ze ruiken vanalles, zien vanalles en die van mij wordt dan gek in zn kop. :mrgreen:
Haha dat lijkt me een leuk gezicht; gek in zn kop. Alleen wel onhandig inderdaad. Opzich luistert Mina goed, alleen als ik haar naam roep, tussen een gesprek door, kijkt ze niet. Als ik het zeg als het stil is wel, maar dit komt omdat ze dan opkijkt omdat ik uberhaupt iets zeg :tongue:
Nu ben ik haar aan het aanleren om na het uitlaten te wachten met naar binnen lopen tot ik het aangeef. Ook heeft ze moeite met snoepjes uit mijn handen happen, maar ook dit gaat met oefenen steeds beter en ze wacht geduldig af.
Afbeelding

9,5 jaar
Muk

Een basiscursus gg (gehoorzame hond) kan nooit kwaad. Dan leer je inderdaad zit, hier, blijf, volg en nog een aantal dingen. Hartstikke handig en nuttig ook, zeker bij je eerste hond.
Mina2006
Zeer actief

Nanna schreef: Misschien wat goede hondenboeken over opvoeding kopen, daar haal je zat uit.
Of lekker veel op het forum rondhangen in de vrije uurtjes :cheer:
Afbeelding

9,5 jaar
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Mina2006 schreef:
Branka schreef:
Nanna schreef:
Het is inderdaad mijn eerste eigen hond. Toen ik nog bij mijn ouders woonden hadden we wel een hond (en de commando's die ze kent heeft ze van mij geleerd).
Ik weet niet zo wat je allemaal geleerd krijgt bij een cursus?

als je een goede cursus uitzoekt ;-) kun je daar met je vragen naartoe die je hier ook stelt. Je leert er dus veel van ;-)
Het is niet meteen de bedoelign dat je perfect gehoorzame hond krijgt maar het is wel mijn advies om te doen; je vormt namelijk een band en leert elkaar beter kennen. En dingen als "zit" en "af" kunnen ook gewoon leuk zijn hoor ;-)
Je zoekt dus geen 'drillcursus" maar een soort puppy-cursus voor de oudere hond. Dat je zelf ook aanwijzingen krijgt om met haar om te gaan. En dat kan prima. Er zijn zelfs hondenscholen die zoiets letterlijk aanbieden. Even goed zoeken.

Ik zou het zeker adviseren om te doen en liefst nog op korte termijn ook ;-)

Suzanne
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Kan wel leuk zijn samen met je hond een cursus het volgen om zelf ook dingen over honden te leren. Das toch anders dan uit een boek lezen, krijg je er ook meteen begeleiding bij (als je een goede hondenschool treft :lol1: )
En een basiscursus bijvoorbeeld, hoef je helemaal niet tussen alleen maar jonge honden in te staan. En anders kun je daar altijd naar vragen toch?
Afbeelding
Afbeelding
Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

Die traanstrepen moet je lekker laten voor wat het is, dat heb ik na 2 jaar ook gedaan.
Veel dingen geprobeerd, dure producten maar niks helpt voorkomen.
Ik knip het 1 keer in de week weg en verder kun je er wel vaseline opsmeren zodat het traanvocht er niet zo makkelijk intrekt.
Je kunt ook nog even je dierenarts vragen naar de ogen te kijken, dat heb ik ook gedaan maar bij mijn hond is het niks medisch.

Of ze een jasje nodig heeft, dat verschilt per hond, probeer het gewoon eens als jij denkt dat ze het koud heeft dan merk je vanzelf of ze het fijn vind of niet.

Misschien kun je eens bij verschillende hondenscholen informeren naar een leuke cursus, ik zou niet direct voor gehoorzaamheid kiezen maar gewoon een leuke cursus waar de basis dingen spelenderwijs geleerd worden.
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Mina2006
Zeer actief

Haha zelf leren gaat wel lukken denk ik, met snoepjes doet ze alles (of kaas inderdaad) en uiteindelijk ook zonder snoepjes. Ze is bijna een senior, maar de eigenwijsheid zit er wel al goed in haha.
Dat komt wel goed denk ik dankjulliewel.

Ik zit op dit forum om dit soort vragen (onder andere) te stellen.

Nu zit ik nog met 2 vragen:

- Mina is niet zo heel actief, maar dat kan ze geloof ik wel worden. Nu weet ik alleen niet goed hoe, we hebben geen uitrenveld hier. Wat is bijvoorbeeld een leuke actieve bezigheid voor tijdens de grote ronde in de middag?

- Ik laat Mina 4 a 5 keer per dag uit. Nu wil ik weten of ik op goede tijden uitlaat en lang genoeg. Natuurlijk snap ik dat dit aan Mina zelf ook ligt, maar dan heb ik een richtlijn.
Nu is het (voorbeeld): 09:30 - 09:45 ;; 13:30 - 14:30 ;; 19:00-19:15 ;; 23:00-23:15 ;; ((eventueel: 01:30 - 01:45))

:engel: :engel: :engel: :engel:
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

Nanna schreef:
Mina2006 schreef:- Mina is niet zo heel actief, maar dat kan ze geloof ik wel worden. Nu weet ik alleen niet goed hoe, we hebben geen uitrenveld hier. Wat is bijvoorbeeld een leuke actieve bezigheid voor tijdens de grote ronde in de middag?
Dingetjes verstoppen (lees: lekkers) die ze dan moet opsneupen ;-) Dat kun je trouwens ook binnenshuis doen. Veel honden vinden dat geweldig.
Mina2006 schreef:-Ik laat Mina 4 a 5 keer per dag uit
Zát ;-)
Dankje, die dingetjes verstoppen dat wilde ik inderdaad ook doen, maar is dat ''actief'' genoeg? Hopelijk gaat ze er lekker in mee haha, speurhond.

Zijn de tijden ook goed? En de duur? dus kwartier, uur, kwartier, kwartier?

Dankje!! :engel:
Afbeelding

9,5 jaar
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Yai »

Mina2006 schreef:- Mina is 6 jaar en heeft volgens mij nooit naar haar naam geluisterd (en vele commando's niet geleerd). Zal ze dit nog wel kunnen? Zo ja, leer je dat aan net zoals bij een pup, of is dat voor oudere honden anders?
Honden kunnen heel veel leren. Ook als ze wat ouder zijn, en zes jaar valt nog reuze mee. Ze zal zeker nog naar haar naam kunnen leren luisteren en ook naar andere commando's. Ik zou je juist wel aanraden een cursus te doen, juist omdat je zelf onervaren bent (klopt dat?) en je als baas op een cursus veel leert. Ik vind het ook heel leuk om te doen en het versterkt je band enorm. Dus ik zou een cursus, bijvoorbeeld Gehoorzaamheid, zeker aanraden.
Mina2006 schreef:- Mina heeft een kort, beetje krullende vacht. Nu is het vrij koud buiten en waait het bij ons best hard. Is een jasje of iets dergelijks nodig (gewenst)?
Als je denkt dat ze het koud heeft gewoon doen. Je merkt vanzelf wel of ze het juist fijn vindt of niet. Wat andere denken niks van aantrekken. Gewoon doen wat het beste lijkt voor je hond.
Mina2006 schreef:- Net zoals veel maltezertjes heeft ook Mina van die 'rode' streepjes onder haar ogen. Nu begreep ik dat die niet meer weg gaan maar dat je ze alleen verder kan voorkomen. Is dat zo? Krijg je die niet meer weg? Het vorige baasje maakte ze elke ochtend schoon en deed er dan wat lippenbalsem met aloë vera op. Dit doe ik nu ook, maar is dit wel gezond/helpend?
Hier heb ik geen ervaring mee.
Mina2006 schreef:- Mina is niet zo heel actief, maar dat kan ze geloof ik wel worden. Nu weet ik alleen niet goed hoe, we hebben geen uitrenveld hier. Wat is bijvoorbeeld een leuke actieve bezigheid voor tijdens de grote ronde in de middag?
Ik heb de mazzel dat hier vlakbij een park en een bos is waar honden los mogen. Wat ik doe op plekken waar dat minder goed kan is vaak samen gaan hardlopen of de hond naast de fiets laten lopen. Mocht je dat laatste willen gaan doen, wel rustig opbouwen. Kijk goed wat je hond aan kan. Houdt ze van apporteren? Met een ballenstok kan je je hond ook lekker laten uitrazen en conditie opbouwen!
Mina2006 schreef:- Ik laat Mina 4 a 5 keer per dag uit. Nu wil ik weten of ik op goede tijden uitlaat en lang genoeg. Natuurlijk snap ik dat dit aan Mina zelf ook ligt, maar dan heb ik een richtlijn.
Tijden en tijdstippen kan je het beste zelf uitvinden samen met je hond. Als ik bovenstaande zou doen met mijn hond, zou hij overkoken van de energie en veel te weinig beweging krijgen. Maar ik heb dan ook echt een werkhond met enorm veel energie. Kijk goed wat voor signalen je hond geeft. En dat een hond moe wordt is helemaal niet erg, bouwen ze alleen maar conditie mee op!
Mina2006 schreef:- Mag je met een hondje (Mina is eigenlijk nét te groot in op schoot te kunnen) in de bus? En in wat voor winkels mogen ze zoal?
Mijn ervaring met winkels is juist dat ze in de meeste winkels wel binnen mogen, zolang ze er maar geen eten verkopen. Ik neem Boris gerust mee als ik ga winkelen of even langs de Hema moet. Hangt natuurlijk ook af van wat je hond leuk vindt en wat hij kan. Boris is hartstikke rustig binnen en vindt het gewoon fijn samen op pad te zijn. Andere honden vinden het misschien doodsaai en doe je ze er echt geen plezier mee. Ook moet een hond natuurlijk niet dingen gaan slopen. Maar dat kan je zelf het beste inschatten denk ik zo.
Mina2006 schreef:- Mina is dus 6 jaar en heeft alleen, 1 keer als pup (met 2 maanden) een vaccinatie gehad (Hondenziekte en Parvo levend (verzwakt). Is het, in verband met haar leeftijd, wel haalbaar om nu te vaccineren? Of kan ze daar juist alleen ziek van worden?
Ik zou nog gaan vaccineren. Maar precies wat er al gezegd is, niet alles tegelijk.

Heel veel succes ermee, ik hoop dat je wat met mijn antwoorden kan. Als je nog vragen hebt, gewoon blijven vragen. Is alleen maar goed! :ok:
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Nanna schreef:
Mina2006 schreef: Zijn de tijden ook goed? En de duur? dus kwartier, uur, kwartier, kwartier?
Niet zo krampachtig doen ;-) Kijk naar wat je hondje leuk vindt, wat jij leuk vindt en wat voor weer het is :LOL:
Ja sorry, ik ben denk ik bang dat ze dan niet genoeg beweging krijgt terwijl ze niet echt aangeeft energie over te hebben :denken: Of zo :oohja:
Ik wil natuurlijk niet dat ze stroefjes wordt omdat ze niet genoeg beweegt of zo.
Dankjewel.
Yai schreef: Heel veel succes ermee, ik hoop dat je wat met mijn antwoorden kan. Als je nog vragen hebt, gewoon blijven vragen. Is alleen maar goed! :ok:
Bedankt! Ik kan zeker wat met de antwoorden. (Ik ben soms een beetje bang vragen te stellen omdat ik vrij eigenwijs kan zijn); net zoals dat ik vraag of een cursus zinvol is, maar vervolgens geen cursus wil :denken: Ik ben onervaren in de zin van; ik ben een hond gewend (bij mijn ouders) die blikvoer kreeg en als hij moest uitgelaten werd en meer niet. Dat wil ik dus anders doen, en gelijk goed :engel:
Ik heb hele dagen zowat de tijd dus kan lekker veel tijd en energie in trainen, spelletjes en dergelijke steken.
Afbeelding

9,5 jaar
Yai
Zeer actief

Nanna schreef:
Mina2006 schreef: Zijn de tijden ook goed? En de duur? dus kwartier, uur, kwartier, kwartier?
Niet zo krampachtig doen ;-) Kijk naar wat je hondje leuk vindt, wat jij leuk vindt en wat voor weer het is :LOL:
Helemaal mee eens! En het hoeft ook niet elke dag precies hetzelfde hoor. Mag best als het zo uitkomt (of als je er zelf meer zin in hebt :wink: ) in de ochtend een lange ronde en daarna wat korter. Of juist weer 's avonds. Of als het lekker weer is en je hebt zin twee of drie lange rondes. Het komt niet zo precies aan.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

bovendien moeten jullie allebei wennen ;-)

Neem het wat luchtig maar ik vind het wel goed te lezen dat je erover nadenkt. Ik blijf erbij dat cursus handig is. Niet om te "drillen" maar juist om lekker ontspannen bezig te zijn en van elkaar te leren (en een aanspreekpunt te hebben als je ergen tegenaanloopt).

Suzanne
Yai
Zeer actief

Mina2006 schreef:
Yai schreef: Heel veel succes ermee, ik hoop dat je wat met mijn antwoorden kan. Als je nog vragen hebt, gewoon blijven vragen. Is alleen maar goed! :ok:
Bedankt! Ik kan zeker wat met de antwoorden. (Ik ben soms een beetje bang vragen te stellen omdat ik vrij eigenwijs kan zijn); net zoals dat ik vraag of een cursus zinvol is, maar vervolgens geen cursus wil :denken: Ik ben onervaren in de zin van; ik ben een hond gewend (bij mijn ouders) die blikvoer kreeg en als hij moest uitgelaten werd en meer niet. Dat wil ik dus anders doen, en gelijk goed :engel:
Ik heb hele dagen zowat de tijd dus kan lekker veel tijd en energie in trainen, spelletjes en dergelijke steken.
Herken ik wel hoor. Boris is ook mijn eerste hond en ik wilde het per se helemaal goed doen. In het begin zat ik steeds te denken, hoe moet dit, hoe moet dat. Wanneer moet ik hem uitlaten, wanneer doe ik te weinig/te veel. Nu ben ik daar veel losser in geworden en Boris is nog steeds even vrolijk. Misschien zelfs wel vrolijker omdat ik niet krampachtig met hem bezig ben, maar gewoon doe waar ik die dag zin in heb. (als het regent laat ik hem heus wel uit hoor, zo bedoel ik het niet, voordat hier over gevallen wordt :wink: )
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:bovendien moeten jullie allebei wennen ;-)

Neem het wat luchtig maar ik vind het wel goed te lezen dat je erover nadenkt. Ik blijf erbij dat cursus handig is. Niet om te "drillen" maar juist om lekker ontspannen bezig te zijn en van elkaar te leren (en een aanspreekpunt te hebben als je ergen tegenaanloopt).

Suzanne
Dat is ook zeker zo, we moeten inderdaad nog meer aan elkaar wennen en kijken wat bij ons beiden past. Bedankt!
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

Yai schreef: Nu ben ik daar veel losser in geworden en Boris is nog steeds even vrolijk. Misschien zelfs wel vrolijker omdat ik niet krampachtig met hem bezig ben, maar gewoon doe waar ik die dag zin in heb. (als het regent laat ik hem heus wel uit hoor, zo bedoel ik het niet, voordat hier over gevallen wordt :wink: )
Ik denk dat ik dat ook moet doen haha, wat losser worden. Misschien komt het ook omdat ikzelf een beetje structuur nodig heb (ging voorheen vrijwel nooit naar buiten door ziekte) en nu kan dat dus met Mina. Alleen even beetje passen en meten en vooral wennen.
Afbeelding

9,5 jaar
Yai
Zeer actief

Suzanne
Mij lijkt een cursus ook een goed idee. Ik heb daar echt heel veel van geleerd. Niet zozeer de 'kunstjes' en 'trucjes' die de honden leren. Maar wel om een aanspreekpunt te hebben waar je vragen aan kan stellen als je er zelf niet uitkomt of bepaald gedrag niet herkent. Ik heb echt veel geleerd van de cursussen!
Afbeelding
Yai
Zeer actief

Mina2006 schreef:
Yai schreef: Nu ben ik daar veel losser in geworden en Boris is nog steeds even vrolijk. Misschien zelfs wel vrolijker omdat ik niet krampachtig met hem bezig ben, maar gewoon doe waar ik die dag zin in heb. (als het regent laat ik hem heus wel uit hoor, zo bedoel ik het niet, voordat hier over gevallen wordt :wink: )
Ik denk dat ik dat ook moet doen haha, wat losser worden. Misschien komt het ook omdat ikzelf een beetje structuur nodig heb (ging voorheen vrijwel nooit naar buiten door ziekte) en nu kan dat dus met Mina. Alleen even beetje passen en meten en vooral wennen.
Lekker met haar bezig zijn, dan went het snel genoeg! :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Suzanne
:ok:
Kijk een beetje rond bij verschillende hondenscholen wat je het meeste aanspreekt en ga daar naar toe.
Een cursus gehoorzame huishond is over het algemeen best leuk.
Er worden geen extreme eisen gesteld en je hebt iemand bij de hand die wat hulp kan geven als je met vragen zit.
iemand die jou en je hondje kent.

Wij kunnen ook wel wat zeggen (schrijven), maar dat blijft toch altijd van achter een schermpje en dus een beetje gissen. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Mina2006
Zeer actief

ranetje schreef:

Suzanne
:ok:
Kijk een beetje rond bij verschillende hondenscholen wat je het meeste aanspreekt en ga daar naar toe.
Een cursus gehoorzame huishond is over het algemeen best leuk.
Er worden geen extreme eisen gesteld en je hebt iemand bij de hand die wat hulp kan geven als je met vragen zit.
iemand die jou en je hondje kent.

Wij kunnen ook wel wat zeggen (schrijven), maar dat blijft toch altijd van achter een schermpje en dus een beetje gissen. :wink:

Ik zit inderdaad een beetje op websites te kijken, en ik zal er nog eens goed over nadenken. Dankje
Afbeelding

9,5 jaar
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”