Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Andere brokken kopen?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Aantal honden: 2

Andere brokken kopen?

Ongelezen bericht door Mina2006 »

Hoihoi,

Ik heb een vraagje. Sinds zondag heb ik Mina, een kruising maltezer-poedel. Ze is 6 jaar en haar vorige baasje (opvang gezin) heeft mij voer meegegeven. Dit is euroshopper hondenbrokjes van Albert Heijn. Mina is dit gewend, dus geen probleem dacht ik. Ze zeiden dat ze een kleine eter was, alleen nu weet ik niet precies wat goed is voor haar.
Ik geef haar in de ochtend 20 gram droge brokjes. Deze heeft ze met pijn en moeite rond een uurtje of 15:00 op. In de tussentijd lijkt ze veel honger te hebben omdat ze wel bij haar bakje (vol) snuffelt, maar dan niet eet. Nu geef ik haar wel snoepjes, tijdens het uitlaten bijvoorbeeld of met commando's training (simpele dingetjes) maar dit zijn er ongeveer 5, van die mini snoep brokjes van nog geen centimeter. Ook na die snoepjes lijkt het alsof ze honger heeft, maar nog eet ze niet veel.
Om 18:00 heb ik haar weer 20 gram brokjes gegeven. Nu heb ik haar soort van gedwongen te eten door haar vaker te roepen naar de voerbak en brokjes op de grond te leggen. Weer met pijn en moeite at ze dan, en uiteindelijk rond 20:00 uur (vrij snel dus) alles opgegeten :cheer:
Omdat ikzelf denk dat 40 gram per dag vrij weinig is voor een 6 jarige (rond de 10 kg, ze is vrij groot) had ik weer 20 gram in de bak gedaan. Dit heeft ze niet op, en bewaar het daarom (apart) voor morgen ochtend.

Nu zijn mijn vragen:

- Kan het zijn dat Mina de brokjes niet lust/lekker vindt?
- Is het verstandig om over te gaan op ander voer?
- Doe ik het wel goed met voeding?

Heeeeel erg bedankt alvast !
Afbeelding

9,5 jaar
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Andere brokken kopen?

Ongelezen bericht door marian* »

Zet haar eens bij wijze van proef een bakje vlees voor ?
Geen blik maar zoiets als Smuldier of zo.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Mina2006
Zeer actief

Ze gaat 21 maart naar de dierenarts, ook om te chippen en om een check te doen.
Vers voeren, is dat het DARF wat is wel eens lees? (ik moet me er nog in verdiepen)
En is smuldier bij de dierenwinkel te verkrijgen of enkel online?

Mijn ouders hadden een hond en deze at alleen nat blikvoer, ze werd te dik en kreeg daarna alleen droge brokken en dat ging goed. Vandaar dat ik alleen dat ken (en aangezien Mina alleen brokken gewend is..)

Dus ik moet me nog een beetje verdiepen in alles en wil het goed doen.
Afbeelding

9,5 jaar
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik zou ook meenemen dat ze nog maar net bij je is.
Misschien moet ze ook gewoon even wennen, gaat ze vanzelf meer eten.

Goed in de gaten houden kan nooit kwaad natuurlijk.
Mina2006
Zeer actief

Oke, ik zal me er toch in gaan verdiepen, en dan ernaar overschakelen. Kunnen jullie me vertellen hoe ik dit het beste doe?
Ik ga er eigenlijk vanuit dat Mina de afgelopen 6 jaar niet echt meer dan alleen brokjes heeft gehad.
En is er een soort richtlijn die ik kan volgen, zoals; wat geef je in de ochtend, geef je dat ook in de middag of alleen in de avond nog? en wat tussendoor en hoeveel?

Voel me een beetje dom dat ik deze vragen stel :oohja: zo te zien ken ik toch niet zo heel veel over hondenvoeding :O:
Dee schreef:Ik zou ook meenemen dat ze nog maar net bij je is.
Misschien moet ze ook gewoon even wennen, gaat ze vanzelf meer eten.

Goed in de gaten houden kan nooit kwaad natuurlijk.
Daar dacht ik ook al aan ja, alleen lijkt ze wel honger te hebben en uiteraard wel snoepjes te eten, of is dit gewoon?

Dankjulliewel !
Afbeelding

9,5 jaar
Dee
Zeer actief

Je moet je niet dom voelen joh. Denk je dat iedereen gelijk de wijsheid heeft?

Ik geef je ook bewust geen advies over voeding inhoudelijk, dat laat ik mooi aan de mensen over die er meer verstand van hebben :wink:
Ik geloof wel dat snoepjes aannemen los staat van het eten opeten, verder bordurend op mijn eerdere opmerking.Tenzij je heel veel snoepjes geeft.

Volgens mij kan je wel gewoon ineens overstappen als je vers wilt gaan geven.
Mina2006
Zeer actief

Dee schreef:Ik geloof wel dat snoepjes aannemen los staat van het eten opeten, verder bordurend op mijn eerdere opmerking.Tenzij je heel veel snoepjes geeft.

Ongeveer 5 kleine snoepjes verdeeld over de dag, om haar een beetje te stimuleren om iets goed te doen (blijven zitten bijvoorbeeld :denken: )

Ik wacht even af of ik nog reacties krijg over het vers voer, ondertussen ga ik me lekker op het internet en het forum storten, kijken hoe en wat haha :F:
Afbeelding

9,5 jaar
ayke
Actief
Mijn ras(sen): xherder

Ongelezen bericht door ayke »

Over het overstappen van voer, zeker doen er zijn veel betere brokken dan de euroshopper.
Ver kan natuurlijk ook, smuldier is oa bij de jumbo te koop, een hond moet ongeveer 2-4% van het lichaamsgewicht hebben. Bij jouw hond komt het neer op een half tot een heel bakje per dag.
Hoe vaak je voert moet je zelf weten, ik voer meestal 1x per dag, soms 2x, soms een dag niet, dat werkt bij mijn hond het beste.
Voor de rest, geeft rustig eten, eet hond niet, weghalen na 5-10 minuten. Later weer in alle rust aanbieden.
Dee
Zeer actief

Mina2006 schreef:
Dee schreef:Ik geloof wel dat snoepjes aannemen los staat van het eten opeten, verder bordurend op mijn eerdere opmerking.Tenzij je heel veel snoepjes geeft.

Ongeveer 5 kleine snoepjes verdeeld over de dag, om haar een beetje te stimuleren om iets goed te doen (blijven zitten bijvoorbeeld :denken: )

Ik wacht even af of ik nog reacties krijg over het vers voer, ondertussen ga ik me lekker op het internet en het forum storten, kijken hoe en wat haha :F:
Daar verstoor je de eetlust niet mee.
Ik ben door het forum, half over gegaan op Smuldier.
S'ochtends brok, s'avonds Smuldier. Eerst met mijn herder. Die had ik eerst.
Toen kwam het Roemeense straatmadammetje er bij. Die is gek van de Smuldier, en haalt nu haar neus op voor de brok.
Terwijl zij op straat heeft geleefd :mrgreen:

Er zijn betere voedingen dan Smuldier, wat ik van het forum lees.
Maar ik heb hier voor gekozen, en mijn honden lijken het er goed op te doen zo.
Mina2006
Zeer actief

ayke schreef: een hond moet ongeveer 2-4% van het lichaamsgewicht hebben. Bij jouw hond komt het neer op een half tot een heel bakje per dag.
Hoe bedoel je die? 2-4% van het lichaamsgewicht? En hoeveel gram is dan zo'n bakje?
Helaas heb ik hier geen jumbo, maar ik zal zeker even kijken wat er in het vriesvak ligt.

Geef je naast het vers voer ook wat anders?
Dee schreef: S'ochtends brok, s'avonds Smuldier..
Geef je verder over de dag nog andere dingen? Dankje
Afbeelding

9,5 jaar
Dee
Zeer actief

Mina2006 schreef:
Dee schreef: S'ochtends brok, s'avonds Smuldier..
Geef je verder over de dag nog andere dingen? Dankje
Figo ( de herder ), train ik wel met nieuwe oefeningen op beloningen.
Daar pas ik de hoeveelheid voeding dan wel iets op aan. Dan krijgt hij wat minder 'maaltijd' .
Maar ik meet niks af of zo.

Ik doe het op het oog.
Mina2006
Zeer actief

Okee, beloningen; zijn dit dan snoepjes, of ook vers (dat heb ik meer gelezen namelijk)?
Afbeelding

9,5 jaar
Dee
Zeer actief

Mina2006 schreef:Okee, beloningen; zijn dit dan snoepjes, of ook vers (dat heb ik meer gelezen namelijk)?
Dat is aan jou :wink:

Wordt een stuk duidelijker zo he? :mrgreen:
Als je met je hond aan het werk wilt, kijk naar waar hij / zij graag voor werkt. Gebruik/ misbruik :wink: dat.

Je kunt dat ook weer afbouwen, belonen met voedsel. Door heel enthousiast te doen, of een aai of iets wat de hond fijn vind.
Elke hond is anders, en elk persoon. Het is even zoeken naar wat jullie past.

Ik gebruik vaak frolicjes bij Figo. Daar zijn veel mensen ook niet over te spreken.
Win je advies hier, en trek je eigen conclusies :ok:
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Wat je ook kunt doen is rondvragen bij de mensen die je bv op straat met een hond tegen komt. Welke brokken zij geven. Ook zijn er verschillende proefverpakkingen te verkrijgen in dierenzaken of via internet. Ik heb afgelopen weekend mijn dochter 5 verschillende soorten voer, 2 soorten brok en 3 soorten vers, meegegeven omdat haar Chihuahua bijna niets lust en slecht eet.
Lola vond de goedkoopste brokken het lekkerste en het versvoer vonden zowel de hond als de kat lerkker.
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

hier ook zo'n (ex) drama-eter. Toen ik hazel bij de fokker ging halen kreeg ze eukanuba. Kreeg er thuis geen korrel in :oeps:
Toen ander voer, at een paar korrels en toen kreeg ze ook nog eens jeuk. Via internet las ik dat het met het graan te maken
kon hebben, dus over gegaan op graanvrije brok. die eet ze wel, maar met lange tanden. Ze moet 90/100 gram per dag, was al blij als er de helft in ging.
Op forum enzo lees je veel goede verhalen over kvv, dus dacht laat ik dat dan maar gaan proberen....
mevrouw staat nu 's ochtend en 's avonds al op haar eten te wachten. Ze staat nu zelfs te piepen, want vandaag
is zalm-dag, haar favoriete dag :cheer:
Dus misschien echt het proberen waard :D
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik denk ook gelijk aan het gebit, als ze wel naar de bak loopt maar slecht eet, dan lijkt t me geen overbodige luxe om het gebit na te laten kijken :wink: . met een zere mond is eten natuurlijk niet leuk
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

esenhazel schreef:Ze staat nu zelfs te piepen, want vandaag
Geef jij van zalm ook iets extra? Ik merk nl aan Bommel dat hij op zijn zalmdag eerder honger krijgt.

Enne Mina2006 ik heb hier de eerste weken regelmatig zo :wat: :wat: gezeten toen ik las wat mensen aan hun hond(en) voerden. Inmiddels eten mijn honden ook kippenpoten, geitennekken en hertenribben :mrgreen:
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk

Ongelezen bericht door Annedee »

Hallo Mina,

Ik kan me voorstellen als je hier leest dat je er van in de war raakt hoor. Maar in bijna elke supermarkt hebben ze op de diepvriesafdeling hondenvoer en dat kan zijn Smuldier, Rodi of Prince. Anders kun je ook nog in de dierenwinkel vragen die hebben vaak wat meer merken, zoals Haaks Barf, en Duck. Dit is allemaal bevroren gemalen vlees met botten en groente en vitamines erdoor. (de een wat meer dan de ander). Daarbij moet je wel opletten dat er compleet op de verpakking staat, want daar zitten alle voedingstoffen in die je hondje nodig heeft. Ik zou daar toch wel vandaag mee beginnen want je gaat de 21e naar de dierenarts schrijf je. Misschien heeft ze inderdaad pijn in haar bekje dan kan ze dit voer misschien wel wegkrijgen omdat het zacht is. Brokjes doen mischien wel pijn. En dan heeft ze nog een week honger!
Veel succes, en gewoon blijven vragen hoor als je iets niet snapt, Domme vragen bestaan niet hè :wink:
S@ndr@
Zeer actief

Tara schreef:Hou er ook rekening mee dat droge brokken niet te vreten zijn.
Het gebit en spijsverteringsstelsel van een hond is helemaal niet ingericht op het verwerken van brokken.
Droge brokken voeren is alsof je een half pak mariakaakjes naar binnen werkt nadat je een droge bek van het blowen hebt.
Ik voer mijn honden (parttime KVV eters) dus nooit droge brok, maar altijd met wat warm water er overheen.
Er komt wat meer geur van de brokken af, en ze kunnen ze makkelijker doorslikken.
Echt kauwen doen de meeste honden namelijk niet, aangezien ze daar het gebit helemaal niet voor hebben.
Ik weet niet hoor, mijn hond vind ze prima te eten, :wink: ook gewoon droog, kan me niet indenken dat hij daar een probleem mee zou hebben die ik niet zie, t stuift echt zijn bekkie niet uit :LOL:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

S@ndr@ schreef:
Tara schreef:Hou er ook rekening mee dat droge brokken niet te vreten zijn.
Het gebit en spijsverteringsstelsel van een hond is helemaal niet ingericht op het verwerken van brokken.
Droge brokken voeren is alsof je een half pak mariakaakjes naar binnen werkt nadat je een droge bek van het blowen hebt.
Ik voer mijn honden (parttime KVV eters) dus nooit droge brok, maar altijd met wat warm water er overheen.
Er komt wat meer geur van de brokken af, en ze kunnen ze makkelijker doorslikken.
Echt kauwen doen de meeste honden namelijk niet, aangezien ze daar het gebit helemaal niet voor hebben.
Ik weet niet hoor, mijn hond vind ze prima te eten, :wink: ook gewoon droog, kan me niet indenken dat hij daar een probleem mee zou hebben die ik niet zie, t stuift echt zijn bekkie niet uit :LOL:

Kiki maakt het niks uit zolang er maar wat eetbaars in die bak zit :mrgreen:

@TS: je kunt ook op het oog voeren als ze eenmaal aan het eten is.Wordt ze te dik geef je minder en andersom.Stelregel is dat je de ribben makkelijk moet blijven voelen als je je vlakke hand erlangs legt wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze een gratenpakhuis moet zijn :wink:
Het foutste wat je kunt doen is 10 soorten voer proberen en er een verwende tuttebel van maken.
Maar ik zou eerst even naar het gebit laten kijken.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

Safari schreef:
esenhazel schreef:Ze staat nu zelfs te piepen, want vandaag
Geef jij van zalm ook iets extra? Ik merk nl aan Bommel dat hij op zijn zalmdag eerder honger krijgt.

Enne Mina2006 ik heb hier de eerste weken regelmatig zo :wat: :wat: gezeten toen ik las wat mensen aan hun hond(en) voerden. Inmiddels eten mijn honden ook kippenpoten, geitennekken en hertenribben :mrgreen:
Ze krijgt alleen een stuk zalm, eigenlijk nog niet gemerkt dat ze honger krijgt.

Heeft bij mij trouwens ook wel ff geduurd om er aan te wennen, wij zijn allemaal vegetaries hier in huis. :LOL:
Vooral dat gekraak op die botten :ugh:
Maar vindt kvv minder vies dan dat smerige spul dat uit die blikjes komt.
Zelfs de zalm vind ik nog lekkerder ruiken dan dat. :engel:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Mina2006
Zeer actief

Inmiddels ga ik dus langzaamaan over op KVV (vanaf morgenavond) en dan ochtend brokjes. Op dit moment heeft ze toch al wel 40 gram brokjes op, het gaat al stukken beter, maar ga toch over op KVV vanwege de gezondheid (is toch beter)
Afbeelding

9,5 jaar
S@ndr@
Zeer actief

t is in mijn optiek alleen anders mijn hond ziet er ook lekker lullig uit op brokken,
Afbeelding
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 13 mar 2013 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Hier eten de dametjes Rodi Compleet,is ook een KVV.
We halen het bij de Jumbo,maar het ligt ook bij AH,emte.

Wij voeren als beloningen ook snoepjes,soms ook kleine stukjes kaas,of overgebleven rookworst ;-)
Waar ze echt bijna een moord voor doen is gekookte kip.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Wat leuk om dit zo allemaal te lezen :mrgreen: Zo zijn er veel mogelijkheden, maar wil me inderdaad aan een bepaalde regel houden en niet allerlei soorten proberen, lijkt me ook niet goed voor de spijsvertering, elke keer echt totaal iets anders.
Afbeelding

9,5 jaar
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik ben 2,5 jaar geleden overgestapt van brok naar kvv... en ik als ik het geweten had, had ik het jaren eerder gedaan :schrik:
Ik ben er dus uitermate tevreden over, ik heb eerst Smuldier gevoerd nu voer ik over het algemeen Lotgering, dit omdat die laatste voor mij goedkoper is en ze komen het thuis brengen. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mina2006
Zeer actief

malinois schreef:ik heb eerst Smuldier gevoerd nu voer ik over het algemeen Lotgering, dit omdat die laatste voor mij goedkoper is en ze komen het thuis brengen. :wink:
Hoe bedoel je, voor jou goedkoper? Wat maakt het goedkoper voor jou?
Ik begin zelf dus ook met smuldier, maar wil uiteindelijk ook wel verder kijken. Ik zal mezelf even inlezen over Lotgering.
Dankjewel
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

malinois schreef:Ik ben 2,5 jaar geleden overgestapt van brok naar kvv... en ik als ik het geweten had, had ik het jaren eerder gedaan :schrik:
Ik ben er dus uitermate tevreden over, ik heb eerst Smuldier gevoerd nu voer ik over het algemeen Lotgering, dit omdat die laatste voor mij goedkoper is en ze komen het thuis brengen. :wink:
Ik gok dat het goedkoper is door de grote hoeveelheden haha :P Dat is voor mij, Mina en de vriezer :19: een beetje teveel van het goede :tongue:
Afbeelding

9,5 jaar
sas&Billy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Langharige dwergteckel

Ongelezen bericht door sas&Billy »

De brokken die je geeft is zowieso niet zo geweldig spul. Ik ben hier ook snel overgestapt op kvv. Als ze altijd natvoer gehad heeft kan het wel eens zijn dat haar tandjes helemaal niet ok zijn. Dat belemmerd het eten vaak...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mina2006 schreef:
malinois schreef:Ik ben 2,5 jaar geleden overgestapt van brok naar kvv... en ik als ik het geweten had, had ik het jaren eerder gedaan :schrik:
Ik gok dat het goedkoper is door de grote hoeveelheden haha :P Dat is voor mij, Mina en de vriezer :19: een beetje teveel van het goede :tongue:
:F: dat zou maar zo kunnen.. maar Smuldier is ook prima voer hoor.. niks mis mee :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”