Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan iemand mij helpen met meer info over Lady (x amstaff)?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

LadyMB
Actief

Kan iemand mij helpen met meer info over Lady (x amstaff)?

Ongelezen bericht door LadyMB »

Hoi allemaal,

Wij zijn nog maar net nieuw op het forum, maar we hebben een klein vraagje:
Wij hebben Lady bij ons sinds eind mei 2011, ze komt uit het asiel in Spijkenisse. De geboortedatum die op haar paspoort staat is eind oktober 2009. We weten niet of deze datum of dit jaartal klopt, want Lady is door haar eerste baas rond de leeftijd van een jaar (geschat) gedumpt in een tuin. Na die eerste baas weten we dat Lady nog 3 baasjes heeft gehad, waarvan studenten en een stelletje dat uit elkaar is gegaan. Die baasjes heeft ze gehad tussen dat ze een jaar oud was (ergens tussen (waarschijnlijk oktober) 2010) en voor eind mei 2011. Van het vorige baasje waar de chip op stond weet ik dat die in Rotterdam woont (of misschien inmiddels woonde).
Lady is een kruising stafford. Mijn vermoeden is dat er Labrador doorheen zit. Ze is wit met bruin gestroomde vlekken op haar kop.
Graag zou ik meer willen weten van haar vorige baasjes, i.v.m gedragsproblemen die zich bij ons voordoen. Ik wil graag weten of er toen ook al sprake was van problemen en of en hoe daar in het verleden aan gewerkt is. Ook ben ik heel erg benieuwd of Lady ooit samen met een hond in huis heeft gewoond, omdat we in de toekomst overwegen een 2e hond erbij te nemen.
Ik heb zelf al heel veel gegoogled etc, maar niks kunnen vinden over haar verleden.
Ik hoef niet perse persoonlijke gegevens te weten van vorige baasjes en ik neem ze ook niks kwalijk ofzo, ik ben puur geinteresseerd in hoe haar gedrag was bij anderen en of er belangrijke dingen zijn die mij kunnen helpen om haar gedrag beter te doorgronden :)

Hier wat duidelijke foto's van de dame in kwestie;
Afbeelding
Afbeelding

Ik zou het super vinden als iemand mij kan helpen!

Groetjes
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Kan iemand mij helpen met meer info over Lady (x amstaff

Ongelezen bericht door alm@ »

Persoonlijk zou ik niet in het verleden van mijn hond willen gaan wroeten. Dikke kans ook nog dat je op het verkeerde spoor wordt gezet. Je hebt te doen met het hier en nu en zo ervaart een hond dat ook. Van hieruit zal je aan eventuele gedragsproblemen moeten gaan werken al dan niet met begeleiding. Hoe het een en ander heeft kunnen ontstaan voegt niks toe in mijn ogen. En ik weet waar ik het over heb :wink:
Afbeelding
LadyMB
Actief

We zijn er al heel hard mee aan het werk, maar er zijn bepaalde dingen die ik gewoon heel handig zou vinden om te weten. Zoals of ze ooit nare ervaringen heeft gehad met mensen (wat nu haar nerveuze/angstige gedrag t.o.v sommige mensen zou kunnen verklaren)?
En met name of ze ooit eerder met een hond heeft samengewoond..en hoe dat ging, hoe ze zich toen gedroeg?
Verder zou ik het gewoon fijn vinden om te weten of onze aanpak/manier van omgaan met haar deze problemen heeft getriggerd..of dat die problemen er al waren.
Dan kan ik daar meer op inspelen.
Ik geloof ook wel dat ze niet meer met haar verleden zit o.i.d.. Maar ik denk wel dat het handig is om haar verleden te kennen om zo beter in te spelen op dingen die in het heden gebeuren :)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

alm@ schreef:Persoonlijk zou ik niet in het verleden van mijn hond willen gaan wroeten. Dikke kans ook nog dat je op het verkeerde spoor wordt gezet. Je hebt te doen met het hier en nu en zo ervaart een hond dat ook. Van hieruit zal je aan eventuele gedragsproblemen moeten gaan werken al dan niet met begeleiding. Hoe het een en ander heeft kunnen ontstaan voegt niks toe in mijn ogen. En ik weet waar ik het over heb :wink:
Dit. En ik weet ook waar ik het over heb :wink:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
LadyMB
Actief

Nanna schreef:
alm@ schreef: Hoe het een en ander heeft kunnen ontstaan voegt niks toe in mijn ogen.
Dat.
Vaak wordt die kennis alleen maar gebruikt als excuus ;-) "Ja, hij doet dat omdat hij vroeger"....vul het maar in
Het doet er allemaal niet toe. Je hebt NU die hond en ik zou, al dan niet met hulp, aan de issues at hand gaan werken :ok:

Ik snap helemaal wat je bedoelt :). En ik gebruik ook geen excuses.. Maar ik zou graag de methode van training aan willen passen op de oorzaak van haar gedrag (waar is het begonnen? Is er een bepaalde link tussen de mensen waar ze zich ongemakkelijk bij voelt? Was er een bepaalde hond waarmee ze heel goed of juist niet mee overweg kon?).
We hebben al 2 cursussen met haar gedaan en inmiddels al de 3e privetrainer er bij gehaald.. We zijn al vanaf het moment dat we haar hebben heel intensief met haar aan de slag.. Dus wat dat betreft doen we al alles wat we kunnen. Maar ik denk dat het de training makkelijker zou kunnen maken, als ik meer over haar zou weten..
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sas »

LadyMB schreef:En met name of ze ooit eerder met een hond heeft samengewoond..en hoe dat ging, hoe ze zich toen gedroeg?
tja, en dan hoor je dat ze als pup bij een andere hond heeft gewoond en dat ging goed, dat zegt niks over hoe het bijv. gaat als ze 1 jaar oud is.

Ik denk echt dat je de waarde van die info overschat.
Afbeelding
LadyMB
Actief

Tsja, misschien heb ik er iets aan..misschien niets. Ik probeer gewoon mn hond zo goed mogelijk te helpen..en ik denk dat het nut heeft om meer over haar verleden te weten. Ik vraag me gewoon af, wat is de reden dat deze hond zoveel baasjes heeft gehad?

Ook wil ik gewoon heel graag weten wat er qua training etc al gedaan is? Als deze problemen zich al eerder afspeelden en mensen al een bepaalde aanpak hebben geprobeerd.. die of juist heel succesvol was..of juist niet.. zou ik dat ook fijn vinden om te weten.
Of hoe ze bijv. met kinderen is (binnen het gezin).
Ik weet niet of ze ooit bij een gezin met kinderen heeft gewoond. Ik kan alleen haar reactie peilen bij het zien van kinderen op straat of neefjes en nichtjes (die zijn allemaal al wat ouder). Maar ik zou ook graag verhalen willen horen van hoe ze was binnen een gezin met kinderen..als die situatie er geweest is.
alm@
moderator

LadyMB schreef:
Nanna schreef:
alm@ schreef: Hoe het een en ander heeft kunnen ontstaan voegt niks toe in mijn ogen.
Dat.
Vaak wordt die kennis alleen maar gebruikt als excuus ;-) "Ja, hij doet dat omdat hij vroeger"....vul het maar in
Het doet er allemaal niet toe. Je hebt NU die hond en ik zou, al dan niet met hulp, aan de issues at hand gaan werken :ok:

Ik snap helemaal wat je bedoelt :). En ik gebruik ook geen excuses.. Maar ik zou graag de methode van training aan willen passen op de oorzaak van haar gedrag (waar is het begonnen? Is er een bepaalde link tussen de mensen waar ze zich ongemakkelijk bij voelt? Was er een bepaalde hond waarmee ze heel goed of juist niet mee overweg kon?).
We hebben al 2 cursussen met haar gedaan en inmiddels al de 3e privetrainer er bij gehaald.. We zijn al vanaf het moment dat we haar hebben heel intensief met haar aan de slag.. Dus wat dat betreft doen we al alles wat we kunnen. Maar ik denk dat het de training makkelijker zou kunnen maken, als ik meer over haar zou weten..
Een hond kan zich ook ongemakkelijk voelen bij mensen zonder dat er ooit iets noemenswaardigs is gebeurd. En wat zou je aan een link hebben? Denk je dat je daar een trainingsmethode op moet gaan aanpassen of dat het trainen makkelijker gaat? Ik denk het niet. Hoe minder je weet hoe beter. Daar ben jij én de hond mee gebaat. Een frisse start overnieuw zeg maar.
En als je denkt dat je vastloopt, zou ik het eerder zoeken in een andere manier van aanpak/training.
Afbeelding
alm@
moderator

Nanna schreef:
LadyMB schreef:Ik vraag me gewoon af, wat is de reden dat deze hond zoveel baasjes heeft gehad?
dat hoeft helemaal niet aan de hond te liggen ;-)
Er kunnen zoveel redenen zijn. Mensen gaan scheiden, worden gewoon de hond zat, gaan ergens anders werken dus minder tijd, noem het maar op.
En wat het omgaan met andere honden betreft: jou hond is een kruising amstaff dus de kans is groot dat andere honden niet lekker liggen. Hoeft niet, kan wel. En die hekel aan andere honden treedt vaak pas op als de hond wat ouder en meer volwassen is.
Dus hoe ze zich vroeger bij haar vorige eigenaren (als pup en jonge hond) gedroeg is dan helemaal niet meer relevant.
Nou inderdaad hoeveel redenen wil je hebben :wink:

Ik weet overigens niet waar je tegenaan loopt maar inmiddels 3 privé-trainers versleten hebben is nogal wat vind ik. Stel anders eens wat vragen in het gedragstopic. Hier zit veel kennis, met name over de wat 'moeilijker' honden. Wellicht krijg je tips waar je wat aan hebt en mee aan de slag kunt gaan.
Afbeelding
LadyMB
Actief

er staat nergens dat we er al 3 'versleten' hebben hoor..Het is niet alsof ze het hebben opgegeven ofzo.. De eerste zijn we niet verder mee gegaan omdat ik zijn aanpak te hard vond.. de 2e hebben we veel aan gehad en ook vooruitgang mee geboekt, maar liepen op bepaalde gebieden vast, vandaar dat we nu met de 3e trainer aan de slag zijn :)
Ik vind het aardig dat je me verwijst naar het onderdeel gedrag, maar ik wil eerst de training die ik nu doe afmaken en kijken wat ik daar mee kan bereiken :) Mocht dat het ook niet zijn, dan kijk ik weer verder naar andere wegen en methodes :)
Marieta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer

Ongelezen bericht door Marieta »

Mensen hebben geen reden nodig om een hond te dumpen. Vaak zijn ze ze gewoon zat. Studenten nemen vaak een hond in huis, en dat mogen ze achteraf niet van de huisbaas, of de mensen die hem genomen hebben kunnen ze na de studie niet meenemen naar de nieuwe woonsituatie en de nieuwe mensen willen de hond niet meer hebben. Stel dat uit elkaar gaat, mensen moeten vaak fulltime werken, dus wordt de hond weer herplaatst. En ga zo maar verder.

Vaak heeft het geen zin om informatie van de 1e eigenaar te horen. Ik heb het heel vaak gedaan in mn werk, en meestal waren er dan nog geen problemen of was er een probleem dat de mensen gewoon niet aankonden en ze de hond hebben herplaatst. Het waarom een hond een probleem had is er nog nooit uit gekomen. Ik heb vaak verder doorgevraagd, maar mensen wisten het niet of raakten zelfs geirriteerd of boos als ik er op doorvroeg.

Ik denk dat je er niet veel verder mee komt.

Mijn dog was ook nerveus naar mensen die ze niet kon. Maar dat had geen rare oorzaak. Dat begon tijdens de loopsheid dat haar gedrag veranderde bijvoorbeeld. Maar voor dat gedrag heb ik een manier moeten vinden om daar mee om te gaan wat werkte met haar. Ik denk dat als het veroorzaakt was door iets, ik hetzelfde had moeten doen.
Ik snap dat je nieuwschierig bent, maar het is vaak erg moeilijk om daar achter te komen. Het is mij in 8 jaar tijd nog niet gelukt.
Mensen vertellen vaak toch niet het hele verhaal, tenzij ze er afstand van gedaan hebben (op het werk dus he), maar dan praat je vaak ook over de mensen die om de hond geven en zoveel mogelijk info willen geven om de hond zo goed mogelijk te herplaatsen.
Mensen die er gewoon vanaf willen, kom je niet verder mee.

Ik zou het opgeven en gewoon verder gaan met de problemen die deze hond heeft en daarmee aan de gang gaan.

Groetjes Marieta.
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Ik heb heel wat herplaatsers gehad ondertussen waarvan bij sommige de achtergrond duidelijk was en bij sommige niet. Ik wil het liever niet weten. Ik heb nu bv Izzy herplaatser uit Curacao en heel erg bang voor van alles.
Ik train en begeleidt haar op mijn manier zoals ik haar het liefst heb en kijk wel hoever ik kom
Kenzo komt uit Spanje achtergrond onbekend (later verhaal pas gehoord) en meneer heeft het eerst een half jaar volgehouden om omgekeerd zindelijk te zijn :ugh:
En heel braaf aan de lange lijn geoefend ging perfect totdat hij los mocht weg was hij. Geen idee waarheen en waarom
Opnieuw getraind met de lange lijn en meneer luistert perfect. Hij kan niet met andere reuen maar na een brul van mij staat hij stil

Gewoon proberen te trainen hoe je haar wilt hebben sommige dingen komen nooit meer goed en met andere dingen kom je vaak een heel eind

Succes!
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

LadyMB schreef:Tsja, misschien heb ik er iets aan..misschien niets. Ik probeer gewoon mn hond zo goed mogelijk te helpen..en ik denk dat het nut heeft om meer over haar verleden te weten. Ik vraag me gewoon af, wat is de reden dat deze hond zoveel baasjes heeft gehad?

Ook wil ik gewoon heel graag weten wat er qua training etc al gedaan is? Als deze problemen zich al eerder afspeelden en mensen al een bepaalde aanpak hebben geprobeerd.. die of juist heel succesvol was..of juist niet.. zou ik dat ook fijn vinden om te weten.
Of hoe ze bijv. met kinderen is (binnen het gezin).
Ik weet niet of ze ooit bij een gezin met kinderen heeft gewoond. Ik kan alleen haar reactie peilen bij het zien van kinderen op straat of neefjes en nichtjes (die zijn allemaal al wat ouder). Maar ik zou ook graag verhalen willen horen van hoe ze was binnen een gezin met kinderen..als die situatie er geweest is.
Je hebt er niks aan want je hond leeft hier en nu en zeker niet in het verleden. Jij kent haar nu en moet vanuit daar verder gaan, niet vanuit vroeger want juist dan ga je verkeerd...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
LadyMB
Actief

Ik snap het wel, dat met het achterhalen van het verleden ik niet de problemen kan oplossen ofzo. Daar ben ik ook al veel en goed mee aan het werk.
Maar ik wil gewoon graag dingen weten zoals heeft ze ooit met een hond in huis geleefd (weet ze hoe dat is, kan ze delen, was ze jaloers) en met name wil ik ook gewoon heel graag weten, was ze ooit in een gezin met kinderen. We hebben zelf nog geen kinderen en we hebben geen familie of kennissen met kleine kinderen in de buurt, dus ik weet niet hoe ze reageert op kleine kinderen die ze regelmatig/veel ziet.. Het enige dat ik weet dat als vreemde (buurt-)kinderen op haar af komen voor te aaien (deden ze op het begin toen we Lady net hadden) ze dat wel toe liet, maar te nerveus/gestresst was.
En nu zijn kinderen op de straat natuurlijk een heel ander verhaal dan kinderen in een gezin. Dus eigenlijk kan ik niet voorspellen hoe ze zou reageren op de komst van een kind/baby..
Maar als ik nou via via er achter kan komen of ze al eerder in een gezin is geweest met jongere kinderen..dan stelt me dat een beetje gerust voor de toekomst als ze het toen goed heeft gedaan.. En als ik nou te weten kom via via dat Lady in een gezin zat met jonge kinderen en dat absoluut niet goed ging (en dat bijvoorbeeld een onderliggende reden voor afstand was).. Dan stel ik het kinderen krijgen liever nog een paar jaar uit, haha..

Ik hoef niet alle zielige details te weten van haar leven om dat als excuus voor haar gedrag te gebruiken en ik weet ook wel dat het vooral gaat om hoe we er nu mee omgaan.. Maar als je meer weet over hoe een hond zich voorheen gedroeg in een situatie..is het makkelijker om van te voren juist een situatie te voorkomen of op de juiste manier al in te spelen op een situatie omdat je voorkennis hebt..

Tijdens zo'n gesprek met een asiel word niet altijd alles eerlijk doorgegeven. Veel mensen hebben toch vaak het idee dat een hond zal worden ingeslapen als ze vertellen dat hij lelijk deed tegen hun kind (en soms gebeurt dat ook) of als ze vertellen dat hij de hond van de buren in 2en heeft gescheurd.. Dus dan laten ze dingen achterwege. Maar ik hoop dat misschien mensen die haar gekend hebben via een forum dit lezen..en alsnog eerlijk en open over haar verleden willen vertellen. Zodat ik alvast kan anticiperen op een situatie met een 2e hond of een kind erbij.

Stel dat ik contact krijg met meerdere mensen die haar gekend hebben en dat ze allen roepen dat ze verschrikkelijk lief om ging met de kinderen..dan geeft me dat toch een positiever gevoel over de toekomst..
Stel dat ze massaal roepen dat Lady gromde en hapte richting hun kinderen.. Dan denk ik er wel 2x overna om kinderen te nemen.

Maar goed, trainen doen we sowieso met haar en verder vind ik het helemaal niet zo vreemd dat ik meer over haar verleden wil weten..
Mocht er niks uitkomen, so be it.. Mocht ik wel iets te horen krijgen, is dat mooi meegenomen..
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

LadyMB schreef:Ik snap het wel, dat met het achterhalen van het verleden ik niet de problemen kan oplossen ofzo. Daar ben ik ook al veel en goed mee aan het werk.
Maar ik wil gewoon graag dingen weten zoals heeft ze ooit met een hond in huis geleefd (weet ze hoe dat is, kan ze delen, was ze jaloers) en met name wil ik ook gewoon heel graag weten, was ze ooit in een gezin met kinderen. We hebben zelf nog geen kinderen en we hebben geen familie of kennissen met kleine kinderen in de buurt, dus ik weet niet hoe ze reageert op kleine kinderen die ze regelmatig/veel ziet.. Het enige dat ik weet dat als vreemde (buurt-)kinderen op haar af komen voor te aaien (deden ze op het begin toen we Lady net hadden) ze dat wel toe liet, maar te nerveus/gestresst was.
En nu zijn kinderen op de straat natuurlijk een heel ander verhaal dan kinderen in een gezin. Dus eigenlijk kan ik niet voorspellen hoe ze zou reageren op de komst van een kind/baby..
Maar als ik nou via via er achter kan komen of ze al eerder in een gezin is geweest met jongere kinderen..dan stelt me dat een beetje gerust voor de toekomst als ze het toen goed heeft gedaan.. En als ik nou te weten kom via via dat Lady in een gezin zat met jonge kinderen en dat absoluut niet goed ging (en dat bijvoorbeeld een onderliggende reden voor afstand was).. Dan stel ik het kinderen krijgen liever nog een paar jaar uit, haha..

Ik hoef niet alle zielige details te weten van haar leven om dat als excuus voor haar gedrag te gebruiken en ik weet ook wel dat het vooral gaat om hoe we er nu mee omgaan.. Maar als je meer weet over hoe een hond zich voorheen gedroeg in een situatie..is het makkelijker om van te voren juist een situatie te voorkomen of op de juiste manier al in te spelen op een situatie omdat je voorkennis hebt..

Tijdens zo'n gesprek met een asiel word niet altijd alles eerlijk doorgegeven. Veel mensen hebben toch vaak het idee dat een hond zal worden ingeslapen als ze vertellen dat hij lelijk deed tegen hun kind (en soms gebeurt dat ook) of als ze vertellen dat hij de hond van de buren in 2en heeft gescheurd.. Dus dan laten ze dingen achterwege. Maar ik hoop dat misschien mensen die haar gekend hebben via een forum dit lezen..en alsnog eerlijk en open over haar verleden willen vertellen. Zodat ik alvast kan anticiperen op een situatie met een 2e hond of een kind erbij.

Stel dat ik contact krijg met meerdere mensen die haar gekend hebben en dat ze allen roepen dat ze verschrikkelijk lief om ging met de kinderen..dan geeft me dat toch een positiever gevoel over de toekomst..
Stel dat ze massaal roepen dat Lady gromde en hapte richting hun kinderen.. Dan denk ik er wel 2x overna om kinderen te nemen.

Maar goed, trainen doen we sowieso met haar en verder vind ik het helemaal niet zo vreemd dat ik meer over haar verleden wil weten..
Mocht er niks uitkomen, so be it.. Mocht ik wel iets te horen krijgen, is dat mooi meegenomen..
Maar wat nou als hij prima ging met kinderen daar.... maar bij jou niet... ?
Dat ligt meer aan de omgeving in het algemeen en de combi dan aan de hond.
Ik heb hier een herplaatser in opvang gehad. Bij mij zat hij in de kennel over het algemeen... honden ging prima, rest geen idee, had geen katten, geen kinderen niks...
Bij zijn nieuwe baasjes zit hij binnen, samenwonend met katten en logeerkonijnen...
Voor hetzelfde geldt had hij ze met huid en haar opgevreten en was hij met het bankstel aan de wandel gegaan.... dat risico moet je dan nemen. (of niet).
Zij hebben het genomen en het is uitstekend uitgevallen.
Had ook zomaar anders kunnen zijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
LadyMB
Actief

tsja, ik weet nog niet hoe ze is met kinderen..en als ik daar achter kan komen hoe dat in het verleden was..beinvloed het misschien wel mijn beslissing om kinderen wel of niet te nemen.
Dan kan je wel zeggen, ligt aan de omgeving..maar als ik zou weten dat ze voorheen niet met kinderen kon..dan zou ik er wel 2x over nadenken om binnen een paar jaar kinderen te nemen..
Het is inderdaad altijd een gok met herplaatsers en eerlijk is eerlijk.. ik had geen idee van hoe moeilijk het kon zijn.. ben al voor een hoop verrassingen komen te staan..en daarom zou ik het fijn vinden om nu meer te weten..

Maar goed, ik snap wel dat mensen er anders over denken en waarom..maar ik hecht er wel waarde aan om zulke dingen te weten als het kan..en kom ik het nooit te weten..dan zal ik nieuwe verrassingen ook weer aanpakken haha..
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik snap je wel, je kunt het gedrag beter plaatsen als je de achtergrond kent. Maar je moet de hond niet anders gaan behandelen omdat die juist een beroerde achtergrond heeft. Mijn hond, oude herpaatser, zal bv nooit uit zichzelf de tuin ingaan. Helemaal niet als wij in huis zijn. Dat komt omdat die bij zijn vorige eigenaar op zijn oude dag achter in de tuin, uit het zicht, is weggestopt. Ik weet dat, en dat verklaart het. Maar ik ga hem niet trainen of belonen als hij de tuin ingaat of niet. Ik doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is en laat de hond erin vrij. Dan zit er ook geen spanning op het al dan niet de tuin betreden.

Mijn voorbeeld is iets onschuldigs en doordat ik zijn achtergrond weet, snap ik waarom hij zich zo gedraagt. Maar ik ga daar niet in mee, een hond leeft in het nu en ik zie een hond met trainingspunten en daar werk ik aan. Het vertrouwen winnen is het belangrijkste en dat bereik je met ongedwongen trainen. Zonder nadruk te leggen op wat de hond tekort is gekomen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

LadyMB schreef:Ik snap het wel, dat met het achterhalen van het verleden ik niet de problemen kan oplossen ofzo. Daar ben ik ook al veel en goed mee aan het werk.

:80: Je gaat je leven toch niet inrichten en plannen helemaal rond die hond .? :denken:
Hoeveel je ook te weten komt ,het is bij jou altijd weer anders en niet ter zake eigenlijk.
Net als met vrienden de 1 dingen in je los weet te maken wat de 1 wel kan en de ander niet.
Bij jou kan hij je kind opvreten terwijl hij bij een ander de kinderen verdedigen zou.
Als ik het zo lees moet jij helemaal niet teveel weten anders ga je er helemaal naar leven.
Iedereen heeft een andere beleving en inzicht van gebeurtenissen.
Je gaat toch niet je kinderwens uitstellen omdat je hondje............................................ :piew:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ze is zoals ze is.
Waarom laat je haar niet gewoon zijn zoals ze is en werken vanuit het nu?

Ik heb drie honden waarvan twee herplaatsers, maar ik maak gewoon keuzes waar we ons allemaal naar moeten aanpassen.
Blijkt dat dat okee gaat: okee.
Blijkt dat dat niet okee gaat: oplossing zoeken.

Niets meer en niets minder :19:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Marieta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer

Ongelezen bericht door Marieta »

Met kinderen kan ze bij de eerste baas goed geweest zijn en bij een 2e baas niet. Het ligt eraan hoe iemand er mee om gaat.
Mijn dog kon niet met vreemde kinderen. Die is flink gepest geweest door kinderen.
Toen mijn dochtertje geboren was en ik met haar thuis kwam, vloog ze over het kinderhekje heen en dat was niet vriendelijk bedoeld;o)
We zijn een half jaar tot 9 maanden er mee bezig geweest om het goed te krijgen. Ze heeft zelfs 2 keer naar het gezicht gehapt, maar ik ben altijd rustig gebleven, omdat ze het gewoonweg niet snapte. Daarna was het 2 handen op 1 buik.
Op mijn werk kwam een dog binnen die precies hetzelfde deed naar kinderen als die van mij, maar die mensen durfden het niet aan. Die waren bang dat het kind gebeten werd.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen, is dat veel mensen niet eens moeite ervoor doen om het wel te laten werken en heel snel roepen, hij kan niet met kinderen! Dus als die 1e eigenaar zou zeggen, ze kan het niet. Misschien heeft hij de hond wel helemaal verkeerd begrepen en had het wel gekund. Dan neem jij dadelijk de keuze geen kinderen te nemen, omdat een van de eigenaren zegt, ze kon niet met kinderen. En geloof me, mensen kunnen flink aandikken!

Ik ben niet zo goed in het precies verwoorden van mijn gedachten, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Met honden hetzelfde.
Misschien was het wel ruzie met een hond in huis, maar was de combinatie gewoon niet goed. Ook dat heb ik vaker gezien! Je kunt er gewoonweg niks van zeggen. Ik denk dat je daar met de tijd achter moet komen.
Met kinderen kun je ook kijken hoe ze daar van afstand op reageert en hoe ze reageert als ze dichterbij komt. Evt. ergens met een hekwerk er tussen. Neem desnoods de gedragsdeskundige mee. (nee je moet niet zomaar op ander mans kinderen gaan testen, maar misschien is er iemand bereid om te kijken hoe ze reageert?)

Groetjes Marieta
Afbeelding
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Irta »

Marieta schreef: Wat ik hiermee bedoel te zeggen, is dat veel mensen niet eens moeite ervoor doen om het wel te laten werken en heel snel roepen, hij kan niet met kinderen! Dus als die 1e eigenaar zou zeggen, ze kan het niet. Misschien heeft hij de hond wel helemaal verkeerd begrepen en had het wel gekund. Dan neem jij dadelijk de keuze geen kinderen te nemen, omdat een van de eigenaren zegt, ze kon niet met kinderen. En geloof me, mensen kunnen flink aandikken!

Ik ben niet zo goed in het precies verwoorden van mijn gedachten, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Met honden hetzelfde.
Misschien was het wel ruzie met een hond in huis, maar was de combinatie gewoon niet goed. Ook dat heb ik vaker gezien! Je kunt er gewoonweg niks van zeggen.
Eens.
Hoe een hond zich gedraagt is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren, en dus is jouw hond nu niet te vergelijken met de hond die ze eerder bij een ander was, te meer omdat je ook niks weet over hoe er met hem omgegaan werd, of men de hond wel goed gelezen heeft, begreep de hond wel iets van hen, etc etc etc. Ik snap je motivatie, maar denk dat het weinig tot niks toevoegt. Zeker niet als je op basis van die informatie zulke belangrijke beslissingen wilt nemen :80:

Belangrijker lijkt mij dat JIJ nu een goede band met de hond opbouwt, dat je hem leert kennen, incl. wat hij misschien nog moeilijk/eng/.... vindt. Daar heb je tenminste wat aan. Ik zeg niet dat je daar niet mee bezig bent, maar ik denk dat je beter daar je energie in kunt steken :wink:
bouvierpoedel
Zeer actief

Nou ik ga geen 9 maanden mijn kind lopen beschermen omdat die kuthond zo zielig is en een goed tehuis verdiend.
Ligt mijn gevoel en beschermingsdrift toch eerder bij mijn kind .
LadyMB
Actief

bouvierpoedel schreef: :80: Je gaat je leven toch niet inrichten en plannen helemaal rond die hond .? :denken:
Hoeveel je ook te weten komt ,het is bij jou altijd weer anders en niet ter zake eigenlijk.
Net als met vrienden de 1 dingen in je los weet te maken wat de 1 wel kan en de ander niet.
Bij jou kan hij je kind opvreten terwijl hij bij een ander de kinderen verdedigen zou.
Als ik het zo lees moet jij helemaal niet teveel weten anders ga je er helemaal naar leven.
Je gaat toch niet je kinderwens uitstellen omdat je hondje............................................ :piew:

Ik plan niet rond haar.. ik houd rekening met.. dat is een heel ander verhaal. Ik heb de hond in huis en ik wil de hond niet weg doen.. Daarom pas ik mijn plannen rond kinderen wel op haar aan ja. Ik heb mijn leven wel best aan moeten passen aan haar, en dat is mijn keuze en ik heb het er voor over.
Mensen kunnen wel roepen; dat ligt aan de omgeving en aan de mensen/personen op dat moment.
Maar ik weet zeker dat de helft van de mensen hier als ze een hond uit het asiel zouden halen die niet met kinderen zou kunnen..ze niet gelijk even gezellig de hond tussen hun koters zouden zetten..omdat het toch een andere situatie/omgeving is..
Het is nooit een garantie inderdaad, dat als een hond eerst wel met kinderen kan..dat hij het nou nog kan. En andersom ook niet.
Maar het geeft wel iets om rekening mee te houden.

Ben eerder blij dat ik er over na denk.. Er zijn zat mensen die een hond met gedragsproblemen hebben of hun hond niet goed kennen..en dan een kind nemen..en dan doet de hond lelijk tegen het kindje..en staat de hond op marktplaats.
Nou die situatie probeer ik dus te voorkomen.

Ik snap al die heisa niet waarom er zoveel op tegen is dat ik gewoon wat meer over het verleden van mijn hond wil weten..
Ik heb al gezegd dat ik weet dat gedrag in het verleden geen garantie is voor de toekomst.. Maar weten over gedrag van vroeger kan handig zijn om 'rekening mee te houden'. Zeker betreffende situaties waaraan de hond bij een huidige baas nog niet aan blootgesteld is. Zoals bijv. met het openbaar vervoer gaan met je hond. Heb ik nog nooit gedaan met haar, stel dat het eens moet en ik stap de bus in en ze raakt totaal in paniek.. Dan was het fijn geweest om dat van een vorige baas al gehoord te hebben. Want dan kan je zoiets gaan oefenen en voorzichtig aanpakken en niet op een dag de bus in stappen omdat je ergens op tijd moet zijn.. Snap je wat ik bedoel? Zo zijn er nog heel veel situaties en dingen die ik nog niet met haar mee heb gemaakt en dan is het fijn als je meer weet over het verleden..dat als er onverwacht of ander gedrag op treed.. je daar in ieder geval voorbereid op was..
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Marieta schreef:Met kinderen kan ze bij de eerste baas goed geweest zijn en bij een 2e baas niet. Het ligt eraan hoe iemand er mee om gaat.
Mijn dog kon niet met vreemde kinderen. Die is flink gepest geweest door kinderen.
Toen mijn dochtertje geboren was en ik met haar thuis kwam, vloog ze over het kinderhekje heen en dat was niet vriendelijk bedoeld;o)
We zijn een half jaar tot 9 maanden er mee bezig geweest om het goed te krijgen. Ze heeft zelfs 2 keer naar het gezicht gehapt, maar ik ben altijd rustig gebleven, omdat ze het gewoonweg niet snapte. Daarna was het 2 handen op 1 buik.
Op mijn werk kwam een dog binnen die precies hetzelfde deed naar kinderen als die van mij, maar die mensen durfden het niet aan. Die waren bang dat het kind gebeten werd.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen, is dat veel mensen niet eens moeite ervoor doen om het wel te laten werken en heel snel roepen, hij kan niet met kinderen! Dus als die 1e eigenaar zou zeggen, ze kan het niet. Misschien heeft hij de hond wel helemaal verkeerd begrepen en had het wel gekund. Dan neem jij dadelijk de keuze geen kinderen te nemen, omdat een van de eigenaren zegt, ze kon niet met kinderen. En geloof me, mensen kunnen flink aandikken!

Met honden hetzelfde.
Misschien was het wel ruzie met een hond in huis, maar was de combinatie gewoon niet goed. Ook dat heb ik vaker gezien! Je kunt er gewoonweg niks van zeggen. Ik denk dat je daar met de tijd achter moet komen.
Met kinderen kun je ook kijken hoe ze daar van afstand op reageert en hoe ze reageert als ze dichterbij komt. Evt. ergens met een hekwerk er tussen. Neem desnoods de gedragsdeskundige mee. (nee je moet niet zomaar op ander mans kinderen gaan testen, maar misschien is er iemand bereid om te kijken hoe ze reageert?)

Groetjes Marieta
die was er bij mij uitgevlogen.
LadyMB
Actief

Tsja, ik weet niet.. ligt er aan hoe je zelf er mee omgaat. Ga je de bus in met 'ooeeh, misschien gaat ze wel weer flippen'.. dan gaat het wel fout. Ga je de bus in op een extra, rustige voorzichtige manier omdat je weet dat ze in het verleden er moeite mee heeft gehad.. Dan gaat het heel anders.
Honden kunnen soms fobieen of rare angsten hebben waar je niet bij stil staat en een hond leeft dan wel in het nu, maar kan wel degelijk anders reageren door trauma's. En dan is het naar mijn idee gewoon fijn om te weten wat je 'eventueel' kan verwachten.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Voorbereiding is anticipatie op gedrag en misschien gaat ze dat gedrag wel helemaal niet vertonen bij jou. En misschien speel jij door te anticiperen wel in op haar dat ze zich gaat gedragen zoals jij dacht dat ze zou doen omdat ze dat altijd deed bij anderen. Bv in de bus. Ik raad je aan om met een open mind naar haar te kijken net zoals een naar een pup.

Mijn zus heeft heel veel opvangers gehad (en nu nog) want ze vangt op voor een stichting.
Elke hond die bij haar binnen komt heeft wel wat. Er was er volgens mij maar 1 die 'niets' had. Maar zij bekijkt de hond vanuit het nu en vanuit haar huis, haar gezin enz. Hoe hij op dat moment doet en is wordt mee aan de slag gegaan en het is altijd nog goed gekomen.

Ik denk niet dat kennis van het verleden uitmaakt met hoe de hond NU is. Een hond reageert niet altijd hetzelfde in een andere situatie en/of bij andere mensen namelijk.

Ben wel erg benieuwd naar de problemen die je hebt met Lady trouwens.
Afbeelding
LadyMB
Actief

Nanna schreef:
LadyMB schreef: Maar weten over gedrag van vroeger kan handig zijn om 'rekening mee te houden'. Zeker betreffende situaties waaraan de hond bij een huidige baas nog niet aan blootgesteld is. Zoals bijv. met het openbaar vervoer gaan met je hond. Heb ik nog nooit gedaan met haar, stel dat het eens moet en ik stap de bus in en ze raakt totaal in paniek.. Dan was het fijn geweest om dat van een vorige baas al gehoord te hebben. Want dan kan je zoiets gaan oefenen en voorzichtig aanpakken en niet op een dag de bus in stappen omdat je ergens op tijd moet zijn.. Snap je wat ik bedoel?
Ik snap je wel maar ben het nog steeds niet met je eens.
Als jij een ritje met de bus gaat lopen 'begeleiden' ipv gewoon op die bus te stappen, pikt die hond dat feilloos op.
En heb je veel eerder kans op drama dan dat je met je unverfroren nikswetende kop die bus instapt :mrgreen:

aah..ik weet een voorbeeldje. De douche! Toen we haar net hadden had ze een keer gruwelijk door de modder en een dooie vogel gerold. Nietsvermoedend neem ik haar mee naar boven, stop haar in de badkamer.. Hond helemaal relaxed..niks aan het handje..tot ze ineens ziet dat ik de douchekop aan zet.. Opeens een hond die helemaal hysterisch is.. Gevolg; ze durf nu niet eens meer in de badkamer te komen. Had ik dit van te voren geweten, dan had ik dit veel rustiger opgebouwd..nu heb ik haar er toen echt mee overvallen. Stel dat ik wist dat ze zo'n gruwelijke hekel aan douchen had..dan had ik dit van te voren echt rustiger aangepakt..
bouvierpoedel
Zeer actief

LadyMB schreef:
bouvierpoedel schreef: :80: Je gaat je leven toch niet inrichten en plannen helemaal rond die hond .? :denken:

Ik plan niet rond haar.. ik houd rekening met.. dat is een heel ander verhaal. Ik heb de hond in huis en ik wil de hond niet weg doen.. Daarom pas ik mijn plannen rond kinderen wel op haar aan ja. Ik heb mijn leven wel best aan moeten passen aan haar, en dat is mijn keuze en ik heb het er voor over.
Mensen kunnen wel roepen; dat ligt aan de omgeving en aan de mensen/personen op dat moment.
Maar ik weet zeker dat de helft van de mensen hier als ze een hond uit het asiel zouden halen die niet met kinderen zou kunnen..ze niet gelijk even gezellig de hond tussen hun koters zouden zetten..omdat het toch een andere situatie/omgeving is..
Het is nooit een garantie inderdaad, dat als een hond eerst wel met kinderen kan..dat hij het nou nog kan. En andersom ook niet.
Maar het geeft wel iets om rekening mee te houden.

Ben eerder blij dat ik er over na denk.. Er zijn zat mensen die een hond met gedragsproblemen hebben of hun hond niet goed kennen..en dan een kind nemen..en dan doet de hond lelijk tegen het kindje..en staat de hond op marktplaats.
Nou die situatie probeer ik dus te voorkomen.

Ik snap al die heisa niet waarom er zoveel op tegen is dat ik gewoon wat meer over het verleden van mijn hond wil weten..
Ik heb al gezegd dat ik weet dat gedrag in het verleden geen garantie is voor de toekomst.. Maar weten over gedrag van vroeger kan handig zijn om 'rekening mee te houden'. Zeker betreffende situaties waaraan de hond bij een huidige baas nog niet aan blootgesteld is. Zoals bijv. met het openbaar vervoer gaan met je hond. Heb ik nog nooit gedaan met haar, stel dat het eens moet en ik stap de bus in en ze raakt totaal in paniek.. Dan was het fijn geweest om dat van een vorige baas al gehoord te hebben. Want dan kan je zoiets gaan oefenen en voorzichtig aanpakken en niet op een dag de bus in stappen omdat je ergens op tijd moet zijn.. Snap je wat ik bedoel? Zo zijn er nog heel veel situaties en dingen die ik nog niet met haar mee heb gemaakt en dan is het fijn als je meer weet over het verleden..dat als er onverwacht of ander gedrag op treed.. je daar in ieder geval voorbereid op was..
Snap het nog steefds niett goed.
Dan ga je dat toch gewoon uit proberen met de bus of trein nemen..?
Laat het leven er maar een beetje op los hoor ,net als bij jezelf.
Maar je gaat je leven en je kinderwens en weet ik al niet toch niet in de wacht zetten omdat Fifi ooit eens wat kan uitvreten.
Hoeveel je ook weet over die hond zegt niets hoe hij bij jou reageert en handeld.
Heb poosje geleden een hond geplaatst die daar het vrouwtje beet en een andere hond gesloopt heeft terwijl het bij mij de goedheid zef was.
Hond weggehaald daar en gelijk naar iemand anders die ik ken en daar is het weer de hond die ik ken.
Je moet niet iemand anders zijn leven gaan leiden , maar je eigen en de rest diend zich wel aan om te kunnen ingrijpen en anticiperen.
Eeerdder lukt toch niet.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

LadyMB schreef:
Nanna schreef:
LadyMB schreef: Maar weten over gedrag van vroeger kan handig zijn om 'rekening mee te houden'. Zeker betreffende situaties waaraan de hond bij een huidige baas nog niet aan blootgesteld is. Zoals bijv. met het openbaar vervoer gaan met je hond. Heb ik nog nooit gedaan met haar, stel dat het eens moet en ik stap de bus in en ze raakt totaal in paniek.. Dan was het fijn geweest om dat van een vorige baas al gehoord te hebben. Want dan kan je zoiets gaan oefenen en voorzichtig aanpakken en niet op een dag de bus in stappen omdat je ergens op tijd moet zijn.. Snap je wat ik bedoel?
Ik snap je wel maar ben het nog steeds niet met je eens.
Als jij een ritje met de bus gaat lopen 'begeleiden' ipv gewoon op die bus te stappen, pikt die hond dat feilloos op.
En heb je veel eerder kans op drama dan dat je met je unverfroren nikswetende kop die bus instapt :mrgreen:

aah..ik weet een voorbeeldje. De douche! Toen we haar net hadden had ze een keer gruwelijk door de modder en een dooie vogel gerold. Nietsvermoedend neem ik haar mee naar boven, stop haar in de badkamer.. Hond helemaal relaxed..niks aan het handje..tot ze ineens ziet dat ik de douchekop aan zet.. Opeens een hond die helemaal hysterisch is.. Gevolg; ze durf nu niet eens meer in de badkamer te komen. Had ik dit van te voren geweten, dan had ik dit veel rustiger opgebouwd..nu heb ik haar er toen echt mee overvallen. Stel dat ik wist dat ze zo'n gruwelijke hekel aan douchen had..dan had ik dit van te voren echt rustiger aangepakt..
Oh. Dat heb ik dus net als jou aangepakt met barney (de donkere in mijn onderschrift). Hij komt uit het asiel en stonk enorm naar urine. Dus het eerste wat ik gedaan heb bij thuis komst is linea recta naar de douche en hup.
Hij vond het doodeng maar ja.. wat moet dat moet he anders kon hij niet op de bank liggen :mrgreen:
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

LadyMB schreef:Tsja, ik weet niet.. ligt er aan hoe je zelf er mee omgaat. Ga je de bus in met 'ooeeh, misschien gaat ze wel weer flippen'.. dan gaat het wel fout. Ga je de bus in op een extra, rustige voorzichtige manier omdat je weet dat ze in het verleden er moeite mee heeft gehad.. Dan gaat het heel anders.
Honden kunnen soms fobieen of rare angsten hebben waar je niet bij stil staat en een hond leeft dan wel in het nu, maar kan wel degelijk anders reageren door trauma's. En dan is het naar mijn idee gewoon fijn om te weten wat je 'eventueel' kan verwachten.
zogauw ik voorzichtig ga lopen of vaart minder dan gaat Sky om zich heen kijken: is er wat aan de hand? waar is het enge dan?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”