Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ritueeltjes met je hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Kat1
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita
Aantal honden: 1

ritueeltjes met je hond

Ongelezen bericht door Kat1 »

Ik heb zo eens na lopen denken, en er zijn toch wel een paar dingen standaard wat ik met Aiko doe. Ook van die dingetjes die eigenlijk helemaal nergens over gaan, maar die wij gewoon fijn vinden.

-Als er eens een keertje slagroom is in huis, krijgt ie altijd een likje als we koffie gaan zetten. Wij zijn helemaal niet van het ongezonde dingen geven aan een hond, maar dit is zowat de enige uitzondering. Hij vind het zo lekker en hij al ligt ie aan de andere kant van de kamer: Hij staat pijlsnel naast me als ie de bus alleen al hoort rammelen.

-Heeft het gesneeuwd? dan gaan we de eerste ochtend altijd samen achter in de tuin rotzakken. Als het baasje eenmaal thuis is, moet die altijd de sneeuw wegscheppen en zout strooien. Dan mag Aiko niet meer achter in de tuin, met al die pekel, dus grijpen we onze kans die eerste dag dat er sneeuw ligt achter. :mrgreen:

-Na de wandelingen bij thuiskomst krijgt ie altijd wat lekkers, als ie goed geluisterd heeft. Hij loopt dan gewoon naar de keukenkast, en als het hem te lang duurt, komt ie teruggelopen en kijkt ie me net zo lang aan totdat ik ook naar de keuken ga om iets lekkers voor hem te pakken. Overigens gaat ie gewoon ergens in de kamer liggen bij thuiskomst als ie NIET geluisterd heeft. :mrgreen:

-Geluid van de sleutel en schoenen aantrekken is wandelen voor hem.

-We koken altijd een extra eitje voor hem als we iets met ei eten. Hij weet dat ie me niet op de zenuwen moet werken door middel van schooien, dus gaat ie netjes ergens liggen. Om daarna als een speer bij me te staan als ik hem roep.

-Als we gaan slapen, ligt Aiko in de keuken. Ons avondritueel bestaat dan uit een knuffel, kusje. en 'Welterusten Aiko, lekker bedje slapen he.' :piew: :mrgreen:

Jullie ook van die dingen, samen?
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Re: ritueeltjes met je hond

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ja hoor :engel:

Als ik in de ochtend beneden kom rent hij naar de bank toe om daar in een dekentje gewikkeld te worden en nog even lekker te knuffelen. Ik sta er 5 minuten eerder voor op :F:

Thuiskomst na het wandelen betekend iets lekkers. En ohwee als ik dat vergeet of eerst iets anders denk te doen. Hij ramt gewoon tegen het kastje aan. Hierrrrr moet je wezen mama!

Als de baas weg is mag hij bij mij op de bank liggen. Anders niet. Dit weet hij ook dondersgoed want m'n vriend hoeft maar op te staan (dit doet hij alleen als m'n vriend ook echt de deur uit gaat) en hij ligt al half op m'n schoot.

Samen liedjes zingen met de piepkong.

Elke avond spelen we even 'daar komt een muisje aangelopen', dit vindt hij prachtig!

Voor het slapen gaan geef ik hem een kus op z'n kop en zeg 'lekker slapen dinobaby' en hij reageert daarop door tevreden op z'n rug te gaan liggen en even flink te zuchten. :I:

Dit was het wel zo'n beetje denk ik.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Oh ja, zeker met die blinde kip. Als we gaan ontbijten, komt Japie aangelopen, gaat tegen mijn stoel opstaan en dan wil hij op de stoel naast me liggen. Dat is sinds een paar maanden ineens.

En hij wil 's avonds in de slaapkamer altijd een slokje water voor het slapen gaan. We hebben speciaal voor hem een bakje water neer moeten zetten.

Japie heeft ook zelf zo zijn rituelen. Als we zijn bordje eten neerzetten, benadert hij dat eerst meerdere keren voor hij de eerste hap neemt. Hij moet er altijd eerst even van wegrennen. En we moeten hem dan bewaken, want anders komen katten en langneushond langs om stukjes te jatten. Japie heeft dat dan niet door.

Omar krijgt altijd van de pasta een laatste restje, Japie krijgt 1 sliert.

Ritueel in de dierenwinkel is Japie afgeven aan de met uitgestrekte armen aan komen rennende eigenaar van de winkel. Japie krijgen we pas weer terug nadat we onze spullen hebben afgerekend, ze rekt het zo lang mogelijk. Helemaal weg van Japie...:-D Aangezien het mormel totaal niet alleen kan zijn en we wel eens omhoog zaten met een bezoekje aan de drogisterij bijvoorbeeld, hebben we Japie ook wel eens achtergelaten bij de dierenwinkel, snel boodschapje gehaald en daarna weer ophalen. Dierenwinkeleigenaar is dan in de wolken en Japie wordt tien minuten dik geknuffeld.

Omar wordt 's nachts stevig ingepakt in dekentjes, de koukleum. 's Nachts staat hij wel eens op om zijn mand overhoop te gooien en dan blijft hij maar krabben en duwen aan die kussens. Dan pakken we zijn dekentje, gaat hij direct liggen en dan pakken we hem weer in...:-D

edit: niks dierenarts, dierenwinkel natuurlijk...
Laatst gewijzigd door DebbieZ op 06 feb 2013 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

Geweldig om te lezen :mrgreen:

Als ik van huis ga krijgen ze altijd iets lekkers wat standaard samen gaat met "Hondjes krijgen een koek! Lief zijn vandaag en tot straks."

Iedere avond begint Mitch te piepen / zeuren en wil meneer een dekentje over zich heen.. dit doet hij overigens alleen als ik thuis ben.
Als ik weg ben zal hij nooit zeuren om een dekentje :engel:

Als mijn vriend koffie heeft gedronken mogen ze altijd zijn kopje uitlikken en Guus mag ook nog de laatste druppels uit de bierfles!
Mitch & Kiyo
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

DebbieZ schreef:
Ritueel in de dierenwinkel is Japie afgeven aan de met uitgestrekte armen aan komen rennende eigenaar van de winkel. Japie krijgen we pas weer terug nadat we onze spullen hebben afgerekend, ze rekt het zo lang mogelijk. Helemaal weg van Japie...:-D Aangezien het mormel totaal niet alleen kan zijn en we wel eens omhoog zaten met een bezoekje aan de drogisterij bijvoorbeeld, hebben we Japie ook wel eens achtergelaten bij de dierenarts, snel boodschapje gehaald en daarna weer ophalen. Dierenwinkeleigenaar is dan in de wolken en Japie wordt tien minuten dik geknuffeld.

:D Altijd feest daar he?

Na het laatste rondje 's avonds wil Jura voor het slapengaan nog even (echt maar twee minuutjes ofzo) samen iets doen, dan komt ze naar met toe met een speeltje of een balletje voor ik naar boven ga.

Als we gaan eten gaat ze altijd braaf in haar mand of op de bank liggen, want als ze braaf is krijgt ze altijd wel een hapje.

Verder moet er ook iedere dag met z'n drietjes worden gekroeld op de bank met het dekentje, daar wordt ze ingepakt en gaat dan heel dramatisch zogenaamd om zich heen bijten en gillen terwijl ze gekriebeld wordt. :pffff:
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

Oja ik heb nog een leuke..

Als we gaan wandelen zing ik vaak: "doe je tuigje om, doe je tuigje om, wij gaan wan-de-len"
Je begrijpt dat ze dan helemaal gek worden :mrgreen:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

We hebben hier een heleboel gewoonte's. Maar één ritueel waar we allebei echt van genieten.
's Morgens als ik wakker word springt Skadi op bed en liggen we een kwartiertje te doezelen/knuffelen tot ik opsta. Soms is zij allang wakker en in de woonkamer (en zit de slaapkamerdeur dicht). In dat geval wacht ze voor de deur tot ik zeg dat ze hem open mag maken zodra ze hoort dat ik wakker ben.

Het ritueel wordt overigens nooit gerekt tot ná half tien. Dan gaat ze zitten (nog steeds op bed) en zegt ze 'woehoe!'. Tijd om op te staan, vindt ze dat :mrgreen:
Echt, klokslag half tien.

Dat gaat zo:
"Woehoe"
"Ja, echt? Moet ik opstaan?"
"WoehoehoehoeHUIL!"
"Nu meteen? Echt? Ik mag niet nog even doorslapen?"
"WHOEHOEHUILSJENK!" *springt wat rond* *lebbert me uitgebreid af*
"Oké, oké. Ik sta al op."

Ritueel 1.2 :lol1:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

bestekla open vliegt sky in de bench
want dan wordt er vast tafel gedekt.
hij ligt daar bij het koken al op te wachten volgens mij vind hij het leuk om precies te timen

riem in beeld is zit

ff wachten betekent vaak dat ie losmag bijna heef ie helaas ook door want dat is het dus niet altijd
nou ja, zo zijn er echt heel veel.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Huuummm ik denk en ik denk, maar kan niet echt typische gewoontes bij ons beschrijven eigenlijk. Behalve dat iedereen voor het voeren op zijn eigen plek gaat. Norah schiet inmiddels in de bench in de woonkamer. Met Kay en en kat Query zijn we niet strikt, maar die eten in de gang achter, maar Kay blijft meestal liggen waar diet ligt en komt pas als ik hem vertel te komen. En Query drentelt tussen woonkamer en gang. Kat Redband gaat op commando in de gang voor (Want die is echt een draak met eten).

Voor de rest is ons leven een onsamenhangend geheel vermoed ik haha. Ik doe zaken zelden standaard. Geen koekje na de wandeling of voor het slapen gaan.
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Miranda schreef:We hebben hier een heleboel gewoonte's. Maar één ritueel waar we allebei echt van genieten.
's Morgens als ik wakker word springt Skadi op bed en liggen we een kwartiertje te doezelen/knuffelen tot ik opsta. Soms is zij allang wakker en in de woonkamer (en zit de slaapkamerdeur dicht). In dat geval wacht ze voor de deur tot ik zeg dat ze hem open mag maken zodra ze hoort dat ik wakker ben.

Het ritueel wordt overigens nooit gerekt tot ná half tien. Dan gaat ze zitten (nog steeds op bed) en zegt ze 'woehoe!'. Tijd om op te staan, vindt ze dat :mrgreen:

Dat gaat zo:
"Woehoe"
"WoehoehoehoeHUIL!"

Alsof ze de klok kunnen lezen hè. Enzi doet dit in de avond, 19.15 is wandeltijd.
Als ik vraag of hij dan effe wilt wachten rent hij naar de hal en sleurt m'n jas van de kapstok.
Nee dus :mrgreen:
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

's Ochtends krijgt Lotus altijd 2 sneetjes droog brood ('s avonds vlees). Ze weet dat ze niet in keuken mag komen als ik daar bezig ben dus ze blijft in de kamer'. Ik vraag dan wat de kinderen op brood willen en daarna is 'en wat wil jij op brood Lotus' het teken dat ze zich mag komen melden. Wat ze pijlsnel doet haha.
Als ik de weekboodschappen heb gedaan, idem. Ze mag niet met haar neus in de tassen dus ze blijft op afstandje tot ik bijna klaar ben. 'Kom je ook even opruimen Lotus' betekent dat ze mag komen zoeken waar het lekkers is dat ik voor haar meeneem iedere week.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Voordat ik boodschappen ga doen vul ik de Kong en die krijgen ze vlak voordat ik de deur uit ga. Ze weten het al als ik een banaan van de schaal pak en gaan dan braaf op een rijtje zitten wachten tot ze hem eindelijk krijgen. Pak ik een appel is er niets aan de hand.
S'avonds na het laatste rondje krijgen ze altijd een stuk appel als we thuiskomen. Ze weten niet hoe snel ze terug moeten lopen van dat rondje.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Naima schreef:'s Ochtends krijgt Lotus altijd 2 sneetjes droog brood ('s avonds vlees). Ze weet dat ze niet in keuken mag komen als ik daar bezig ben dus ze blijft in de kamer'. Ik vraag dan wat de kinderen op brood willen en daarna is 'en wat wil jij op brood Lotus' het teken dat ze zich mag komen melden. Wat ze pijlsnel doet haha.
Als ik de weekboodschappen heb gedaan, idem. Ze mag niet met haar neus in de tassen dus ze blijft op afstandje tot ik bijna klaar ben. 'Kom je ook even opruimen Lotus' betekent dat ze mag komen zoeken waar het lekkers is dat ik voor haar meeneem iedere week.
Sky is ook altijd geinteresseerd in boodschappen enzo
ik wil hem leren een droog pakje keurig weg te brengen maar twil nog niet echt lukken hij kan los wel maar pak aan niet
tzou best handig en leuk zijn.
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Ik vind dat zó leuk dat honden zulke dingen heel erg snel oppikken!

Als wij borden pakken uit de kast gaat Bo al uit haar eigen in de mand liggen. Daar blijft ze dan keurig liggen tot wij klaar zijn met eten dan roep ik: Bo'tje, wil jij ook wat? En dan komt ze eraan gestoven en krijgt ze altijd mijn laatste hapje.

Als we uit de lift komen en naar onze eigen voordeur lopen mag Bo altijd mijn sleutels dragen. Dan moet ze zitten, mag ze van de lijn af en mag ze de sleutels (aan een keykoord) over de galerij dragen. Als ik dan eens vergeet haar de sleutels te geven blijft ze zitten en weigert ze mee naar huis te lopen. Dat is haar taakje! :pffff:

Als ze gaat eten mag ze pas beginnen als wij zeggen: Eet smakelijk of toe maar. Als je dat vergeet te zeggen zit ze kwijlend voor de bak zielig te kijken.

Als ze bij ons op de bank mag liggen moet ze altijd met haar koppie ergens onder/tussen gepropt liggen. Dan duwt ze net zo lang tot ze met haar koppie in je knieholte ligt of onder je benen / armen / dekentje etc.

Zo zijn er zoveel van die leuke dingen! :love:
Laniboekje
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Laniboekje »

Best veel ritueeltjes hier.

Vriend staat om 06.15u op. Mila is dan volgens haar nog niet lekker uitgeslapen en blijft tot 06.30u liggen. Wel kruipt ze dichterbij zodat ze de baas kan zien ontbijten. Om 06.30u staat ze een keer op, rekt zich uit en wil dan wandelen.
Om 07.00u staat ze onderaan de trap te dringen omdat ze mij wakker wil maken.

Om 08.00u staat ze dan weer voor de deur omdat ze weet dat we dan lang gaan wandelen voordat ik naar mijn werk ga.

Tussen de middag als ik thuis kom dan begroet ze me hartelijk, stuift de gang in, pakt het speeltje waarmee ze mee naar buiten wil uit de bak en gaat bij de voordeur zitten wachten totdat ik mijn kantoorschoenen uit heb en mijn wandelschoenen aan.

Als ik 's avonds ons eten op tafel heb gezet, is madam niet van haar voerbak weg te slaan want ze weet dat ze dan vlak daarna eten krijgt.

Het laatste rondje weet ze ook precies. Ze staat mooi op tijd bij de haldeur te wachten. Na de wandeling stuift ze naar binnen, gaat op haar doggielounge liggen en wacht geduldig totdat ze een pensstaaf krijgt.

'Weltrusten Mielemuis!'
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Leuk om te lezen al die kleine ritueeltjes :D
Hier net zo eigenlijk. Als ik een paar uurtjes weg ga, roep ik "willen jullie een kluif?", waarop Sidney meteen in haar mand springt en Boyke heel uilig gaat staan kijken waar zijn mand dan is :wink: Bij thuiskomst ligt Sid op de vensterbank te slapen en komen ze me als ik binnen ben allebei begroeten. Daarna pakt Sidney haar speellap en gaan we even trekken.
Wanneer duidelijk is dat wij ons avondeten op hebben, nog voor we opstaan om af te ruimen, zit Sid al in de keuken, want dan is het etenstijd :cheer: Als het Barf is, zeg ik: "In de tuin eten" en gaan ze allebei prompt voor de tuindeur zitten, zo leuk!
Bij het eten binnen zitten ze allebei keurig klaar voor de bak tot ik "toe maar" zeg. Eerst Boyke en dan Sidney.
Buiten weten ze ook precies wat de "drill" is op dat moment. Als ik ze ff snel laat plassen, weten ze dat precies en volgt er een lange plas. Gaan we wandelen dan weten ze dat als ik mijn wandelschoenen aan trek. Dan gaan ze even uit hun dak van blijdschap :mrgreen: Doe ik mijn stallaarzen aan en pak ik de behendigheidslijn dan weet Sidje dat we gaan ballen!
Het mooiste vind ik dat ze aan zulke kleine signaaltjes aflezen wat wij mensen gaan doen.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Als ik thuiskom ga ik altijd dansen met de honden.
Afbeelding
Kat1
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita

Ongelezen bericht door Kat1 »

Miranda schreef:We hebben hier een heleboel gewoonte's. Maar één ritueel waar we allebei echt van genieten.

Dat gaat zo:
"Woehoe"
"WoehoehoehoeHUIL!"

:LOL:
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Na het eerste en laatste rondje krijgen ze altijd n koek.

Kyto en Ziva vliegen dan altijd naar buiten , en Kenji breekt standaard bijna haar poten om zsm van de voordeur naar haar bench te komen.

Komt 1 van ons thuis dan moet Kenji even laten zien dat ze ontzettend blij is.
Pakt dan ook t eerste wat ze kan vinden , vaak is dat n schoen van mij.
Even snel knuffelen en dan gelijk door naar buiten anders beginnen Kyto en Ziva te joelen.

Als ik zeg vrouwtje moet werken vliegen ze de kennel & bench in want dat betekend ook n koek.

En zo hebben we echt nog heel veel ritueeltjes
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

oh wat leuk toch om te lezen! :D

's ochtends als ik bijna klaar ben met douchen en aankleden etc. zeg ik: "Bonnie, wakker worden meisje!" ( sinds ze zeer slechthorend geworden is roep ik dat iets harder) Als ik dan helemaal klaar ben pluk ik de deken van haar af met een :"goedemorgen miepie!" en krijgt ze haar ulcogant. dan pak ik de sleutels en gaan we samen naar de tuin voor een eerste plas, ik voer de vogels en maak de kattenbak schoon, Bonnie scharrelt wat in de tuin.
Ligt er aan hoe ze zich voelt, meestal gaan we dan even een rondje wandelen en bij thuiskomst krijgt ze eten.

TIjdens een wandeling krijgt ze, als ze gepoept heeft, of als ze weer aan de lijn moet na loslopen, haar speeltje in haar bek om te dragen. Vroeger riep ik haar dan met een :"aaaan de lijn!" maar nu loop ik naar haar toe of wacht ik tot ze me aankijkt en dan krijgt ze haar speeltje en een koekje.
Na het wandelen krijgt ze een beetje eten. ( na elke wandeling. )

Als we om 20u gaan wandelen leg ik 3 hoefjes in het water te weken en bij thuiskomst vul ik die met wat eten. Ik leg haar kussen in de kamer en dan gaat ze lekker knabbelen terwijl ik ga douchen.
Na het douchen moeten we stoeien, dit gaat nog altijd met veel gegrom, geblaf en gehap. :I:

Rond half 12 klap ik de laptop dicht en ga ik opruimen. Als ze wakker is houdt ze me in de gaten, en zogauw ik vraag:"gaan we plassen en naar bed?" rent ze naar de deur om te gaan plassen. na het plassen krijgt ze zantac en wat eten, als dat op is gaat ze naar de slaapkamer en rolt zich op in haar mand of op haar kussen. voor ik zelf in bed ga leg ik een fleece deken over haar heen en knuffel ik nog even, en met een:"Welterusten miepie, je bent het vrouwtjes meisje he!" gaan we slapen. :I:
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

Als ze brokjes krijgen zing ik het brokjes lied, in de trent van gtst.
Storm gaat dan pootjes geven.

Als mijn vriend gaat werken ga ik nog even op de bank liggen,
Roxy bij mijn gezicht storm bij mijn benen.

Als ik ga slapen, zeg ik altijd: slaap lekker goed oppassen.

Als ik weg ga zeg ik altijd: goed oppassen en kapot maken is foei.
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Oh ja, als ik boodschappen gedaan heb mag ze altijd helpen.
ze mag dan vanalles naar binnen dragen. dat is echt het hoogtepunt van de dag voor haar!
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”