kleintjes zijn niet persée makkelijker, ik kan er over meepraten
ligt volgens mij helemaal aan de persoon.
Moderator: moderatorteam
Beide, en ze dachten wel erg luchtig over opvoeding en over wat een labrador nodig heeft. Ik geloof niet dat pup daar erg gelukkig was geworden.linda-bakker schreef:Jay1978 schreef:Genoeg rassen denk ik, het ligt toch vooral aan de mensen hoe ze zijn en hoe ze met een hond zullen omgaan. Ik had bij mijn puppykopers 4 gezinnen waarvan het dus de eerste hond zou gaan worden. 1 heb ik afgewezen en de andere 3 gezinnen hebben een pup van ons. Allemaal mensen die zelf ook begrepen dat een labrador niet opgevoed geboren wordt en allemaal op de hoogte van het belang van puppy en vervolg cursussen, het consequent zijn en de moeite die je moet doen om voor jezelf een leuke labrador te hebben, maar ook voor de andere mensen in het park. (De soms een beetje TE hartelijkheid van een lab)
Geen enkele pup/hond is altijd maar makkelijk, maar ik denk dat je goed je best moet doen als je een labrador wilt verpesten.
En om welke redenen heb je dat ene gezin afgewezen? Niet goed voorbereid of dachten ze inderdaad een welopgevoede pup mee te krijgen?

Crisis,Corneliana schreef:nee hoor maar het lijkt mij dat als je toch al niet consequent bent je dan beter zachtaardig kunt zijn.Inge O schreef:Corneliana schreef:ik denk dat hardhandig én niet-consequent meer kwaad doen. dus dat je de ene keer de hond schopt als ie wat pikt en de andere keer niks zegt (bij wijze van)Inge O schreef: zo, heb ik ook weer iets om aan te sluiten.
niets, daarom zegt ze ook 'én'.![]()
nu snap ik echt niet wat het verband is met wat kipo zei - bedoelde ze volgens jou dan dat je hardhandig en niet-consequent zou moeten zijn?
Ik weet niet hoeveel Duitse Herders je bezocht hebt toen, maar er zijn in asiel prima honden waarvan de achtergrond bekend is ja. Of dat positief of negatief is kan afhangen. Er komen regelmatig gewoon afstandshonden en afhankelijk van het oude baasje is er meer of minder informatie beschikbaar. Maar die achtergrond is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Het gaat er om hoe die hond op dat moment toont. Het kan zijn dat een hond bij de vorige baas geen problemen vertoonde en bij de nieuwe wel (of andersom). Tja weet je bepaald gedrag hangt af van de combinatie en wat je maar 'probleem'gedrag vind. En een hond waarvan geen achtergrond bekend is, daar kunnen ze toch wel over vertellen hoe de hond toont. Als de hond toch niet problematisch vertoond is dat toch prachtige informatie? Hoeveel en hoe ver is het in godsnaam nodig om te weten over een achtergrond? Echt ik heb genoeg leuke en minder leuke duitse herders in het asiel gezien hoor. En echt niet het grote gros is verdorven, zoals onze eigen Mano van mijn zus een heel groot voorbeeld is. En tja je hebt ook regelmatig honden uit in beslagnames, maar ook die honden hoeven geen probleemgedrag te vertonen, alleen zijn ze of weinig gewend en moeten alles nog leren of hebben wat eigenaardigheden.TessaThomas schreef:De honden, Duitse Herders, die wij bezocht hebben, hadden allemaal een flinke gebruiksaanwijzing of het asiel wist helemaal niks van de achtergrond en dat durfden wij niet aan als 1e hond. Kan jij onzin vinden, maar wij wilden wel een beetje de achtergrond van de hond 'kennen'. We hadden wel een kleine eisenlijst en daar waren erg weinig honden die daar aan voldeden. Deze hond klonk heel goed, het klikte meteen, ook met wandelen en we kregen heel veel informatie over haar. Alleen bleek ze toch een stuk lastiger te zijn, dan ze in het asiel toonde, die hebben haar ook maar een week meegemaakt.gyanty schreef: Ach wat een onzin. Ik kan ook met 1 enkel voorbeeld het tegendeel bewijzen, maar omdat er individuen tegenvallen is het geen wet van persen of meden natuurlijk. Van de asielhonden die hier geweest zijn, was er 1 (x terrier)echt problematisch kwa gedrag. Tegen over 5( schotse collies, duitse herder) die te makkelijk voor woorden waren en 3 (schotse collie en een kruizing zwart middenmaatje) die her en der wat kleine ongemakken hadden (niet alleen thuis blijven, 1 was ziek, doof en blind, maar ach prima te doen, 1 was doof en een waterdrinkobsessie). Mijn zus had haar eerste duitse herder uit het asiel. Echt zo'n ontzettend makkelijk dier. Ze had de fokker achterhaald en na de dood van de duitse herder heeft ze via de fokker ook een herplaatser gekregen. Na enig verzwijg en of niet goed voorlicht beleid over de hond(van een zeer gerespecteerde fokker!) bleek deze hond in geen opzichte op de makkelijke Duitse Herder die ze hiervoor had. Nee ze heeft haar handen vol aan deze hond, gedragstherapie moeten inschakelen alles. Maar no way dat wij nu vertrouwen kwijt zijn geraakt in honden die herplaatst worden via fokkers. Incidenten gebeuren nou eenmaal en ach daar leer je van, door in toekomst beter en gerichter de zaken te bekijken en de bevragen en onderzoeken. Als je bij elke tegenslag alles maar moet vermijden wordt het wel een hele trieste bedoening.
Ook de eerste hond maar een (makkelijke) herplaatser? Tja wat is makkelijk? Ook een makkelijke herplaatser kan niet bij iemand passen en alsnog vervelend gedrag vertonen. En ook een herplaatser heeft tijd nodig om te wennen en je ziet dat ze vaak nadat ze de eerste echte stress verwerkt hebben in nog redelijk gemoedelijk gedrag, zich er ook nog een wat moeilijkere fase voor doet en dat het ook wel een half jaar tot een jaar duurt voor alles een beetje is zoals de eigenaar het graag ziet. Nee een herplaatster vind ik niet per definitie makkelijker. Ook dat moet bij je passen. Want ook daarin bestaat de kant en klare perfecte hond niet. En in asiel zitten al lang niet meer alleende rotte appels. Ik heb me daar toch leuke honden voorbij zien komen. Ja die zijn ook snel weg!
En ach nog erger en opmerkelijker. Ik vond mijn perfecte herplaatser via marktplaats gewoon bij particulier!
Wij wilden juist een hond bij een fokker/particulier vandaan, zodat de hond al commando's kende, van alles gewend was en we de achtergrond van de hond wisten. Maar de fokkers die wij benaderd hebben, wilden geen hond aan ons verkopen, want wij woonden in een appartement en dan was het meteen klaar met het gesprek.
Ik heb niet bedacht dat een herplaatser makkelijker zou zijn, dat werd aan ons geadviseerd. Ik zal dus niet snel een duitse herder herplaatser uit het asiel adviseren aan een beginner, want hoe herken je een fijne hond als beginner?
Kort gezegd jullie zochten een kant en klaar product? Hoe onrealitisch klinkt dit stuk. Ken genoeg leuke herplaatser die wel nog bijna alles moesten leren, maar wat zeer stabiele honden waren en die razend sne leerden hoor. Als je zo'n kant en klaar product wil hebben, dan leer je ook echt niks van een hond en zul je ook geen ervaring opbouwen en heeft het hebben van eern herplaatsen ook weinig te maken met ervaring opbouwen natuurlijk.'Wij wilden juist een hond bij een fokker/particulier vandaan, zodat de hond al commando's kende, van alles gewend was en we de achtergrond van de hond wisten.'
Je hebt daar echt helemaal geen zich op en je weet helemaal niet hoe die herders die volgens jullie niet aanjullie kant en klaar pakket voldeden nou daadwerkelijk waren geweest. Waarom moeten die procentueel in de minderheid wat minder makkelijke honden in jou feit alle honden in het asiel over 1 kam scheren. Op hoeveel honden bazeer jij je kennis over alle asielhonden?Niet meer uit het asiel, want daar zitten toch de verpeste dieren en dat is als beginner niet echt een succes.

dat is het stomste wat je kan doenBmamavan2 schreef:Dat zie ik hier dus ook vaak met de opvang puppies.
Dan komen er mensen kijken die totaal onvoorbereid zijn, het is lente en ach een hond is leuk voor de kinderen......
Ik ga dan ook altijd het gesprek aan met die mensen en stel ze kritische vragen.
Neem je de hond voor jezelf of voor de kinderen (want dan is de lol er snel af en mag papa of mama er door weer en wind uit)
Wat heb je de hond te bieden (vinden veel mensen een rare vraag heb ik gemerkt)
Heb je al eens een hond opgevoed of wil je op cursus gaan?
Hoe verwacht je dat deze hond (ras of kruising) zal worden, wat verwacht je er van?
Aan de hand daarvan kan ik met het asiel overleggen of de hond wel of niet bij hen zal gaan passen.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het me allemaal wat makkelijker had voorgesteld hoor, dus dat is absoluut een valkuil.
In eerste instantie werd gedacht dat onze hond een zuivere labrador was en heel stiekem ging ik toen ook uit van een actieve maar wel erg lieve hond, die je overal los kan laten, die gezellig met andere honden speelt e.d.
Na een tijdje werd duidelijk dat dit plaatje niet helemaal ging kloppen en toen hij voor de eerste keer echt uitviel naar een andere hond schrok ik ook behoorlijk (mede omdat we voorheen een agressieve hond hebben gehad). Ik kan hem niet overal zo maar los laten omdat hij of te enthousiast is naar mensen toe of hij wil zich met een andere hond bemoeien, wat dus niet altijd goed gaat.
Ik heb wel cursussen met hem gedaan en nu bijna 3 jaar later gaat het allemaal wel goed maar het "ideaalplaatje" heb ik wat bij moeten stellen.
Maar....ondanks enkele "beperkingen" gaan we er gewoon voor en hopen we dat hij heel oud bij ons wordt!!!
Mensen hier in de buurt hadden na de zomervakantie een pup aangeschaft (x leonberger/bordeauxdog), leuk voor de kinderen.
Een paar weken later kwam er een chihuahua bij voor de dochter van 7.....
Ik heb nog wel eens met ze meegewandeld en toen hadden we het erover dat het een aparte kruising was en zeer zeker een aparte combinatie, of ze daar wel over nagedacht hadden?
Tuurlijk.
Ahum, nu een goed half jaar verder zijn beide honden weer van het toneel verdwenen alsof het pakjes boter waren, bah!
Als ze zich van te voren gerealiseerd hadden dat her hem waarschijnlijk niet ging worden, hadden die honden misschien een leuke baas gehad waar ze voor altijd bij mochten blijven.
Als je iets beter zou lezen, zou je gezien hebben dat we een kleine eisenlijst hadden. Binnen die eisenlijst waren er weinig honden waarmee wij het aandurfden. Er waren een hoop honden waar niks van bekend was, niet of ze met kinderen konden, met andere dieren/honden, wat ze gewend waren, noem maar op. Als beginners vonden wij het niet slim om met een hond agressieve hond te beginnen, die jarenlang op straat geleefd had en vreemde durfde te bijten, bij wijze van spreke. Dus voor ons was de achtergrond belangrijk, daar kan jij een andere mening over hebben, maar dat maakt niet uit. Voor ons was dat belangrijk. Een hond die zijn hele leven als waakhond gediend heeft, ga ik niet in een appartement stoppen.gyanty schreef: Ik weet niet hoeveel Duitse Herders je bezocht hebt toen, maar er zijn in asiel prima honden waarvan de achtergrond bekend is ja. Of dat positief of negatief is kan afhangen. Er komen regelmatig gewoon afstandshonden en afhankelijk van het oude baasje is er meer of minder informatie beschikbaar. Maar die achtergrond is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Het gaat er om hoe die hond op dat moment toont. Het kan zijn dat een hond bij de vorige baas geen problemen vertoonde en bij de nieuwe wel (of andersom). Tja weet je bepaald gedrag hangt af van de combinatie en wat je maar 'probleem'gedrag vind. En een hond waarvan geen achtergrond bekend is, daar kunnen ze toch wel over vertellen hoe de hond toont. Als de hond toch niet problematisch vertoond is dat toch prachtige informatie? Hoeveel en hoe ver is het in godsnaam nodig om te weten over een achtergrond? Echt ik heb genoeg leuke en minder leuke duitse herders in het asiel gezien hoor. En echt niet het grote gros is verdorven, zoals onze eigen Mano van mijn zus een heel groot voorbeeld is. En tja je hebt ook regelmatig honden uit in beslagnames, maar ook die honden hoeven geen probleemgedrag te vertonen, alleen zijn ze of weinig gewend en moeten alles nog leren of hebben wat eigenaardigheden.
Ja, wij zochten een bart smit hondje.gyanty schreef:Kort gezegd jullie zochten een kant en klaar product? Hoe onrealitisch klinkt dit stuk. Ken genoeg leuke herplaatser die wel nog bijna alles moesten leren, maar wat zeer stabiele honden waren en die razend sne leerden hoor. Als je zo'n kant en klaar product wil hebben, dan leer je ook echt niks van een hond en zul je ook geen ervaring opbouwen en heeft het hebben van eern herplaatsen ook weinig te maken met ervaring opbouwen natuurlijk.'Wij wilden juist een hond bij een fokker/particulier vandaan, zodat de hond al commando's kende, van alles gewend was en we de achtergrond van de hond wisten.'
Dat is inderdaad niet handig uitgedrukt en had ik anders neer moeten zetten. Maar ik zou het op prijs stellen als je iets minder snel dingen aanneemt. Wij zochten absoluut geen kant en klaar pakket, wat is er mis met volwassen hond nemen die al het één en ander kent? Wij durfden nog geen pup aan, omdat we eerst wilden weten of wij wel geschikt waren voor een duitse herder. Wij wilden alleen niet aan een project beginnen, omdat we dat te heftig vonden als beginners.gyanty schreef:Het ging mij vooral erg om deze zin, die je als feit hier neerzet en wat gewoon jou ervaring op een heel klein stukje asielleven is:
Je hebt daar echt helemaal geen zich op en je weet helemaal niet hoe die herders die volgens jullie niet aanjullie kant en klaar pakket voldeden nou daadwerkelijk waren geweest. Waarom moeten die procentueel in de minderheid wat minder makkelijke honden in jou feit alle honden in het asiel over 1 kam scheren. Op hoeveel honden bazeer jij je kennis over alle asielhonden?Niet meer uit het asiel, want daar zitten toch de verpeste dieren en dat is als beginner niet echt een succes.
ja! ik heb er één.Plumeau schreef:Voor mij is de beginnershond in het ideale geval een goed opgevoedde herplaatser, die qua karakter en bouw past bij wat de baas ermee gaat doen.
Of die te vinden is, dat is vervolgens weer een ander verhaal![]()
In praktijk denk ik dat beginners vooral moeten kiezen voor een ras of mix die past bij wat ze ermee willen gaan doen en van een type dat niet snel aggressief wordt naar mens of hond.
Alles wat je nu verteld zijn aannames. Ik neem onze Mano even als voorbeeld, maar Mano staat voor meer (asiel)herplaatser die ik ken. Van Mano was aanvankelijk ook niks bekend. Mano had wel een chip en was geregistreerd, maar eigenaar gaf nooit thuis. Dus geen gegevens. Mano was erg mager toen hij in asiel kwam en had littekens op zijn poten. Mano blafte veel, was druk in de kennel. Mijn zus nam hem eens mee en het bleek een hele aanhankelijk hond die zich in huis snel neerlegde. Er was niks bekend over wat hij precies kon, al hadden we in asiel natuurlijk al wel snel in de gaten dat er een zit knopje op zat (af weet ik niet meer, daarvoor is het te lang geleden). Mijn zus woonde ook op een flat, op tweede verdieping. Of hij alleen kon zijn, met andere dieren kon wist ze ook niet. Ook niet of hij in kennel gewoond had (waarom denk jij dat alle duitse herders in asiels maar in kennels gewoond hebben? Aanname, niet mijn ervaring). En ja hij was in begin wel zenuwachtig en eens lomp met andere dieren. Kon aanvankelijk niet heel goed alleen zijn, maar naarmate hij gewend was, ging het prima. Leefde samen met een konijn en ook een poes. Lang op een flat gewoon (later in huis met tuin). Was geweldig met kinderen. Ja ook uiteindelijk maar hun eigen baby! Je vult een heleboel in over honden waar je echt geen idee van hebt. Bellen en contact zonder de hond gezien te hebben. Tja wat zal ik er van zeggen. Wederom daar kan je toch geen inschatting van maken en daarom al die honden maar met de stempel bedrukken die je kennelijk graag op (herplaats asiel) honden drukt. Dat een hond van een particulier of fokkerje ideaal leek (er worden ook honden afgestaan aan asiel door particulieren hoor.....)TessaThomas schreef: Als je iets beter zou lezen, zou je gezien hebben dat we een kleine eisenlijst hadden. Binnen die eisenlijst waren er weinig honden waarmee wij het aandurfden. Er waren een hoop honden waar niks van bekend was, niet of ze met kinderen konden, met andere dieren/honden, wat ze gewend waren, noem maar op. Als beginners vonden wij het niet slim om met een hond agressieve hond te beginnen, die jarenlang op straat geleefd had en vreemde durfde te bijten, bij wijze van spreke. Dus voor ons was de achtergrond belangrijk, daar kan jij een andere mening over hebben, maar dat maakt niet uit. Voor ons was dat belangrijk. Een hond die zijn hele leven als waakhond gediend heeft, ga ik niet in een appartement stoppen..
Ja, wij zochten een bart smit hondje.Er zit nogal een verschil tussen een hond die al commando's kent en al van alles gewend is en een hond die nooit een stap buiten de kennel is geweest bijvoorbeeld. Wij gingen voor een hond die al commando's kende ja en die wat van de wereld gezien had. Omdat wij niet wisten of we geschikt waren om project hondje zich goed te laten ontwikkelen. We waren al 2 jaar bezig met oriënteren op een duitse herder en wisten dus ook dat er vaak honden van bijvoorbeeld fokkers of particulieren niet goed genoeg waren en herplaatst werden. Dat leek ons ideaal. En niks leren van zo'n hond vraag ik me toch af hoor. Je leert van elke hond wat, zelfs van de makkelijkste.
Dat is inderdaad niet handig uitgedrukt en had ik anders neer moeten zetten. Maar ik zou het op prijs stellen als je iets minder snel dingen aanneemt. Wij zochten absoluut geen kant en klaar pakket, wat is er mis met volwassen hond nemen die al het één en ander kent? Wij durfden nog geen pup aan, omdat we eerst wilden weten of wij wel geschikt waren voor een duitse herder. Wij wilden alleen niet aan een project beginnen, omdat we dat te heftig vonden als beginners.
Als BEGINNER is het vrij moeilijk om onderscheid te maken tussen die makkelijke dieren en de minder makkelijke dieren. Ik heb een half jaar lang verschillende asiels gemaild en gebeld over heel veel duitse herders en nee, ik heb ze niet allemaal bekeken. Ik ging af op de adviezen van kennissen van mij en van de asielen en uiteindelijk heb ik een geweldige hond, die alleen vele malen lastiger is dan verwacht.
Ik zal dus niet zo snel een herplaatser adviseren aan iemand, dat mag ik toch hopelijk wel zelf bepalen? Ik adviseer zelfs helemaal niet snel een hond aan iemand.

Vind je? Ik vind het wel erg kort door de bocht. Als je om advies vraagt van mensen die ervaring hebben met het ras, terwijl jij nog overweegt of het ras bij je past, zou ik het bijzonder arrogant vinden als mensen dan zeggen dat die persoon zijn huiswerk maar had moeten doen.Inge O schreef:een waarheid als een koesTefaniA schreef:Sowieso als ik iemand iets moet aanraden zal ik geen moeilijkere rassen kiezen, want ik ga er vanuit dat als je echt met honden bezig wil zijn, dat je dan zelf je huiswerk wel kan maken..
Daar ga je dus niks van leren en is een kant en klaar hondje.Corneliana schreef:
ja! ik heb er één.
goede opvoedbasis en natuurlijk zijn er dingen die ik anders wil maar dat wil best.
Je kan echt niet lezen.gyanty schreef:Alles wat je nu verteld zijn aannames. Ik neem onze Mano even als voorbeeld, maar Mano staat voor meer (asiel)herplaatser die ik ken. Van Mano was aanvankelijk ook niks bekend. Mano had wel een chip en was geregistreerd, maar eigenaar gaf nooit thuis. Dus geen gegevens. Mano was erg mager toen hij in asiel kwam en had littekens op zijn poten. Mano blafte veel, was druk in de kennel. Mijn zus nam hem eens mee en het bleek een hele aanhankelijk hond die zich in huis snel neerlegde. Er was niks bekend over wat hij precies kon, al hadden we in asiel natuurlijk al wel snel in de gaten dat er een zit knopje op zat (af weet ik niet meer, daarvoor is het te lang geleden).
Wij wilden wel een hond die met andere honden kon, dat moest voor onze opvang. Wij wilden geen hond zonder dat we een oppasadres hadden. Die hadden we in mijn schoonouders en die hadden een reu. Wij wilden dus een hond die met andere honden/reuen kon. Daarnaast hebben wij regelmatig kleine kinderen over de vloer en willen we zelf ook ooit kinderen. Dus wilden we een hond die daar mee om kon gaan.Als je iets beter zou lezen, zou je gezien hebben dat we een kleine eisenlijst hadden. Binnen die eisenlijst waren er weinig honden waarmee wij het aandurfden. Er waren een hoop honden waar niks van bekend was, niet of ze met kinderen konden, met andere dieren/honden, wat ze gewend waren, noem maar op. Als beginners vonden wij het niet slim om met een hond agressieve hond te beginnen, die jarenlang op straat geleefd had en vreemde durfde te bijten, bij wijze van spreke. Dus voor ons was de achtergrond belangrijk, daar kan jij een andere mening over hebben, maar dat maakt niet uit. Voor ons was dat belangrijk. Een hond die zijn hele leven als waakhond gediend heeft, ga ik niet in een appartement stoppen..
Lezen.... Er staat bijvoorbeeld. Ik ken zat duitsers en ik ken er geen 1 die nooit buiten de kennel geweest is. Het was een uiterste, want ja ik weet dat er ook honden zitten die hun hele leven bij iemand in huis hebben geleefd.gyanty schreef: Mijn zus woonde ook op een flat, op tweede verdieping. Of hij alleen kon zijn, met andere dieren kon wist ze ook niet. Ook niet of hij in kennel gewoond had (waarom denk jij dat alle duitse herders in asiels maar in kennels gewoond hebben? Aanname, niet mijn ervaring).
Wij hadden dus zo'n hond uit het asiel moeten trekken en op hoop van zegen ermee aan de slag? En ach, als het niet kan, dumpen we hem gewoon weer in het asiel.Wij gingen voor een hond die al commando's kende ja en die wat van de wereld gezien had. Omdat wij niet wisten of we geschikt waren om project hondje zich goed te laten ontwikkelen.
Dus met 1 verkeerde zin, wat ik toegeef, benadeel ik asiel honden, terwijl ik mensen niks afraad, ik zal het alleen niet aanraden. Maar ik geef sowieso geen advies, behalve het 'koop geen broodfokpup'. Daar zijn veel betere mensen voor, om advies te geven.Ik zal dus niet zo snel een herplaatser adviseren aan iemand, dat mag ik toch hopelijk wel zelf bepalen? Ik adviseer zelfs helemaal niet snel een hond aan iemand.
Ik mag toch hopen dat die asiels zelf wel een inschatting van een hond kunnen maken. Ze waren allemaal erg blij dat ik eerst contact zocht en meer wilde weten. Ik ben bij de honden wezen kijken waarvan het asiel in kwestie dacht dat het kon passen. Want waarom zou ik naar een hond gaan kijken als het asiel van te voren zegt dat het een lastig project wordt? Ik wist niet of wij dat aankonden, maar dat had ik dus maar moeten proberen, ten koste van de hond? Tegen het advies van het asiel in?gyanty schreef:Je vult een heleboel in over honden waar je echt geen idee van hebt. Bellen en contact zonder de hond gezien te hebben. Tja wat zal ik er van zeggen. Wederom daar kan je toch geen inschatting van maken en daarom al die honden maar met de stempel bedrukken die je kennelijk graag op (herplaats asiel) honden drukt. Dat een hond van een particulier of fokkerje ideaal leek (er worden ook honden afgestaan aan asiel door particulieren hoor.....) kan ik prima inkomen (alhoewel er zijn genoeg voorbeelden van particulieren die niet altijd helemaal eerlijk zijn tegenover nieuwe eigenaren, dus of je veiliger bent bij particulier dan een asiel denk ik nou ook weer niet. Het blijft altijd een gok en vertrouwen op iemands blauwe ogen), maar dat daaruit jou conclusies komen dat er in asiel alleen maar herder zitten die in kennels hebben geleefd als waakhond of totaal verpest zijn is dan niet echt gebaseerd op feiten, maar lijkt voor jou 1 +1 = 2 (wat het in dit geval dus niet is).
Jouw beeld is vertroebeld. Ik heb niet gezegd dat mijn hond lastig is OMDAT het een herplaatser is. Ik heb gezegd dat mijn hond lastiger is dan in het asiel leek, maar dat het asiel haar maar 1 week heeft meegemaakt. Ik heb al helemaal nooit gezegd dat een pup makkelijker is???????? Hoe kom je daarbij?gyanty schreef:Dat jou herplaats honden lastiger is dan verwacht hoeft niets te maken hebben gehad met het feit dat de hond een herplaatser is. Ik vind Kay (de enige hond die ik als pup bij fokker haalde) niet de makkelijkste van al mijn honden. Hoe pas je dat in in je aannames?
JA ik vind je typisch iemand die de asieldieren bewust een slechte naam geeft, terwijl je echt totaal geen inzicht er in hebt. Je beeld is vertroebeld maar hebt het zelfs niet eens door.
EDIT: En nog een aanvulling op jouw pup die moeilijker was dan de herplaatsers. Ik ben begonnen met een herplaatser, omdat mensen waar ik vertrouwen in had mij vertelden dat dat beter was dan meteen met een pup te beginnen. Zo konden wij kijken hoe het in ons leven pasten (en dan niet een hond, maar specifiek een duitse herder). Het enige wat ik bedoel is dat ik mensen geen herplaatser zou aanraden omdat dat makkelijker is dan een pup...................... Maarja, jij hebt jouw aannames ook alweer klaar.Dat is inderdaad niet handig uitgedrukt en had ik anders neer moeten zetten. Maar ik zou het op prijs stellen als je iets minder snel dingen aanneemt. Wij zochten absoluut geen kant en klaar pakket, wat is er mis met volwassen hond nemen die al het één en ander kent? Wij durfden nog geen pup aan, omdat we eerst wilden weten of wij wel geschikt waren voor een duitse herder. Wij wilden alleen niet aan een project beginnen, omdat we dat te heftig vonden als beginners.
Denk je zelf nu niet dat er een verschil is tussen iemand die interesse heeft in een bepaald ras, en die om ervaringen vraagt bij een raseigenaar, dan gewoon iemand die een hond wil en dan aan iemand met een hond vraagt welke er leuk zou zijn?luna2906 schreef:Vind je? Ik vind het wel erg kort door de bocht. Als je om advies vraagt van mensen die ervaring hebben met het ras, terwijl jij nog overweegt of het ras bij je past, zou ik het bijzonder arrogant vinden als mensen dan zeggen dat die persoon zijn huiswerk maar had moeten doen.Inge O schreef:een waarheid als een koesTefaniA schreef:Sowieso als ik iemand iets moet aanraden zal ik geen moeilijkere rassen kiezen, want ik ga er vanuit dat als je echt met honden bezig wil zijn, dat je dan zelf je huiswerk wel kan maken..
Maar misschien lees ik "aanraden" te breed, dat zou ook nog kunnen.
Kijk, dan las ik "aanraden" toch breder dan jij. Ik las het in de zin van adviseren of iets past, maar jullie bedoelen het als je iemand moet vertellen welk ras bij hen past. In dat geval ben ik het helemaal met jullie eens.Inge O schreef:neenee, zo bedoel ik het natuurlijk niet, haha, dan zou ik ook iedereen die hier info vraagt over een wartje wandelen moeten sturenluna2906 schreef:Vind je? Ik vind het wel erg kort door de bocht. Als je om advies vraagt van mensen die ervaring hebben met het ras, terwijl jij nog overweegt of het ras bij je past, zou ik het bijzonder arrogant vinden als mensen dan zeggen dat die persoon zijn huiswerk maar had moeten doen.Inge O schreef:een waarheid als een koesTefaniA schreef:Sowieso als ik iemand iets moet aanraden zal ik geen moeilijkere rassen kiezen, want ik ga er vanuit dat als je echt met honden bezig wil zijn, dat je dan zelf je huiswerk wel kan maken..
Maar misschien lees ik "aanraden" te breed, dat zou ook nog kunnen..
zoals in jouw voorbeeld hebben die mensen toch al zelf nagedacht over wat eventueel wel en niet en hebben ze ook wel al basisinfo opgezocht.
maar mensen die alleen een wensenlijstje hebben en dan willen dat iemand anders daar de juiste hond op plakt lijken me toch een stuk minder initiatief te nemen op dat punt en die zou ik dus ook alleen maar de makkelijker rassen aanraden.
Ja dat denk ik wel. Daarom staat vetgedrukte er ook.sTefaniA schreef:Denk je zelf nu niet dat er een verschil is tussen iemand die interesse heeft in een bepaald ras, en die om ervaringen vraagt bij een raseigenaar, dan gewoon iemand die een hond wil en dan aan iemand met een hond vraagt welke er leuk zou zijn?luna2906 schreef:
Vind je? Ik vind het wel erg kort door de bocht. Als je om advies vraagt van mensen die ervaring hebben met het ras, terwijl jij nog overweegt of het ras bij je past, zou ik het bijzonder arrogant vinden als mensen dan zeggen dat die persoon zijn huiswerk maar had moeten doen.
Maar misschien lees ik "aanraden" te breed, dat zou ook nog kunnen.

Eggggg wel!TessaThomas schreef:Daar ga je dus niks van leren en is een kant en klaar hondje.Corneliana schreef:
ja! ik heb er één.
goede opvoedbasis en natuurlijk zijn er dingen die ik anders wil maar dat wil best.
....
Ik doe niks anders als dat jij zelf doet. Jij baseert je mening op aannames, maar beschuldigd mij daarvan. Ik geef meteen toe dat mijn 1e reactie niet handig was. Maar daarna geef ik voorbeelden, waar jij meteen van begint te steigeren. Het zijn voorbeelden. Ik zou het op prijs stellen als jij gewoon ook antwoord op mij kan geven. Ik denk namelijk niet dat jij jezelf geweldig vind, maar jouw aannames kloppen ook van geen kant. Jij legt mij woorden in de mond en daar houd ik niet van.gyanty schreef:@ tessathomas, ik ben er wel kaar mee als je zo gaat doen. Dit is niet de eerste keer dat ik je zo zie praten over asielhonden in algemeenheden. En heb je daar wel eens eerder over aangesproken, maar schijnbaar vond je het wéér nodig om jou eenmalige ervaring als feit naar voren te brengen. Misschien moet je eens beter kijken hoe je het schrijft dan, want schijnbaar vat ik zaken toch anders op dan jij bedoeld
(en aangezien ik goed voel in wat voor modus je begint te raken: nee ik vind mezelf niet geweldig en ik weet ook niet alles en ben soms ook moeilijk te volgen voor mensen op internet. Ben altijd blij (soms aanvankelijk even niet) als mensen mij ook weer ff terug op aarde helpen en vertellen hoe bepaalde zaken op hen overkomt).
Verder even goede vrienden wat mij betreft hoor. Ga alleen niet door met deze discussie meer. Vind dat ik genoeg heb gezegd en sta achter wat ik gezegd heb en ga niet in herhaling vallen of zaken nog verder helemaal uitkauwen.
Tamara woont toch dichterbijInge O schreef:dat is je geradenluna2906 schreef: Ik durfde al bijna niets meer over wartjes te vragen.
Alleen al dat ze verbaasd reageren op jouw vraag wat zij de hond te bieden hebben! Dat geeft al een indicatie. Hoe vaak komt het trouwens voor dat jij mensen afwijst voor een hond?Bmamavan2 schreef:Dat zie ik hier dus ook vaak met de opvang puppies.
Dan komen er mensen kijken die totaal onvoorbereid zijn, het is lente en ach een hond is leuk voor de kinderen......
Ik ga dan ook altijd het gesprek aan met die mensen en stel ze kritische vragen.
Neem je de hond voor jezelf of voor de kinderen (want dan is de lol er snel af en mag papa of mama er door weer en wind uit)
Wat heb je de hond te bieden (vinden veel mensen een rare vraag heb ik gemerkt)
Heb je al eens een hond opgevoed of wil je op cursus gaan?
Hoe verwacht je dat deze hond (ras of kruising) zal worden, wat verwacht je er van?
Aan de hand daarvan kan ik met het asiel overleggen of de hond wel of niet bij hen zal gaan passen.
Helemaal mee eens. En een Lotus, daar valt volgens mij niks aan te verpesten. Uitlaten, er wat eten inschuiven, wat ballen gooien... het is een heel braaf kind haha. Ik zou graag zeggen dat dit door mijn uitmuntende opvoedkwaliteiten komt, maar ze was wss bij iedereen zo geworden.Mit schreef:Een 'beginnershond' is in mijn ogen gewoon de hond waar je, zo goed mogelijk voorbereid, mee wilt beginnen.
In ons geval kwam hij via een stichting. De reden dat hij daar weg moest was omdat de zoon van die mensen, zijn alles was overleden en de hond wegkwijnde. Advies van de da was herplaatsen naar een gezin met opgroeiende kinderen. Het was een super hond gelukkig want dinsdagavond gehaald en woensdag liep ik al met mijn 13 jaar met hem los ervan uitgaand dat hij wel luisterde wat hij gelukkig ook deed.TessaThomas schreef:Wij kregen ook het advies om met een volwassen herplaatser te beginnen, maar dat zou ik toch niet zo snel aan iemand anders aanraden. Hoewel het een superhond is, is ze toch een stuk lastiger als de pups die we gehad hebben bij ouders. Ik zou alleen nog een herplaats Duitse Herder aandurven bij een fokker oid vandaan bijvoorbeeld. Niet meer uit het asiel, want daar zitten toch de verpeste dieren en dat is als beginner niet echt een succes.nusca schreef:Het gaat er niet om of je een beginner bent maar of je eerlijk naar jezelf kan kijken en niet aan zelfoverschatting doet.
Mijn eerste hond was bewust een volwassen herplaatser thuis bij mijn ouders. Dit omdat niemand bij ons verstand had van honden en mijn ouders om die reden een pup niet zagen zitten. Dit was een xmh, wij waren de vierde eigenaar, maar echt een superhond.Het enige verschil tussen onze hond en een pup was dat onze hond al zindelijk was en zichzelf al het uitvallen had aangeleerd.