Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beginnershond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Re: Beginnershond

Ongelezen bericht door Jacq »

ik geloof ook niet in een beginnershond. en ook een golden kan je verpesten, ik heb het gezien.
kleintjes zijn niet persée makkelijker, ik kan er over meepraten :-)
ligt volgens mij helemaal aan de persoon.
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

linda-bakker schreef:
Jay1978 schreef:Genoeg rassen denk ik, het ligt toch vooral aan de mensen hoe ze zijn en hoe ze met een hond zullen omgaan. Ik had bij mijn puppykopers 4 gezinnen waarvan het dus de eerste hond zou gaan worden. 1 heb ik afgewezen en de andere 3 gezinnen hebben een pup van ons. Allemaal mensen die zelf ook begrepen dat een labrador niet opgevoed geboren wordt en allemaal op de hoogte van het belang van puppy en vervolg cursussen, het consequent zijn en de moeite die je moet doen om voor jezelf een leuke labrador te hebben, maar ook voor de andere mensen in het park. (De soms een beetje TE hartelijkheid van een lab)
Geen enkele pup/hond is altijd maar makkelijk, maar ik denk dat je goed je best moet doen als je een labrador wilt verpesten.

En om welke redenen heb je dat ene gezin afgewezen? Niet goed voorbereid of dachten ze inderdaad een welopgevoede pup mee te krijgen?
Beide, en ze dachten wel erg luchtig over opvoeding en over wat een labrador nodig heeft. Ik geloof niet dat pup daar erg gelukkig was geworden.
Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

Dat zie ik hier dus ook vaak met de opvang puppies.
Dan komen er mensen kijken die totaal onvoorbereid zijn, het is lente en ach een hond is leuk voor de kinderen......
Ik ga dan ook altijd het gesprek aan met die mensen en stel ze kritische vragen.
Neem je de hond voor jezelf of voor de kinderen (want dan is de lol er snel af en mag papa of mama er door weer en wind uit)
Wat heb je de hond te bieden (vinden veel mensen een rare vraag heb ik gemerkt)
Heb je al eens een hond opgevoed of wil je op cursus gaan?
Hoe verwacht je dat deze hond (ras of kruising) zal worden, wat verwacht je er van?
Aan de hand daarvan kan ik met het asiel overleggen of de hond wel of niet bij hen zal gaan passen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het me allemaal wat makkelijker had voorgesteld hoor, dus dat is absoluut een valkuil.
In eerste instantie werd gedacht dat onze hond een zuivere labrador was en heel stiekem ging ik toen ook uit van een actieve maar wel erg lieve hond, die je overal los kan laten, die gezellig met andere honden speelt e.d.
Na een tijdje werd duidelijk dat dit plaatje niet helemaal ging kloppen en toen hij voor de eerste keer echt uitviel naar een andere hond schrok ik ook behoorlijk (mede omdat we voorheen een agressieve hond hebben gehad). Ik kan hem niet overal zo maar los laten omdat hij of te enthousiast is naar mensen toe of hij wil zich met een andere hond bemoeien, wat dus niet altijd goed gaat.
Ik heb wel cursussen met hem gedaan en nu bijna 3 jaar later gaat het allemaal wel goed maar het "ideaalplaatje" heb ik wat bij moeten stellen.
Maar....ondanks enkele "beperkingen" gaan we er gewoon voor en hopen we dat hij heel oud bij ons wordt!!!

Mensen hier in de buurt hadden na de zomervakantie een pup aangeschaft (x leonberger/bordeauxdog), leuk voor de kinderen.
Een paar weken later kwam er een chihuahua bij voor de dochter van 7.....
Ik heb nog wel eens met ze meegewandeld en toen hadden we het erover dat het een aparte kruising was en zeer zeker een aparte combinatie, of ze daar wel over nagedacht hadden?
Tuurlijk.
Ahum, nu een goed half jaar verder zijn beide honden weer van het toneel verdwenen alsof het pakjes boter waren, bah!
Als ze zich van te voren gerealiseerd hadden dat her hem waarschijnlijk niet ging worden, hadden die honden misschien een leuke baas gehad waar ze voor altijd bij mochten blijven.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Corneliana schreef:
Inge O schreef:
Corneliana schreef:
Inge O schreef: zo, heb ik ook weer iets om aan te sluiten :mrgreen: .
niets, daarom zegt ze ook 'én'.
ik denk dat hardhandig én niet-consequent meer kwaad doen. dus dat je de ene keer de hond schopt als ie wat pikt en de andere keer niks zegt (bij wijze van)
:80:

nu snap ik echt niet wat het verband is met wat kipo zei - bedoelde ze volgens jou dan dat je hardhandig en niet-consequent zou moeten zijn?
nee hoor maar het lijkt mij dat als je toch al niet consequent bent je dan beter zachtaardig kunt zijn.
Crisis, :80: ik zeg ook eens wat.

Goed, in plaats van en had ik misschien beter of gezegd. Zachtaardig is imo altijd te verkiezen boven hardhandig, maar ik bedoelde in deze met 'zachtaardig' eigenlijk 'te veel toelatend' .
En het punt wat ik wilde maken is dat je een hond moet kiezen die bij je past en dat nooit alle rassen bij je passen, of het nu je eerste hond is of je 25e. In die zin vind ik de term 'beginnershond' verkeerd.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

TessaThomas schreef:
gyanty schreef: Ach wat een onzin. Ik kan ook met 1 enkel voorbeeld het tegendeel bewijzen, maar omdat er individuen tegenvallen is het geen wet van persen of meden natuurlijk. Van de asielhonden die hier geweest zijn, was er 1 (x terrier)echt problematisch kwa gedrag. Tegen over 5( schotse collies, duitse herder) die te makkelijk voor woorden waren en 3 (schotse collie en een kruizing zwart middenmaatje) die her en der wat kleine ongemakken hadden (niet alleen thuis blijven, 1 was ziek, doof en blind, maar ach prima te doen, 1 was doof en een waterdrinkobsessie). Mijn zus had haar eerste duitse herder uit het asiel. Echt zo'n ontzettend makkelijk dier. Ze had de fokker achterhaald en na de dood van de duitse herder heeft ze via de fokker ook een herplaatser gekregen. Na enig verzwijg en of niet goed voorlicht beleid over de hond(van een zeer gerespecteerde fokker!) bleek deze hond in geen opzichte op de makkelijke Duitse Herder die ze hiervoor had. Nee ze heeft haar handen vol aan deze hond, gedragstherapie moeten inschakelen alles. Maar no way dat wij nu vertrouwen kwijt zijn geraakt in honden die herplaatst worden via fokkers. Incidenten gebeuren nou eenmaal en ach daar leer je van, door in toekomst beter en gerichter de zaken te bekijken en de bevragen en onderzoeken. Als je bij elke tegenslag alles maar moet vermijden wordt het wel een hele trieste bedoening.

Ook de eerste hond maar een (makkelijke) herplaatser? Tja wat is makkelijk? Ook een makkelijke herplaatser kan niet bij iemand passen en alsnog vervelend gedrag vertonen. En ook een herplaatser heeft tijd nodig om te wennen en je ziet dat ze vaak nadat ze de eerste echte stress verwerkt hebben in nog redelijk gemoedelijk gedrag, zich er ook nog een wat moeilijkere fase voor doet en dat het ook wel een half jaar tot een jaar duurt voor alles een beetje is zoals de eigenaar het graag ziet. Nee een herplaatster vind ik niet per definitie makkelijker. Ook dat moet bij je passen. Want ook daarin bestaat de kant en klare perfecte hond niet. En in asiel zitten al lang niet meer alleende rotte appels. Ik heb me daar toch leuke honden voorbij zien komen. Ja die zijn ook snel weg!

En ach nog erger en opmerkelijker. Ik vond mijn perfecte herplaatser via marktplaats gewoon bij particulier!
De honden, Duitse Herders, die wij bezocht hebben, hadden allemaal een flinke gebruiksaanwijzing of het asiel wist helemaal niks van de achtergrond en dat durfden wij niet aan als 1e hond. Kan jij onzin vinden, maar wij wilden wel een beetje de achtergrond van de hond 'kennen'. We hadden wel een kleine eisenlijst en daar waren erg weinig honden die daar aan voldeden. Deze hond klonk heel goed, het klikte meteen, ook met wandelen en we kregen heel veel informatie over haar. Alleen bleek ze toch een stuk lastiger te zijn, dan ze in het asiel toonde, die hebben haar ook maar een week meegemaakt.

Wij wilden juist een hond bij een fokker/particulier vandaan, zodat de hond al commando's kende, van alles gewend was en we de achtergrond van de hond wisten. Maar de fokkers die wij benaderd hebben, wilden geen hond aan ons verkopen, want wij woonden in een appartement en dan was het meteen klaar met het gesprek.

Ik heb niet bedacht dat een herplaatser makkelijker zou zijn, dat werd aan ons geadviseerd. Ik zal dus niet snel een duitse herder herplaatser uit het asiel adviseren aan een beginner, want hoe herken je een fijne hond als beginner?
Ik weet niet hoeveel Duitse Herders je bezocht hebt toen, maar er zijn in asiel prima honden waarvan de achtergrond bekend is ja. Of dat positief of negatief is kan afhangen. Er komen regelmatig gewoon afstandshonden en afhankelijk van het oude baasje is er meer of minder informatie beschikbaar. Maar die achtergrond is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Het gaat er om hoe die hond op dat moment toont. Het kan zijn dat een hond bij de vorige baas geen problemen vertoonde en bij de nieuwe wel (of andersom). Tja weet je bepaald gedrag hangt af van de combinatie en wat je maar 'probleem'gedrag vind. En een hond waarvan geen achtergrond bekend is, daar kunnen ze toch wel over vertellen hoe de hond toont. Als de hond toch niet problematisch vertoond is dat toch prachtige informatie? Hoeveel en hoe ver is het in godsnaam nodig om te weten over een achtergrond? Echt ik heb genoeg leuke en minder leuke duitse herders in het asiel gezien hoor. En echt niet het grote gros is verdorven, zoals onze eigen Mano van mijn zus een heel groot voorbeeld is. En tja je hebt ook regelmatig honden uit in beslagnames, maar ook die honden hoeven geen probleemgedrag te vertonen, alleen zijn ze of weinig gewend en moeten alles nog leren of hebben wat eigenaardigheden.
'Wij wilden juist een hond bij een fokker/particulier vandaan, zodat de hond al commando's kende, van alles gewend was en we de achtergrond van de hond wisten.'
Kort gezegd jullie zochten een kant en klaar product? Hoe onrealitisch klinkt dit stuk. Ken genoeg leuke herplaatser die wel nog bijna alles moesten leren, maar wat zeer stabiele honden waren en die razend sne leerden hoor. Als je zo'n kant en klaar product wil hebben, dan leer je ook echt niks van een hond en zul je ook geen ervaring opbouwen en heeft het hebben van eern herplaatsen ook weinig te maken met ervaring opbouwen natuurlijk.

Het ging mij vooral erg om deze zin, die je als feit hier neerzet en wat gewoon jou ervaring op een heel klein stukje asielleven is:
Niet meer uit het asiel, want daar zitten toch de verpeste dieren en dat is als beginner niet echt een succes.
Je hebt daar echt helemaal geen zich op en je weet helemaal niet hoe die herders die volgens jullie niet aanjullie kant en klaar pakket voldeden nou daadwerkelijk waren geweest. Waarom moeten die procentueel in de minderheid wat minder makkelijke honden in jou feit alle honden in het asiel over 1 kam scheren. Op hoeveel honden bazeer jij je kennis over alle asielhonden?
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Beginnershond is misschien niet het juiste woord, maar er zijn wel rassen die van nature gehoorzaam, zachtaardig en sociaal zijn. En zo'n hond kan voor een beginner wel prettig zijn. Dan denk ik aan gezelschapshonden, retrievers, spaniels en sommige herders. Mijn eerste hond was een Akita reu uit het asiel die een rottijd achter de rug had. Ik was erg jong, wist lang niet genoeg over honden en Kenzo is zeker geen makkelijke hond. Maar ik was bereid veel tijd in hem te steken en om adviezen aan te nemen en hulp te vragen. Is helemaal goed gekomen :ok: Daarna ging het opvoeden van mijn dwergpoedel haast vanzelf, aangezien ik al zoveel geleerd had over honden dankzij mijn lastpakje.
En ookal heb ik er wel vertrouwen in dat ik nog een Akita (of ander pittig ras) prima groot kan brengen wordt de derde hond toch van een ras dat wat gemoedelijker is. Gewoon, omdat deze niet beginner dat wel makkelijk vindt :mrgreen:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik vind dat tessa tomas ook wel een punt heeft.
Herdershonden zijn van aard al niet makkelijk en dat wisselen van huis en eigenaren doet geen goed.

Zijn vaak toch nerveuze honden. Die toch echt een goede consequente baas nodig hebben.
En dat kun je niet weten als iemand voor het eerst een hond neemt.
Om die dan een Herder aan te raden. Zou ik persoonlijk , hoe het gedrag binnen de asiel muren ook is niet erg slim vinden.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Bmamavan2 schreef:Dat zie ik hier dus ook vaak met de opvang puppies.
Dan komen er mensen kijken die totaal onvoorbereid zijn, het is lente en ach een hond is leuk voor de kinderen......
Ik ga dan ook altijd het gesprek aan met die mensen en stel ze kritische vragen.
Neem je de hond voor jezelf of voor de kinderen (want dan is de lol er snel af en mag papa of mama er door weer en wind uit)
Hoe verwacht je dat deze hond (ras of kruising) zal worden, wat verwacht je er van?
Aan de hand daarvan kan ik met het asiel overleggen of de hond wel of niet bij hen zal gaan passen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het me allemaal wat makkelijker had voorgesteld hoor, dus dat is absoluut een valkuil.
In eerste instantie werd gedacht dat onze hond een zuivere labrador was en heel stiekem ging ik toen ook uit van een actieve maar wel erg lieve hond, die je overal los kan laten, die gezellig met andere honden speelt e.d.
Na een tijdje werd duidelijk dat dit plaatje niet helemaal ging kloppen en toen hij voor de eerste keer echt uitviel naar een andere hond schrok ik ook behoorlijk (mede omdat we voorheen een agressieve hond hebben gehad). Ik kan hem niet overal zo maar los laten omdat hij of te enthousiast is naar mensen toe of hij wil zich met een andere hond bemoeien, wat dus niet altijd goed gaat.
Ik heb wel cursussen met hem gedaan en nu bijna 3 jaar later gaat het allemaal wel goed maar het "ideaalplaatje" heb ik wat bij moeten stellen.
Maar....ondanks enkele "beperkingen" gaan we er gewoon voor en hopen we dat hij heel oud bij ons wordt!!!

Mensen hier in de buurt hadden na de zomervakantie een pup aangeschaft (x leonberger/bordeauxdog), leuk voor de kinderen.
Een paar weken later kwam er een chihuahua bij voor de dochter van 7.....
Ik heb nog wel eens met ze meegewandeld en toen hadden we het erover dat het een aparte kruising was en zeer zeker een aparte combinatie, of ze daar wel over nagedacht hadden?
Tuurlijk.
Ahum, nu een goed half jaar verder zijn beide honden weer van het toneel verdwenen alsof het pakjes boter waren, bah!
Als ze zich van te voren gerealiseerd hadden dat her hem waarschijnlijk niet ging worden, hadden die honden misschien een leuke baas gehad waar ze voor altijd bij mochten blijven.
dat is het stomste wat je kan doen
al die konijnen die wegkwijnen in kleine stinkende hokjes, de eenzame katten de lastige honden idd allemaal leuk voor de kinderen.
ik heb wel een hond omdat ik het goed vind om de kinderen met dieren te laten leven maar niet omdat ik het leuk voor ze vind. ja ik vind het wel leuk maar zij kijken echt niet dagelijks naar hem om.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

gyanty schreef: Ik weet niet hoeveel Duitse Herders je bezocht hebt toen, maar er zijn in asiel prima honden waarvan de achtergrond bekend is ja. Of dat positief of negatief is kan afhangen. Er komen regelmatig gewoon afstandshonden en afhankelijk van het oude baasje is er meer of minder informatie beschikbaar. Maar die achtergrond is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Het gaat er om hoe die hond op dat moment toont. Het kan zijn dat een hond bij de vorige baas geen problemen vertoonde en bij de nieuwe wel (of andersom). Tja weet je bepaald gedrag hangt af van de combinatie en wat je maar 'probleem'gedrag vind. En een hond waarvan geen achtergrond bekend is, daar kunnen ze toch wel over vertellen hoe de hond toont. Als de hond toch niet problematisch vertoond is dat toch prachtige informatie? Hoeveel en hoe ver is het in godsnaam nodig om te weten over een achtergrond? Echt ik heb genoeg leuke en minder leuke duitse herders in het asiel gezien hoor. En echt niet het grote gros is verdorven, zoals onze eigen Mano van mijn zus een heel groot voorbeeld is. En tja je hebt ook regelmatig honden uit in beslagnames, maar ook die honden hoeven geen probleemgedrag te vertonen, alleen zijn ze of weinig gewend en moeten alles nog leren of hebben wat eigenaardigheden.
Als je iets beter zou lezen, zou je gezien hebben dat we een kleine eisenlijst hadden. Binnen die eisenlijst waren er weinig honden waarmee wij het aandurfden. Er waren een hoop honden waar niks van bekend was, niet of ze met kinderen konden, met andere dieren/honden, wat ze gewend waren, noem maar op. Als beginners vonden wij het niet slim om met een hond agressieve hond te beginnen, die jarenlang op straat geleefd had en vreemde durfde te bijten, bij wijze van spreke. Dus voor ons was de achtergrond belangrijk, daar kan jij een andere mening over hebben, maar dat maakt niet uit. Voor ons was dat belangrijk. Een hond die zijn hele leven als waakhond gediend heeft, ga ik niet in een appartement stoppen.
gyanty schreef:
'Wij wilden juist een hond bij een fokker/particulier vandaan, zodat de hond al commando's kende, van alles gewend was en we de achtergrond van de hond wisten.'
Kort gezegd jullie zochten een kant en klaar product? Hoe onrealitisch klinkt dit stuk. Ken genoeg leuke herplaatser die wel nog bijna alles moesten leren, maar wat zeer stabiele honden waren en die razend sne leerden hoor. Als je zo'n kant en klaar product wil hebben, dan leer je ook echt niks van een hond en zul je ook geen ervaring opbouwen en heeft het hebben van eern herplaatsen ook weinig te maken met ervaring opbouwen natuurlijk.
Ja, wij zochten een bart smit hondje. :roll: Er zit nogal een verschil tussen een hond die al commando's kent en al van alles gewend is en een hond die nooit een stap buiten de kennel is geweest bijvoorbeeld. Wij gingen voor een hond die al commando's kende ja en die wat van de wereld gezien had. Omdat wij niet wisten of we geschikt waren om project hondje zich goed te laten ontwikkelen. We waren al 2 jaar bezig met oriënteren op een duitse herder en wisten dus ook dat er vaak honden van bijvoorbeeld fokkers of particulieren niet goed genoeg waren en herplaatst werden. Dat leek ons ideaal. En niks leren van zo'n hond vraag ik me toch af hoor. Je leert van elke hond wat, zelfs van de makkelijkste.
gyanty schreef:Het ging mij vooral erg om deze zin, die je als feit hier neerzet en wat gewoon jou ervaring op een heel klein stukje asielleven is:
Niet meer uit het asiel, want daar zitten toch de verpeste dieren en dat is als beginner niet echt een succes.
Je hebt daar echt helemaal geen zich op en je weet helemaal niet hoe die herders die volgens jullie niet aanjullie kant en klaar pakket voldeden nou daadwerkelijk waren geweest. Waarom moeten die procentueel in de minderheid wat minder makkelijke honden in jou feit alle honden in het asiel over 1 kam scheren. Op hoeveel honden bazeer jij je kennis over alle asielhonden?
Dat is inderdaad niet handig uitgedrukt en had ik anders neer moeten zetten. Maar ik zou het op prijs stellen als je iets minder snel dingen aanneemt. Wij zochten absoluut geen kant en klaar pakket, wat is er mis met volwassen hond nemen die al het één en ander kent? Wij durfden nog geen pup aan, omdat we eerst wilden weten of wij wel geschikt waren voor een duitse herder. Wij wilden alleen niet aan een project beginnen, omdat we dat te heftig vonden als beginners.

Als BEGINNER is het vrij moeilijk om onderscheid te maken tussen die makkelijke dieren en de minder makkelijke dieren. Ik heb een half jaar lang verschillende asiels gemaild en gebeld over heel veel duitse herders en nee, ik heb ze niet allemaal bekeken. Ik ging af op de adviezen van kennissen van mij en van de asielen en uiteindelijk heb ik een geweldige hond, die alleen vele malen lastiger is dan verwacht.

Ik zal dus niet zo snel een herplaatser adviseren aan iemand, dat mag ik toch hopelijk wel zelf bepalen? Ik adviseer zelfs helemaal niet snel een hond aan iemand.
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 05 feb 2013 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Een 'beginnershond' is in mijn ogen gewoon de hond waar je, zo goed mogelijk voorbereid, mee wilt beginnen.
Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Vroeger liet ik de golden retriever van me oma altijd uit.
Beestje kende alleen de basis commando's.
Maar kon absoluut niet los.
Omdat hij als een gek ervandoor liep, en niet meer terug kwam.
Samen met mijn moeder hebben wij deze hond geleerd wel los te laten lopen.
En dat lukte.
Via deze hond heb ik me eerste kennismaking gehad met honden.

Voor een beginner zou ik een golden retriever of labrador aanraden,
Ik vind het vrij makkelijke honden, en ze zijn erg lief.
Ook vind ik dit mooie honden.
Poedels vind ik ook redelijk makkelijk.

Zelf heb ik gekozen voor als eerste hond een duitse herder.
Ik hou van het uiterlijk en het innerlijk.
Ik ben wel iemand die meer van stoere honden hou dan schattige krulhondjes(vind die ook leuk hoor maar past niet bij mij)
Ik ben iemand die van lange wandelingen hou, wil werken met een hond, maar ook vriendschap en trouwheid van de hond hou ik van.
In de familie zijn er ook altijd duitse herders geweest, en zo heb ik ze leren kennen.
Mijn hond voelt echt als een maatje, hij maakt me ook altijd weer aan het lachen.
Hij zoekt de grootste stok uit en probeerd die met man en macht mee te nemen.
Sem vind andere honden leuk. Voor iedere hond gaat hij liggen, of geeft hij zo'n speelhouding weg.
Niet alle honden vinden hem zo leuk(bang voor herders)
Sem zou eerder vluchten dan vechten.
Maar vooral geniet ik van zijn vrolijkheid en trouwheid.
Ik ben nog iedere dag erg blij met hem, en hij maakt me erg gelukkig.
Voor mij is het een hele goede keus geweest, hierna zou zeker weer een nieuwe duitse herder komen.

Een duitse herder zou ik niet aan iedereen als beginnershond aan raden.
Je moet stevig in je schoenen staan, en vooral consequent zijn.
Nee is nee. En het zal nee blijven.
Want aan sem merk ik wel dat hij toch uit blijft proberen.
En hij heeft daar ook nog de leeftijd daarvoor.
Het zijn wel honden die snel leren. En voor je willen werken.
En ze zijn je erg trouw.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ik ben begonnen met een oudere jack russell, 5 jaar, van eerste eigenaar, nu heb ik er 3 , nummer 4 is overleden. Superhonden. Alleen op de kc vonden ze het raar dat je aanmeldt met oudere hond en zelf nog van niks weet. Heel flauw.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Voor mij is de beginnershond in het ideale geval een goed opgevoedde herplaatser, die qua karakter en bouw past bij wat de baas ermee gaat doen.
Of die te vinden is, dat is vervolgens weer een ander verhaal ;)

In praktijk denk ik dat beginners vooral moeten kiezen voor een ras of mix die past bij wat ze ermee willen gaan doen en van een type dat niet snel aggressief wordt naar mens of hond.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Plumeau schreef:Voor mij is de beginnershond in het ideale geval een goed opgevoedde herplaatser, die qua karakter en bouw past bij wat de baas ermee gaat doen.
Of die te vinden is, dat is vervolgens weer een ander verhaal ;)

In praktijk denk ik dat beginners vooral moeten kiezen voor een ras of mix die past bij wat ze ermee willen gaan doen en van een type dat niet snel aggressief wordt naar mens of hond.
ja! ik heb er één.
goede opvoedbasis en natuurlijk zijn er dingen die ik anders wil maar dat wil best.
gyanty
Zeer actief

TessaThomas schreef: Als je iets beter zou lezen, zou je gezien hebben dat we een kleine eisenlijst hadden. Binnen die eisenlijst waren er weinig honden waarmee wij het aandurfden. Er waren een hoop honden waar niks van bekend was, niet of ze met kinderen konden, met andere dieren/honden, wat ze gewend waren, noem maar op. Als beginners vonden wij het niet slim om met een hond agressieve hond te beginnen, die jarenlang op straat geleefd had en vreemde durfde te bijten, bij wijze van spreke. Dus voor ons was de achtergrond belangrijk, daar kan jij een andere mening over hebben, maar dat maakt niet uit. Voor ons was dat belangrijk. Een hond die zijn hele leven als waakhond gediend heeft, ga ik niet in een appartement stoppen..

Ja, wij zochten een bart smit hondje. :roll: Er zit nogal een verschil tussen een hond die al commando's kent en al van alles gewend is en een hond die nooit een stap buiten de kennel is geweest bijvoorbeeld. Wij gingen voor een hond die al commando's kende ja en die wat van de wereld gezien had. Omdat wij niet wisten of we geschikt waren om project hondje zich goed te laten ontwikkelen. We waren al 2 jaar bezig met oriënteren op een duitse herder en wisten dus ook dat er vaak honden van bijvoorbeeld fokkers of particulieren niet goed genoeg waren en herplaatst werden. Dat leek ons ideaal. En niks leren van zo'n hond vraag ik me toch af hoor. Je leert van elke hond wat, zelfs van de makkelijkste.

Dat is inderdaad niet handig uitgedrukt en had ik anders neer moeten zetten. Maar ik zou het op prijs stellen als je iets minder snel dingen aanneemt. Wij zochten absoluut geen kant en klaar pakket, wat is er mis met volwassen hond nemen die al het één en ander kent? Wij durfden nog geen pup aan, omdat we eerst wilden weten of wij wel geschikt waren voor een duitse herder. Wij wilden alleen niet aan een project beginnen, omdat we dat te heftig vonden als beginners.

Als BEGINNER is het vrij moeilijk om onderscheid te maken tussen die makkelijke dieren en de minder makkelijke dieren. Ik heb een half jaar lang verschillende asiels gemaild en gebeld over heel veel duitse herders en nee, ik heb ze niet allemaal bekeken. Ik ging af op de adviezen van kennissen van mij en van de asielen en uiteindelijk heb ik een geweldige hond, die alleen vele malen lastiger is dan verwacht.

Ik zal dus niet zo snel een herplaatser adviseren aan iemand, dat mag ik toch hopelijk wel zelf bepalen? Ik adviseer zelfs helemaal niet snel een hond aan iemand.
Alles wat je nu verteld zijn aannames. Ik neem onze Mano even als voorbeeld, maar Mano staat voor meer (asiel)herplaatser die ik ken. Van Mano was aanvankelijk ook niks bekend. Mano had wel een chip en was geregistreerd, maar eigenaar gaf nooit thuis. Dus geen gegevens. Mano was erg mager toen hij in asiel kwam en had littekens op zijn poten. Mano blafte veel, was druk in de kennel. Mijn zus nam hem eens mee en het bleek een hele aanhankelijk hond die zich in huis snel neerlegde. Er was niks bekend over wat hij precies kon, al hadden we in asiel natuurlijk al wel snel in de gaten dat er een zit knopje op zat (af weet ik niet meer, daarvoor is het te lang geleden). Mijn zus woonde ook op een flat, op tweede verdieping. Of hij alleen kon zijn, met andere dieren kon wist ze ook niet. Ook niet of hij in kennel gewoond had (waarom denk jij dat alle duitse herders in asiels maar in kennels gewoond hebben? Aanname, niet mijn ervaring). En ja hij was in begin wel zenuwachtig en eens lomp met andere dieren. Kon aanvankelijk niet heel goed alleen zijn, maar naarmate hij gewend was, ging het prima. Leefde samen met een konijn en ook een poes. Lang op een flat gewoon (later in huis met tuin). Was geweldig met kinderen. Ja ook uiteindelijk maar hun eigen baby! Je vult een heleboel in over honden waar je echt geen idee van hebt. Bellen en contact zonder de hond gezien te hebben. Tja wat zal ik er van zeggen. Wederom daar kan je toch geen inschatting van maken en daarom al die honden maar met de stempel bedrukken die je kennelijk graag op (herplaats asiel) honden drukt. Dat een hond van een particulier of fokkerje ideaal leek (er worden ook honden afgestaan aan asiel door particulieren hoor.....)
kan ik prima inkomen (alhoewel er zijn genoeg voorbeelden van particulieren die niet altijd helemaal eerlijk zijn tegenover nieuwe eigenaren, dus of je veiliger bent bij particulier dan een asiel denk ik nou ook weer niet. Het blijft altijd een gok en vertrouwen op iemands blauwe ogen), maar dat daaruit jou conclusies komen dat er in asiel alleen maar herder zitten die in kennels hebben geleefd als waakhond of totaal verpest zijn is dan niet echt gebaseerd op feiten, maar lijkt voor jou 1 +1 = 2 (wat het in dit geval dus niet is).
Dat jou herplaats honden lastiger is dan verwacht hoeft niets te maken hebben gehad met het feit dat de hond een herplaatser is. Ik vind Kay (de enige hond die ik als pup bij fokker haalde) niet de makkelijkste van al mijn honden. Hoe pas je dat in in je aannames? :U:

JA ik vind je typisch iemand die de asieldieren bewust een slechte naam geeft, terwijl je echt totaal geen inzicht er in hebt. Je beeld is vertroebeld maar hebt het zelfs niet eens door.
Afbeelding
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Voor mij hangt het heel erg af van de persoon die de beginner is. Om het even algemeen te houden zijn er drie groepen mensen. De eerste groep zou ik een pluche hond aanraden. De tweede groep is de grootste groep, mensen die gewoon een leuke huisgenoot willen zonder moeilijkheden. Die groep houd van honden maar is niet zo fanatiek met cursussen, sporten, forums, lijnen en stambomen uitpluizen etc. Een gezelschapshondje, cocker, golden, poedel, past meestal goed bij deze mensen.
Dan heb je de derde groep en dat zijn mensen die zelf wel zo slim zijn om uit te vogelen wat bij hun past en die hebben geen advies of een beginnershond nodig. Dat zijn de mensen die zichzelf goed kennen en naar verschillende rassen gaan kijken, en die rekening houden met raseigenschappen en hun woonsituatie ed.

Een beginnershond is eigenlijk een verkeerde omschrijving. Meestal bedoelen we daarmee het soort hond dat het goed doet bij mensen die eigenlijk niet zoveel weten of willen weten over honden. Een brave sociale leukerd waar je mee naar het park kan zonder dat ie honden of mensen bijt, wegloopt, jaagt. Eentje die vanzelf al een beetje luistert en die ook lief is voor kinderen. Dat wil niet zeggen dat er bepaalde rassen standaard goed zijn als eerste hond of alleen leuk zijn voor beginners. Die rassen zijn ook leuk als 10de hond als je er gek van bent. Maar sommige rassen hebben van zichzelf al wat meer kans om leuk en lief te zijn en het goed te doen bij iemand die niet zoveel ervaring heeft. Ik ga bijvoorbeeld echt geen kangal aanprijzen als huishond bij een jong gezin dat nog nooit een hond gehad heeft. Sowieso als ik iemand iets moet aanraden zal ik geen moeilijkere rassen kiezen, want ik ga er vanuit dat als je echt met honden bezig wil zijn, dat je dan zelf je huiswerk wel kan maken.
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Inge O schreef:
sTefaniA schreef:Sowieso als ik iemand iets moet aanraden zal ik geen moeilijkere rassen kiezen, want ik ga er vanuit dat als je echt met honden bezig wil zijn, dat je dan zelf je huiswerk wel kan maken.
een waarheid als een koe :ok: .
Vind je? Ik vind het wel erg kort door de bocht. Als je om advies vraagt van mensen die ervaring hebben met het ras, terwijl jij nog overweegt of het ras bij je past, zou ik het bijzonder arrogant vinden als mensen dan zeggen dat die persoon zijn huiswerk maar had moeten doen.

Maar misschien lees ik "aanraden" te breed, dat zou ook nog kunnen.
TessaThomas
Zeer actief

Corneliana schreef:
ja! ik heb er één.
goede opvoedbasis en natuurlijk zijn er dingen die ik anders wil maar dat wil best.
Daar ga je dus niks van leren en is een kant en klaar hondje. :)

gyanty schreef:Alles wat je nu verteld zijn aannames. Ik neem onze Mano even als voorbeeld, maar Mano staat voor meer (asiel)herplaatser die ik ken. Van Mano was aanvankelijk ook niks bekend. Mano had wel een chip en was geregistreerd, maar eigenaar gaf nooit thuis. Dus geen gegevens. Mano was erg mager toen hij in asiel kwam en had littekens op zijn poten. Mano blafte veel, was druk in de kennel. Mijn zus nam hem eens mee en het bleek een hele aanhankelijk hond die zich in huis snel neerlegde. Er was niks bekend over wat hij precies kon, al hadden we in asiel natuurlijk al wel snel in de gaten dat er een zit knopje op zat (af weet ik niet meer, daarvoor is het te lang geleden).
Je kan echt niet lezen.

Ten eerste geef ik toe dat ik me niet handig uit drukte daar. Wat wil je nog meer, moet ik op mijn blote knieeen smeken of je me wilt vergeven voor een onhandige uitdrukking?

Ten tweede zeg ik BIJ WIJZE VAN SPREKEN!
Als je iets beter zou lezen, zou je gezien hebben dat we een kleine eisenlijst hadden. Binnen die eisenlijst waren er weinig honden waarmee wij het aandurfden. Er waren een hoop honden waar niks van bekend was, niet of ze met kinderen konden, met andere dieren/honden, wat ze gewend waren, noem maar op. Als beginners vonden wij het niet slim om met een hond agressieve hond te beginnen, die jarenlang op straat geleefd had en vreemde durfde te bijten, bij wijze van spreke. Dus voor ons was de achtergrond belangrijk, daar kan jij een andere mening over hebben, maar dat maakt niet uit. Voor ons was dat belangrijk. Een hond die zijn hele leven als waakhond gediend heeft, ga ik niet in een appartement stoppen..
Wij wilden wel een hond die met andere honden kon, dat moest voor onze opvang. Wij wilden geen hond zonder dat we een oppasadres hadden. Die hadden we in mijn schoonouders en die hadden een reu. Wij wilden dus een hond die met andere honden/reuen kon. Daarnaast hebben wij regelmatig kleine kinderen over de vloer en willen we zelf ook ooit kinderen. Dus wilden we een hond die daar mee om kon gaan.

Ik zei bij wijze van spreke. Ik wil geen hond die altijd als waakhond geleefd heeft, omdat ik VIND dat ik die hond op dát moment niet genoeg kon bieden. Dan had ik namelijk de duitse herder van kennissen van ons over genomen.
gyanty schreef: Mijn zus woonde ook op een flat, op tweede verdieping. Of hij alleen kon zijn, met andere dieren kon wist ze ook niet. Ook niet of hij in kennel gewoond had (waarom denk jij dat alle duitse herders in asiels maar in kennels gewoond hebben? Aanname, niet mijn ervaring).
Lezen.... Er staat bijvoorbeeld. Ik ken zat duitsers en ik ken er geen 1 die nooit buiten de kennel geweest is. Het was een uiterste, want ja ik weet dat er ook honden zitten die hun hele leven bij iemand in huis hebben geleefd.
Wij gingen voor een hond die al commando's kende ja en die wat van de wereld gezien had. Omdat wij niet wisten of we geschikt waren om project hondje zich goed te laten ontwikkelen.
Wij hadden dus zo'n hond uit het asiel moeten trekken en op hoop van zegen ermee aan de slag? En ach, als het niet kan, dumpen we hem gewoon weer in het asiel.
Dus met 1 verkeerde zin, wat ik toegeef, benadeel ik asiel honden, terwijl ik mensen niks afraad, ik zal het alleen niet aanraden. Maar ik geef sowieso geen advies, behalve het 'koop geen broodfokpup'. Daar zijn veel betere mensen voor, om advies te geven.
gyanty schreef:Je vult een heleboel in over honden waar je echt geen idee van hebt. Bellen en contact zonder de hond gezien te hebben. Tja wat zal ik er van zeggen. Wederom daar kan je toch geen inschatting van maken en daarom al die honden maar met de stempel bedrukken die je kennelijk graag op (herplaats asiel) honden drukt. Dat een hond van een particulier of fokkerje ideaal leek (er worden ook honden afgestaan aan asiel door particulieren hoor.....) kan ik prima inkomen (alhoewel er zijn genoeg voorbeelden van particulieren die niet altijd helemaal eerlijk zijn tegenover nieuwe eigenaren, dus of je veiliger bent bij particulier dan een asiel denk ik nou ook weer niet. Het blijft altijd een gok en vertrouwen op iemands blauwe ogen), maar dat daaruit jou conclusies komen dat er in asiel alleen maar herder zitten die in kennels hebben geleefd als waakhond of totaal verpest zijn is dan niet echt gebaseerd op feiten, maar lijkt voor jou 1 +1 = 2 (wat het in dit geval dus niet is).
Ik mag toch hopen dat die asiels zelf wel een inschatting van een hond kunnen maken. Ze waren allemaal erg blij dat ik eerst contact zocht en meer wilde weten. Ik ben bij de honden wezen kijken waarvan het asiel in kwestie dacht dat het kon passen. Want waarom zou ik naar een hond gaan kijken als het asiel van te voren zegt dat het een lastig project wordt? Ik wist niet of wij dat aankonden, maar dat had ik dus maar moeten proberen, ten koste van de hond? Tegen het advies van het asiel in?

Ik heb nooit gezegd dat er alleen waakhonden of verpeste honden zitten. Behalve in mijn 1e bericht waarvan ik al heb toegegeven dat het onhandig uitgedrukt was. Dat van die waakhond was een VOORBEELD.

gyanty schreef:Dat jou herplaats honden lastiger is dan verwacht hoeft niets te maken hebben gehad met het feit dat de hond een herplaatser is. Ik vind Kay (de enige hond die ik als pup bij fokker haalde) niet de makkelijkste van al mijn honden. Hoe pas je dat in in je aannames? :U:

JA ik vind je typisch iemand die de asieldieren bewust een slechte naam geeft, terwijl je echt totaal geen inzicht er in hebt. Je beeld is vertroebeld maar hebt het zelfs niet eens door.
Jouw beeld is vertroebeld. Ik heb niet gezegd dat mijn hond lastig is OMDAT het een herplaatser is. Ik heb gezegd dat mijn hond lastiger is dan in het asiel leek, maar dat het asiel haar maar 1 week heeft meegemaakt. Ik heb al helemaal nooit gezegd dat een pup makkelijker is???????? Hoe kom je daarbij?

Ik zou het heel fijn vinden als jij eens zou gaan lezen en geen aannames over mij zou doen.
EDIT: En nog een aanvulling op jouw pup die moeilijker was dan de herplaatsers. Ik ben begonnen met een herplaatser, omdat mensen waar ik vertrouwen in had mij vertelden dat dat beter was dan meteen met een pup te beginnen. Zo konden wij kijken hoe het in ons leven pasten (en dan niet een hond, maar specifiek een duitse herder). Het enige wat ik bedoel is dat ik mensen geen herplaatser zou aanraden omdat dat makkelijker is dan een pup...................... Maarja, jij hebt jouw aannames ook alweer klaar.
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 05 feb 2013 21:34, 2 keer totaal gewijzigd.
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Ik had als beginnershond een makkelijk cairnterrierteefje die iedereen lief vond die haar aandacht of eten gaf. Ik paste destijds zo'n 3, 4 dagen per week (avonden of weekenden) op. Zo kon ik er goed aan proeven wat je er voor moet doen of laten als je een hondje in huis hebt. Dit was toevallig een herplaatsertje trouwens. Mijn eerste eigen hond was een shar-pei, toevallig kreeg ik een buitengewoon makkelijk exemplaartje reu (buitenalnder) en ben vanaf dat hij er 2 maanden was intensief met hem op cursus gegaan. Heb er na nog 2 asielteefjes van hetzelfde soort gehad (waren iets pittiger maar superlief en gehoorzaam) en nu dus weer een teef. Toch vind ik de shar-pei geen beginnershond denk ik. Ze zijn in veel gevallen eigenwijs, koppig en als je hem slecht socialiseert of opvoedt kun je er een harde dobber aanhebben. Zijn ook geen pleasing honden, die zich graag uit de naad werken voor hun baas. Ofschoon ze wel erg baasgericht zijn.

Ik denk dat je met een ras dat meer als allemansvriend beter uit de voeten kunt als beginner. Maar veel is ook gerelateerd aan je eigen karakter; ben je geduldig (ik niet, maar met mijn honden heb ik engelengeduld) wat wil je met de hond gaan doen, hoeveel tijd heb je voor de hond etc.

Ik denk bv aan een labradoodle als redelijk makkelijk karakter, ken er geen persoonlijk, maar heb de karakterbeschrijvingen wel gelezen.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

luna2906 schreef:
Inge O schreef:
sTefaniA schreef:Sowieso als ik iemand iets moet aanraden zal ik geen moeilijkere rassen kiezen, want ik ga er vanuit dat als je echt met honden bezig wil zijn, dat je dan zelf je huiswerk wel kan maken.
Vind je? Ik vind het wel erg kort door de bocht. Als je om advies vraagt van mensen die ervaring hebben met het ras, terwijl jij nog overweegt of het ras bij je past, zou ik het bijzonder arrogant vinden als mensen dan zeggen dat die persoon zijn huiswerk maar had moeten doen.

Denk je zelf nu niet dat er een verschil is tussen iemand die interesse heeft in een bepaald ras, en die om ervaringen vraagt bij een raseigenaar, dan gewoon iemand die een hond wil en dan aan iemand met een hond vraagt welke er leuk zou zijn?

Trouwens, iemand die overweegt of een ras past is naar mijn mening al bezig met zijn huiswerk :wink:
Afbeelding
luna2906
Zeer actief

Inge O schreef:
luna2906 schreef:
Inge O schreef:

neenee, zo bedoel ik het natuurlijk niet, haha, dan zou ik ook iedereen die hier info vraagt over een wartje wandelen moeten sturen :mrgreen: .

zoals in jouw voorbeeld hebben die mensen toch al zelf nagedacht over wat eventueel wel en niet en hebben ze ook wel al basisinfo opgezocht.

maar mensen die alleen een wensenlijstje hebben en dan willen dat iemand anders daar de juiste hond op plakt lijken me toch een stuk minder initiatief te nemen op dat punt en die zou ik dus ook alleen maar de makkelijker rassen aanraden.
Kijk, dan las ik "aanraden" toch breder dan jij. Ik las het in de zin van adviseren of iets past, maar jullie bedoelen het als je iemand moet vertellen welk ras bij hen past. In dat geval ben ik het helemaal met jullie eens.

Ik durfde al bijna niets meer over wartjes te vragen :lol1:
luna2906
Zeer actief

sTefaniA schreef:
luna2906 schreef:

Denk je zelf nu niet dat er een verschil is tussen iemand die interesse heeft in een bepaald ras, en die om ervaringen vraagt bij een raseigenaar, dan gewoon iemand die een hond wil en dan aan iemand met een hond vraagt welke er leuk zou zijn?
Ja dat denk ik wel. Daarom staat vetgedrukte er ook.
gyanty
Zeer actief

@ tessathomas, ik ben er wel kaar mee als je zo gaat doen. Dit is niet de eerste keer dat ik je zo zie praten over asielhonden in algemeenheden. En heb je daar wel eens eerder over aangesproken, maar schijnbaar vond je het wéér nodig om jou eenmalige ervaring als feit naar voren te brengen. Misschien moet je eens beter kijken hoe je het schrijft dan, want schijnbaar vat ik zaken toch anders op dan jij bedoeld

(en aangezien ik goed voel in wat voor modus je begint te raken: nee ik vind mezelf niet geweldig en ik weet ook niet alles en ben soms ook moeilijk te volgen voor mensen op internet. Ben altijd blij (soms aanvankelijk even niet) als mensen mij ook weer ff terug op aarde helpen en vertellen hoe bepaalde zaken op hen overkomt).

Verder even goede vrienden wat mij betreft hoor. Ga alleen niet door met deze discussie meer. Vind dat ik genoeg heb gezegd en sta achter wat ik gezegd heb en ga niet in herhaling vallen of zaken nog verder helemaal uitkauwen.
Afbeelding
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

TessaThomas schreef:
Corneliana schreef:
ja! ik heb er één.
Daar ga je dus niks van leren en is een kant en klaar hondje. :)
....
Eggggg wel! :pffff:

Tegen de tijd dat ik oud genoeg was om een hond zelf uit te laten was onze collie al keurig opgevoed, maar ik heb een hoop van haar geleerd. Al was het alleen al de kans om hondentaal van dichtbij mee te maken, iets wat veel beginnende baasjes nog niet hebben kunnen doen ;)
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

gyanty schreef:@ tessathomas, ik ben er wel kaar mee als je zo gaat doen. Dit is niet de eerste keer dat ik je zo zie praten over asielhonden in algemeenheden. En heb je daar wel eens eerder over aangesproken, maar schijnbaar vond je het wéér nodig om jou eenmalige ervaring als feit naar voren te brengen. Misschien moet je eens beter kijken hoe je het schrijft dan, want schijnbaar vat ik zaken toch anders op dan jij bedoeld

(en aangezien ik goed voel in wat voor modus je begint te raken: nee ik vind mezelf niet geweldig en ik weet ook niet alles en ben soms ook moeilijk te volgen voor mensen op internet. Ben altijd blij (soms aanvankelijk even niet) als mensen mij ook weer ff terug op aarde helpen en vertellen hoe bepaalde zaken op hen overkomt).

Verder even goede vrienden wat mij betreft hoor. Ga alleen niet door met deze discussie meer. Vind dat ik genoeg heb gezegd en sta achter wat ik gezegd heb en ga niet in herhaling vallen of zaken nog verder helemaal uitkauwen.
Ik doe niks anders als dat jij zelf doet. Jij baseert je mening op aannames, maar beschuldigd mij daarvan. Ik geef meteen toe dat mijn 1e reactie niet handig was. Maar daarna geef ik voorbeelden, waar jij meteen van begint te steigeren. Het zijn voorbeelden. Ik zou het op prijs stellen als jij gewoon ook antwoord op mij kan geven. Ik denk namelijk niet dat jij jezelf geweldig vind, maar jouw aannames kloppen ook van geen kant. Jij legt mij woorden in de mond en daar houd ik niet van.

Waar heb ik mij nog meer negatief uitgelaten over asielhonden? Ik geloof niet dat ik ooit eerder een discussie met jou gehad heb of me ook maar een reactie van jou daarover kan herinneren? Het enige wat ik wel zeg is dat ik zelf nooit meer een hond uit het asiel zou halen. En dat ligt voor de volle 100% aan mij.
luna2906
Zeer actief

Inge O schreef:
luna2906 schreef: Ik durfde al bijna niets meer over wartjes te vragen :lol1:
dat is je geraden :hmmm: .

:F:
Tamara woont toch dichterbij :pffff:

:F:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Bmamavan2 schreef:Dat zie ik hier dus ook vaak met de opvang puppies.
Alleen al dat ze verbaasd reageren op jouw vraag wat zij de hond te bieden hebben! Dat geeft al een indicatie. Hoe vaak komt het trouwens voor dat jij mensen afwijst voor een hond?

Jammer dat deze vragen niet altijd gesteld worden aan mensen die wat voor hond ook aanschaffen....
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Mit schreef:Een 'beginnershond' is in mijn ogen gewoon de hond waar je, zo goed mogelijk voorbereid, mee wilt beginnen.
Helemaal mee eens. En een Lotus, daar valt volgens mij niks aan te verpesten. Uitlaten, er wat eten inschuiven, wat ballen gooien... het is een heel braaf kind haha. Ik zou graag zeggen dat dit door mijn uitmuntende opvoedkwaliteiten komt, maar ze was wss bij iedereen zo geworden.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
luna2906
Zeer actief

Ik zie trouwens net dat ik de term "beginnershond" wel gebruik in andere topics. Stom, want ik vind niet een bepaalde hond een beginnershond. Maar dan bedoel ikvooral dat het geen ras is dat heel makkelijk is.
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

TessaThomas schreef:
nusca schreef:Het gaat er niet om of je een beginner bent maar of je eerlijk naar jezelf kan kijken en niet aan zelfoverschatting doet.
Mijn eerste hond was bewust een volwassen herplaatser thuis bij mijn ouders. Dit omdat niemand bij ons verstand had van honden en mijn ouders om die reden een pup niet zagen zitten. Dit was een xmh, wij waren de vierde eigenaar, maar echt een superhond.
Wij kregen ook het advies om met een volwassen herplaatser te beginnen, maar dat zou ik toch niet zo snel aan iemand anders aanraden. Hoewel het een superhond is, is ze toch een stuk lastiger als de pups die we gehad hebben bij ouders. Ik zou alleen nog een herplaats Duitse Herder aandurven bij een fokker oid vandaan bijvoorbeeld. Niet meer uit het asiel, want daar zitten toch de verpeste dieren en dat is als beginner niet echt een succes. :D Het enige verschil tussen onze hond en een pup was dat onze hond al zindelijk was en zichzelf al het uitvallen had aangeleerd.
In ons geval kwam hij via een stichting. De reden dat hij daar weg moest was omdat de zoon van die mensen, zijn alles was overleden en de hond wegkwijnde. Advies van de da was herplaatsen naar een gezin met opgroeiende kinderen. Het was een super hond gelukkig want dinsdagavond gehaald en woensdag liep ik al met mijn 13 jaar met hem los ervan uitgaand dat hij wel luisterde wat hij gelukkig ook deed.
Zoals gezegd wij hadden echt geen ervaring want wie laat anders zijn kind alleen lopen met een intacte reu die later bleek een hekel aan andere reuen te hebben. Gelukkig had ik wel vanaf het begin het besef om hem aan te lijnen zodra ik een andere hond zag.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”