Weet je wat, ik stel je een paar vragen en dan weet ik meteen of je wel of geen akita moet nemen.
Wil je dat je hond kan spelen met andere honden die je tegen komt?
Wil je dat je je hond niet kort hoeft te houden en met een boog om andere honden heen moet lopen?
Wil je ontspannen zijn als er een labrador aan komt stieren met de haren en de staart omhoog?
Wil je met je hond naar het bos of water kunnen en hem daar lekker loslaten?
Wil je samen met andere mensen en andere honden ergens wandelen met de honden los?
Wil je dat je hond goed gaat leren luisteren?
Wil je dat je hond enigszins normaal om kan gaan met vreemde dieren en katten bij kenissen bv?
Als je een van deze vragen met ja hebt beantwoord moet je beseffen dat het
misschien nee wordt. Als je dat geen enkel probleem vindt dan denk ik dat jij best een prima akita-eigenaar kan worden. Als je het gros van deze vragen met ja hebt beantwoord dan moet je echt eens gaan nadenken of je wel de juiste keuze maakt. Als je eist dat veel vragen met ja beantwoord moeten kunnen worden is het een recept voor herplaatsing.

Iets wat een akita heel erg slecht trekt en waarmee je de hond zijn leven kan verpesten. Een akita groeit op in zijn leven en zal dat best kunnen behouden. Herplaatsen kan de hond totaal ontwrichten bij dit ras.
Als jij denkt dat je tegen de regels in een sociale speelse lieve hond gaat krijgen die leuk kan rennen in het bos met allemaal andere honden dan ga je geheid op je bek met een akita. De kans is groot dat een reu niet met reuen kan en een teef niet met teven die dominant doen. Verder is de kans groot dat je je hond nooit van de lijn kan laten buiten, nooit kan laten rennen in het bos of aan het water en de kans is ook groot dat je soms tussen het geweld van twee mattende honden terecht komt als je een reu neemt en er komen loslopende patsreuen aan. Die gaat hij waarschijnlijk grijpen en een flinke les leren. En dat loslopen wil niet omdat akita's jagen. Ze jagen dus ook op schapen en maken die ook dood als ze in een wei terecht komen. Laat je hem los waar schapen zijn dan is de kans groot dat hij wegrent en de kans is ook erg groot dat jij niks kan doen op dat moment. Eenmaal op jacht is het dikke vinger naar jou wat een akita betreft.
Heel soms heb je mazzel en tref je een sullige akita. Maar daar moet je vooral niet op rekenen want dat is zwaar oneerlijk naar je hond toe.
Akita's zijn mooi, prachtig zelfs. Maar het zijn geen honden die je op basis van hun uiterlijk moet gaan aanschaffen. In de VS worden er duizenden akita's per jaar afgemaakt. In NL worden er heel veel akita's herplaatst en ook best wel wat afgemaakt ivm agressie en het slecht te controlleren zijn. Je kan nog zoveel opvoeden, als je hond voelt dat hij in moet grijpen bij een patserige andere hond dan doet hij dat. Als hij getriggerd wordt om te jagen is hij weg. Of je moet een talent zijn en hopen dat je hond meegaand is. Maargoed, persoonlijk vind ik dat je van het gemiddelde uit moet gaan en niet van uitblinkers in aangepast gedrag binnen een ras.
Waarom kies je niet voor een hond waar je zeker meer mee kan? Een hond die los kan lopen, goed leert luisteren en die lekker met andere honden kan spelen? Weet je dat dat veel leuker is? Dat zeg ik je uit ervaring. Ik heb een aantal honden gehad en de honden die lekker los liepen en sociaal waren vond ik zoveel prettiger en daar kon ik zoveel meer van genieten. Als je een akita-reu neemt, zijn immers imposanter en dat vindt je man blijkbaar stoer, kom je echt in de problemen als je normale honden-dingen wil doen. Dan loop je smorgens vroeg en op plaatsen waar geen andere honden komen. Je wordt een soort paria en altijd loop je met de angst dat er een loslopende reu mot komt zoeken en dat jouw hond daar dan een eind aan maakt. Want reken maar dat een akita een eind maakt aan een agressieve Jack Russel die hem aanvalt als jij niet heel goed weet wat je moet doen en stevig in je schoenen staat. Wil je dat allemaal wel omdat ze zo mooi en stoer zijn?