Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mate van invloed natuurlijk voer op gebit

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

Re: Mate van invloed natuurlijk voer op gebit

Ongelezen bericht door iones »

Gollum schreef:
Inge O schreef:
Cashel Vale schreef:De oudste hier al bijna 13 jaar. Alle honden op de brok en altijd allemaal mooie, schone tanden.
Dus in mijn ogen is het een fabeltje dat dit komt door rauwe voeding, dan had ik er lang een paar met tandplak moeten hebben :pffff:
ssstttt, niet zeggen, dat wil hier niemand lezen :mep: .
Ik denk dat het wel meevalt met de fanatiekelingen hier toch? Juist om goede vergelijkingen te maken en eventuele conclusies te trekken kun je alle ervaringen gebruiken. Ik ben ontzettend nieuwsgierig hoe dat allemaal werkt maar hoe kom je dat te weten wanneer je dingen gaat uitsluiten?
Inderdaad, in plaats van vast te houden aan "we hebben het altijd zo gedaan dús zal het wel goed zijn".

Ik denk trouwens dat tandsteen NIET altijd te voorkomen is. Ook bij mensen niet. Bij het ouder worden kan de samenstelling van het speeksel veranderen, misschien wel als gevolg van hormoonhuishouding. Ik denk dat dit ook voor honden geldt.
Ik vraag me trouwens af of tandplak dan ook wel eens voor komt bij (oudere) wolven.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

moosje schreef: Shendor was vanaf dat hij op Lotgering kwam te staan binnen een paar maanden van zijn tandsteen af.
Het heeft dus niet te maken met iets niet willen lezen, maar met mijn/onze ervaringen.
En met die informatie zal ik het moeten doen, want dat is de enige die ik kan krijgen.

Maar eigenlijk zou er eens een enquete gehouden moeten worden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Kai heeft 2 jaar op brok gestaan (2 maal per week een runderrib), had geregeld tandsteen dat ik zelf weghaalde (vooral op de achterste kiezen). Dan 2-3 jaar op NRV met botten en prooidieren (konijn in de vacht, natuurlijker kan niet), nog altijd tandsteen. Ondertussen staat hij op gemalen bot en nog altijd tandsteen. Dino staat van pup af aan op NRV en dan nadien gemalen, ook tandsteen en al vrij jong op 6-7 maand al. Dino krijgt wel eens een stukje brood of een hondenkoekje, dus dan kan je tandplak/steen daar nog aan wijten. Maar Kai krijgt dat absoluut niet want hij kan granen, maïs, aardappelen en rijst niet goed verteren.
Dus neen natuurlijk voer helpt hier niet met het tandsteen probleem. Ik denk ook dat je dit probleem veel eerder zal zien bij kleinere honden dan bij grote.
Laatst gewijzigd door Linsey op 01 feb 2013 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Bij Pasha was het verschil: van een niet slecht, maar ook zeker geen mooi gebit op 8 jarige leeftijd naar een stralend gebit op bijna 13 jarige leeftijd.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
moosje schreef:
Inge O schreef:
Cashel Vale schreef:De oudste hier al bijna 13 jaar. Alle honden op de brok en altijd allemaal mooie, schone tanden.
Dus in mijn ogen is het een fabeltje dat dit komt door rauwe voeding, dan had ik er lang een paar met tandplak moeten hebben :pffff:
ssstttt, niet zeggen, dat wil hier niemand lezen :mep: .
Shendor was vanaf dat hij op Lotgering kwam te staan binnen een paar maanden van zijn tandsteen af.
Het heeft dus niet te maken met iets niet willen lezen, maar met mijn/onze ervaringen.
en ik ben de laatste om te vinden dat ieder hier zijn ervaringen niét zou mogen opschrijven, maar meteen dan ook een conclusie eraan vast dat het dóór de rauwe voeding komt vind ik wel heel erg makkelijk, vooral als dan reactie's van tandsteenlozen op brok voor het gemak maar overgeslagen worden.
Nee maar het kan imo absoluut geen toeval zijn, bij 3 honden die bijna hun hele leven tandplak gehad hebben toen ze op brok zaten er vanaf waren na een paar weken KVV, zonder kauwgebeuren erbij.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Inge O schreef:
Gollum schreef: Ik ben ontzettend nieuwsgierig hoe dat allemaal werkt maar hoe kom je dat te weten wanneer je dingen gaat uitsluiten?
hoe bedoel je, dingen uitsluiten?
Nou als je bijvoorbeeld niet wilt lezen dat honden die hun hele leven brokken hebben gegeten geen tandsteen hebben gehad. Dat kan juist interessant zijn als je gaat onderzoeken waarom.
Gollum
Zeer actief

Linsey schreef:Kai heeft 2 jaar op brok gestaan (2 maal per week een runderrib), had geregeld tandsteen dat ik zelf weghaalde (vooral op de achterste kiezen). Dan 2-3 jaar op NRV met botten en prooidieren (konijn in de vacht, natuurlijker kan niet), nog altijd tandsteen. Ondertussen staat hij op gemalen bot en nog altijd tandsteen. Dino staat van pup af aan op NRV en dan nadien gemalen, ook tandsteen en al vrij jong op 6-7 maand al. Dino krijgt wel eens een stukje brood of een hondenkoekje, dus dan kan je tandplak/steen daar nog aan wijten. Maar Kai krijgt dat absoluut niet want hij kan granen, maïs, aardappelen en rijst niet goed verteren.
Dus neen natuurlijk voer helpt hier niet met het tandsteen probleem. Ik denk ook dat je dit probleem veel eerder zal zien bij kleinere honden dan bij grote.
Dat is ook heel interessant, wat maakt het dat kleinere honden eerder last van tandsteen hebben en is dat wel zo?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier alles op vers en nooit tandsteen. Dat was vroeger wel anders.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gollum schreef:Dat is ook heel interessant, wat maakt het dat kleinere honden eerder last van tandsteen hebben en is dat wel zo?
Ja, dat vraag ik me ook af maar het is wel een bekend fenomeen.
Geen idee hoe het komt.
Fien heeft er overigens vooralsnog geen last van, die krijgt ook alleen vers.
Maar de honden van de fokster wel, die krijgen brok overigens. Die gebitten moeten regelmatig schoongemaakt.
En ik werd er door meerdere mensen voor gewaarschuwd toen Fien hier kwam, dat die kleintjes dat eerder hebben. Trimmers zeggen het ook altijd (die zien relatief veel kleintjes, neem aan dat ze het daardoor weten?).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Pippi is ook een kleintje en haar gebit (vooral de stank) is stukken beter als toen ze hier kwam.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Gollum
Zeer actief

Inge O schreef:
Gollum schreef:
Inge O schreef:
Gollum schreef: Ik ben ontzettend nieuwsgierig hoe dat allemaal werkt maar hoe kom je dat te weten wanneer je dingen gaat uitsluiten?
hoe bedoel je, dingen uitsluiten?
Nou als je bijvoorbeeld niet wilt lezen dat honden die hun hele leven brokken hebben gegeten geen tandsteen hebben gehad. Dat kan juist interessant zijn als je gaat onderzoeken waarom.
dat ben ik dus met je eens : als je iets wil weten moet je om te beginnen alle vooroordelen aan de kant laten :ok: .
malinois schreef:Nee maar het kan imo absoluut geen toeval zijn, bij 3 honden die bijna hun hele leven tandplak gehad hebben toen ze op brok zaten er vanaf waren na een paar weken KVV, zonder kauwgebeuren erbij.
ik zeg ook niet dat het toeval is maar ook niet dat het er géén is :wink: .

ik vrees alleen dat het niet objectief te onderzoeken is omdat zo goed als alle versvoerders positief bevooroordeeld zijn over alle mogelijke effecten van 'hun' voer en dat bedoel ik dus niet verwijtend maar gewoon als een neutrale vaststelling. vind ik onderzoekstechnisch wel jammer want het zou wel een onderzoek waard zijn.
Dat is vaak zo met mensen die ergens ' in geloven'. Daarom moet er binnen de wetenschap ook een dubbelblind onderzoek worden gedaan om objectieve resultaten te krijgen. Maar dat wist je vast wel :F:
Ik vind het echt ontzettend interessant om te lezen dat zelfs wetenschappers zichzelf om de tuin kunnen leiden door bijvoorbeeld onbewust een stof meer te zien dan de andere. Maar dan kom je weer op de pseudo wetenschap psychologie :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”