Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mate van invloed natuurlijk voer op gebit

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

Mate van invloed natuurlijk voer op gebit

Ongelezen bericht door iones »

Veel mensen op dit forum zijn overgegaan op natuurlijk voer zoals Lotgering, Carnibest, of anders BARF.

Ik zou graag willen weten in welke mate dit op het gebit invloed heeft en of dit is aangetoond.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Re: Mate van invloed natuurlijk voer op gebit

Ongelezen bericht door iones »

Jion schreef:Onze kat ging na 8 jaar brok over op carnibest, en dat scheelde aanmerkelijk qua tandsteen.
Dit heb ik dus meer gehoord.

Maar als de gewone man dit beweert, is dat niet goed genoeg. Je moet met een wetenschappelijke bron komen of zo.

Het zit zo, ik ken iemand die binnenkort een lezing gaat geven over natuurlijk voer. En ze werkt op een praktijk die brokken heilig hebben verklaard om het zo maar eens uit te drukken.
Ik denk dat als je een lezing geeft over het gebit, dat zal handelen over hoe te voorkomen dat je dier te veel tandsteen ontwikkelt, daar als argument "goed voeren" bijhoort, snap je?

Ik geloof jullie meteen. MAar is er een logische verklaring voor?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hier zijn de gebitten van de katten ook enorm verbeterd.
Ramses heeft zelfs geen chronische ontstekingen meer in zijn bek en op 2.5 jaar is het tandsteen veel minder.

Over de honden kan ik weinig zeggen, die eten van jongs af aan vers of een combinatie van vers en brok.
Charlie krijgt wel tandsteen op de achterste kiezen wanneer ze een tijdje alleen gemalen vers eet.

Je zou zelf een vraaglijstje kunnen maken eventueel met foto's er bij...
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tessa heeft 2,5 jaar lang brok gegeten en had veel tandsteen/plak/gele tanden. Nu krijgt ze al anderhalf jaar kvv en barf en zijn haar tanden helemaal schoon en wit.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik geloof dat er weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is, dus bronnen lijken mij lastig?
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Absoluut! Alle 6 een verschil van dag en nacht :E:
Erwina
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Erwina »

Wetenschappelijke bronnen gaan waarschijlijk lastig worden ja, aangezien onderzoek naar het voeren van natuurlijk voer bijna niet worden gedaan. Voor onderzoek is geld nodig en de meeste fabrikanten hebben niet zo'n zin om dat te betalen :wink:
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Het enige wat ik zo snel wetenschappelijk kan vinden is dat zacht voer slechter is dan hard voer (brokken) en knaagmateriaal. Veel onderzoek is er volgens mij niet gedaan en naar rauw voer zeker niet.
Google Scholar

Hier de ervaring dat een elfjarige hond volgens de dierenarts het gebit heeft van een driejarige.
Afbeelding
lila660
Zeer actief

Ongelezen bericht door lila660 »

Hier ook prachtige witte tanden op vers. Deze twee hebben van jongs af aan ook nooit wat anders gehad dan vers. Mijn vorige hond wel en op brokken echt vieze tanden, maar na een paar maand vers was dat ook zo goed als weg.
Ik heb wel eens gehoord dat het ligt aan de enzymen van het versvoer maar weet geen wetenschappelijke artikelen hier over
Groetjes Linda
Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

Mijn hond wordt in april 3 en heeft nog echt een hagelwit gebit.
Hij krijgt KVV, BARF hapjes en veel natuurlijk kauwmateriaal.
Eigenlijk alleen soms een brokje tijdens het wandelen als beloning.
Als ik zijn gebit vergelijk met honden die brokken eten en veel granenkoekjes en buffelhuidjes krijgen zie ik duidelijk verschil. De tanden van die honden zijn vaal veel geler en vaak is het tandvlees donkerder verkleurd.
Ik kan alleen bedenken dat brokken onder het invloed van speeksel worden afgebroken tot een soort papje en dat dit langer op de tanden blijft plakken dan vlees of barf waardoor de tanden meer aangetast worden.
Heb er ooit wel wat over gelezen maar dat was volgens mij dat het ook verschil maakt in de manier van eten (scheuren of fijnhappen tot papje) en de duur waarop het eten in de bek blijft.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoals je weet alle oudere honden altijd op brok gehad en sinds Xavi er is geheel over op kvv. Van echt veel tandplak bij beide honden naar stralend witte tanden, zelfs bij Xena die inmiddels 11,5 jaar oud is.
Een wereld van verschil. En iemand die zegt dat dit absoluut niet kan mag me vertellen hoe dit dan kan gebeuren bij 3 honden na de overgang naar volledig kvv (Xantos had ik toen ook nog en ook bij hem was het verschil heel duidelijk.)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ds staat al haar hele leven op brokken en die rij stompjes die ze nog heeft, zijn nog helemaal mooi wit.
De rest is volledig rauw, met eveneens hagelwitte tanden.

Ik ben wel overtuigd dat rauwe voeding beter is voor het gebit. Maar dat ze van brokken rotte tanden krijgen, neem ik niet aan, want daar loopt het tegenbewijs hier wel van rond. Nu, ze heeft haar tanden in haar leven dan ook al wel voor veel meer dan enkel om te eten gebruikt.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ik merk dat Pippi sinds ze hier vers krijgt ook een veel schoner gebit begint te krijgen. Ze stinkt ook niet meer zo ontzettend uit haar bekkie. Jade krijgt van pup af aan al vers, die heeft dan ook hele mooie witte tanden. Bleza haar tanden zijn ook mooi wit, maar zij is pas 11 maanden, dus dat is niet zo gek.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Ik voer niet volledig vers. Twee van de drie hadden vreselijk tandsteen toen ze hier kwamen. Bij beide was sprake van onder narcose schoonmaken. Bij Bommel kon dat niet vanwege zijn overgewicht en platte snuit. Bij Timmie kon het niet tegelijk gedaan worden met het uitnemen van zijn oog ivm bacterieen.
Ze krijgen nu minstens 1x in de week geitennek of hertenribben en hun tanden zijn hagelwit zonder ingreep.
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Kruimel53 schreef:Hier barfers, sinds 13 jaar, en zelfs de inmiddels overleden cohort aan bejaarde katten (21, 19 en 17) hadden perfecte gebitten. Een wereld van verschil met de treurige bruine zooi van toen ze nog brok aten. Ik moest met Sjors bij de da zelfs z'n entboekje laten zien omdat hij niet wilde geloven dat meneer toen 18 was ipv 6.

Ik voer dus zelf geen gemalen spul, behalve af en toe aan de bejaarden van nu 18, dus hoe het met kvv gaat tov brok weet ik niet. Dat vers vlees en bot schonere gebitten oplevert dan brok vind ik logisch, de meeste tandplak wordt veroorzaakt door zetmeel en dat zit er niet of nauwelijks in vers voer. Afhankelijk van de pH en de bacterie-populatie in het speeksel kan er ook op vers wel tandsteen ontstaan trouwens. Net als bij mensen verschillen honden en katten enorm in de mate waarin ze bruine gebitten krijgen.
buiten dat blijven brokken plakken aan de tanden en kiezen en veroorzaken hierdoor sneller tandplak.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Hier heeft het altijd gewisseld per hond. Broer en zus nu 8 jaar. Broer heeft altijd last van enige tandplak. Zus totaal niet. Zij heeft mooie witte tanden. Dus ondanks kauwwerk aan karkassen, ruggen en nekken toch tandplak bij mijn reu. Ook altijd nylabones hier dus ook dagelijks kauwwerk. Broer stinkt altijd iets uit zijn giechel. Zuslief is bijna citroentjesfris. :mrgreen: . Hoe dat komt? Geen flauw idee. Ik moet het bij mijn reu echt zelf het tandplak onderhouden.
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

iones schreef:Veel mensen op dit forum zijn overgegaan op natuurlijk voer zoals Lotgering, Carnibest, of anders BARF.

Ik zou graag willen weten in welke mate dit op het gebit invloed heeft en of dit is aangetoond.
brokken geven een aanslag op het gebit, een plaklaag en honden die barfen hebben dat niet omdat ze veel versvleesbotten en bijv. pens in het menu hebben wat een natuurlijke reiniging geeft :wink:
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Ik geef altijd het voorbeeld van als je zelf een koekje eet, of een (mals) stuk biefstuk. Het koekje blijft aan alle kanten in je kiezen en tussen je tanden plakken, en het vlees niet.
Maar erg wetenschappelijk is dit niet. Misschien staat er iets bruikbaars op: http://www.dierbewust.nl/
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Hier nog iemand met een goede ervaring met versvoer en gebit.
Luuk was 2 jaar toen hij hier kwam en had al die tijd alleen brokken en aanverwante artikelen gehad. Zijn gebit was alles behalve fris. Er zat een laag tandplak op, waarvan ik dacht dat die alleen onder narcose te verwijderen zou zijn.
Binnen 3 maanden, nadat hij op KVV was gezet, was zijn gebit schoon :19: .

Maar goed daar heb je weinig aan, als je wetenschappelijke literatuur zoekt.
Ik ben bang dat je die niet gaat vinden, want wie stopt er nou heel veel geld in een onderzoek naar iets wat veel mensen zelf maken (BARF bv)? Dat levert niets op.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik zou inderdaad, zoals al gezegd is, contact opnemen met Tannetje Koning.
Als er iemand is die ingevoerd is in natuurlijke rauwe voeding is zij het. Ze weet ook vast wel wetenschappelijke bronnen en/of verklaringen te geven.

Daarnaast is Google scholar je vriend.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Kruimel53 schreef:Hier barfers, sinds 13 jaar, en zelfs de inmiddels overleden cohort aan bejaarde katten (21, 19 en 17) hadden perfecte gebitten. Een wereld van verschil met de treurige bruine zooi van toen ze nog brok aten. Ik moest met Sjors bij de da zelfs z'n entboekje laten zien omdat hij niet wilde geloven dat meneer toen 18 was ipv 6.

Ik voer dus zelf geen gemalen spul, behalve af en toe aan de bejaarden van nu 18, dus hoe het met kvv gaat tov brok weet ik niet. Dat vers vlees en bot schonere gebitten oplevert dan brok vind ik logisch, de meeste tandplak wordt veroorzaakt door zetmeel en dat zit er niet of nauwelijks in vers voer. Afhankelijk van de pH en de bacterie-populatie in het speeksel kan er ook op vers wel tandsteen ontstaan trouwens. Net als bij mensen verschillen honden en katten enorm in de mate waarin ze bruine gebitten krijgen.
Dat is mijn theorie ook, dat brokken, koekjes en aanverwanten zetmeel bevatten en dat bot eten een natuurlijke tandenborstel is. De honden hier hebben blinkende gebitjes maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal op brok en helaas al helemaal geen wetenschappelijk onderzoek. De katten van mijn moeder zijn wel ontzettend opgeknapt van barf en kvv. Haar katten hadden blaasgruis, tandsteen en waren te dik. Nu hebben ze mooie tandjes, geen blaasgruis en geen speciaal dieet anders dan vers, helaas zijn ze nog wel te dik :mrgreen:
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Wat die 'wetenschap' aangaat, zou ik willen refereren aan dr. Tom Lonsdale ( www.rawmeatybones.com).
Zie dit document o.a.: http://www.rawmeatybones.com/pdf/periodontal-cyber.pdf

Mijn honden staan nu ruim 8 jaar op hun NRF en hebben nog steeds spierwitte gebitten.
De oudste is met 2,5 jaar omgeschakeld van brok, KVV naar NRF en juist op KVV/NRF heb ik enorme verbeteringen waargenomen. Ondanks dat zijn gebit ietsjes geler ziet, waarschijnlijk door de vele AB kuren die hij in het begin heeft gehad en dat invloed heeft op het gestel. Ze zijn nu 11 en 9,5 jaar en ondergaan met regelmaat een check, waarbij mijn dierenarts steeds weer versteld staat over de staat van hun gebitten. Dat ziet hij enorm vaak anders bij honden van deze leeftijd.
Ik heb ruim 25 jaar honden gehad, waarvan dan deze honden op NRF. De honden hiervoor waren erg vatbaar voor tandplak en het kwam met grote regelmaat voor dat ze een gebitsreiniging moesten ondergaan. Dat is met mijn huidige honden nog niet voorgekomen. Dus tja, voor mij is juist dat anekdotische bewijs zo ontzettend belangrijk.

Brok- en blikvoeding sluiten niet aan op het spijsverteringsstelsel van een carnivoor. KVV indirect natuurlijk ook niet, aangezien het schaargebit van een hond zich leent voor het trekken en scheuren aan lappen vlees en karkassen.
Wat ideaal voor de hond zelf is, zal de tijd uitwijzen.
Dat naast wat je ook voert het knaagwerk belangrijk is voor het onderhouden van het gom en verwijderen van tandplak, dat is wel een bewezen feit. Evenals dat suikers uit koolhydraten 'wetenschappelijk' funest zijn voor het gebit van een individu.
Dan is tandenpoetsen wellicht nog een optie.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Goldendelicious schreef:Wat die 'wetenschap' aangaat, zou ik willen refereren aan dr. Tom Lonsdale ( www.rawmeatybones.com).

Mijn honden staan nu ruim 8 jaar op hun NRF en hebben nog steeds spierwitte gebitten.
De oudste is met 2,5 jaar omgeschakeld van brok, KVV naar NRF en juist op KVV/NRF heb ik enorme verbeteringen waargenomen. Ondanks dat zijn gebit ietsjes geler ziet, waarschijnlijk door de vele AB kuren die hij in het begin heeft gehad en dat invloed heeft op het gestel. Ze zijn nu 11 en 9,5 jaar en ondergaan met regelmaat een check, waarbij mijn dierenarts steeds weer versteld staat over de staat van hun gebitten. Dat ziet hij enorm vaak anders bij honden van deze leeftijd.
Ik heb ruim 25 jaar honden gehad, waarvan dan deze honden op NRF. De honden hiervoor waren erg vatbaar voor tandplak en het kwam met grote regelmaat voor dat ze een gebitsreiniging moesten ondergaan. Dat is met mijn huidige honden nog niet voorgekomen. Dus tja, voor mij is juist dat anekdotische bewijs zo ontzettend belangrijk.

Brok- en blikvoeding sluiten niet aan op het spijsverteringsstelsel van een carnivoor. KVV indirect natuurlijk ook niet, aangezien het schaargebit van een hond zich leent voor het trekken en scheuren aan lappen vlees en karkassen.
Dat naast wat je ook voert het knaagwerk belangrijk is voor het onderhouden van het gom en verwijderen van tandplak, dat is wel een bewezen feit. Evenals dat suikers uit koolhydraten 'wetenschappelijk' funest zijn voor het gebit van een individu.
Maar hoe verklaar je dan dat de honden hier na de overschakeling op enkel kvv zulke prachtig witte gebitten kregen? Er moet dus toch iets in/met die kvv zijn. Penslap en bot kregen ze pas veel latet erbij toen ze al ala prodent waren.;-)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Goldendelicious

malinois schreef:
Goldendelicious schreef:Wat die 'wetenschap' aangaat, zou ik willen refereren aan dr. Tom Lonsdale ( www.rawmeatybones.com).

Maar hoe verklaar je dan dat de honden hier na de overschakeling op enkel kvv zulke prachtig witte gebitten kregen? Er moet dus toch iets in/met die kvv zijn. Penslap en bot kregen ze pas veel latet erbij toen ze al ala prodent waren.;-)
Je onthoudt je honden van bewerkte complexe suikers.....die zijn een aanslag op het gebit. Maar er zijn dus ook honden die ondanks dat ze zijn overgezet naar een KVV, toch tandplak behouden. Het belang van goed knaagwerk blijf ik hierin onderschrijven. Niet alleen om tandplak te voorkomen, maar zeker ook voor de algehele conditie van het tandvlees. Een hond die nooit in de gelegenheid is om het tandvlees op die manier te masseren, krijgt op de lange termijn vaak wel problemen. Ik mag aannemen dat ondanks dat jouw honden KVV als hoofdvoeding kregen, ze regelmatig iets van (commercieel) kluifwerk kregen?
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

De oudste hier al bijna 13 jaar. Alle honden op de brok en altijd allemaal mooie, schone tanden.
Dus in mijn ogen is het een fabeltje dat dit komt door rauwe voeding, dan had ik er lang een paar met tandplak moeten hebben :pffff:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Goldendelicious schreef:
malinois schreef:

Je onthoudt je honden van bewerkte complexe suikers.....die zijn een aanslag op het gebit. Maar er zijn dus ook honden die ondanks dat ze zijn overgezet naar een KVV, toch tandplak behouden. Het belang van goed knaagwerk blijf ik hierin onderschrijven. Niet alleen om tandplak te voorkomen, maar zeker ook voor de algehele conditie van het tandvlees. Een hond die nooit in de gelegenheid is om het tandvlees op die manier te masseren, krijgt op de lange termijn vaak wel problemen. Ik mag aannemen dat ondanks dat jouw honden KVV als hoofdvoeding kregen, ze regelmatig iets van (commercieel) kluifwerk kregen?
Weet je en dat is nou het frapante, tijdens de brokkenperiode kregen ze er bijna dagelijks een kauwbot bij en/of eens per week ribben oid. Maar toch voorkwam ik niet dat zeker bij Xena en Xantos destijds heel veel tandplak bleef zitten. Toen ik ze hier op de kvv had, kregen ze juist niks te knabbelen erbij, omdat ik wilde weten hoe ze reageerden op puur en alleen kvv. Toen viel me dat van die tanden dus eigenlijk pas goed op. Dus brok + knabbels was tandplak, kvv zonder knabbels was een hagelwit gebit...
Ik kan het ook niet verklaren, misschien zit er wel wat natuurlijks in vlees wat tandplak oplost op de een of andere manier... want ik heb er dus echt helemaal niks verder aan gedaan, niet gepoetst, geen knabbels of wat dan ook.... :schrik:
Afbeelding
Goldendelicious

malinois schreef:
Goldendelicious schreef:
malinois schreef:

Weet je en dat is nou het frapante, tijdens de brokkenperiode kregen ze er bijna dagelijks een kauwbot bij en/of eens per week ribben oid. Maar toch voorkwam ik niet dat zeker bij Xena en Xantos destijds heel veel tandplak bleef zitten. Toen ik ze hier op de kvv had, kregen ze juist niks te knabbelen erbij, omdat ik wilde weten hoe ze reageerden op puur en alleen kvv. Toen viel me dat van die tanden dus eigenlijk pas goed op. Dus brok + knabbels was tandplak, kvv zonder knabbels was een hagelwit gebit...
Ik kan het ook niet verklaren, misschien zit er wel wat natuurlijks in vlees wat tandplak oplost op de een of andere manier... want ik heb er dus echt helemaal niks verder aan gedaan, niet gepoetst, geen knabbels of wat dan ook.... :schrik:
Natuurlijke enzymen en bacteriën......die inwerken op het speeksel en de enzymen in de bek. Of eigenlijk andersom, door die soortgerichte voeding kan de kans op tandplak zeker geminimaliseerd worden. :ok:
Wat die knabbels betreft; het ligt er natuurlijk ook aan wat voor kauwmateriaal je geeft. Die Rawhides (die ervaring heb ik nog, nu geef ik dat al jaren niet meer) geven beslist minder aanslag dan die chemisch geprepareerde buffelhuid massa. Maar in het algemeen zorgt goed kauwmateriaal wel voor een optimale tandvleesmassage en versterkt het gom. Dan nog kunnen diverse mondaandoeningen worden veroorzaakt door een defect elders in het lichaam en kan voeding op zich 1 van de veroorzakers zijn. Oorzaak en gevolg ligt dan uiteindelijk ook weer dicht bij elkaar.
Nu moet ik een correctie maken, want ik schreef dat mijn honden nooit tandplak hebben. Echter, mijn oudste hond heeft sinds vorig jaar zo heel af en toe tandplak op 2 achterste kiezen, maar dat is echt minimaal en gezien zijn leeftijd echt wel geoorloofd. Dat verwijder ik zo af en toe handmatig met een gaasje en plantentandpasta. En hij heeft de beschikking tot dagelijks mooie karkassen en prooidieren.
Waar ik wel van overtuigd ben, is dat als een hond vatbaar is voor tandplak per definitie al veel voorkomen kan worden door het verstrekken van een soortgerichte voeding. Gezien mijn ervaringen met voorgaande honden en sinds een paar jaar regelmatig een logeerhond zeer zeker, anders kan ik deze vergelijking ook nooit maken.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Inge O schreef:
Cashel Vale schreef:De oudste hier al bijna 13 jaar. Alle honden op de brok en altijd allemaal mooie, schone tanden.
Dus in mijn ogen is het een fabeltje dat dit komt door rauwe voeding, dan had ik er lang een paar met tandplak moeten hebben :pffff:
ssstttt, niet zeggen, dat wil hier niemand lezen :mep: .
Shendor was vanaf dat hij op Lotgering kwam te staan binnen een paar maanden van zijn tandsteen af.
Het heeft dus niet te maken met iets niet willen lezen, maar met mijn/onze ervaringen.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Inge O schreef:
Cashel Vale schreef:De oudste hier al bijna 13 jaar. Alle honden op de brok en altijd allemaal mooie, schone tanden.
ssstttt, niet zeggen, dat wil hier niemand lezen :mep: .
Ik denk dat het wel meevalt met de fanatiekelingen hier toch? Juist om goede vergelijkingen te maken en eventuele conclusies te trekken kun je alle ervaringen gebruiken. Ik ben ontzettend nieuwsgierig hoe dat allemaal werkt maar hoe kom je dat te weten wanneer je dingen gaat uitsluiten?
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ollie staat al 2 jaar volledig op KVV met genoeg (en vooral ook) natuurlijke (rauw en gedroogde) dingen om te kluiven en ook de trainingssnoepjes zijn meestal gedroogde snippers van het een of ander. Maar toch heeft ie een leuk laagje tandsteen opgebouwd zag ik onlangs. Beetje jammer :P
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”