Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Roedelgedoe

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Roedelgedoe

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Of hier, of in gedrag, maar het gaat om iets dat voor mij nieuw is nu Mies hier is: roedelgedoe.
Hoe werkt het nu precies?
Mies was wel een roedelleidster, werd gezegd. OK, ik ga het wel zien. Nu is ze sowieso eentje die altijd dicht bij me is, enorm baasgericht ook, ze verliest me geen tel uit het oog.

Wat ik zo zie:
met eten: 's morgens Cavom, 's avonds kvv. Ik zet de bakken neer voor alle drie neer in de keuken.
's Morgens: Mies: hapschrokweg en als het even kan de bakken van de andere twee ook. Ze luistert netjes en gaat in de kamer liggen. Otto wacht af, blijft gewoon op de bank liggen. Jet schrijdt naar de keuken en neemt een paar brokjes in haar bek mee naar de kamer die ze daar brokje voor brokje opeet. Dan gaat ze weer naar de keuken, loopt wat heen en weer, snuffelt aan Otto's bak en pas daarna komt Otto naar de keuken en eet zijn bak rustig leeg. Daarna gaat Mies nog even langs de bakken, als er nog een verdwaald brokje in ligt eet ze dat op.

's Avonds: Ik zet de bakken voor alle drie neer in de keuken. Ze staan alle drie op de drempel, Mies en Jet gaan als eerste eten en dan Otto. Ik denk dat Jet en Otto liever kvv hebben dan brok, maar Otto wacht af tot de dames eten/hebben gegeten. Voor Mies er was liet Otto ook Jet als eerste eten. Dat lijkt me redelijk normaal roedelgedrag. Toch? :oeps:

met spelen: Jet is niet heel erg speels, af en toe doet ze wel zo'n beetje mee, maar ach, dan laat ze de andere twee. Ook als ik haar en Mies meeneem naar het bos, ze loopt vooruit terwijl Mies druk is met balletjes en stokken. Mies en Otto spelen niet samen. Als ik een bal gooi gaan ze er wel samen achteraan, maar Otto gromt Mies weg. Mies verzamelt wel speeltjes die ze in de mand legt.

als ik 's avonds op de bank ga zitten: Otto ligt vaak naast me en Jet ligt dan weer naast hem. Is er ruimte tussen hen in: Mies moet en zal bij mij op schoot. Daarbij scratcht ze met haar poten, op mijn arm en als ze op schoot zit soms ook op mijn gezicht. Wat ik niet wil hebben. Ook wil ze wel eens haar poten op mijn handen leggen en dan leg ik mijn hand op haar poot en zo maken we er een deze-vuist-op-deze-vuist-spelletje van. Mijn vraag: moet ik hierin iets van dominant gedrag in zien? Of dat ze (roedelleidster?) haar plek zo dicht mogelijk bij mij als baas wil zien door bij me op schoot te kruipen?

Ik heb ze, ook met het oog op het vuurwerkgedoe, de eerste tijd steeds mee naar de slaapkamer genomen. Ook daar was het lepeltjelepeltje liggen met Mies, Otto in het holletje van mijn knieën en Jet op het voeteneind. Nu doe ik dat niet meer, het wordt, met af en toe ook nog een kat bovenop me, een beetje druk daar :engel:

Ik zou zeggen: schiet maar. Dit zijn de dingen die ik constateer sinds Mies er is en ik kan even niet goed inschatten of ik er iets mee moet en zo ja wat. Mies is nog maar kort hier en ik denk: als ik ergens iets mee zou moeten kan ik dat beter nu doen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Roedelgedoe

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik zou Mies korter houden in claimerig gedrag. Daar houd ik niet van.
Voor de rest zie ik niet veel problemen? Het regelt zich onderling wel, hoor ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Rufus probeert mij ook erg te claimen tegenover Floor en hij is erg jaloers als ik Floor even aandacht geef. Dan stuur ik hem resoluut weg. Ik beslis wie er tegen mij aan ligt, wie ik aandacht geef en hoe lang, niet hij. Dat geclaim van Mies zou ik dus afkappen.

Verder zie ik niet veel bijzonders? :denken:
[Sandra]
Zeer actief

OK, het claimerige dus.

Het is ook niet zozeer dat ik het andere als een probleem zie, maar het is meer dat het me opvalt ;) Zo gebeurt dat dan dus kennelijk.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
lets have fun

Hier is ook wel eens gedoe over een speeltje oid maar daar bemoei ik mij niet zo mee. Het hoort er een beetje bij en ze kunnen zelf ook nog wel wat oplossen. :wink:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

hmmm gedoe met speeltjes hou ik juist wel heel scherp in de gaten.
soms is het spelen, ook al wordt daar vervaarlijk bij gebromd, en dat laat ik gaan, maar als ook maar even blijkt dat er toch bezitsdrang aan te pas komt en het menens zou kunnen worden pak ik het speeltje af.
naar mijn idee kunnen juist ruzies om speeltjes nogal makkelijk escaleren en in knokkende honden heb ik geen zin (meer) ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

renee-uk schreef:hmmm gedoe met speeltjes hou ik juist wel heel scherp in de gaten.
soms is het spelen, ook al wordt daar vervaarlijk bij gebromd, en dat laat ik gaan, maar als ook maar even blijkt dat er toch bezitsdrang aan te pas komt en het menens zou kunnen worden pak ik het speeltje af.
naar mijn idee kunnen juist ruzies om speeltjes nogal makkelijk escaleren en in knokkende honden heb ik geen zin (meer) ;)

Om die reden hebben ze ieder een eigen bak en er wordt niet naar restjes uit andermans bak gespeurd.
Na afloop kunnen ze voor me zitten, iets lekkers halen en op de plaats.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik ben hier ook scheidsrechter in het spelen.
Nani kent het fenomeen heel niet, Figo helpt het haar wel leren. Dat is leuk, gaat op zich ook steeds beter. Maar ik kap het regelmatig af.
lets have fun

renee-uk schreef:hmmm gedoe met speeltjes hou ik juist wel heel scherp in de gaten.
Ja. Als het uit de hand dreigt te lopen grijp ik ook in hoor. :wink: ondertussen geef ik ze wel ruimte om het zelf op te lossen. Ik ben meer op de achtergrond aanwezig. Nou ja, lastig uitleggen. :oeps:
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Gedoe om speeltjes en eten heb ik ook geen zin in.
Bij ons eten er 2 in de keuken, een meter of 4 van elkaar en de derde hond eet in de gang. Ieder een eigen vaste plek en voor ieder rust om te eten. Na het eten krijgen ze een kluifje en daarna zijn ze vrij om te gaan kijken in de andere voerbakken. Heel af en toe komt het wel eens voor dat er eentje niet alles op heeft, en dan haal ik die bak gelijk weg.
Speeltjes haal ik alleen te voorschijn als ik erbij ben en verder niet. Buiten in de tuin liggen wel wat ballen, maar daar kijken ze nagenoeg niet naar om.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

wat ik van Mies heb gezien, is ze wel claimerig. bij mij op schoot kruipen en naar de andere honden die ook aandacht willen brommen (ze zal verder niets doen). bij mij is dat gedrag not done en mocht gelijk wieberen van mijn schoot af.. totdat ze normaal kon doen en de aandacht kon verdelen, maar dat had ze wel snel door en had ik 3 koppies bij me die ik kon kroelen :engel:

maar dat scratchen met de poten is toch iets poedel eigens? ik ken weinig poedel die dat niet doen eigenlijk :LOL: krijgen ze natuurlijk ook wel aandacht mee :engel:
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief

Browny schreef:wat ik van Mies heb gezien, is ze wel claimerig. bij mij op schoot kruipen en naar de andere honden die ook aandacht willen brommen (ze zal verder niets doen). bij mij is dat gedrag not done en mocht gelijk wieberen van mijn schoot af.. totdat ze normaal kon doen en de aandacht kon verdelen, maar dat had ze wel snel door en had ik 3 koppies bij me die ik kon kroelen :engel:

maar dat scratchen met de poten is toch iets poedel eigens? ik ken weinig poedel die dat niet doen eigenlijk :LOL: krijgen ze natuurlijk ook wel aandacht mee :engel:
Haja, ja, dat doet Jet ook wel inderdaad.
Maar dank voor de reacties, ik kan er wel wat mee :ok:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik heb een hele grote lounge hoekbank en daardoor kunnen Bruno en Shelly altjd allebei naast me liggen, handig joh. Willy past dan nog in het plekje tussen hun kontjes/koppen in. Het liefst liggen ze de hele dag boven op me, haha. Ik probeer ze elke dag een klein beetje 1-op-1 knuffeltijd te geven, al is het 5 minuten. Dat helpt een beetje tegen de onderlinge jaloezie, denk ik tenminste. Mijn katten gaan zich ook claimerig gedragen als ze niet genoeg aandacht krijgen. Die krijgen vaak aandacht als de honden in coma ligeen na een lange wandeling, maar soms ben ik dan druk. En dan krijg je een hengelend pootje als je langs ze loopt, haha. Ze willen allemaal liefde van de baas, en zie het maar eens goed te verdelen he.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”