Hoe werkt het nu precies?
Mies was wel een roedelleidster, werd gezegd. OK, ik ga het wel zien. Nu is ze sowieso eentje die altijd dicht bij me is, enorm baasgericht ook, ze verliest me geen tel uit het oog.
Wat ik zo zie:
met eten: 's morgens Cavom, 's avonds kvv. Ik zet de bakken neer voor alle drie neer in de keuken.
's Morgens: Mies: hapschrokweg en als het even kan de bakken van de andere twee ook. Ze luistert netjes en gaat in de kamer liggen. Otto wacht af, blijft gewoon op de bank liggen. Jet schrijdt naar de keuken en neemt een paar brokjes in haar bek mee naar de kamer die ze daar brokje voor brokje opeet. Dan gaat ze weer naar de keuken, loopt wat heen en weer, snuffelt aan Otto's bak en pas daarna komt Otto naar de keuken en eet zijn bak rustig leeg. Daarna gaat Mies nog even langs de bakken, als er nog een verdwaald brokje in ligt eet ze dat op.
's Avonds: Ik zet de bakken voor alle drie neer in de keuken. Ze staan alle drie op de drempel, Mies en Jet gaan als eerste eten en dan Otto. Ik denk dat Jet en Otto liever kvv hebben dan brok, maar Otto wacht af tot de dames eten/hebben gegeten. Voor Mies er was liet Otto ook Jet als eerste eten. Dat lijkt me redelijk normaal roedelgedrag. Toch?
met spelen: Jet is niet heel erg speels, af en toe doet ze wel zo'n beetje mee, maar ach, dan laat ze de andere twee. Ook als ik haar en Mies meeneem naar het bos, ze loopt vooruit terwijl Mies druk is met balletjes en stokken. Mies en Otto spelen niet samen. Als ik een bal gooi gaan ze er wel samen achteraan, maar Otto gromt Mies weg. Mies verzamelt wel speeltjes die ze in de mand legt.
als ik 's avonds op de bank ga zitten: Otto ligt vaak naast me en Jet ligt dan weer naast hem. Is er ruimte tussen hen in: Mies moet en zal bij mij op schoot. Daarbij scratcht ze met haar poten, op mijn arm en als ze op schoot zit soms ook op mijn gezicht. Wat ik niet wil hebben. Ook wil ze wel eens haar poten op mijn handen leggen en dan leg ik mijn hand op haar poot en zo maken we er een deze-vuist-op-deze-vuist-spelletje van. Mijn vraag: moet ik hierin iets van dominant gedrag in zien? Of dat ze (roedelleidster?) haar plek zo dicht mogelijk bij mij als baas wil zien door bij me op schoot te kruipen?
Ik heb ze, ook met het oog op het vuurwerkgedoe, de eerste tijd steeds mee naar de slaapkamer genomen. Ook daar was het lepeltjelepeltje liggen met Mies, Otto in het holletje van mijn knieën en Jet op het voeteneind. Nu doe ik dat niet meer, het wordt, met af en toe ook nog een kat bovenop me, een beetje druk daar
Ik zou zeggen: schiet maar. Dit zijn de dingen die ik constateer sinds Mies er is en ik kan even niet goed inschatten of ik er iets mee moet en zo ja wat. Mies is nog maar kort hier en ik denk: als ik ergens iets mee zou moeten kan ik dat beter nu doen.