Emma schreef:
ik zou gewoon gaan oefenen met je zoon en met de hond.
hond op bed, zoon de hond eraf sturen, en jij moet dat begeleiden. tenminste als jij wel de regie hebt over de hond. eventueel een riem doen aan de hond, zodat je de hond bij de riem van het bed af kan laten springen.
je kan trouwens ook oefenen met een koekje.(betere methode) de hond ligt op je zoons bed, zoon houdt koekje voor de neus van de hond, en laat de hond het koekje volgen naar zijn mandje naast het bed. en daar krijgt de hond het koekje.
springt de hond weer op bed, weer herhalen.
ik quote hier mezelf even, want ik geloof dat dit (terecht) verkeerd wordt opgevat.
ik kan me er altijd over verwonderen dat mensen een hond in bepaald gedrag laten groeien/ ermee weg laten komen. ik snap dan niet dat daar (als dat gedrag dus de mogelijkheid gekregen heeft om te ontstaan) dat daar niet op gecorrigeerd wordt.
daarom kan ik mij voorstellen dat TS (misschien een onterechte aanname) wel een goede verstandhouding heeft met de hond, en waarbij de hond dat niet tegen haar zal doen. dan vind ik het dus wel een goede manier om je zoon te leren hoe je je opstelt tegenover je hond. en je zoon daarin te begeleiden. dus samen daaraan te werken.
als je de hond dus een riem aandoet (ik had dat direct in mijn post veranderd, maar Renee-Uk was op hetzelfde ogenblik al mijn post aan het quoten) dan kan je zoon hem veilig van afstand, de hond naar de grond begeleiden. en hem dan daar in een mandje of bench laten zitten.
meteen daaronder heb ik een ``veiliger``methode getypt, an dat is een methode die je eigenlijk al meteen aangeleerd had moeten ( en dat is dus mijn mening/ mijn manier, geen waarheid) waar je je hond met de geur van iets lekkers van het bed af lokt, en dat lekkers dan op zijn plaatsje krijgt. deze methode kan je trouwens ook goed combineren !
ik bedoelde dus allerminst dat je zoon je hond fysiek (met zijn handen) de hond van het bed af moet bonjouren, waarbij er kans is op een bijtincident. ik denk dat Renee-Uk het (begrijpelijk) zo opgevat heeft. maar dat was niet mijn beeld wat ik erbij had toen ik het typte.
daarnaast is mijn eigen methode niet om de situatie te vermijden. maar om ermee aan de slag te gaan. maar daarmee gebruik ik alleen mezelf. en dus niet eventuele kinderen (die ik niet heb). maar ik denk wel dat je een ander (ook al heeft deze pdnos, zal wel afhangen in de mate waarin iemand pdnos heeft!) kan leren om hier veilig mee om te gaan. dit zou je dus kunnen oefenen, ook al laat je de hond nu niet meer bij je zoon slapen.
daarnaast heb ik een beeld in mij hoofd van een hondje die nog maar pas probeert om je zoon de baas te worden over het plekje op het bed. ik heb geen beeld in mijn hoofd (door de manier hoe ik de openingspost van TS interpreteer) van een hond die al lange tijd dit gedrag vertoont, en al zover gesterkt is, dat het haar tanden al durft te gebruiken.
maar goed, ik lees dat de zoon van TS met de hond op cursus gaat, en dat lijkt mij een heel goed idee !