Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bange hond leren wennen aan gefrut aan zn lijf

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

BaasInOpleiding
Actief
Mijn ras(sen): toevallig nu een Fox Terrier
3 a 4 jaar oud
reu
12-12-2012 gaan we samenwonen!
Aantal honden: 1

Bange hond leren wennen aan gefrut aan zn lijf

Ongelezen bericht door BaasInOpleiding »

Weer een beginnersvraag van mij.

Hoe kan ik Bobo het beste laten wennen aan het controleren van zijn oren, nagels, enz.?
Hier zo spoedig mogelijk mee beginnen of eerst even rustig laten wennen aan zn nieuwe thuis?

En waar kan ik op letten als het om zijn oren gaat, als ik er nog niet aan mag zitten van hem?

En hoe krijg ik m zo ver dat ik, mocht het nodig zijn, zijn nagels kan knippen?

Nog andere tips voor het wandelen met een hond in de sneeuw, waar moet ik op letten qua pootjes? (ik mag ze dus nog niet echt aanraken laat staan insmeren met iets of controleren hoe het met zn loopkussentjes gaat?

Had zelf de creatieve oplossing bedacht om hem poot te laten geven terwijl ik mn handen ingesmeerd heb met kokosvet ofzo, maar het lijfelijk contact houdt ie zo kort als strikt noodzakelijk is volgens hem :)

Wil hem graag gezond en blij zn eerste winter bij ons door laten komen maar dingen als vaseline smeren of oren schoonmaken is nog even een stapje te intiem voor hem :)

Is stevig doorstappen genoeg om warm te blijven? Wat vaker kortere rondjes maken als het echt verschrikkelijk vriest/koude snijdende wind staat? (tis n smooth fox terrier, niet echt een lekker dikke wollige vacht dus)

Alvast dank voor reakties!
Onderzoek alles en behoud het goede
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Bange hond leren wennen aan gefrut aan zn lijf

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Is het wel angst.?
Foxen kunnen je nogal aardig bespelen natuurlijk en laten zich niet zo maar bepotelen door jan en alleman.
Maar angst of niet ,gewoon doortastend optreden.
Al dat gedoe om zijn kwetsbare zieltje niet te schaden komt voor de hond alleen maar over als onzeker en onderdanoig en een terrier neemt daar gelijk zijn voordeel mee .
Als jij wilt dat hij bang is dan zal hij je dat laten zien als hij zijn voordeel daarmee kan doen.
Slimme rakkers die je net iets slimmer af moet zijn en hem het gevoel moet geven dat de controle bij hem ligt maar ondertussen dat jij de teugels in handen hebt..
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Als hij toch op schoot zit zou ik als je toch aan het aaien ben meteen de oren nakijken dus eerst kriebelen en dan kijken. Hier loopt er 1 met problemen aan zijn oren, die moeten vaker nagekeken worden dan hem lief is. Ik ga op de grond zitten en schuif hem met de rug naar mij toe tussen mijn benen. Vervolgens klem ik hem vast en doe gewoon wat er gedaan moet worden. Voor een grondige nagelknipbeurt breng ik ze naar de trimsalon. Die drukken ook de anaalklieren leeg. Ben ik voor 7,50 klaar en houd ik mijn hond te vriend.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Volgens mij is het hondje nog niet eens in huis toch? De 12e pas.
Het hoeft niet eens met angst te maken te hebben, maar vooral met vertrouwen. Ga eerst maar eens een band op bouwen en veel aaien en kroelen etc. Als dat meer en meer ontspannen gaat kun je bij het kroelen eens in de oren kijken of naar de tanden en zo verder uitbreiden. Laat hem er gewoon aan wennen dat je uberhaupt aan hem zit
Afbeelding
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Bedankt voor de reakties :)

Het gaat om hond met een slechte jeugd, gedumpt in bos, 5 maanden asiel, waar ze in het begin niet eens een halsband om konden doen want dat vond ie helemaal nix.

Hij is erg alert op mogelijke dreiging, en ik kan m geen ongelijk geven.
Het asiel had een sterk vermoeden waar hij gewoond heeft. Daar zou slaan, opsluiten in schuur, slipketting, en meer van dat soort fijne zaken bij zijn geweest.

Dus tja, of het angst is of dat ie een wat groot ego heeft, mij maakt het niet uit, als ik maar resultaat boek ja toch ;)

En op schoot liggen is al helemaal geen sprake van, hij wiebelt wel wat met zn staart op iets hoger dan 90 graden als je m wat lekkers wil geven, maar hij heeft dan tegelijkertijd toch ook een vluchtig opgetrokken lipje.

Dit lees ik niet als een "ik zal mijn baas eens even opvoeden" terrier, maar meer als "dit is best prettig maar ook best eng", of zie ik dat verkeerd? Het is allemaal nieuw voor mij, wil graag een zo goed mogelijke start maken, heeft nix met teer zieltje te maken, maar asiel drukte ons wel op het hart dat deze hond een gebruiksaanwijzing heeft, onzeker is en ook heel gevoelig.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

t verleden laten voor wat het is, schone lei, nieuwe start- blanco :wink:
gewoon rustig aan en als je ergens aan mag komen is hij braaf en flink belonen, :ok:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

S@ndr@ schreef:t verleden laten voor wat het is, schone lei, nieuwe start- blanco :wink:
gewoon rustig aan en als je ergens aan mag komen is hij braaf en flink belonen, :ok:
inderdaad, ik zou hem in eerste instantie behandelen als een pup. een onbeschreven blad, die alles nog moet leren.

niet denken aan vroeger. hij komt nu bij jou, en daar zijn dingen anders.

ik zou wel meteen een paar regeltjes in acht nemen, die je zelf mag bedenken. en verder de eerste paar dagen eigenlijk een beetje met rust laten. laat hij maar nieuwschierig worden naar jou.

niet meteen erg gaan verwennen, en totaal geen regels hanteren. dat werkt meestal op langere termijn niet zo goed bij honden.
natuurlijk wel belonen, en lekker te eten geven, maar niet uit medelijden, geen regels hanteren en hem verwennen. dat interpreteren sommige honden als zwak, en beginnen dan een grote muil te geven, als je eens zijn oren wil bekijken.
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Ik zat te denken aan de regels

De hond hoort op de grond
Voor eten moet iets gepresteerd worden (liefst zit en blijf tot ik aangeef dat ie mag eten, dit doet ie nu al netjes met een hondenkoekje na zit, af, blijf. Wel in korte tijdspanne en op korte afstand, maar toch, lijkt mij een uitstekend begin!
Baas bepaalt waar/wanneer/waarmee/waaraan gelopen/gesnuffeld/gespeeld wordt

Ben nog wel aan het bedenken van een manier om te voorkomen dat ie in de tuin gaat markeren. Het is ja of nee dus een keer zn pies achterlaten als waarschuwing voor buurtkatten kan mij dan wel een goed idee lijken maar is voor die hond natuurlijk totaal inconsequent.

Maar ja waar theorie een mooie basis levert om op terug te vallen, zal het zich in de praktijk toch echt pas bewijzen als zijnde van toepassing/nuttige info enz.

"the proof of the pudding is in the eating"

Zelfs voor iemand als ik die nogal van het Be Prepared en Regeren is vooruitzien is :)

Ach zo houden vriend en ik elkaar mooi in evenwicht, hij is n stuk nuchterder en minder control freak.
Skittles
Zeer actief
Mijn ras(sen): Monstertjes.

Ongelezen bericht door Skittles »

dat je de route bepaald prima....maar mag een hond alsjeblieft snuffelen en markeren? daar is ie hond voor.
dat je m niet tegen de heg van de buren laat piesen uiteraard, maar voor de rest vind ik het nogal erg overdreven.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

BaasInOpleiding schreef:Ik zat te denken aan de regels

Voor eten moet iets gepresteerd worden (liefst zit en blijf tot ik aangeef dat ie mag eten, dit doet ie nu al netjes met een hondenkoekje na zit, af, blijf. Wel in korte tijdspanne en op korte afstand, maar toch, lijkt mij een uitstekend begin!

Ben nog wel aan het bedenken van een manier om te voorkomen dat ie in de tuin gaat markeren. Het is ja of nee dus een keer zn pies achterlaten als waarschuwing voor buurtkatten kan mij dan wel een goed idee lijken maar is voor die hond natuurlijk totaal inconsequent.

Maar ja waar theorie een mooie basis levert om op terug te vallen, zal het zich in de praktijk toch echt pas bewijzen als zijnde van toepassing/nuttige info enz.

Zelfs voor iemand als ik die nogal van het Be Prepared en Regeren is vooruitzien is :)

Ach zo houden vriend en ik elkaar mooi in evenwicht, hij is n stuk nuchterder en minder control freak.
Lees dat je de hond dus niet voor je eigen en zijn plezier hebt.?
Kun je niet beter iets van SM gaan doen en een slaafje nemen of leuk drillsergant worden in het leger.? :denken:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

bouvierpoedel schreef:
BaasInOpleiding schreef:Ik zat te denken aan de regels

Lees dat je de hond dus niet voor je eigen en zijn plezier hebt.?
Kun je niet beter iets van SM gaan doen en een slaafje nemen of leuk drillsergant worden in het leger.? :denken:
Dat kan iets minder. Ze probeert het alleen maar goed te doen. En zoals zoveel nieuwe baasjes is ze daarin wat te streng.
Moskovietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Moskovitische Waakhond
Dwergteckel Ruwhaar
Berner Sennenhond
en een Sint Bernard-kleuter
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Moskovietje »

Hoezo te streng?
Duidelijk, dat wel !
Afbeelding

Een dag niet gewandeld met de doggies, is een dag niet geleefd !
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Bedankt wederom voor de reakties!

Ben inderdaad een beginner. (En van nature meer een kattenmens, ook dat nog :)

Regels bedoelde ik met name voor het begin, ik zal toch eerst zijn vertrouwen en respect moeten verdienen voordat ik mijzelf echt zn baas kan noemen.
Verder ben ik van zeg nooit nooit, dus wie weet ligt ie over een jaar prinsheerlijk op de bank (omdat hij dat wil en hij dat van ons mag, niet alleen omdat hij dat wil, dit lijkt wat koud en strikt maar ik lees overal dat je vooral duidelijk en consequent moet zijn, het is ja of nee en niet misschien, soms, alleen op zondag enz)
(Daar wou ik iig zo min mogelijk fouten in gaan te maken, zal heus wel eens gebeuren, is ook geen ramp)

@ Skittles: Stel dat we in de tuin aan het oefenen zijn met opdrachtjes en commando's enzo, is het dan dus niet te voorkomen dat ie bijv. tegen mn rozenstruikje of mn fietstas aan piest? Ik wil natuurlijk ook niet dingen van hem vragen die niet fair zijn! Dat heeft ie al genoeg meegemaakt.

@ Emma: Medelijden heb ik denk ik niet. Wel medeleven/mededogen. En primair de intentie om hem de rest van zn leven een fijn thuis te bieden. Verwennen met veel samen ondernemen, niet met eten ofzo.

Bij een fijn thuis hoort wat mij betreft zeker bij dat ie gewoon lekker hond kan zijn, veel erop uit gaan samen.

Het allerliefste zou ik zo ver komen dat ie ooit los kan lopen. Maar dan eerst in een veilige omgeving, dat ie niet opeens de weg oprent omdat ie n konijn achterna zit, of dat ie los loopt terwijl hij nog steeds zeer wantrouwend naar vreemde honden is en dan maar aanval is de beste verdediging kiest. We hebben samen nog een hoop te leren :)

Ik leer momenteel het meeste van internet, Youtube filmpjes over lichaamstaal, kalmerings signalen, enz enz dus constructieve kritiek is zeker welkom!

@ Fin Dank voor de heads up!

@ Moskovietje Idem :D

@ bouvierpoedel: de vraag "Dus ik lees dit en dat...?" wil ik best beantwoorden, mits ik natuurlijk de ruimte krijg OM te antwoorden :) (Aangezien je het schijnbaar als retorische vraag stelde en je conclusie al getrokken leek te hebben :) )

Nog 4 nachtjes slapen, kan niet wachten!!
billyboy2
Zeer actief

Ongelezen bericht door billyboy2 »

Toen mijn reutje uit asiel kwam was hij ook niet bepaald gediend van oren/ogen/bekje/pootjes kijken.

Ik ben toen iedere dag (soms meerdere keren per dag) 10 minuutjes gaan oefenen.

Pootje pakken: oooooo wat heb jij mooie pootjes zeg(hoog stemmetje)-> snoepje erin, uitvoerig belonen.
Oortje omhoog: ooooo wat een mooie oortjes heb jij-> snoepje erin, uitvoerig belonen.

En zo verder met bekje oogjes, poepert, pielemuis enz enz enz.

Hier ben ik net zo lang mee door gegaan tot hij het de normaalste zaak van de wereld vond.

En bij mijn teckelpup heb ik het net zo gedaan.

En nog steeds doe ik dit regelmatig, zodat ze het normaal blijven vinden.
En de dierenartsen vinden het ook helemaal niet erg dat ze het zo braaf toe staan :)

Maar geef jouw hond wel eerst even de tijd om te wennen. Wordt eerst even vriendjes.
En vind hij het nou echt heel eng dat je overal aan zit, doe het dan stapje voor stapje
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Ik vind het niet zo heel gek hoor. Als ik met Niko naast/aangelijnd ergens naartoe loop wordt er ook niet gesnuffeld of geplast onderweg.
Dat doet hij maar lekker in z'n eigen tijd, of als ik zeg dat het mag. Anders kwamen we niet ver :mrgreen:
BaasInOpleiding schreef: Verder ben ik van zeg nooit nooit, dus wie weet ligt ie over een jaar prinsheerlijk op de bank (omdat hij dat wil en hij dat van ons mag, niet alleen omdat hij dat wil, dit lijkt wat koud en strikt maar ik lees overal dat je vooral duidelijk en consequent moet zijn, het is ja of nee en niet misschien, soms, alleen op zondag enz)
(Daar wou ik iig zo min mogelijk fouten in gaan te maken, zal heus wel eens gebeuren, is ook geen ramp)
Eigen initiatief is juist hartstikke leuk en wordt aangemoedigd. Nee heb je, ja kun je krijgen. En als ik het afkap is dat ook prima.
Ik doe ook graag wat ik lekker vind, dus kijk naar de hond en wat werkt.
Ze liggen maar lekker op de bank te ruften hoor, gezellig. Zolang ze ook maar weer schuiven wanneer ik dat zeg. Da's net zo goed duidelijk en consequent :tongue:
BaasInOpleiding schreef:Stel dat we in de tuin aan het oefenen zijn met opdrachtjes en commando's enzo, is het dan dus niet te voorkomen dat ie bijv. tegen mn rozenstruikje of mn fietstas aan piest? Ik wil natuurlijk ook niet dingen van hem vragen die niet fair zijn! Dat heeft ie al genoeg meegemaakt.
Je hond weet echt wel het verschil tussen een tas en een plant. Trainen heeft alleen nut zolang je hond aandacht voor je heeft.
Maar met lekker spelen in de tuin zal er vast wel geplast worden. Lijkt mij geen halszaak.
:wink: De gemeenterozenstruiken staan er ook nog.

BaasInOpleiding schreef:Medelijden heb ik denk ik niet. Wel medeleven/mededogen. En primair de intentie om hem de rest van zn leven een fijn thuis te bieden. Verwennen met veel samen ondernemen, niet met eten ofzo.
:pffff: Niets is zo fijn als een hond met plezier in eten en kluiven. Reken er maar op dat je er met positief trainen aardig wat snackjes doorheen draait.
BaasInOpleiding schreef:Het allerliefste zou ik zo ver komen dat ie ooit los kan lopen. Maar dan eerst in een veilige omgeving, dat ie niet opeens de weg oprent omdat ie n konijn achterna zit, of dat ie los loopt terwijl hij nog steeds zeer wantrouwend naar vreemde honden is en dan maar aanval is de beste verdediging kiest. We hebben samen nog een hoop te leren :)
Kijk voor in het begin voor een lange lijn. Kun je hem al wat vrijheid geven en veilig kijken hoe hij op jou en zijn omgeving/andere honden reageert.

Veel plezier samen!
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

IK zou de hond negeren en als hij toenadering zoekt dan rustig belonen, gewoon dat beessie de tijd geven en niet gelijk van alles moeten en jezelf van alles opleggen omdat het zo moet of hoort...... relaxxxxxxxxx en dan komt het goed ;)
Afbeelding
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Hoe gaat het met Bobo?
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

ZaZa: Bedankt voor je interesse, het gaat iedere dag weer n beetje beter!

Tis wel druk, met dat vele gewandel en oefenen met netjes de deur in en uitgaan enzo, heb dus nog geen rustig moment gevonden om een update te plaatsen, maar ben ik wel van plan, een soort logboekje over zn eerste paar weken bij ons :)
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

->Chanty<- schreef:IK zou de hond negeren en als hij toenadering zoekt dan rustig belonen, gewoon dat beessie de tijd geven en niet gelijk van alles moeten en jezelf van alles opleggen omdat het zo moet of hoort...... relaxxxxxxxxx en dan komt het goed ;)
Inderdaad, niet alles tegelijk willen, maar stap voor stap laten wennen.
ZaZa
Zeer actief

BaasInOpleiding schreef:ZaZa: Bedankt voor je interesse, het gaat iedere dag weer n beetje beter!

Tis wel druk, met dat vele gewandel en oefenen met netjes de deur in en uitgaan enzo, heb dus nog geen rustig moment gevonden om een update te plaatsen, maar ben ik wel van plan, een soort logboekje over zn eerste paar weken bij ons :)
Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat. Ken hem volgens mij namelijk, hij heette toch Max?
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Muk schreef:
->Chanty<- schreef:IK zou de hond negeren en als hij toenadering zoekt dan rustig belonen, gewoon dat beessie de tijd geven en niet gelijk van alles moeten en jezelf van alles opleggen omdat het zo moet of hoort...... relaxxxxxxxxx en dan komt het goed ;)

Zo zou ik het ook doen,niet teveel ineens van hem verwachten hoor,gewoon lekker laten wennen,ben benieuwd
naar de update :mrgreen:
Groetjes Heidi
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

BaasInOpleiding schreef:ZaZa: Bedankt voor je interesse, het gaat iedere dag weer n beetje beter!

:ok: Voor jezelf ook leuk om later nog eens terug te kijken.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

het is wel handig als hij wél in de tuin mag plassen, voor als je een keer niet kunt wandelen (ziekte, iets onverwachts oid).
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

ZaZa ja klopt, in asiel hadden ze hem de naam Max gegeven.
Nu ben ik natuurlijk heel nieuwsgierig wie jij bent! :D
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Muk schreef:
En tussendoor lekker aan hem zitten pruttelen... En dat ook leuk houden :ok:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
ZaZa
Zeer actief

BaasInOpleiding schreef:ZaZa ja klopt, in asiel hadden ze hem de naam Max gegeven.
Nu ben ik natuurlijk heel nieuwsgierig wie jij bent! :D
Ben daar vrijwilliger. Eerst jaren op de vloer, nu euthanasie commissie en daarnaast inspecteur bij dierenbescherming. Dus ik kom er regelmatig. ZaZa komt er ook vandaan.
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

ZaZa Ow dus wij hebben elkaar daar waarschijnlijk niet ontmoet?

Vooral R. met blond haar heeft ons heel tof geholpen, zij was ook degene die hem op 12-12-'12 aan ons overhandigde. (blijf het een bijzondere datum vinden ;)

We willen ergens begin volgend jaar weer eens langs gaan om officieel te maken dat ie zn proeftijd met glans heeft doorstaan en om voor altijd afscheid te nemen van het fenomeen asiel.
ZaZa
Zeer actief

BaasInOpleiding schreef:ZaZa Ow dus wij hebben elkaar daar waarschijnlijk niet ontmoet?

Vooral R. met blond haar heeft ons heel tof geholpen, zij was ook degene die hem op 12-12-'12 aan ons overhandigde. (blijf het een bijzondere datum vinden ;)

We willen ergens begin volgend jaar weer eens langs gaan om officieel te maken dat ie zn proeftijd met glans heeft doorstaan en om voor altijd afscheid te nemen van het fenomeen asiel.
R is ook een hele goede!
Wij hebben ZaZa een jaar op proef gehad, ha ha! Kwam er steeds niet van, terwijl ik er nog bijna wekelijks kom.

Succes met Bobo!
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Sowieso heb ik een hele goede indruk van het asiel en de medewerkers, als ik rijk was kwamen ze in mn testament :)
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Nu zou ik dus willen dat ik of in n glazen bol kon kijken... OF dat ik gewoon aan zn poten mocht komen!
Vovo likt de kussentjes van zn rechterachterpoot wel heel erg aandachtig de afgelopen paar dagen.
Ik kan er niet zo dichtbij komen dat ik echt even goed kan kijken.
Als ik nou niet net 200 pleuro's had uitgegeven aan mn kat (onderzoek + kies trekken) dan zou de stap naar de dierenarts niet zo groot zijn als nu, geen idee of het noodzakelijk is of overdreven, kan allebei, maar ik gok ergens er tussenin...?

Verder gedraagt ie zich normaal, loopt normaal, en het is ook niet zo dat ie uren achter elkaar aan die poot zit te sabbelen, die ene poot krijgt gewoon beduidend meer lik-tijd dan de andere poten.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”