Noahtje schreef:Goed, inmiddels heb ik het desbetreffende topic gelezen en ik wil er toch even iets over zeggen.
In dat topic (pientje is loops) is 'Chihuahua' heel erg open over haar eerste nestje, waarin een pupje zat met een overbeet en een pupje met één bal. Ze geeft aan dat ze de moeder uit de fok heeft gehaald, omdat de lijn van de moeder erg slecht bleek te zijn. Er kwamen zaken aan het licht die ze van te voren niet wist, omdat iedereen elkaar steeds maar de hand boven het hoofd hield.
Nou ja, openheid van zaken? Ze gaf een beetje openheid van zaken nadat e.e.a. door een ander aan het licht was gebracht, zou dat niet het geval zijn geweest, zou zij verder ook in alle toonaarden gezwegen hebben hoor, want behalve dáár is ze er verder nergens zo "open" op, en al helemaal niet op haar website
Noahtje schreef:Sommige mensen vielen er vervolgens over dat niet ook de reu uit de fok werd gehaald. 'Chihuahua' geeft daar duidelijke argumenten voor en ze geeft ook aan dat je op sommige dingen niet kán testen. Het was geen slecht voorbereid nestje, het was vooral veel pech. De pech dat er een 'vriendenclubje' was dat met z'n allen een soort 'zwijgplicht' hanteerde waar het om de lijn van de moeder ging.
In datzelfde nest van 7 waren er 2 dood (die ongetwijfeld ook wel e.e.a gehad zouden hebben), zat er 1 met een onderbeet waarvan later ook nog eens bleek dat deze een waterhoofd had, en een reu met maar 1 bal (2 totaal verschillende en erfelijke aandoeningen) en maar "gillen" dat ze het allemaal zo voortreffelijk doen

en ja, de moeder heeft ze volgens eigen zeggen uit de fok gehaald, maar de reu niet en duidelijke argumenten heeft ze ook niet gegeven, enige wat ze daarover zei is dat zij reen reden had hem uit de fokkerij te halen omdat hij bij een ander teefje eerder al een nestje prachtypische nakomelingen had gegeven zonder "afwijkingen". Niks meer niks minder. Bij mijn weten is het nog steeds zo dat als er een nest is waarbij er bij de reu maar 1 bal is, het niet bekend is of dit door de vader of moeder vererft omdat een allel van de vader en de andere van de moeder afkomt en er ook niets is waardoor je kunt onderzoeken wie het foute gen heeft "meegegeven" en er zodoende om diezelfde reden door 9 van de 10 fokkers beide honden voor de fok worden uitgesloten.
Noahtje schreef:Dat ze openheid van zaken geeft spreekt wat mij betreft alleen maar voor haar. De meeste fokkers stoppen alles in de doofpot en als ik het topic 'pientje is loops' lees begrijp ik ook goed waarom. Op een gegeven moment wordt er in het topic nogal fel gereageerd en dat had misschien ook anders gekund, maar iedereen die het hele topic leest zal de frustratie waarschijnlijk wel een beetje kunnen begrijpen.
Ze heeft helemaal geen openheid van zaken gegeven, ze hád het ook allemaal in de doofpot gestopt voor anderen totdat iemand haar het vuur aan de schenen legde

Dus wat dat betreft vind ik de manier "' waarop" er openheid van zaken gegeven werden nu niet bepaald van dien aard dat ze daar een schoonheidsprijs voor verdiend hoor
Daarbij heeft ze in datzelfde topic zelf ook al aangegeven dat ze andere honden voor de fok had uitgesloten, of dure honden voor weinig heeft weggegeven,herplaatst omdat ze te klein bleven, de fontanel niet goed sloot,
PL hadden, een slecht gebit etc.
Nu ja, tis me nogal wat eigenlijk

Daarbij ergens ook nog eens zeggen dat PL niks met de voorouders te maken heeft,nu ja, nu ben ik geen kenner, maarre volgens "kenners" is dat wel degelijk het geval
Noahtje schreef:We zijn nu ruim een jaar verder en 'chihuahua' wordt er nog steeds op afgerekend, terwijl ze in de tussentijd nog verschillende nestjes heeft gefokt, met allemaal gezonde/mooie pups, zonder afwijkingen. Ik kan me haar felle reactie dus wel een beetje voorstellen, dat had ze ook anders kunnen doen, mee eens... maar ik kan me voorstellen dat ze er even genoeg van had.
Die felle reacties van haar??? Weet niet of je het hele topic gelezen hebt. Maarre die felle reacties gáf ze al nog voordat er iemand kritiek op haar gaf. Zij was namelijk degene die een ander (frank-bobby) geheel af probeerde te branden, en ja sorry hoor, maarre als je dat doet, dien je er wél voor te zorgen (althans dat is mijn mening) dat jou als fokker zijnde dan verder niks te verwijten valt en laat dat laatste nu niet bepaald het geval zijn bij haar......
Noahtje schreef:Één keer een nestje fokken waar een pup in zit met een afwijking, betekent toch niet meteen dat je als fokker per definitie slecht bent? 'Chihuahua' zou echt niet moedwillig verder zou gaan fokken met een reu waarvan ze weet dat hij afwijkingen doorgeeft, daar zou ze op de lange termijn alleen maar zichzelf mee hebben.
Weet niet hoor, maarre dat nest ff verder terzijde gelaten had ze later nog een nest waarbij ze van plan was een teef aan te houden, die ze vervolgens later weer heeft omgeruild met een andere teef vanwege jawel...een "minimaal"' over/onderbeet EN waterhoofd als ik het me goed herinner
Noahtje schreef:En nee, het is niet zo dat 'Chihuahua' en ik beste vriendinnen zijn en ik het daarom voor haar opneem, ik vind het gewoon niet helemaal terecht wat er hier over haar en haar fok wordt gezegd. Het is niet zo zwart-wit als hier nu lijkt. Ze doet haar best om met goede lijnen te fokken en ze heeft van bekende, ervaren fokkers het vertrouwen gekregen. Als deze fokkers ook maar enigszins zouden twijfelen aan 'Chihuahua', zouden ze haar nooit, maar dan ook echt nóóit, een hondje verkocht hebben.
Nou ja, alles wat ik in dat topic en in dit topic over haar schrijf (althans over haar fokbeleid/producten) is geen woord aan gelogen. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat ze nog van plan was om de pups die uit dat nest geboren zouden worden te laten castreren omdat ze niet wilde dat de lijn (afkomst) "in handen" van andere (nederlandse) fokkers zou vallen. Nou ja, sorry hoor, maar mag ik daar dan een heel grote

op geven
En ja, wat is een bekende fokker, wat is een goede fokker? Daar heeft ieder zijn/haar eigen mening over natuurlijk. JIj vindt haar een goede fokster en ik zeg van niet
Noahtje schreef:Wat TS hier mee doet moet ze zelf weten, ze heeft het nu in ieder geval allebei de kanten gehoord. Ze weet nu waar de kritiek op is gebaseerd, zonder eerst het hele topic van 'plientje is loops' te moeten doorlezen (ik ben daar toch wel een tijdje mee bezig geweest).
Wat TS hiermee doet moet ze uiteraard geheel zelf weten. Of ze "beide" kanten nu heeft gehoord weet ik niet. Doet er ook niet toe. Uiteindelijk is de discussie hier door jouw reactie toch weer herhaald terwijl ik dat eigenlijk niet van plan was, en ben ik er eigenlijk ook verder wel klaar mee ook. Iedereen kan dat topic opzoeken en zelf van begin af aan lezen hoe en wat. Denk dat dat meer duidelijkheid zal geven dan hier een 1-2tje waarin jij de boel nuanceerd en "minder" maakt dan in werkelijkheid het geval is.
Weet je wat nu het hele grote punt is eigenlijk. Als zij destijds niet zo'n gruwelijke grote rotsmoel zou hebben gehad tegen en over frank-bobby (waar ik vwb het fokken ook niet al te veel mee heb) ik me ongetwijfeld niet eens verder in haar (fokbeleid en producten) verdiept zou hebben. Dat is wat mij het meeste steekt als mensen (fokkers) anderen om de oren (proberen) te slaan en doen alsof ze zelf zo ontzettend goed bezig zijn en zulk goed nageslacht "produceren" terwijl dat in werkelijkheid dus zwaar tegenvalt (zo bleek ook hier)
edit:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... e+is+loops
Mag men zelf e.e.a. lezen en bepalen wat wel en of niet juist is, kan men ts weer verder tips en adviezen geven waar eventueel aan te kloppen voor een mooie chi pup