Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zoeken of gebruiken jullie wel eens een alternatief?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Safari

Zoeken of gebruiken jullie wel eens een alternatief?

Ongelezen bericht door Safari »

Laatst heb ik te horen gekregen dat Bommel erg veel tandsteen heeft. Narcose is bij een mops al niet aan te raden maar bij zo'n speklap op pootjes als die van mij al helemaal niet. Op mijn vraag of kluiven op een bot het kon verminderen was het antwoord nee. Eigenwijs als ik ben :pffff: heb ik een forse kluif gekocht en jawel hoor, het grootste brok tandsteen is al verdwenen en zijn knalrode tandvlees werd al roze. Nu krijgt hij 1x per week een stuk ribbenkast van een lam om weer te kunnen kluiven en hoewel hij ontzettend staat te klungelen krijgt hij dat uiteindelijk ook op. Helaas (voor hem) is hij ook flink op dieet dus ik moet erg opletten op wat hij eet, ik zocht dus een calorie arm alternatief. Gevonden !! Wortelen, wij moeten de wortel vast houden zodat hij er een stuk af kan bijten en hij kauwt erop alsof het een stuk rubber is. :cheer:

Hebben jullie ook van die alternatieve dingen om je hond gezond en fit te houden. Oude huis, tuin en keukenmiddeltjes misschien. Ik heb ook al eens iets gelezen over karnemelk om vlooien weg te houden

Dat soort tips bedoel ik.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Re: Zoeken of gebruiken jullie wel eens een alternatief?

Ongelezen bericht door Kit »

Ja. Bij toeval ontdekt eigenlijk

Mijn honden krijgen regelmatig botten met flink wat vlees eraan, nu heb ik vorige week runderwervels en knieen gekregen, die hebben ze nog nooit gehad...

Danne had volgens de DA een ontzettend slecht gebit en ze stonk vreselijk uit haar bek, nu na die runderbotten is het weer prachtig schoon, geen vieze plekken ofzo meer en ze stinkt ook niet meer!!
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

eigenlijk niet, mijn honden hebben eigenlijk geen problemen. ik voer zelf samengesteld en slechte gebitten hebben ze niet dus daar oef ik niets aan te veranderen. Vlooien ook niet en dit jaar ook verrassend weinig teken.
Afbeelding
Safari

Het gaat mij niet alleen om het gebit goed te houden. Bovenstaande was alleen een voorbeeld van een alternatief dat bij mij werkt. Ik bedoel het in ruimere zin. Gewoon de gezondheid van je hond/en in het algemeen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Safari schreef:Het gaat mij niet alleen om het gebit goed te houden. Bovenstaande was alleen een voorbeeld van een alternatief dat bij mij werkt. Ik bedoel het in ruimere zin. Gewoon de gezondheid van je hond/en in het algemeen.
Miep had laatst moeite met ontlasten. Paardenbloemen werken laxerend, dus heb ik een hand vol in de vijzel gedaan en die door haar voer gedaan (plus een scheut olie). Maar goed, ik kan natuurlijk nooit zeggen dat de drol de volgende dag door de paardenbloemen kwam. Dat is bij tandsteen iets makkelijker te zeggen :mrgreen:

(die van mij hebben dus ook geen tandsteen)
Safari

Even ter mijn verdediging, Bommel kwam 6 weken geleden met tandsteen en al. Molly kwam practisch zonder tanden en wat er over is ziet er gelukkig goed uit (mede door mijn uitstekende verzorging natuurlijk :pffff: ) en het gebit van Rakker is vlijmscherp en spierwit.

Maar dank voor de paardenbloemen tip. :ok:
Safari

Jion schreef:Hier krijgen ze elke dag een halve winterpeen, gewoon omdat ze dat lekker vinden (het komt er onverteerd weer uit), ik wist niet eens dat dat goed voor de tanden was. :F:
Wist ik ook niet maar zocht iets hards om het tandvlees van B te masseren en dan ook nog zonder calorieen. Tandvlees ziet er echt al veel beter uit en een extra plus is dat ze het heerlijk vinden.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

O ja, ik ben gek op creatieve oplossingen. Shelly laat een stuk runderkraakbeen liggen, tenzij ik het vasthou terwijl ze kluift. Prima toch, ik vind het nog leuk ook. Ik kan het ook kleiner knippen, dan eet ze het wel zelf maar ik vind het eigenlijk wel gezellig. En beter voor de tanden dan in stukken geknipt natuurlijk.

En als ik een mooi, groot stuk vlees heb, had laatst sucadelappen die vet afgeprijsd waren, dan knip ik het in repen en voer ze met de hand, om en om een stukje. Anders vreet Bruno zijn bak meteen leeg en gaat dan bij Shelly kijken of ie nog wat kan pikken. Ik kan ze ook uit elkaar zetten terwijl ze eten. Maar dit is leuker!

Als ik thuiskom en de honden zijn thuis gebleven, hurk ik altijd neer zodat ze niet tegen me op gaan springen. Zo vang ik veel meer kusjes en ik hou een vervelende gewoonte buiten de deur! En ze zijn ook vrij snel weer rustig want ik blijf gewoon even rustig zitten een minuutje, even het begroetingsritueeltje afronden. Geen hysterisch gedoe daardoor, ze mogen van mij wel laten zien dat ze blij zijn om me te zien maar op een rustige manier. Maar dan moet je zelf ook rustig zijn en even de tijd nemen. Werkt hier prima.

En Shelly houdt er niet van om haar tuig om te krijgen. Dus heb ik er maar een spelletje van gemaakt, ik speel de cowboy en Shelly het kalf wat ik moet zien te vangen met mijn tuig. Ik zing er een spannend liedje bij terwijl Shelly zich uit de voeten probeert te maken. Ze loopt dan gewoon rondjes door de kamer, over de bank. En als ik haar heb, probeert ze nog haar snuit heel laag te houden zodat ik hem er niet om krijg, haha. Als ik haar heb, roep ik, jaaaaa, daar gaan we dan! En dan gaan we wandelen. Zo krijgt ze niet de kans om er een drama van te maken want het is al een comedie, hahaha.
Marion.

Jion schreef:Hier krijgen ze elke dag een halve winterpeen, gewoon omdat ze dat lekker vinden (het komt er onverteerd weer uit), ik wist niet eens dat dat goed voor de tanden was. :F:
Geldt ook voor mensentanden hoor :wink:
Marion.

Jion schreef:
Marion. schreef:
Geldt ook voor mensentanden hoor :wink:
Is zijn maar weinig dingen die ik écht (echt echt) niet lust, en rauwe worteltjes zijn daar eentje van. :schrik:
Oeh, heerlijk! Liefst een stuk winterwortel dan.
Safari

Inge O schreef:ik vind een bot eigenlijk geen alternatief om tandsteen weg te werken maar gewoon de eerste en meest logische keuze :mrgreen: :ok: .
Ja dat vond ik dus ook, vandaar dat ik niet naar die DA geluisterd heb.
TomCee
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door TomCee »

Safari schreef:
Wist ik ook niet maar zocht iets hards om het tandvlees van B te masseren en dan ook nog zonder calorieen. Tandvlees ziet er echt al veel beter uit en een extra plus is dat ze het heerlijk vinden.
Pebbles vindt wortel ook lekker (wat eigenlijk niet....), maar wortels zijn niet calorie-arm hoor! :)
Safari

[quote=] maar wortels zijn niet calorie-arm hoor! :)[/quote]

Zucht, als tussendoortje toch echt te verkiezen boven een dentastick die speciaal is om tandsteen te voorkomen/verwijderen. Daarbij verteert het niet of nauwelijks dus poepen ze het zo weer uit.

Een wortel is caloriearm niet calorieloos.

Edit: zin toegevoegd.
TomCee
Zeer actief

Safari schreef:
schreef: maar wortels zijn niet calorie-arm hoor! :)
Zucht, als tussendoortje toch echt te verkiezen boven een dentastick die speciaal is om tandsteen te voorkomen/verwijderen. Daarbij verteert het niet of nauwelijks dus poepen ze het zo weer uit.

Een wortel is caloriearm niet calorieloos.

Edit: zin toegevoegd.
Ja, zucht maar eens. Ik heb al spijt dat ik gereageerd heb, want jij weet het toch beter :ok:
Safari

Pendrag schreef:
TomCee schreef:Ja, zucht maar eens. Ik heb al spijt dat ik gereageerd heb, want jij weet het toch beter :ok:
Klopt :cheer: :cheer: :cheer: . Safari weet dit beter.

Hoe kom je er in vredesnaam bij om een rauwe wortel die door de hond nauwelijks verteerd wordt, niet calorie-arm te noemen?
Ik zie al waar de typ verwarring vandaan komt. In het stukje wat TomCee quote heb ik het over "zonder calorieen" bij het openen van het topic heb ik het over calorie-arm.

Dus hij heeft gelijk dat er wel degelijk (wat) calorieen zitten in een wortel. Dat is alleen minimaal (plus dat de hond het niet opneemt en weer zo uitpoept) en zelfs op google is te vinden dat een wortel caloriearm is.
TomCee
Zeer actief

Safari schreef:
Pendrag schreef:
TomCee schreef:Ja, zucht maar eens. Ik heb al spijt dat ik gereageerd heb, want jij weet het toch beter :ok:
Klopt :cheer: :cheer: :cheer: . Safari weet dit beter.

Hoe kom je er in vredesnaam bij om een rauwe wortel die door de hond nauwelijks verteerd wordt, niet calorie-arm te noemen?
Ik zie al waar de typ verwarring vandaan komt. In het stukje wat TomCee quote heb ik het over "zonder calorieen" bij het openen van het topic heb ik het over calorie-arm.

Dus hij heeft gelijk dat er wel degelijk (wat) calorieen zitten in een wortel. Dat is alleen minimaal (plus dat de hond het niet opneemt en weer zo uitpoept) en zelfs op google is te vinden dat een wortel caloriearm is.
Dank je.

Overigens is een wortel per 100 gr net zo energierijk als chinese tomatensoep :) Maar je hebt gelijk dat daarvan maar een deel opgenomen wordt door de hond, afhankelijk van hoe fijn ie 't kauwt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:ik vind een bot eigenlijk geen alternatief om tandsteen weg te werken maar gewoon de eerste en meest logische keuze :mrgreen: :ok: .
Nee, maar een wortel is misschien wel een alternatief?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Diem kan geen bot of andere kluiven verdragen. Door de brokken die hij 3x per dag eet had hij flink tandsteen voor een 2 jarige hond.
Nu heb ik voor hem een hertengewei gekocht en daar kluift hij graag op en krijgt hij geen last van. En jawel, z'n tandsteen is flink verminderd! Het viel zelfs de dierenarts op.
De hertengeweien zijn heel mager en dus prima geschikt voor een hond op dieet.

Diem kluift standaard elke dag een half uurtje na z'n avondeten. Dat is voldoende om z'n tanden schoon te houden. De kluiven zijn duur maar als je zo nodig de kauwtijd beperkt doen ze er lang mee. De eerste had Diem binnen een week op. Nu is de nieuwigheid eraf en stopt hij zelf na een half uurtje kluiven. Er ligt nu hier al ruim een maand dezelfde. Hij is nu half op denk ik.
Let wel op dat je de juiste maat koopt. Diem laat eentje die te dik en hard is liggen helaas.
Afbeelding
Safari

Ik ben gaan zoeken en heb hier een dierenwinkel gevonden die het mogelijk in het assortiment heeft. Ik ga ze morgen even bellen. Dank voor de tip.
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

ik heb zelf na een lange zoek toch baadt gehad bij prins fit selection zalm en rijst brokken voor de tand plak en tand steen
ik heb mijn teef die te lui is om op botten te kauwen of pens lappen te knippen daar 1 maand opgezet en eerst geloofde ik het niet tot ze na 1 maand een gebit had die ze nog nooit gehad heeft
madam heeft heel snel last van aanslag
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Rana heeft ook snel last van tandaanslag.
Ik poets haar tanden elke dag :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Safari

Safari schreef: Hebben jullie ook van die alternatieve dingen om je hond gezond en fit te houden. Oude huis, tuin en keukenmiddeltjes misschien. Ik heb ook al eens iets gelezen over karnemelk om vlooien weg te houden

Dat soort tips bedoel ik.
Ik gooi deze er nog maar eens in. Hier gaat het me nl om en ik denk dat het bijgaande verhaal voor wat verwarring heeft gezorgd. In ieder geval bedankt voor de anti-tandsteen tips.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik maak gebruik van alternatieve geneeskunst ;)
gina krijgt ter verlichting van haar artrose- en hd-klachten acupunctuur, zodat we de pijnstillers wat kunnen beperken.
of bedoel je dit ook niet?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Safari

renee-uk schreef:ik maak gebruik van alternatieve geneeskunst ;)
gina krijgt ter verlichting van haar artrose- en hd-klachten acupunctuur, zodat we de pijnstillers wat kunnen beperken.
Ja dit bedoel ik ook. Maar ook dingen als de paardenbloemen van Marion. Eigenlijk gewoon alles waar je hond baat bij heeft zonder naar de dierenarts te gaan. Wat mij betreft een zemelenbad 1x per week tegen vachtproblemen als zoiets helpt wil ik het graag weten?

Vraag aan jou, heb je die acupuncturist geadviseerd gekregen of ben je zelf gaan zoeken naar een alternatief voor pijnstillers?
Safari

Jion schreef:Als ze wat ziekerig zijn of een ontsteking hebben geef ik echinaeforce druppels.
Als ze een schaafwond hebben smeer ik er calendula creme op.
Bij een grotere of ontstoken wond gaat er honingzalf op.
Ze krijgen regelmatig een beetje volle yoghurt voor de vacht en de spijsvertering.
Bij kneuzingen en verrekkingen geef ik Traumeel pilletjes.
Voor verstopping, diarree en ingeslikte scherpe voorwerpen heb ik Isogel in huis.

Zoiets?
Yessssssss :cheer: :cheer: jij snapt het.

Die calendula helpt die ook bij een pukkelige kin? Of kan ik dan beter die honingzalf gebruiken en waar koop ik dat.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Safari schreef:
renee-uk schreef:ik maak gebruik van alternatieve geneeskunst ;)
Ja dit bedoel ik ook. Maar ook dingen als de paardenbloemen van Marion. Eigenlijk gewoon alles waar je hond baat bij heeft zonder naar de dierenarts te gaan. Wat mij betreft een zemelenbad 1x per week tegen vachtproblemen als zoiets helpt wil ik het graag weten?

Vraag aan jou, heb je die acupuncturist geadviseerd gekregen of ben je zelf gaan zoeken naar een alternatief voor pijnstillers?
hij is een van de da's in de kliniek waar ik met de honden heenga en toen ik het eens had over andere alternatieve wegen die we tot volle tevredenheid -in nederland- met gina bewandeld hebben, wees mijn da me op de acupunctuur die daar gedaan werd.
ik had er geen ervaring mee, ben er heel open minded ingestapt en het bleek bij gina te werken, waardoor ze nog maar 1/2 previcox per dag nodig heeft in plaats van een hele.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Bij geirriteerde ogen gebruik ik oculoheel meerdere keren per dag, werkt prima.

Traumeel zijn snoepjes hier, erg handig bij verstuikingen of spierpijn.

Bij likdwang smeer ik Teatreeolie verdund erop, vinden ze verschrikkelijk, wel oppassen dat het op een intakte huid gebruikt wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”