Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

doorzakken achterkant

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

marx-7
Actief
Mijn ras(sen): Als het maar 4 poten en een staart heeft
Aantal honden: 2

doorzakken achterkant

Ongelezen bericht door marx-7 »

Ik heb Senna nu 1,5 jaar geleden uit het asiel gehaald waar ze zou zitten als afgekeurde politie speurhond. Het is een herderteef van 2,5.

Afbeelding

Voordat ik haar haalde heb ik me goed laten informeren want alhoewel we altijd thuis grotere honden hebben gehad en ik me niet kan herinneren ooit zonder hond te zijn geweest is dit mijn eerste herder (kruising duits/mechels). Het was me altijd bekend dat herders nog al eens te maken kunnen hebben met HD. Dit was door het asiel al gecontroleerd en ik heb haar nogmaals laten testen bij mijn eigen DA. HD heeft ze dus gelukkig niet.
Op wat onhebbelijkheden na een goed opgevoede en goed luisterend superlief beest waar ik enorm blij mee ben, ze heeft het helemaal gemaakt hier in de familie :E: .

Maar nu het volgende......Als ik er de tijd voor heb maak ik elke dag minimaal 1 wandeling van dik een uur (buite de normale uitlatingen om) samen met de hond van mijn ouders en zo lang ik haar haar gang laat gaan is er niets aan de hand en merk ik helemaal niets aan haar alhoewel ze de meeste tijd lekker rond gerend en gezwommen heeft. Heb ik eens wat minder tijd dan neem ik ze mee naar een groot grasveld hier in de buurt en dan neem ik een balletje mee of iets dergelijks, daar is ze gek op. Ze rent dan zo snel en intensief dat ik op een gegeven moment zie dat er gewoon tranen uit haar ogen komen van de inspanning en dan heb ik maar een keer of 5 gegooid. Het lijkt wel of ze dan ontzettend moe is terwijl ze toch pas 2,5 is en in de kracht van haar leven moet zijn. Ook lijkt het wel of ze wel eens door haar achterkant zakt als we terug gaan en ik haar wat corrigeer aan de riem omdat ze wel wil trekken. Ik heb dit de afgelopen maanden nu 2 keer gezien. Dit gebeurt overigens alleen als ze goed moe is.

Dat gooien met een bal doe ik dus bijna niet meer, want madam vind meestal zelf wel iets om mee rond te rennen. Nu laat ik haar lekker rondbollen en zwemmen (zo lang het niet te koud is) en dan is er niets aan de hand. Misschien dat dit de reden is waarom ze afgekeurd is, ik heb er navraag na gedaan maar heb de vorige eigenaar niet kunnen vinden en bij het asiel wisten ze het niet meer. Ben een tijdje geleden nog eens naar de DA geweest want ze moest haar in-entingen hebben en heb haar nogmaal laten controleren maar ze kon niets vinden. En toch blijft het aan me knagen......

Moet ik me zorgen maken dat er toch wat ergs aan de hand is?

Marc
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Max (RIP)..........Baldo (RIP)...............Senna
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Re: doorzakken achterkant

Ongelezen bericht door Elly* »

Zijn er röntgenfoto's gemaakt van heupen en rug?
Annamarie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Bullmastiff

Ongelezen bericht door Annamarie »

Hoe heeft de DA het vorige keer gecontroleerd?
En hoe hebben ze het bij het Asiel gedaan?

Ik zou bij de DA een rontgenfoto laten maken.
marx-7
Actief

Elly* schreef:Zijn er röntgenfoto's gemaakt van heupen en rug?
Nee geen foto's......

Maar die muts werkt zo graag dat ze volgens mij door gaat tot ze er bij neer valt en moet ik haar afremmen. Zo als al gezegd bij een normale lange wandeling merk ik helemaal niets aan haar, ook niet als we thuis zijn dat ze moeite heeft met opstaan, ook niet als ze moe is, ze heeft geen last van haar rug, het is verder een hel gezonde hond.

Dit deed zich puur voor na een zeer intensieve inspanning en nu ik er over nadenk wel bij warmer weer. rondhobbelen door water en zwemmen is toch ook behoorlijk intensief en dan is er niets aan de hand maar is ze wel koeler :U:
marx-7
Actief

Annamarie schreef:Hoe heeft de DA het vorige keer gecontroleerd?
En hoe hebben ze het bij het Asiel gedaan?

Ik zou bij de DA een rontgenfoto laten maken.
Hoe ze het bij het asiel gedaan hebben weet ik niet. Er is mij verteld dat ze daar alle honden laten controleren bij hun eigen DA waar ik verder geen contact mee heb gehad. Mijn eigen DA heeft dat gedaan terwijl ze op haar zij lag op de tafel en de gewrichten heeft gecontroleerd. Daarna nog eens toen ze op de grond stond. In beide gevallen gaf Senna geen krimp of kon ik niet aan haar zien dat ze pijn had of anderszins ongemakkelijk was. Volgens haar was er niets aan de hand.

Maar met die opmerkingen van "er is niets aan de hand" daar ben ik wat voorzichtiger mee geworden want dat heeft me mijn laatste hond gekost en toen was er wel wat aan de hand maar te laat om in te grijpen met inslapen tot gevolg maar dat is een heel ander verhaal.

Ook dat tranen vind ik zo vreemd. Misschien dat dat iets is wat herders eigen is?

Maar inderdaad toch maar eens gaan nadenken over foto's maken
Laatst gewijzigd door marx-7 op 29 sep 2012 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

hd is alleen maar vast te stellen door foto's :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

laat eens een rugfoto maken. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Behalve naar HD kun je misschien ook onderzoek laten doen naar Degeneratieve Myelopathie aangezien dat ook nog weleens voorkomt bij DH's alhoewel ze me daar wel erg jong voor lijkt.
http://dm.kwispelbiznizz.nl/?page_id=93
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
wolfwoman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse Wolfhonden
& Tamaskan Dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolfwoman »

ja, ik dacht ook aan DM, :(
dit kun je laten vaststellen door een bloedtest
http://www.vantaelsesluske.nl __ groeten Stefanie
marx-7
Actief

marian* schreef:Behalve naar HD kun je misschien ook onderzoek laten doen naar Degeneratieve Myelopathie aangezien dat ook nog weleens voorkomt bij DH's alhoewel ze me daar wel erg jong voor lijkt.

Degeneratieve Myelopathie :U:

Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Laat maar, linkje gelezen :engel:
Heb Senna meteen eens nagekeken, die lag hier toch aan mijn voeten maar alles is gelijkmatig afgesleten....niets raars te zien
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

marx-7 schreef:
marian* schreef:Behalve naar HD kun je misschien ook onderzoek laten doen naar Degeneratieve Myelopathie aangezien dat ook nog weleens voorkomt bij DH's alhoewel ze me daar wel erg jong voor lijkt.

Degeneratieve Myelopathie :U:

Wat moet ik me daarbij voorstellen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Degeneratieve_myelopathie

Ik hoop echt niet dat het dat is;heb het bij de x-DH van mijn vriendin gezien en dat was niet prettig omdat het steeds slechter ging met de hond.Ook haar huidige Mechelaar/DH heeft het hoogstwaarschijnlijk.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
marx-7
Actief

Ik heb dat eens goed doorgelezen en de achterste poten van Senna nog eens goed bekeken (gelukkig laat ze alles goed en rustig met haar doen) maar niets van dat alles wat er ook maar op wijst dat dit aan de hand zou zijn.

Ik laat binnenkort voor de zekerheid eens wat foto's maken.....bedankt voor alle info.
yvon
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvon »

hd en of spondylose
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Daar moest ik ook gelijk aan denken :ugh:
Er is een DNA test voor DM, dan kun je zien of ze de erfelijke aanleg heeft om DM te ontwikkelen. Het zegt niets over of ze nu op dit moment DM heeft, als ik het goed heb begrepen kan dat alleen worden vastgesteld bij honden die al zijn overleden. Maar als je de kans hebt die DNA test te doen kon dat wel zinvol zijn. Lijders hebben een kans om DM te ontwikkelen maar ook honden die als drager uit de test komen kunnen toch klachten krijgen. Ik ken helaas ook honden met DM die niet de typische klachten haden die vaak beschreven worden.

Maar goed, ik zou eerst foto's laten maken van de heupen en rug. En toch maar niet bij je eigen DA als die denkt HD te kunnen uitsluiten door wat te voelen :ugh: Er zijn honden die heerlijk soepel lopen en bewegen en toch zware HD hebben, juist daarom worden er foto's gemaakt!
Bienertje
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Bienertje »

Ik denk inderdaad ook HD, spondylose of artrose. Kan ook op jonge leeftijd..

Sterkte!!
Ziek dier wordt niet alleen beter door de arts
Liefde van de assistent maakt het prettiger voor ze
Nath
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Hollandse herder

Ongelezen bericht door Nath »

Tsja het kan van alles zijn. Ik zou me niet af laten schepen met ''er is niets aan de hand'' wat er is duidelijk wel iets aan de hand!
Laat haar gewoon eens grondig onderzoeken, als je aangeeft dat na inspanning is met warmte en als ze trekt. Zou ik eerder aan haar hart denken dan aan haar gewrichten...
Een kennis van mij heeft een duitse herder die soort gelijke verschijnselen had, ook een jonge hond die maar een paar keer achter een stok aan kon en dan begon te zwalken/omvallen van achter.. En ook last van warmte, bij haar is toen een hartkwaal ontdekt.

Sterkte met haar en als je eigen dierenarts het hier bij laat zitten kun je altijd nog een second opinion laten doen bij een ander.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”