Voordat ik haar haalde heb ik me goed laten informeren want alhoewel we altijd thuis grotere honden hebben gehad en ik me niet kan herinneren ooit zonder hond te zijn geweest is dit mijn eerste herder (kruising duits/mechels). Het was me altijd bekend dat herders nog al eens te maken kunnen hebben met HD. Dit was door het asiel al gecontroleerd en ik heb haar nogmaals laten testen bij mijn eigen DA. HD heeft ze dus gelukkig niet.
Op wat onhebbelijkheden na een goed opgevoede en goed luisterend superlief beest waar ik enorm blij mee ben, ze heeft het helemaal gemaakt hier in de familie
Maar nu het volgende......Als ik er de tijd voor heb maak ik elke dag minimaal 1 wandeling van dik een uur (buite de normale uitlatingen om) samen met de hond van mijn ouders en zo lang ik haar haar gang laat gaan is er niets aan de hand en merk ik helemaal niets aan haar alhoewel ze de meeste tijd lekker rond gerend en gezwommen heeft. Heb ik eens wat minder tijd dan neem ik ze mee naar een groot grasveld hier in de buurt en dan neem ik een balletje mee of iets dergelijks, daar is ze gek op. Ze rent dan zo snel en intensief dat ik op een gegeven moment zie dat er gewoon tranen uit haar ogen komen van de inspanning en dan heb ik maar een keer of 5 gegooid. Het lijkt wel of ze dan ontzettend moe is terwijl ze toch pas 2,5 is en in de kracht van haar leven moet zijn. Ook lijkt het wel of ze wel eens door haar achterkant zakt als we terug gaan en ik haar wat corrigeer aan de riem omdat ze wel wil trekken. Ik heb dit de afgelopen maanden nu 2 keer gezien. Dit gebeurt overigens alleen als ze goed moe is.
Dat gooien met een bal doe ik dus bijna niet meer, want madam vind meestal zelf wel iets om mee rond te rennen. Nu laat ik haar lekker rondbollen en zwemmen (zo lang het niet te koud is) en dan is er niets aan de hand. Misschien dat dit de reden is waarom ze afgekeurd is, ik heb er navraag na gedaan maar heb de vorige eigenaar niet kunnen vinden en bij het asiel wisten ze het niet meer. Ben een tijdje geleden nog eens naar de DA geweest want ze moest haar in-entingen hebben en heb haar nogmaal laten controleren maar ze kon niets vinden. En toch blijft het aan me knagen......
Moet ik me zorgen maken dat er toch wat ergs aan de hand is?
Marc