Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenbelasting

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Hondenbelasting

Ongelezen bericht door lieke »

iones schreef:
lieke schreef:Voor de zoveelste keer: hondenbelasting is geen doelbelasting maar een algemene belasting die in de pot voor de algemene middelen gaat. Voor groenonderhoud, onderhoud speeltuintjes, het plaatsen van verkeersborden en recepties voor gemeenteambtenaren.
Als je een hond neemt in een gemeente waarin hondenbelasting wordt geheven, dan vind ik dat je dat moet betalen. Die kosten behoor je dan mee te nemen in het algehele kostenplaatje voor het houden van hond, zoals voer, da-kosten, speelgoed, manden, etc.
Iedereen in Nederland betaalt belasting voor dingen die je op individueel niveau misschien niet nodig hebt. Je betaalt voor de rollator van je buurvrouw, het gebroken been van de voetballende neef aan de andere kant van het land en de aow van die hangoudere bij de supermarkt. Jammer dan, zo werkt het in dit land.
Als individue kun je niet zelfstandig besluiten om een belasting die JIJ onzin vindt maar even niet te betalen. Als je het er niet mee eens bent, ga je in een gemeente wonen die deze belasting niet heft. Of nog beter, je verhuist naar Timboektoe waar je (waarschijnlijk) ook geen sociale premies, zuiveringslasten, milieubelasting, successierechten, overdrachtsbelasting of aow betaalt.

Dit gezegd hebbende: in Arnhem hebben ze vanaf januari 2012 de hondenbelasting afgeschaft. Scheelt aanzienlijk met drie honden. Zou je denken, tenminste. Want prompt hebben ze de OZB en andere gemeentelijke lasten voor álle burgers verhoogd. En vangen ze dus aanzienlijk meer. :mrgreen:
Maar dat is toch rechtvaardig? Als er een bepaalde belasting algemeen gebruikt wordt, dan is het toch eerlijk als iedereen daar aan betaalt, en toch niet één groep die voor iedereen op moet draaien?

En jij gelooft nog in sprookjes? :mrgreen:
Kinderlozen betalen mee voor de kinderbijslag. AOW'ers zijn vrijgesteld van het betalen van sociale premies. Mensen op een minimumniveau krijgen vrijstelling van gemeentelijke lasten.... moet ik nog doorgaan?
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Gemeente de Wolden heeft geen hondenbelasting en 'losloopgebieden' genoeg. Buiten de bebouwde kom geldt bij mijn weten geen aanlijngebod :) Maar mocht hondenbelasting ingevoerd worden, dan wordt dat gewoon betaald hoor. Ik neem nou eenmaal een hond, dus dan betaal ik die belasting gewoon. Datzelfde geldt overigens als ze kattenbelasting in gaan voeren :mrgreen:
aliceh
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Een heerlijk HTK hondje uit Spanje

Ongelezen bericht door aliceh »

Ik woon hier nu net 1,5 jaar, maar ik denk dat ik mijn buurvrouw maar eens ga vragen wanneer ze hier voor het laatst zijn geweest.
Maar als ze dan zo'n potje gebruiken voor dergelijke dingen als het onderhouden van de gemeente, dan moeten ze de naam veranderen. Dan is het voor iedereen duidelijk!
TomCee
Zeer actief

Ongelezen bericht door TomCee »

aliceh schreef:Ik woon hier nu net 1,5 jaar, maar ik denk dat ik mijn buurvrouw maar eens ga vragen wanneer ze hier voor het laatst zijn geweest.
Maar als ze dan zo'n potje gebruiken voor dergelijke dingen als het onderhouden van de gemeente, dan moeten ze de naam veranderen. Dan is het voor iedereen duidelijk!
Dat vind ik nou ook van de accijns op m'n jenever! Laten ze dat gebruiken om meer kroegen te bouwen! :F: :F: :F:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

TomCee schreef:
aliceh schreef:Ik woon hier nu net 1,5 jaar, maar ik denk dat ik mijn buurvrouw maar eens ga vragen wanneer ze hier voor het laatst zijn geweest.
Dat vind ik nou ook van de accijns op m'n jenever! Laten ze dat gebruiken om meer kroegen te bouwen! :F: :F: :F:
:LOL:
Afbeelding
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

lieke schreef:
TomCee schreef:
:LOL:
en weer +1
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Ik betaal wel hondenbelasting, hier komen ze elk jaar langs de deuren controleren of je een hond hebt.
Het geld van de hondenbelasting gaat wel naar andere doelen.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik betaal gewoon de hondenbelasting. Als hier volgend jaar weer een pup is, meld ik deze gewoon meteen aan. Ik zou niet weten waarom niet. Ik heb hier in de 12 jaar dat ik een hond had 1x controle gehad en dat was een paar maanden geleden, toen Yentle er al niet meer was.
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Wij betalen hondenbelasting, maar dat wordt hier goed besteedt.
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
Theraposa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog kruising , Chinese naakthond , Am bully en een APBT .
Contacteer:

Ongelezen bericht door Theraposa »

Ik heb sinds kort ook een hond en zag dat ik eigenlijk ook geld moet betalen voor hondenbelasting. Maar moet nog even uitzoeken hoe en wat. Je betaald er wel voor maar ze doen niks met het geld. Amper prullenbakken waar je de zakjes in kan gooien en geen honden losloop plekken.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik betaal gewoon hondenbelasting hier.
Overigens kwam er hier eens een buurman aan de deur. Die wou me waarschuwen, dat een ándere buur (hij wou niet zeggen wie, maar ik weet wel wie) me erbij wou lappen voor de hondenbelasting.
Prima. Doen hoor, want dat betaal ik dus.
(De redenatie was helemaal prachtig. Ik had er openlijk een vriendin bij, die hier eigenlijk elk weekend was, en dat kon toch niet :neenee: Dus zou ik ook vast geen hondenbelasting betalen :LOL: ).
Dat was trouwens ook de buur die als eerste vraag had, toen Skadi hier net was als pup "kost zeker heel wat, zo'n rashond." :roll:

Overigens ga ik straks, als ik verhuisd ben, geen hondenbelasting meer betalen.
De gemeente Raalte heeft die afgeschaft.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Hier wel hondenbelasting, € 66 voor de eerste hond, € 93 voor de tweede en volgende hond.
kenneltarief is hier € 199.80.
Ik betaal voor 2 honden, de twee kleintjes beschouw ik als 1 :lol1:
Mocht ik ooit 'gepakt' worden, vraag ik een kennelnaam aan.

Ik heb 2 keer controle gehad in de afgelopen 13 jaar, en je krijgt hier geen boete. Je moet binnen een week ofzo alsnog aangifte doen.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ja, in Nijmegen betalen we ook hondenbelasting.
eerste hond: € 99,87

tweede en elke volgende hond: € 146,96
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Hier betalen we hondenbelasting en daar heb ik weinig moeite mee. Als je bekijkt hoeveel hondenpoep er geruimd moet worden, vooral als er een tijdlang sneeuw heeft gelegen zie je pas de enorme hoeveeheden poep langs plantsoentjes en wegen.
Belasting komt altijd in de algemeen pot, ik dacht dat we dat onderhand wel wisten.
Gemeenten die geen extra hondenbelasting heffen, hebben dat vaak al in de riool-en verontreinigingsheffing zitten.
Zo was dat in mijn vorige gemeente in elk geval.
Het is toch nooit goed. Belast je alleen de hondenbezitters dan gaan zij wijzen naar katten en paarden. Belast je iedereen dan kunnen de niet-hondenbezitters weer klagen dat zij mee betalen aan de shit.
Zoals Lieke al aangeeft; op die manier werkt een belastingsysteem nu eenmaal. Gewoon betalen en niet zeuren, scheelt je hoofdpijn :wink:
booster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Su, Binky, Daisy en Amiya
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door booster »

In Eindhoven betaal je:
voor de eerste hond € 67,-
voor elke volgende hond € 134,-
voor een kennel € 333,-
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

dagmar88 schreef:Hier is er geen boete. Je krijgt van de controleur een formulier en de kans om je binnen 14 dagen geloof ik aan te melden.
Pas wanneer je dat niet doet kun je beboet worden.
Hier ook....
Ik betaal permanent hondenbelasting voor twee honden of ik er nu één of drie heb rondlopen.
Als ik tegen de controleur zeg dat nummer drie een logee is krijg ik een knipoog en een "natuurlijk" terug.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

lieke schreef:Voor de zoveelste keer: hondenbelasting is geen doelbelasting maar een algemene belasting die in de pot voor de algemene middelen gaat. Voor groenonderhoud, onderhoud speeltuintjes, het plaatsen van verkeersborden en recepties voor gemeenteambtenaren.
Als je een hond neemt in een gemeente waarin hondenbelasting wordt geheven, dan vind ik dat je dat moet betalen. Die kosten behoor je dan mee te nemen in het algehele kostenplaatje voor het houden van hond, zoals voer, da-kosten, speelgoed, manden, etc.
Iedereen in Nederland betaalt belasting voor dingen die je op individueel niveau misschien niet nodig hebt. Je betaalt voor de rollator van je buurvrouw, het gebroken been van de voetballende neef aan de andere kant van het land en de aow van die hangoudere bij de supermarkt. Jammer dan, zo werkt het in dit land.
Als individue kun je niet zelfstandig besluiten om een belasting die JIJ onzin vindt maar even niet te betalen. Als je het er niet mee eens bent, ga je in een gemeente wonen die deze belasting niet heft. Of nog beter, je verhuist naar Timboektoe waar je (waarschijnlijk) ook geen sociale premies, zuiveringslasten, milieubelasting, successierechten, overdrachtsbelasting of aow betaalt.

Dit gezegd hebbende: in Arnhem hebben ze vanaf januari 2012 de hondenbelasting afgeschaft. Scheelt aanzienlijk met drie honden. Zou je denken, tenminste. Want prompt hebben ze de OZB en andere gemeentelijke lasten voor álle burgers verhoogd. En vangen ze dus aanzienlijk meer. :mrgreen:
Bij ons gaat de hondenbelasting ook omlaag ...... en de rest omhoog :lol1:
Vrder ben ik het helemaal met je eens. :F:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”