Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie reu of teef

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

billyboy2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Castratie reu of teef

Ongelezen bericht door billyboy2 »

dagmar88 schreef:
billyboy2 schreef: Mijn honden zijn ermee geholpen, en alle beestje en die geholpen zijn zijn er ook niet slechter op geworden.
Gecastreerd. En het dik gedrukte is natuurlijk onzin.

Oh. Je hebt het snel veranderd zie ik.

Moest nog even tussen die ik ken......val om van de honger, gaat typen niet zo goed.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

waar help je ze mee dan, wil jij ook graag geholpen worden ergens mee dan :mann:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:
Valerie schreef: Jigzy kan overigens ook niet makkelijk met castraten(reuen)
Maar dat heeft natuurlijk ook weer met ras te maken, en aanleg. Een Staffordteef zal eerder nijdig doen naar een castraatreu dan naar eentje met ballen. Dat snap ik wel.
Maar dat nijdig worden zit dan vooral in het ras, of in het individu. Ik zie het niet vlot gebeuren dat een braaf Cavalierteefje een castraatreu 'niet mot'. Dat is toch iets meer voor de toch al hittepetitterige dames.
Ik heb bij Tirsa nooit gecheckt of de reuen die kwamen snuffelen nog ballen hadden of niet, maar ze kregen allemaal van haar op hun kop, geen polonaise aan haar lijf. En Tirsa was toch echt gecastreerd.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Neeltje schreef:
Nanna schreef:
Valerie schreef: Jigzy kan overigens ook niet makkelijk met castraten(reuen)
Maar dat heeft natuurlijk ook weer met ras te maken, en aanleg. Een Staffordteef zal eerder nijdig doen naar een castraatreu dan naar eentje met ballen. Dat snap ik wel.
Maar dat nijdig worden zit dan vooral in het ras, of in het individu. Ik zie het niet vlot gebeuren dat een braaf Cavalierteefje een castraatreu 'niet mot'. Dat is toch iets meer voor de toch al hittepetitterige dames.
Ik heb bij Tirsa nooit gecheckt of de reuen die kwamen snuffelen nog ballen hadden of niet, maar ze kregen allemaal van haar op hun kop, geen polonaise aan haar lijf. En Tirsa was toch echt gecastreerd.
:wink: Dat is ook wat anders dan het bovenstaande, en niet meer dan logisch.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

billyboy2 schreef:
malinois schreef: Ik heb een teef om medische redenen moeten castreren... wat een ellende... haar vacht werd een ramp, incontinentie incl. een teef die dat zelf verschrikkelijk vond, ze werd dik van lucht ondanks meer beweging en aangepaste voeding, etc.
Mijn honden geen last van gelukkig:

Mijn teef, 3,5 geholpen met 1,5..zit altijd op 5,5 kg..ze is hier wel erg lelijk, want was echt volledig kaal geplukt, had haar beschikbaar gesteld voor trimexamen.....zo kaal was echter niet de bedoeling:
https://www.mijnalbum.nl/Foto-RCJO3ZFY.jpg

Mijn reu, bijna 8..ongeveer 4,5 jaar geleden geholpen. Foto is geen beste kwaliteit...maar dat terzijde.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JU4NWCHV.jpg

En verder ga ik nergens op reageren. Jouw mening, mijn mening.

En dat jij vind dat ik geen honden verdien tja vind ook dat mijn honden een vreselijk leven hebben..kan ze maar beter aan een boom knuppen

Mijn honden zijn ermee geholpen, en alle beestje en die geholpen zijn die ik ken zijn er ook niet slechter op geworden.. en dat zijn er nogal al wat

nee dat schreef ik niet... :neenee:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

billyboy2 schreef:
Mijn honden zijn ermee geholpen, en alle beestje en die geholpen zijn die ik ken zijn er ook niet slechter op geworden.. en dat zijn er nogal al wat
Maar net als jij die kent, ken ik minstens zo veel ongecastreerde honden zowel reuen als teven die nergens last van hebben, zeker niet van de dingen die jij noemt die zo slecht voor een hond zouden zijn (ze mogen niet dekken, gefrustreerd etc.).

De gecastreerde honden zijn voor mij over het algemeen redelijk snel herkenbaar zonder dat ik bij de heren onder hun buik hoef te kijken. En dat zegt mij weer genoeg :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
billyboy2
Zeer actief

malinois schreef:
als je vooraf al zo denkt vind ik persoonlijk dat je geen hond moet halen iig. Katten snap ik heel goed, die lopen zonder toezicht buiten, maar ik geloof dat wij dit van honden toch niet meer zo normaal vinden.

Komt toch echt op hetzelfde neer.oe da

Jij Speelt op de man, en loopt mij te veroordelen en dat is niet netjes.

Jouw mening is niet heilig, net zo min als die van mij. Maar we leven in een vrij land waar ieder recht heeft op een eigen mening, en die mening heb je te respecteren of je het er mee eens bent of niet.

Een leuke discussie is prima met mij te voeren.....maar als we gaan veroordelen en zeggen dat ik geen honden verdien/mag halen heeft niets meer met een nette discussie te maken.

Maar goed het is niet de 1e keer dat een mening niet wordt gerespecteerd op dit forum, en zal ook niet de laatste keer zijn.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

billyboy2 schreef:
malinois schreef:
als je vooraf al zo denkt vind ik persoonlijk dat je geen hond moet halen iig. Katten snap ik heel goed, die lopen zonder toezicht buiten, maar ik geloof dat wij dit van honden toch niet meer zo normaal vinden.

Komt toch echt op hetzelfde neer.oe da

Jij Speelt op de man, en loopt mij te veroordelen en dat is niet netjes.

Jouw mening is niet heilig, net zo min als die van mij. Maar we leven in een vrij land waar ieder recht heeft op een eigen mening, en die mening heb je te respecteren of je het er mee eens bent of niet.

Een leuke discussie is prima met mij te voeren.....maar als we gaan veroordelen en zeggen dat ik geen honden verdien/mag halen heeft niets meer met een nette discussie te maken.

Maar goed het is niet de 1e keer dat een mening niet wordt gerespecteerd op dit forum, en zal ook niet de laatste keer zijn.
Lezen, ik zeg niet dat je geen hond verdient... ik zeg dat je imo dan geen hond moet nemen, dat is toch echt iets heel anders....
En dat is gewoon een mening, niks meer en niks minder...
Afbeelding
Erwina
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Erwina »

malinois schreef:
Lezen, ik zeg niet dat je geen hond verdient... ik zeg dat je imo dan geen hond moet nemen, dat is toch echt iets heel anders....
En dat is gewoon een mening, niks meer en niks minder...
Ik kreeg ook al naar mijn hoofd geslingerd dat ik dierenbeul schreef, maar dat had ik ook nergens geschreven ;-)
billyboy2
Zeer actief

Mooi verpakt maar komt toch echt op het zelfde neer.
billyboy2
Zeer actief

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om zulke dingen tegen mensen te zeggen....Niet om een stel ballen of eileiders......komt niet eens in mij op....

Iedereen moet doen wat het hem goeddunkt.....maar om dan tegen mensen die niet jouw mening delen te gaan zeggen dat ze geen hond moeten nemen, wat in mijn ogen toch echt op hetzelfde neer komt om iemand een dierenbeul te noemen.....nee, gelukkig heb ik nog wel zoveel fatsoen in mijn reet.

Jullie zijn van mening dat jullie mening heilig is.....maar dat is het niet....misschien eens een beetje over nadenken dat jullie echt niet de enige mensen zijn met verstand van dieren....dat jullie er ook hartstikke naast kunnen zitten....of te wel, wellicht eens heel wat uren zelfreflectie i.p.v. jullie mening opdringen
Laatst gewijzigd door billyboy2 op 07 sep 2012 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

billyboy2 schreef: Maar een hond kan dat niet, zal altijd last hebben van voortplantingsdrang....kan niet de hand aan zichzelf slaan, mag ook niet naar de kroeg om zijn l.uter in de eerste de beste teef steken. Want he hondencomdooms zijn er nog steeds niet.
Is aan zijn baas haar/zijn gratie overgeleverd of hij ooit eens zijn kwak en drang kwijt mag.
En voor teven geldt dit net zo...ze gedragen zich niet voor niets vervelend tijdens hun loopsheid.

Hoeveel mensen/knuffels/dekens/handdoeken worden er jaarlijks wel niet aangerand door reuen waarvan de hormonen als gekken door het lijf gieren.

En dat vind IK nou bruut.
Je zegt wel dit en dat komt ook op hetzelfde neer.
billyboy2
Zeer actief

Valerie schreef:
billyboy2 schreef: Maar een hond kan dat niet, zal altijd last hebben van voortplantingsdrang....kan niet de hand aan zichzelf slaan, mag ook niet naar de kroeg om zijn l.uter in de eerste de beste teef steken. Want he hondencomdooms zijn er nog steeds niet.
Is aan zijn baas haar/zijn gratie overgeleverd of hij ooit eens zijn kwak en drang kwijt mag.
En voor teven geldt dit net zo...ze gedragen zich niet voor niets vervelend tijdens hun loopsheid.

Hoeveel mensen/knuffels/dekens/handdoeken worden er jaarlijks wel niet aangerand door reuen waarvan de hormonen als gekken door het lijf gieren.

En dat vind IK nou bruut.
Je zegt wel dit en dat komt ook op hetzelfde neer.
Maar nog steeds zeg ik niet dat ze geen honden mogen nemen.......ik vertel mijn mening...ik speel niet op de man
billyboy2
Zeer actief

Maar goed, ik verlaat dit topic. laat mij niet weg jagen zoals vele anderen voor mij
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Begrijp ik het nou goed dat sommigen hier van mening zijn dat als je je hond laat castreren anders dan medische noodzaak *dus tumoren etc.* maar meer omdat je er zelf last van hebt, je dan geen honden waardig bent?
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MariskaB schreef:Begrijp ik het nou goed dat sommigen hier van mening zijn dat als je je hond laat castreren anders dan medische noodzaak *dus tumoren etc.* maar meer omdat je er zelf last van hebt, je dan geen honden waardig bent?
nee....

Ik vind dat als je vooraf al gaat roepen dat al je toekomstige honden gecastreerd gaan worden hoe dan ook, dat je je dan weleens achter je oren mag krabben of je wel aan een hond moet beginnen...

Hoe weet je nu in vredesnaam hoe een toekomstige hond zich gaat gedragen en of je er eventueel last van zult hebben?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

billyboy2 schreef:Mooi verpakt maar komt toch echt op het zelfde neer.
dan kun je niet lezen
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

billyboy2 schreef:Ik zou het niet in mijn hoofd halen om zulke dingen tegen mensen te zeggen....Niet om een stel ballen of eileiders......komt niet eens in mij op....

Iedereen moet doen wat het hem goeddunkt.....maar om dan tegen mensen die niet jouw mening delen te gaan zeggen dat ze geen hond moeten nemen, wat in mijn ogen toch echt op hetzelfde neer komt om iemand een dierenbeul te noemen.....nee, gelukkig heb ik nog wel zoveel fatsoen in mijn reet.
als jij er meer betekenis aan geeft dan het in werkelijkheid is of een andere betekenis aan mijn reactie geeft is dat jouw probleem en niet de mijne... Ik heb je overigens nergens een dierenbeul genoemd :denken:
Jullie zijn van mening dat jullie mening heilig is.....maar dat is het niet....misschien eens een beetje over nadenken dat jullie echt niet de enige mensen zijn met verstand van dieren....dat jullie er ook hartstikke naast kunnen zitten....of te wel, wellicht eens heel wat uren zelfreflectie i.p.v. jullie mening opdringen
Waar dring ik jou mijn mening op dan? Mag ik alleen zeggen dat je helemaal gelijk hebt? Nou dat kun je dus vergeten. :ok: En ik zeg ook nergens dat mijn mening heilig is toch?
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Nanna schreef:
malinois schreef: Hoe weet je nu in vredesnaam hoe een toekomstige hond zich gaat gedragen en of je er eventueel last van zult hebben?
Van een reu weet je dat idd niet.
Maar bij een teef kun je toch aardig voorspellen dat 'last' gaat krijgen van een loopsheid. Ze moet 2x per jaar een paar weken vast, deuren moeten dicht blijven, honden uit de buurt gaan erachteraan snuffelen, bloedvlekken in huis. En met wat pech krijg je dan ook nog eens een schijndracht erachteraan.
Eerlijk? Ik zoek dat ook niet. Toen ik nog fokte moest het natuurlijk wel maar nu ik alleen maar teven voor de fun heb, gaat mooi de binnenboel eruit :ok:
Het feit dat ze geen baarmoederontsteking meer kunnen krijgen vind ik een fijne bijkomstigheid want in de tijd dat ik nog bij de DA werkte, hèb ik wat pyometra's binnen zien komen. Met helaas ook wel foute aflopen.
Dat weet je dus ook niet van ten voren. Jigzy is 2,5 weken per jaar loops en ze heeft dan echt geen ontsnapneigingen :wink: het enige lastige vind ik dat hier zoveel grote intacte reuen loslopen in de wijk.
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

malinois schreef:
MariskaB schreef:Begrijp ik het nou goed dat sommigen hier van mening zijn dat als je je hond laat castreren anders dan medische noodzaak *dus tumoren etc.* maar meer omdat je er zelf last van hebt, je dan geen honden waardig bent?
nee....

Ik vind dat als je vooraf al gaat roepen dat al je toekomstige honden gecastreerd gaan worden hoe dan ook, dat je je dan weleens achter je oren mag krabben of je wel aan een hond moet beginnen...

Hoe weet je nu in vredesnaam hoe een toekomstige hond zich gaat gedragen en of je er eventueel last van zult hebben?
Dankjewel, ik voelde ineens een golf van verontwaardiging opkomen :ok:

Ik heb idd niet van tevoren al "hopla de boel moet eruit".
Moet ik wel zeggen dat ik alleen reuen heb gehad en eigenlijk niet snel voor een teefje zal gaan.
Puur vanwege het feit dat het me zo'n gesmeer lijkt en dat gedoe met broekjes e.d.

En moet ook zeggen dat ik het gewoon echt jammer vind dat Kay's kraag gewoon amper meer bestaat en dat was bij mijn vorige Duitser ook zo...
De lab was ook niet gecastreerd, in de korte tijd dat ik die heb gehad heb ik geen raar gedrag door loopse teven gemerkt, maar daar was het denk ik ook tekort voor, want meer dan pff 6 weken zegt mn vriend ik dacht wel 2, 3 maanden... langer hebben we hem niet gehad. Mn vorige Duitser merkte je ook niks aan. Die heb ik dus vanwege een tumor moeten laten helpen, ik hoor hier 9, ik dacht met 10 jaar...

Nee als ik niets zou merken zou ik mijn reu niet laten helpen. Vind ik niet noodzakelijk en heb ook wel eens gehad dat dierenartsen daar toch op aansturen met argument als 'daar zal hij rustiger van worden' :U: dat vind ik echt niet meer kunnen zo'n argument.

Zou ik een teef p.o. meenemen uit een asiel geloof ik toch wel dat ik die snel zou laten helpen als ik er nu zo over nadenk. Maar dat komt ook wellicht doordat toen ik voor paraveterinair heb geleerd en bij dierenartsen heb gewerkt het argument baarmoederontsteking toch altijd er werd ingehamerd voor deze ingreeo..
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Nee hoor, ik overweeg al een poosje om Skadi te laten castreren, omdat ze echt veel last heeft van haar hormonen. Ik twijfel alleen omdat ik het gevoel het dat ze niet meer testosteron nodig heeft :tongue:

En dat weten de mensen hier op dit forum, en ik heb er nog nooit iemand mij over aan zien vallen.

Maar billyboy lijkt castratie met opvoeding te verwarren. En dat is wat anders. Ik ben niet erg voor of tegen castratie. Maar enkel omdat je dan niet op hoeft te voeden? Dat lijkt mij persoonlijk een onvoorstelbaar slechte reden.

Castratie bekijk je per hond. Je weegt zorgvuldig af of het wel of niet nodig is. Waarbij je de medische pro en cons ook meeneemt.
En sorry hoor, maar ik vind dus het argument dat je dan niet meer op hoeft te voeden een argument van lik-me-vestje :roll:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Valerie schreef: Dat weet je dus ook niet van ten voren. Jigzy is 2,5 weken per jaar loops en ze heeft dan echt geen ontsnapneigingen :wink: het enige lastige vind ik dat hier zoveel grote intacte reuen loslopen in de wijk.
Ik vind het ook lastig dat ik Topsi vast zou moeten houden terwijl ze zo graag rondrent. En die reuen achter mijn kont aan (nou ja, háár kont) zit ik ook al niet op te wachten.
Plus dat ik graag loop waar mij dat zo past. En met een loopse teef ga je toch niet de meest belopen paden op, ik tenminste niet.
Zoals het nu is, maakt het niet uit. En kan ze altijd los :ok:
Als ik kijk naar Xena, die loopt bijvoorbeeld altijd los, loops of niet loops... ik kom zelf sowieso al nooit op drukke losloopgebieden.
Ze is een paar dagen dekrijp en op die dagen laat ik mijn reuen er niet bij (vroeger Boy wel want zelfs op die dagen haalde hij het niet in zn kop om maar iets te proberen die had heilig respect voor Xena, wel alleen als ik erbij was natuurlijk).
Ze is altijd schijnzwanger (ook maar een weekje ongeveer), maar zowel ik als zij hebben er weinig last van... ze veranderd niks alleen geeft ze melk en is ze wat mokkig tegen de reuen.... ziek is ze niet oid.

Als ik dat tegen de nadelen opweeg die ik bij Dusty gezien en gemerkt heb van het wel castreren denk ik eerst wel 10 x na voor ik het weer zou doen.
En ze is toch al 11 die muts nu....
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Nou ik ga dus met Miranda mee :wink: ik heb zelf trouwens ook een teef (Tyra) laten castreren omdat mij dat voor haar het beste leek. Ik bleek gelijk te hebben maar ik heb ook meteen gezien hoeveel een hond daarvan kan veranderen en zij was toen al 5 jaar.
Ik ben er niet finaal tegen maar ik ben er ook niet zomaar voor.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Nanna schreef:Ik zou terughoudend zijn bij rassen met een gladde snuit en verder lang haar omdat die een fuckvacht plegen te krijgen na castratie.
En bedankt, Nanna. Ik heb weer een argument tégen :mep:
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Nanna schreef:
Miranda schreef:
Nanna schreef:Ik zou terughoudend zijn bij rassen met een gladde snuit en verder lang haar omdat die een fuckvacht plegen te krijgen na castratie.
En bedankt, Nanna. Ik heb weer een argument tégen :mep:
Is die tante van jou dan niet stokharig?
Yup, longstock. Hoezo? Scheelt dat?
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Oh, oké.
Sjongejonge, had ik bijna een besluit genomen, ga jij lopen kutten over vachten :mep:
And few will ever climb
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Shelly vacht is precies hetzelfde gebleven na castratie. Super makkelijk en altijd keurig in model. Alleen de haren op haar buik zijn een beetje dunner maar dat lijkt me normaal. Alleen daar kun je zien dat ze stiekem overal zwarte stippen heeft onder haar vacht.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik zou zelf niet op voorhand beslissen dat de boel er voor het gemak (want dat is het in mijn ogen als je niet weet of een hond last krijgt van zijn hormonen) er al uit moet. Ik ben een reuenmens en zolang een reu niet helemaal doorslaat van een loopse teef (dat wil dus zeggen dagen niet eten en dagelijks uren de boel bijelkaar loeien) wordt de hond niet gecastreerd.

In de wijk waar ik woon is het merendeel onnadenkend, voor het gemak gecastreerd / gesteriliseerd. Dat moet ieder voor zich weten, maar ik vind dat sneu voor de hond en onnodig ook. Als mensen daadwerkelijk nadenken over het castreren en de gevolgen daarvan en dan besluiten om te castreren zonder medische noodzaak, heb ik er geen moeite mee. Maar nadenken over de negatieve gevolgen voor de hond wordt vaak niet gedaan. En dat vind ik jammer.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Fizgig schreef:Shelly vacht is precies hetzelfde gebleven na castratie. Super makkelijk en altijd keurig in model. Alleen de haren op haar buik zijn een beetje dunner maar dat lijkt me normaal. Alleen daar kun je zien dat ze stiekem overal zwarte stippen heeft onder haar vacht.
Shelly heeft ook niet echt lang haar.
Bij onze vorige NF had de castratie (om medische redenen ivm tumoren in die regio) wel een nadelig effect op de vacht. De ondervacht werd nog dikker. Gelukkig voor de hond en voor ons lieten wij hem toen al scheren, dus veel last heeft hij daar niet van gehad.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Muk schreef: Als mensen daadwerkelijk nadenken over het castreren en de gevolgen daarvan en dan besluiten om te castreren zonder medische noodzaak, heb ik er geen moeite mee. Maar nadenken over de negatieve gevolgen voor de hond wordt vaak niet gedaan. En dat vind ik jammer.
Maar voor de hond maakt dat toch helemaal niets uit? enige wat ik zonde vind, zijn teven die met 6 maanden geholpen worden. De meeste zie ik na 1e loopsheid geholpen worden, vind dat zelf te vroeg nog maar beter dan 6 maanden. Dat blijven vaak hele jeugdige honden en uit verhoudingen qua bouw
Perry en Noah

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”