Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaring met fysio bij honden?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ervaring met fysio bij honden?

Ongelezen bericht door Demi »

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met fysio bij honden? Cujo heeft net haar eerste behandeling gehad.
Ik vraag me af hoe jullie honden de dag erna waren.
Ik begreep namelijk dat ze morgen gigantisch last gaat krijgen.
En ik vroeg mij af of het geholpen heeft bij jullie honden en na hoeveel keer je dat ongeveer zag?

Trouwens tijdens het masseren een enorme bult gevonden :( :( Zit erg vast en loopt ook door haar spieren heen. Is zeker zo groot als een tennisbal, zit vooral van binnen, maar begint nu naar buiten te komen. Kon een enorme knoop zijn in de spieren, maar ook iets anders zei ze. Het is wel op haar ribben op de plek waar de spondylose zit dus waar haar spieren niet ok zijn. Het zit alleen wel een stuk lager.

Gatver ik heb echt een hekel aan enge bulten :jank: :jank:

Nu maar hopen dat de fysio iets kan betekenen voor haar....
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Re: Ervaring met fysio bij honden?

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Sam gaat al anderhalf jaar naar fysio, al wordt het nu afgebouwd. Maar het eerste half jaar twee keer per week, half uur fysio en dan nog half uur hydro. Zonder de therapie waren Sam en ik niet zo ver gekomen als waar we nu zijn.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik heb, zoals ik elders schreef, goede ervaringen met fysio bij de rottweilers gehad.
Daisy reageerde altijd behoorlijk op accupunctuur, ze was erna altijd moe. Echt erger was het erna niet, dat herken ik niet zo.
Hilly45
Zeer actief

Sam was oom altijd moe van zo'n sessie, maar vooral van de hydro, op de terugweg slaapt hij dan ook altijd en rest van de dag doen we het dan ook rustig aan. Nu krijgt Sam alleen nog fysio, dan is hij minder moe.
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Hilly45 schreef:Sam gaat al anderhalf jaar naar fysio, al wordt het nu afgebouwd. Maar het eerste half jaar twee keer per week, half uur fysio en dan nog half uur hydro. Zonder de therapie waren Sam en ik niet zo ver gekomen als waar we nu zijn.
Dat klinkt wel heel goed! Mag ik vragen wat Sam zijn klachten zijn?
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Daisy@ schreef:Ik heb, zoals ik elders schreef, goede ervaringen met fysio bij de rottweilers gehad.
Daisy reageerde altijd behoorlijk op accupunctuur, ze was erna altijd moe. Echt erger was het erna niet, dat herken ik niet zo.
Doordat jij het idd elders schreef ben ik op zoek gegaan naar een fysio voor haar :ok:

Accupunctuur heeft ze ooit eens gehad bij Den Hoek en daar reageerde ze niet echt op zei Michael gisteren tegen mij, ik was het alweer vergeten
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Hilly45 schreef:Sam was oom altijd moe van zo'n sessie, maar vooral van de hydro, op de terugweg slaapt hij dan ook altijd en rest van de dag doen we het dan ook rustig aan. Nu krijgt Sam alleen nog fysio, dan is hij minder moe.
Het is nu de ochtend erna en ze is erg moe. Nou is ze elke ochtend moe, ze slapen hier liever uit (alleen izzy vindt het een feestje 's ochtends :roll: )
Maar ze wilde wel mee naar buiten. Als ze echt niet had gewild had ik haar nog even laten liggen.
Wel heeft ze erg last van de behandeling en staat erg moeilijk op. Maar goed, de fysio zei gisteren al dat ik vandaag en morgen enorme spijt zou hebben dat ik haar had laten komen :schrik: Daarna zou ik toch echt verbetering moeten zien.

Wat trouwens echt een probleem blijft is haar gewicht, ze is weer een kilo aangekomen.... De DA begrijpt het ook niet, maar zegt dat ik me daar echt niet druk om moet maken, ook als ze normaal op gewicht zou zijn had ze zoveel slijtage gehad.

Maar goed, het is nog steeds hopen dat het helpt bij haar en dat die enge bult of spier of vet is :( :(
Hilly45
Zeer actief

Demi schreef:
Hilly45 schreef:Sam gaat al anderhalf jaar naar fysio, al wordt het nu afgebouwd. Maar het eerste half jaar twee keer per week, half uur fysio en dan nog half uur hydro. Zonder de therapie waren Sam en ik niet zo ver gekomen als waar we nu zijn.
Sam had zijn achilles kapot op een hele nare plek, die operatief niet hersteld kon worden, vanwege de plek. Het lichaam moest het door vorming van littekenweefsel zelf herstellen. Daarvoor is gedurende zo'n zes weken zijn hak volledig gefixeerd met een externe fixatie. Daarna begon zijn revalidatie. Nu kan hij weer heel veel. Maar 'explosieve' sporten, zoals met een bal of frisbee of behendigheid enz., dat is uitgesloten.
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Hilly45 schreef:
Demi schreef:
Sam had zijn achilles kapot op een hele nare plek, die operatief niet hersteld kon worden, vanwege de plek. Het lichaam moest het door vorming van littekenweefsel zelf herstellen. Daarvoor is gedurende zo'n zes weken zijn hak volledig gefixeerd met een externe fixatie. Daarna begon zijn revalidatie. Nu kan hij weer heel veel. Maar 'explosieve' sporten, zoals met een bal of frisbee of behendigheid enz., dat is uitgesloten.

Ppff zeg heftig ook! En wat ontzettend goed dat fysio jullie zo geholpen hebben!
Mijn probleem is dat ik niet meer in fysio geloof, zelf veel, heel veel fysio gehad in mijn leven en het heeft bij mij nog nooit geholpen. Maar goed als ik dat van jou lees en van Petra dan geeft me dan weer een wat beter gevoel!
En Cujo is 10 voor Rottweiler natuurlijk al een hele leeftijd. Alleen in haar hoofd is ze echt nog een hele jonge hond dat maakt het zo moeilijk. Achter de bal aan mag ze nooit meer en juist apporteren vindt ze helemaal te gek.
Dus nu verzinnen we andere dingen om haar bezig te houden met een bal
Maar sneu vind ik het wel :( :(
Hilly45
Zeer actief

Demi schreef:
Hilly45 schreef:
Demi schreef:

Ppff zeg heftig ook! En wat ontzettend goed dat fysio jullie zo geholpen hebben!
Mijn probleem is dat ik niet meer in fysio geloof, zelf veel, heel veel fysio gehad in mijn leven en het heeft bij mij nog nooit geholpen. Maar goed als ik dat van jou lees en van Petra dan geeft me dan weer een wat beter gevoel!
En Cujo is 10 voor Rottweiler natuurlijk al een hele leeftijd. Alleen in haar hoofd is ze echt nog een hele jonge hond dat maakt het zo moeilijk. Achter de bal aan mag ze nooit meer en juist apporteren vindt ze helemaal te gek.
Dus nu verzinnen we andere dingen om haar bezig te houden met een bal
Maar sneu vind ik het wel :( :(
Bij Sam helpt het heel erg goed. Ik heb zelf het masseren ook geleerd van de fysio, maar heb hoe dan ook minder 'in huis' als haar. In het begin kon Sam geen enkele aanraking verdragen en hebben we alleen gewerkt via Ttough- aanraking. Per sessie werd dit uitgebouwd.

Nu zie ik nog steeds, dat Sam zijn linker achterpoot minder belast. Een ander ziet het niet of nauwelijks, maar ik wel. En dat vertaalt zich wel in zijn lijf. Sam heeft dan spierpijn in de rugspieren (knopen voelbaar of in zijn rechter achterpoot, omdat hij die meer belast dan de linker achterpoot. Daarom krijgt Sam nu i.p.v. hydro t.a.v. achilles en massage linker achterpoot, nu een volledige massage, gericht op zowel links als rechts als rugspieren.

Ik blijf heel enthousiast over de fysio, maar ken ook maar 1 ervaring nu ermee en dat is een goede ervaring.
Afbeelding
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

senna gaat na zijn 1e blessure en ook na het vastzetten van zijn pols regelmatig naar de fysio.

toen hij na zijn laatste operatie wat klachten kreeg van niet lekker lopen heb ik beide ellebogen en schouders laten rontgenen en beoordelen door een orthopeed, heb zelfs zijn pezen in zijn voorpoten nog laten echoen, kwam ook niks uit ( gelukkig) weer een afspraak gemaakt bij de fysio en meneer had door zijn aparte loopje en zijn werken last van zijn spieren. in het begin 2 x per week, daarna afbouwen, nu krijgt hij nog onderhoud en houd ik het zelf ook bij.
de fysio masseert hem uitgebreid, en doet oefeningen, ik ben er superblij mee :ok:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Demi schreef:
Daisy@ schreef:Ik heb, zoals ik elders schreef, goede ervaringen met fysio bij de rottweilers gehad.
Doordat jij het idd elders schreef ben ik op zoek gegaan naar een fysio voor haar :ok:

Accupunctuur heeft ze ooit eens gehad bij Den Hoek en daar reageerde ze niet echt op zei Michael gisteren tegen mij, ik was het alweer vergeten
Hihi, leuk!

Als Spike de laatste jaren niet regelmatig naar de fysio was gegaan hadden we hem eerder kwijt geweest. Eens in de zoveel weken maakte ze hem weer wat los en zat hij weer lekker in zijn vel. In het begin ging ik niet met regelmaat, en dat ging dan niet goed.
En het was géén rekken met ellende voor de hond. Maar hij werd gewoon af en toe weer wat soepeler gemaakt met groot succes.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

En hoe is het vandaag met Cujo? Toen Finn die keer chiropractie heeft ondergaan waarschuwde ze me ook dat hij de dag erna best last van zou kunnen hebben. Bij hem heb ik er destijds niet zo veel van gemerkt.
Je topic zet me wel even aan het denken om de da te raadplegen of er wellicht misschien een blokkade zit, hij loopt de laatste tijd weer zo slecht. Waarschijnlijk niet, maar kan het allicht proberen. Vorige keer na een drietal sessies liep hij weer een stuk beter. Ga toch morgen eens bellen.
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Onze Joy* heeft toen ze bijna 13 was ook fysio gekregen. Ze had last van verminderde reflexen in de achterpoten waardoor ze veel struikelde, ook had ze last van stijfheid, spierafname en het veelvuldig verliezen van drollen zonder dat ze het merkte (zelfs in haar slaap).

Na onderzoek bij de fysio bleek ze een blokkade te hebben ter hoogte van de L1-L2, deze is behandeld dmv massage en APS therapie. Omdat Joy* al zo'n ouwetje was is de fysio niet meteen begonnen met een erg belastend behandeling, ze heeft het rustig opgebouwd. Direkt na de therapie moesten we even 10 minuutjes rustig lopen voordat ik haar in de auto zette en kregen we oefeningen mee naar huis die we dagelijks 2x met haar moesten doen.

Al na de 1e behandeling zagen we wat kleine resultaten, ze poepte nog steeds waar ze stond maar ging wel zitten en voelde dus de aandrang en ze struikelde stukken minder.

Uiteindelijk zijn haar klachten duidelijk verbeterd door de fysio, alleen het slepen met 1 achterpoot is nooit echt beter geworden.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Femmel schreef:Onze Joy* heeft toen ze bijna 13 was ook fysio gekregen. Ze had last van verminderde reflexen in de achterpoten waardoor ze veel struikelde, ook had ze last van stijfheid, spierafname en het veelvuldig verliezen van drollen zonder dat ze het merkte (zelfs in haar slaap).

Na onderzoek bij de fysio bleek ze een blokkade te hebben ter hoogte van de L1-L2, deze is behandeld dmv massage en APS therapie. Omdat Joy* al zo'n ouwetje was is de fysio niet meteen begonnen met een erg belastend behandeling, ze heeft het rustig opgebouwd. Direkt na de therapie moesten we even 10 minuutjes rustig lopen voordat ik haar in de auto zette en kregen we oefeningen mee naar huis die we dagelijks 2x met haar moesten doen.

Al na de 1e behandeling zagen we wat kleine resultaten, ze poepte nog steeds waar ze stond maar ging wel zitten en voelde dus de aandrang en ze struikelde stukken minder.

Uiteindelijk zijn haar klachten duidelijk verbeterd door de fysio, alleen het slepen met 1 achterpoot is nooit echt beter geworden.
Cujo verliest ook drollen en urine in haar slaap, spierafname, slapte moeite met opstaan etc.
Bij Cujo wordt het ook langzaam opgebouwd, dit omdat ze echt helemaal stijf is. Al haar spieren zijn gespannen of geknoopt. Daardoor heeft ze zichzelf een zeer vreemd loopje aangewend.
Ik heb vanochtend contact gehad om haar naast fysio ook aqua training te gaan geven en dit gaan we ook doen, alleen over een week of 2, nu is het nog te vroeg, haar spieren moeten echt losser.

Ze heeft 2 enorme slechte dagen gehad, echt dat ik dacht dat het niet meer goed kwam. Ze kon de drempel niet meer over. En ineens vanochtend wilde ze zelf naar buiten, kwam zelf naar haar bak eten, staat weer de voor en achterdeur te bewaken, wil spelen, maakt bokkesprongen etc. We zijn er nog lang niet, want ze loopt vooral voor erg mank, maar dat komt waarschijnlijk door de slapte in haar achterhand dat ze haar hele gewicht op de voorkant gooit. Dit zie je ook overduidelijk, voor is het net een body builder en achter is ze smalletjes.
Maar goed, ze wil weer lopen, ligt niet meer de hele dag en ik masseer haar ook elke dag tot de fysio weer komt.
Ik hoop dat dit, in combi met de aquatraining haar weer Cujo maakt. Dus Cujo die lekker gek kan doen, rennen spelen etc.
Ballen en stokken mag nooit meer, maar ik ben allang blij als ze geen pijn meer heeft!!
hambra
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling retriever

Ongelezen bericht door hambra »

Goed om te horen dat hij zich wat beter gaat voelen. Bij welke fysio ben je beland? Ik heb zelf de opleiding gedaan tot aan het praktijkexamen, mijn knieën konden het niet aan honden te behandelen. Erg jammer want vond het erg leuk om te doen. Je betrekt de eigenaar er veel meer bij en je ziet toch soms hele goede resultaten en zeker met de aquatrainer erbij. Die kun je heel goed doseren om de spiermassa weer geleidelijk op te gaan bouwen.
Hoop dat hij goed vooruit blijft gaan en veel baat heeft bij fysiotherapie.

Dikke knuffel voor Cujo

Inge
Demi
Zeer actief
Contacteer:

hambra schreef:Goed om te horen dat hij zich wat beter gaat voelen. Bij welke fysio ben je beland? Ik heb zelf de opleiding gedaan tot aan het praktijkexamen, mijn knieën konden het niet aan honden te behandelen. Erg jammer want vond het erg leuk om te doen. Je betrekt de eigenaar er veel meer bij en je ziet toch soms hele goede resultaten en zeker met de aquatrainer erbij. Die kun je heel goed doseren om de spiermassa weer geleidelijk op te gaan bouwen.
Hoop dat hij goed vooruit blijft gaan en veel baat heeft bij fysiotherapie.

Dikke knuffel voor Cujo

Inge
Dank je voor de knuffel, deze is doorgegeven en ze is gek op knuffels :mrgreen:

Ik ben terecht gekomen bij horse and hound in Leusden en ga later ook naar auqatraining in Eemnes met haar.
Vanochtend had ik er een enorm hard hoofd in, de ochtenden zijn niet haar beste momenten veel pijn en moeite met opstaan. Ook zag ik dat van haar rechtervoorpoot haar pols verdikt en warm is :(
Ik wilde haar net niet achter laten toen we met de rest weg gingen, ze stond als eerste bij de voordeur dus in de auto (dat kan ze prima trouwens) en mee genomen. Een stukje gelopen met de club en een bankje opgezocht zodat de rest kon uitrazen en Cujo lekker kon liggen bij mij bij het bankje. Dat ging op zich prima. Nu even afwachten hoe ze zo is....

Wat ontzettend zonde dat je de opleiding niet af kon maken, zeker als je zover gekomen bent! Maar goed, je weet wel hoe het moet, dus je kan het ook toepassen denk ik toch?

Weet jij of een hond bij aquatraining de dag erna ook erg veel napijn heeft? En is het heel zwaar voor een oudere hond?
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Allison, ik denk dat je even contact moet opnemen met Leane.. :ok:
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Contacteer:

thom schreef:Allison, ik denk dat je even contact moet opnemen met Leane.. :ok:
Leane had al contact met mij opgenomen, zie mijn facebook. Heb net het verhaal gelezen, niet te geloven, werd nu nog kwaad erom!

maar dank je Thom dat je daar aan denkt :ok:
hambra
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling retriever

Ongelezen bericht door hambra »

In principe kun je heel goed doseren met de aquatrainer en logischerwijs zal hij eerst wat meer spierpijn krijgen, omdat hij nu alle spieren moet aanspannen die hij een beetje ontzien heeft. Maar na een paar sessies beginnen ook die spieren gewend te raken en kun je met het nivo van het water gaan spelen om het zwaarder of lichter te maken. Een verdikking kan wijzen op wat overbelasting wat ook verklaarbaar is hij als hij zich wat beter voelt dat hij dan wat te enthousiast wordt en net teveel doet en dan een dag later de reactie krijgt en dat is extra oedeem. Ook bij mensen is dat een normale reactie na opstarten therapie. Dat hij 's ochtends stram en stijf is is ook vrij normaal, de zogenaamde ochtendstijfheid. Dit zou je misschien wat kunnen temperen met homeopathische middelen die met name voor deze stijfheid hun werking kennen. In Soest zit een hele goede homeopathische behandelaar. Homeopathische middelen zijn natuurlijk geen zware belasting voor het lichaam, maar hebben vaak wel een goed effect mn bij startproblemen. Altijd de moeite waard om te onderzoeken.

Veel succes met Cujo en maak eens foto's als hij met de aquatrainer gaat beginnen, vindt het altijd prachtig om te zien hoe de honden langzaam aan gaan wennen aan dat apparaat.

Inge
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”