Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Patella Luxatie graad 1

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Patella Luxatie graad 1

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jion schreef: Er zijn volgens mij inmiddels genoeg gegevens bekend die aantonen dat bij een aanzienlijk deel van de hondenrassen (zeker de populaire) een groot deel van de populatie lijdt aan één of meerdere erfelijk belaste ziektes of afwijkingen.
Ook om me heen zie en hoor ik genoeg over rashonden die al jong ziek of kreupel worden en vroegtijdig moeten worden ingeslapen.
Jaja. Maar wat is een erfelijke afwijking?
Dat je niet begrijpt waar ik op doel geeft al aan dat je motivatie voor uitsluiting niet gefundeerd kan zijn.
Niet naar bedoeld overigens.
1. Dat zal best. Ik neem aan dat er ook erfelijke afwijkingen bestaan waar de hond niet zoveel last van zal hebben, of pas op latere leeftijd, of die alleen een probleem geven bij de volgende generatie (bij recessieve genen). Maar er zijn zat erfelijke afwijkingen waarop getest kan worden die wel grote gevolgen voor de gezondheid van de hond hebben.
Ja, en hier komt de vraag dus weer terug: wat is een erfelijke afwijking?
Ik zal het verduidelijken: zijn dat de klachten zelf? Of is het de oorzaak ervan?
En denk jij dat het per definitie hetzelfde is?
2. Geen enkele waarvoor het wenselijk zou zijn om me te laten testen voordat ik me zou gaan voortplanten. Waarom vraag je dat?
Fout geantwoord. Geen enkele waar je van op de hoogte bent.
3. Eh...nee? :19:
Exact. Want je bent alleen drager en je weet het niet.
4. Bedoel je dat het een kwestie van semantiek is? Ik heb het in ieder geval over dingen als HD, PL, epilepsie, botkanker, doofheid, oogproblemen, hartproblemen en dat soort dingen allemaal.
Ja, precies.
Dingen waar je ten eerste niet van weet hoe ze vererven, en waar je dus alleen lijderschap kunt vaststellen, en dingen bovendien waarvan je vaak alleen de gevolgen kunt vaststellen, maar op de oorzaak kun je niet testen want die is niet bekend.
Een klinisch beeld is niet hetzelfde als een genetisch beeld namelijk.

Ter verduidelijking even stuk voor stuk:
HD: multifactorieel, dus moeilijk te testen, alleen klinisch beeld is vast te stellen
PL: is een symptoom, maar de oorzaak is niet te testen
Epilepsie: polygeen en vaak multifactorieel
Botkanker: een aanleg die erfelijk is, maar niet te testen
Doofheid: een symptoom, geen ziekte
Oogproblemen: daar heb je er een. Die is vaak te testen maar lang niet altijd
Hartproblemen: idem als oogproblemen
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Dat zie je verkeerd Marjolein, als je zo denkt fok je willens en wetens ongezonde honden, en daarom moet je per definitie niet bij een fokker een hond halen, want die zijn altijd ziek...
*sarcasmemodus uit*
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

fes/lou schreef:Dat zie je verkeerd Marjolein, als je zo denkt fok je willens en wetens ongezonde honden, en daarom moet je per definitie niet bij een fokker een hond halen, want die zijn altijd ziek...
*sarcasmemodus uit*
Ik wacht rustig af tot Jion uitgetikt is ;)

Afbeelding

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Tuurlijk, en iedere fokker heeft uiterlijk voorop staan...
Weet je, doorslaan naar de kant van alle fokkers zijn fout, is net zo dom als blindvaren op fokkers. Als jij een hond zoekt, en je gaat met een fokker in gesprek kun je gewoon vragen naar gezondheidsuitslagen en zijn visie op fokken.
Dan hoor je snel genoeg of ietsje aanspreekt of niet.
Maar er is een aantal mensen op het forum die er van te voren al vanuit gaan dat alle fokkers voor het geld fokken, dat hun honden ze niks kan schelen, als ze maar shows winnen, zoveel mogelijk pups krijgen en veel geld in het laatsje brengen, en oh ja, uitgefokte teven gaan op marktplaats, want die brengen niks meer op.
Nou, ik fok niet voor het geld, ik probeer gezonde honden te fokken met fijne karakters, die met een beetje mazzel ook nog er goed uitzien, en ik word af en toe ernstig pissig van alle kortzichtige vooroordelen tegen stamboomhonden.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:
fes/lou schreef:Dat zie je verkeerd Marjolein, als je zo denkt fok je willens en wetens ongezonde honden, en daarom moet je per definitie niet bij een fokker een hond halen, want die zijn altijd ziek...
*sarcasmemodus uit*
Nog niet zo heel veel jaren geleden waren fokkers heilig. Als je een hond wilde en je vroeg eens rond voor advies raadde iedereen je aan naar een goede fokker te gaan. Vandaag de dag keren steeds meer mensen zich af van fokkers omdat er zoveel rassen met gezondheidsproblemen zijn. Het fokken op uiterlijk is volledig doorgeslagen en ondertussen is steeds duidelijker geworden wat inteelt met gezondheid doet. Als fokkers de goodwill van de pupkopers willen behouden/herwinnen zullen er dingen moeten veranderen. En de fokkers die al hun best doen voor de gezondheid van hun ras zullen zich moeten onderscheiden. Eerlijke communicatie (in de taal die ook leken kunnen begrijpen) zet daarbij meer zoden aan de dijk dan sarcasme. :ok:
Ik ben echt niet de enige die er zo over denkt hoor, al ben ik misschien één van de weinigen die erover in discussie wil gaan.
Hier lees ik anders precies waar ik tegen ageer. Alle fokkers, en alle rassen worden over een kam geschoren.
Er wordt van tevoren al van een hele hoop dingen uitgegaan. ALs je een hond zoekt, en je ziet een fokker met honden die je aanstaan, bel dan gewoon eens, en ga een gesprek aan. Dan hoef je ook niet allerlei vooroordelen te koesteren.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Jion schreef:
fes/lou schreef:Tuurlijk, en iedere fokker heeft uiterlijk voorop staan...
Weet je, doorslaan naar de kant van alle fokkers zijn fout, is net zo dom als blindvaren op fokkers. Als jij een hond zoekt, en je gaat met een fokker in gesprek kun je gewoon vragen naar gezondheidsuitslagen en zijn visie op fokken.
Maar er is een aantal mensen op het forum die er van te voren al vanuit gaan dat alle fokkers voor het geld fokken, dat hun honden ze niks kan schelen, als ze maar shows winnen, zoveel mogelijk pups krijgen en veel geld in het laatsje brengen, en oh ja, uitgefokte teven gaan op marktplaats, want die brengen niks meer op.
Nou, ik fok niet voor het geld, ik probeer gezonde honden te fokken met fijne karakters, die met een beetje mazzel ook nog er goed uitzien, en ik word af en toe ernstig pissig van alle kortzichtige vooroordelen tegen stamboomhonden.
Lees nou eerst eens even goed wat ik heb geschreven. Ik scheer toch juist niet alle fokkers over één kam? Als ik er zo over dacht zou ik toch niet eens in discussie gaan? Je projecteert je frustraties op mijn posts, zonder ze eerst goed te lezen.
Weet het niet hoor.... het gevoel dat hier wordt geventileerd door les/fou, heb ik ook wel een beetje. & .... als frustratie over een heksenjacht een rol zou spelen, kan ik ook dat snappen :19:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Mickie schreef:
Jion schreef:
Mickie schreef:
Jion schreef: Ik zou dan sowieso broers, ooms, neven en achterneven uitsluiten als partner. :wink:
Ja, ik ook. maar dat doet niets af aan het feit dat die erfelijke afwijkingen aanwezig zijn.
Je wéét dat ze er zijn, je weet alleen niet exact welke het zijn als je niet test.
Als je niet met erfelijke afwijkingen wilt fokken, moet je helemaal niet fokken, alleen zo kun je alles uitsluiten.
Wat is je punt dan?
Ik reageerde in eerste instantie op toots die vond dat je alles uit moet sluiten dat op enigerlei wijze erfelijk is belast.
Daar mag jij best op reageren hoor :wink:, maar het was dus vooral tegen toots (die opvallend stil is ineens).
Dan heb je verkeerd gequote :F:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

En hoe moet een fokker zich onderscheiden volgens jou?
Daarbij, ik fok Jack Russell Terriers, da's een jong ras, een jaar of 15 geleden erkend. We hebben nog niet eens een homogeen type, en dan heb jij het over onverwante dieren/andere rassen inkruisen?
Ben toch benieuwd he jij dat dan ziet.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

fes/lou schreef:Tuurlijk, en iedere fokker heeft uiterlijk voorop staan...

amen :ok:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

fes/lou schreef:En hoe moet een fokker zich onderscheiden volgens jou?
Daarbij, ik fok Jack Russell Terriers, da's een jong ras, een jaar of 15 geleden erkend. We hebben nog niet eens een homogeen type, en dan heb jij het over onverwante dieren/andere rassen inkruisen?
Ben toch benieuwd he jij dat dan ziet.
en dat, hoeven we naar mijn bescheiden mening, ook gewoon niet te hebben, er is genoeg ruimte in de rasstandaard voor diversiteit, je ziet het ook gewoon, veel lijnen/fokkers, die dat dus wel heel belangrijk vinden, die fokken erg close, en maar terug pakken op 1, 2, 3 reuen, ja heel leuk dat het allemaal op elkaar lijkt en dat men dat ozo gewilde type fokt, de ( verborgen) "ellende" krijg je er ook gratis bij.

het is bij ons ras ook gewoon ( nog) niet nodig om iets vers in te brengen, echt waar keuze genoeg voor een mooi laag COI.

ik heb dus ook liever gewoon transparant wat er eventueel "mis" is met een reu of teef en daar een keuze in maken, dan een mooi plaatje waarvan je niet weet wanneer de rotzooi de kop op steekt.

over een jaar of wat zitten ook wij met ineens bv ;veel meer epilepsie, libido verlies, teven die slechte moeders zijn en zo nog wel meer.

reactie op jou stukje he Fes/lou , niet persoonlijk naar jou toe :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef: Eerlijke communicatie (in de taal die ook leken kunnen begrijpen) zet daarbij meer zoden aan de dijk dan sarcasme. :ok:
Ik ben echt niet de enige die er zo over denkt hoor, al ben ik misschien één van de weinigen die erover in discussie wil gaan.
Als je me een beetje zou lezen zou je weten dat ik de eerste ben die voortdurend haar best doet ingewikkelde materie uit te leggen aan leken.
Maar het is soms wat lastig uitleggen als mensen niet willen luisteren.

Mijn punt is dat afwijkingen om te beginnen vaak een symptoom zijn, zodat uitsluiten behoorlijk lastig wordt.
PL, waar dit om begon, is daar een voorbeeld van. Je kunt wel PL-lijders uitsluiten, maar je kunt veel beter kijken naar de oorzaak ervan. Die is namelijk niet genetisch in de zin van "de ziekte PL", het heeft voornamelijk te maken met een specifiek type bouw. En daar heeft selectie op uiterlijke kenmerken dus opeens wél effect.

En dan is er nog het gegeven dat mensen alles willen uitsluiten. Mickie zei het ook al: dat is exact wat inteelt veroorzaakt. Of je nou voor een bepaald type selecteert of tegen een ziekte, het effect is gelijk: inteelt.
Het probleem is alleen dat de gemiddelde leek dat niet lijkt te snappen, en de gemiddelde fokker al helemaal niet.
De gangbare gedachte is dat selectie tegen problemen alleen maar goed is (met de nadruk op alleen maar), terwijl inteelt niet verkeerd is.
En het is verdraaid lastig uitleggen als mensen die gedachte niet los willen/kunnen laten.

Afbeelding

Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Marjoleine schreef:
Jion schreef: Er zijn volgens mij inmiddels genoeg gegevens bekend die aantonen dat bij een aanzienlijk deel van de hondenrassen (zeker de populaire) een groot deel van de populatie lijdt aan één of meerdere erfelijk belaste ziektes of afwijkingen.
Ook om me heen zie en hoor ik genoeg over rashonden die al jong ziek of kreupel worden en vroegtijdig moeten worden ingeslapen.
Jaja. Maar wat is een erfelijke afwijking?
Dat je niet begrijpt waar ik op doel geeft al aan dat je motivatie voor uitsluiting niet gefundeerd kan zijn.
Niet naar bedoeld overigens.
1. Dat zal best. Ik neem aan dat er ook erfelijke afwijkingen bestaan waar de hond niet zoveel last van zal hebben, of pas op latere leeftijd, of die alleen een probleem geven bij de volgende generatie (bij recessieve genen). Maar er zijn zat erfelijke afwijkingen waarop getest kan worden die wel grote gevolgen voor de gezondheid van de hond hebben.
Ja, en hier komt de vraag dus weer terug: wat is een erfelijke afwijking?
Ik zal het verduidelijken: zijn dat de klachten zelf? Of is het de oorzaak ervan?
En denk jij dat het per definitie hetzelfde is?
2. Geen enkele waarvoor het wenselijk zou zijn om me te laten testen voordat ik me zou gaan voortplanten. Waarom vraag je dat?
Fout geantwoord. Geen enkele waar je van op de hoogte bent.
3. Eh...nee? :19:
Exact. Want je bent alleen drager en je weet het niet.
4. Bedoel je dat het een kwestie van semantiek is? Ik heb het in ieder geval over dingen als HD, PL, epilepsie, botkanker, doofheid, oogproblemen, hartproblemen en dat soort dingen allemaal.
Ja, precies.
Dingen waar je ten eerste niet van weet hoe ze vererven, en waar je dus alleen lijderschap kunt vaststellen, en dingen bovendien waarvan je vaak alleen de gevolgen kunt vaststellen, maar op de oorzaak kun je niet testen want die is niet bekend.
Een klinisch beeld is niet hetzelfde als een genetisch beeld namelijk.

Ter verduidelijking even stuk voor stuk:
HD: multifactorieel, dus moeilijk te testen, alleen klinisch beeld is vast te stellen
PL: is een symptoom, maar de oorzaak is niet te testen
Epilepsie: polygeen en vaak multifactorieel
Botkanker: een aanleg die erfelijk is, maar niet te testen
Doofheid: een symptoom, geen ziekte
Oogproblemen: daar heb je er een. Die is vaak te testen maar lang niet altijd
Hartproblemen: idem als oogproblemen
Even hoor.

Het gaat hier in dit geval over de Afwijking Pl.
Dit is een afwijking die veel Pijn als gevolg kan hebben.
Een onderbeet vind ik dan weer iets heeel anders bijv.

En dit gaan vergelijken met mensen die gehandicapten kinderen krijgen of mensen met een afwijking vind ik niet gelijk staan. Ten eerste omdat mensen niet kiezen voor een kind met een afwijking. Tenzij de ouders een erfelijke afwijking hebben en toch kinderen nemen. Dat vind ik dan ook niet ok. Maar daar zullen ze zelf mee moeten leven.

Ik keur het ook niet goed als mensen zomaar in het wilde weg nestjes gaan fokken. Ook niet mensen die leken zijn.
Alleen ik vind een fokker die Fokt met hondjes met een pijnlijke afwijking en daar bewust mee fokt gewoon slechter eigenlijk.
Een fokker zou beter moeten weten en hier beter mee om moeten gaan.
Beter voorkomen dan genezen.

Ik weet dat mijn mening altijd weg geveegd wordt ben inmiddels niet anders gewend. Maar ergens op een honden forum waar hondenliefhebbers komen snap ik toch echt niet. Dat fokken met met name pijnlijke afwijkingen geacepteerd wordt en goed gepraat wordt.

Mijn hondje is 3 en half nu en loopt dus met een schroef in zijn knie. En heeft best wel wat pijn gehad. De mensen die een hond hebben met pl en hebben moeten laten opereren die zullen dat ook zeggen. Als je dan de keuze hebt voor dat je zulke hondjes ter wereld zet.
er bewust voor kiest om hondjes dit leed te laten ondergaan. Ben je niet meer bezig gezonde hondjes te fokken.

Maar ik kan wel zeggen vooral doen hoor. hopen dan maar dat ze die afwijking dan niet krijgen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Dan heeft jouw hondje vast meer dan een Patella graad 1 gehad, en dat had je waarschijnlijk kunnen voorkomen door een goed gefokte hond te nemen...
Maar ja, die kosten geld he...
Maar dan vraag ik me toch af waarom jij het zo positief vindt dat mensen gaan fokken met ongeteste honden. Je weet dan niet wat voor erfelijke afwijkingen aanwezig zijn, en je ziet aan Toots wat er dan gebeurt....
Chihuahua-paws
Zeer actief

Nou in de eerste plaats heb ik een pl 1 zien verergeren naar een 3. dat heb ik ook al getyped had je dus gewoon kunnen lezen.
Net als dat ik weet dat je bij een gewoon nestje of uit het asiel ook een hondje met pl kunt halen.

Toots hebben wij niet van pup af aan. maar hebben wij geadopteerd.
Er zijn ook nog mensen die niet persee een pup hoeven.

Pl gradatie 1 kan verergeren. hoe vaker die los schiet hoe meer het slijt zeg maar.
en door het slijten wordt de gradatie ook erger want hij gaat steeds makkelijker los.

Ik vind het juist niet positief dat mensen gaan fokken met ongeteste honden.
Maar al helemaal niet dat Fokkers gaan fokken met ongeteste honden.
Daar zit het hem in. Daar heb je namelijk geen fokker voor nodig.

Maar goed. ik sta daar weer alleen in.

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Nou ja, welke fokkers fokken dan met ongeteste honden? Bij de Jack Russell is het verplicht volgens de regels van de vereniging...
toots schreef:Kijk voor mij als leek is het zo dat ik geen hondjes bij fokkers haal.
Je betaald je een godsvermogen in de wetenschap dat ze toch ondanks dat de wetenschap er is dat er een erfelijke afwijking in zit blijven fokken met de hondjes. Waarom fok je dan? Fokken lijkt mij alleen een uitdaging als je er wel alles aan probeerd te doen om gezonde hondjes te fokken. Dat lukt natuurlijk niet altijd. Maar als je fokt met een hondje die al een erfelijke afwijking heeft. Dan faal je sowieso. En dan doe je er iig niet je best voor om het zo goed mogelijk te doen.

In dat geval haal ik liever een hondje uit een asiel of bij mensen die thuis eenmalig een nestje hebben.
Dus jij vindt het niet positief dat mensen fokken met ongeteste honden, maa toch haal je liever een hond uit een ongetest nest bij mensen thuis...
Waar denk je dat mijn nesten uit geteste ouders liggen dan, in een Citybox op het industrieterrein?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

toots schreef:Nou in de eerste plaats heb ik een pl 1 zien verergeren naar een 3. dat heb ik ook al getyped had je dus gewoon kunnen lezen.
Net als dat ik weet dat je bij een gewoon nestje of uit het asiel ook een hondje met pl kunt halen.

Pl gradatie 1 kan verergeren. hoe vaker die los schiet hoe meer het slijt zeg maar.
en door het slijten wordt de gradatie ook erger want hij gaat steeds makkelijker los.

nou, ik denk maar zo, dat jou toots al zeker een graad 2 had hoor, van graad 1, naar 3, nee.. dat gaat niet zomaar, bij graad 1 is er echt wel druk van buitenaf voor nodig om "hem los te laten schieten" nou weet ik natuurlijk niet wat jij met je hondje deed, maar ik neem niet aan dat je zijn knie er steeds voor de lol aan het uitdrukken was :wink:
Chihuahua-paws
Zeer actief

Beste fes.

wat ik begrepen heb uit verhaal van ts. is dat ze wil gaan fokken met een combinatie uit een ongeteste hond en een hond die al een afwijking heeft. al zou de andere hond getest worden. Dan blijft er nog de afwijking over aan 1 kant. En daarvoor zou je het dus eigenlijk al niet door moeten laten gaan.

Ik geef een voorbeeld met dat ik liever hondjes haal bij mensen thuis die geen fokkers zijn dan bij fokkers die ook niet testen of met hondjes fokken die al erfelijke afwijkingen hebben. Maar als wij een pup zouden nemen hebben we natuurlijk ook altijd nog de keuze om bij een wel goede fokker te gaan kijken. waar wel getest word en waar wel gefokt word met als doel gezonde hondjes ter wereld te zetten.

Chihuahua-paws
Zeer actief

yamie schreef:
toots schreef:Nou in de eerste plaats heb ik een pl 1 zien verergeren naar een 3. dat heb ik ook al getyped had je dus gewoon kunnen lezen.

nou, ik denk maar zo, dat jou toots al zeker een graad 2 had hoor, van graad 1, naar 3, nee.. dat gaat niet zomaar, bij graad 1 is er echt wel druk van buitenaf voor nodig om "hem los te laten schieten" nou weet ik natuurlijk niet wat jij met je hondje deed, maar ik neem niet aan dat je zijn knie er steeds voor de lol aan het uitdrukken was :wink:

Het is idd gelijdelijk gegaan. van 1 eerst naar 2 toen hadden we met de da het een en ander door genomen dat als het een 3 zou worden hij geopereerd zou worden etc. Het is dus niet in 1 keer gegaan. Bij Toots is het zo dat het wel is gaan slijten en dat het ook nooit zo echt eruit schoot maar wel regelmatig dat hij er net niet op zat waardoor het bot dus steeds een stootje kreeg en ging slijten.
Bij toots is het zo dat hij ook gewoon heel fragiel is.

Chihuahua-paws
Zeer actief

Mickie schreef:
toots schreef:Even hoor.

Het gaat hier in dit geval over de Afwijking Pl.
Dit is een afwijking die veel Pijn als gevolg kan hebben.
Een onderbeet vind ik dan weer iets heeel anders bijv.

En dit gaan vergelijken met mensen die gehandicapten kinderen krijgen of mensen met een afwijking vind ik niet gelijk staan. Ten eerste omdat mensen niet kiezen voor een kind met een afwijking. Tenzij de ouders een erfelijke afwijking hebben en toch kinderen nemen. Dat vind ik dan ook niet ok. Maar daar zullen ze zelf mee moeten leven.

Ik keur het ook niet goed als mensen zomaar in het wilde weg nestjes gaan fokken. Ook niet mensen die leken zijn.
Alleen ik vind een fokker die Fokt met hondjes met een pijnlijke afwijking en daar bewust mee fokt gewoon slechter eigenlijk.
Een fokker zou beter moeten weten en hier beter mee om moeten gaan.
Beter voorkomen dan genezen.

Ik weet dat mijn mening altijd weg geveegd wordt ben inmiddels niet anders gewend. Maar ergens op een honden forum waar hondenliefhebbers komen snap ik toch echt niet. Dat fokken met met name pijnlijke afwijkingen geacepteerd wordt en goed gepraat wordt.

Mijn hondje is 3 en half nu en loopt dus met een schroef in zijn knie. En heeft best wel wat pijn gehad. De mensen die een hond hebben met pl en hebben moeten laten opereren die zullen dat ook zeggen. Als je dan de keuze hebt voor dat je zulke hondjes ter wereld zet.
er bewust voor kiest om hondjes dit leed te laten ondergaan. Ben je niet meer bezig gezonde hondjes te fokken.

Maar ik kan wel zeggen vooral doen hoor. hopen dan maar dat ze die afwijking dan niet krijgen.
Goed. je neemt dus je eigen hond als referentie: een hondje dat niet zorgvuldig is gefokt maar een kruisinkje met (notabene!) een Chihuahua, een hondje dat erg veel pijn heeft gehad als gevolg van PL (duidelijk méér dan graad 1) en daaraan geopereerd is.
En je gebruikt dat om aan te tonen dat rashondenfokkers die bewust met aandoeningen omspringen niet goed bezig zijn?
:idea:
nee mijn eigen hondje gebruik voor mezelf wel als voorbeeld dat pl best een erge afwijking is.
Ik weet niet of ik aan moet tonen dat een fokker dan niet goed bezig is.
Dat is niet aan mij.
Het is wel mijn mening. En dat zal menig fokker tegen het hoofd stoten.

In mijn ogen zou je als fokker de hondjes zo gezond mogelijk ter wereld moeten willen zetten.
En hier zul je ook alles aan moeten willen doen.
Als het ondanks alle goede voorzorgsmaatregelen e.d toch een keer voorkomt dat er afwijkingen in zitten dan heb je daar als fokker echt je best voor gedaan en is dat anders.

Nogmaals ik ben een leek. En weet verder niks van fokken.

Maar de vraag was wat anderen van het idee vinden. Wat ik er van vind heb ik gezecht.
Dat is anders dan de rest dat kan.

Nu ga ik lekker slapen.

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

beste Toots, jij hebt niet goed gelezen.
TS heeft gevraagd of men zou fokken met een hond met PL1, en op welke voorwaarden dan. Wie zegt dat zij haar hond niet wil laten testen? Dat heb je er zelf van gemaakt.
Dat je een leek was en dat je geen bal verstand hebt van fokken, was mij idd al duidelijk.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Ik snap je wel Toots, ik heb zelf met Ollie van alles op PL gebied door mogen maken.
Dat wens je een hondje niet toe.

Maar het is toch prima dat erop getest wordt door fokkers ...gelukkig :cheer:
en dat een stabiele PL1 maal vrij wordt gedaan plus het fokken op een betere hoeking...
lijkt me niets om over te klagen.
Liever dit dan de struisvogelpolitiek van sommige fokkers/rasverenigingen :ok:
Janneke&Mirtillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basenji
Contacteer:

Ongelezen bericht door Janneke&Mirtillo »

fes/lou schreef:beste Toots, jij hebt niet goed gelezen.
TS heeft gevraagd of men zou fokken met een hond met PL1, en op welke voorwaarden dan. Wie zegt dat zij haar hond niet wil laten testen? Dat heb je er zelf van gemaakt.
Dit dus.
Jion schreef:Al ben ik het er niet mee eens dat uitsluiting automatisch inteelt betekent. Je kunt juist uitsluiten door de variatie te vergroten (dus door onverwante rassen in te kruisen).
Tuurlijk kun je er van alles doorkruisen, maar dan fok je geen rashonden meer. En daar zijn de meeste fokkers nu eenmaal wel mee bezig. Bij de Basenji hebben we het geluk dat er nog nieuwe exemplaren uit Afrika komen, maar er zijn voldoende stamboeken potdicht. Dan valt er dus niet zo veel volledig onverwants in te kruisen. Hoe graag een fokker (van rashonden, met stamboom) dat ook zou willen. Ik zal de laatste zijn die zegt dat dat een gezonde situatie is, maar dat is nu eenmaal wel zo. Daarbij staat het inkruisen van iets onverwants los van de vraag of je honden met een erfelijke afwijking allemaal moet uitsluiten. Ik vind dan namelijk nog steeds dat het gebruik van een hond met HD B, met geringe PPM of het gebruik van een hond die drager is van zoiets als Fanconi prima kan als je het op verantwoordelijke wijze doet.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Marjoleine schreef: Mijn punt is dat afwijkingen om te beginnen vaak een symptoom zijn, zodat uitsluiten behoorlijk lastig wordt.
PL, waar dit om begon, is daar een voorbeeld van. Je kunt wel PL-lijders uitsluiten, maar je kunt veel beter kijken naar de oorzaak ervan. Die is namelijk niet genetisch in de zin van "de ziekte PL", het heeft voornamelijk te maken met een specifiek type bouw. En daar heeft selectie op uiterlijke kenmerken dus opeens wél effect.
Marjoleine kan je mij -en andere leken- met foto's laten zien wat de verkeerde bouw is waardoor PL veroorzaakt wordt en naar welke bouw we zouden moeten streven om dit probleem te voorkomen? :wink:
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

Ennath schreef:
Marjoleine schreef: Mijn punt is dat afwijkingen om te beginnen vaak een symptoom zijn, zodat uitsluiten behoorlijk lastig wordt.
Marjoleine kan je mij -en andere leken- met foto's laten zien wat de verkeerde bouw is waardoor PL veroorzaakt wordt en naar welke bouw we zouden moeten streven om dit probleem te voorkomen? :wink:
Oeh hier ben ik ook wel benieuwd naar :ok:
Afbeelding
Janneke&Mirtillo
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:
Janneke&Mirtillo schreef:
Jion schreef:Al ben ik het er niet mee eens dat uitsluiting automatisch inteelt betekent. Je kunt juist uitsluiten door de variatie te vergroten (dus door onverwante rassen in te kruisen).
Tuurlijk kun je er van alles doorkruisen, maar dan fok je geen rashonden meer. En daar zijn de meeste fokkers nu eenmaal wel mee bezig. Bij de Basenji hebben we het geluk dat er nog nieuwe exemplaren uit Afrika komen, maar er zijn voldoende stamboeken potdicht. Dan valt er dus niet zo veel volledig onverwants in te kruisen. Hoe graag een fokker (van rashonden, met stamboom) dat ook zou willen. Ik zal de laatste zijn die zegt dat dat een gezonde situatie is, maar dat is nu eenmaal wel zo.
Daar hoef je je toch niet bij neer te leggen? Als ik een fokker zou zijn van een ras met een gesloten stamboom, en ik zou zelf tot de conclusie komen dat de gezondheid van het ras gebaat is met vers bloed, dan zou ik dat gewoon doen. Dan maar geen 'officiële' erkenning en stamboom.
Punt is dat het ras er niets bij gebaat is als jij dat zo even in je uppie gaat besluiten. Zodra je je leuke, hopelijk übergezonde kruisinkjes namelijk op de wereld hebt gezet, hebben die niets meer te maken met het ras. Juist doordat ze dus geen stamboom hebben. Wat jij en ik daar ook van vinden ;) Dat 'vleugje' podenco begint trouwens vaak met een kruising die 50 % podenco is, en daar moet je ook maar een goed volle wachtlijst liefhebbers voor vinden.

En je hoeft je er inderdaad niet bij neer te leggen, maar dan kun je misschien beter gaan lobbyen bij mede-fokkers en de RvB voor het openen van de stamboeken. Al kun je je afvragen hoe succesvol je daarmee zult zijn.
Janneke&Mirtillo
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef: Misschien ligt het aan de mensen waarmee ik optrek, maar in mijn omgeving zouden aanzienlijk meer mensen geïnteresseerd zijn in zo'n leuke gezonde kruising dan in een raszuivere hond met gezondheidsproblemen.
Juist omdat mensen denken dat kruisingen automatisch gezonder zijn (want geen inteelt, helaas beseffen ze niet dat een kruising tussen 2 ongezonde honden óók weer ongezonde pups oplevert) zoeken veel mensen hun toevlucht bij 'boomers', al dan niet van broodfokkers, of buitenlandse honden (waar uiteraard niets mis mee is, al zie ik meer in grootschalige castratieprojecten aldaar en de zorgvuldige fok van -indien nodig- ingekruisde honden alhier).
Zo'n leuke kruising is uiteraard niet per se gezond, zoals je zelf al aangeeft, en die raszuivere hond zit niet per se vol met gezondheidsproblemen.

En "mensen" zijn over het algemeen laks en niet al te snugger. Ze willen gewoon een hond, niet te duur en graag een beetje snel. Dingen uitzoeken van te voren en eventueel een tijd op een wachtlijst staan, komt niet in ze op. Dat noem ik geen 'toevlucht nemen tot'.. das gemakzucht en net zo schadelijk als fokkers van kruisinkjes of rashonden die, met dezelfde gemakzucht, honden op de wereld plempen zonder daar verantwoordelijk mee om te gaan. Of dat nu voor het geld of voor de show of weet ik veel wat is.
Jion schreef:
En je hoeft je er inderdaad niet bij neer te leggen, maar dan kun je misschien beter gaan lobbyen bij mede-fokkers en de RvB voor het openen van de stamboeken. Al kun je je afvragen hoe succesvol je daarmee zult zijn.
Ik zeg revolutie!!! :cheer:

Ik snap ook wel dat het allemaal niet zo simpel is hoor, maar ik denk wel te zien dat de tijd rijp is voor een omwenteling in de hondenfokkerij. :wink:
Ik denk dat we het daarover best wel eens zijn met elkaar ;)
Chihuahua-paws
Zeer actief

Mickie schreef:
toots schreef:
Mickie schreef:Goed. je neemt dus je eigen hond als referentie: een hondje dat niet zorgvuldig is gefokt maar een kruisinkje met (notabene!) een Chihuahua, een hondje dat erg veel pijn heeft gehad als gevolg van PL (duidelijk méér dan graad 1) en daaraan geopereerd is.
En je gebruikt dat om aan te tonen dat rashondenfokkers die bewust met aandoeningen omspringen niet goed bezig zijn?
:idea:
nee mijn eigen hondje gebruik voor mezelf wel als voorbeeld dat pl best een erge afwijking is.
Ik weet niet of ik aan moet tonen dat een fokker dan niet goed bezig is.
Dat is niet aan mij.
Het is wel mijn mening. En dat zal menig fokker tegen het hoofd stoten.
Je moet het niet, maar je probeert het hier wel.
Geeft niks hoor, maar het is misschien handig om niet alles af te meten aan jouw ene ervaring en met een oordeel klaar te staan terwijl je (zoals je zelf al aangeeft) een leek bent op het gebied van fokken en die andere rassen.

Verder doe je niets met de uitleg die gegeven is (over hoe PL vererft/veroorzaakt wordt bijvoorbeeld) en je antwoordt niet op vragen die je gesteld zijn. Is dat symptomatisch bij jou?

Op welke vraag had je een antwoord willen hebben dan ?

Ik heb overgens ook een vraag gesteld namelijk

Wat verbeter je door te gaan fokken met een hondje die een afwijking heeft?
In mijn ogen is het doel gezonde hondjes op de wereld te zetten.
Waarom niet gewoon wachten tot er een betere combinatie komt?

Dat mensen mijn mening niets kan schelen dat vind ik prima. Het is per slot van rekening gewoon een mening.
Alleen ook ik heb wel eens een vraag. En daar zou ook best wel eens antwoord op gegeven kunnen worden.
Het zou zo maar kunnen dat ik dan met andere ogen tegen aan kijk.

Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Kruimel53 schreef:Door elke hond waar maar ergens een vlekje aan is uit te sluiten voor de fok versmal je je fokbasis enorm. Want aan elke hond mankeert hier of daar wel iets, net als aan ieder mens. Met een hele smalle fokbasis is inteelt onvermijdelijk, met alle nadelen van dien. Blijkt er dan achteraf aan een van de weinige honden waar je dan nog mee kunt fokken toch een probleem te kleven dan zit dat vervolgens geheid in je hele populatietje. Waarmee je het ras alsnog kunt afschrijven.

Zo rigide omgaan met problemen levert dus weer nieuwe problemen op. En zeker als het ook nog eens gaat om een an sich niet strikt 'genetisch' probleem maar een dat ook nog duidelijke foktechnische en omgevingscomponenten heeft. Hoe groter de rol die nurture speelt in een probleem, hoe minder zin het heeft om te pretenderen dat uitsluiten van de fok het probleem gaat oplossen. Wat wel gaat helpen is de rasstandaarden aanpassen cq de keurmeesters beter instrueren.

En compromissen sluiten en afwegingen maken. Het ene risico afwegen tegen het andere, de ene bate tegen de andere. En dan het zomaar zijn dat een PL1 minder zwaar weegt dan andere zaken.

Aai voor Kruimel :D
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Angelique25 schreef:
Kruimel53 schreef:Door elke hond waar maar ergens een vlekje aan is uit te sluiten voor de fok versmal je je fokbasis enorm. Want aan elke hond mankeert hier of daar wel iets, net als aan ieder mens. Met een hele smalle fokbasis is inteelt onvermijdelijk, met alle nadelen van dien. Blijkt er dan achteraf aan een van de weinige honden waar je dan nog mee kunt fokken toch een probleem te kleven dan zit dat vervolgens geheid in je hele populatietje. Waarmee je het ras alsnog kunt afschrijven.

Zo rigide omgaan met problemen levert dus weer nieuwe problemen op. En zeker als het ook nog eens gaat om een an sich niet strikt 'genetisch' probleem maar een dat ook nog duidelijke foktechnische en omgevingscomponenten heeft. Hoe groter de rol die nurture speelt in een probleem, hoe minder zin het heeft om te pretenderen dat uitsluiten van de fok het probleem gaat oplossen. Wat wel gaat helpen is de rasstandaarden aanpassen cq de keurmeesters beter instrueren.

En compromissen sluiten en afwegingen maken. Het ene risico afwegen tegen het andere, de ene bate tegen de andere. En dan het zomaar zijn dat een PL1 minder zwaar weegt dan andere zaken.

Aai voor Kruimel :D
Nou krijgt ze van mij een koekje bij,. :W:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dat is geen uitsluiten.
Uitsluiten is honden niet gebruiken en dat is dus wat inteelt tot gevolg heeft.
Wat jij noemt kan heel zinnig zijn, maar het heet geen uitsluiten.

Ik zal wat foto's online zetten voor degenen die ernaar vroeger.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”