Jaja. Maar wat is een erfelijke afwijking?Jion schreef: Er zijn volgens mij inmiddels genoeg gegevens bekend die aantonen dat bij een aanzienlijk deel van de hondenrassen (zeker de populaire) een groot deel van de populatie lijdt aan één of meerdere erfelijk belaste ziektes of afwijkingen.
Ook om me heen zie en hoor ik genoeg over rashonden die al jong ziek of kreupel worden en vroegtijdig moeten worden ingeslapen.
Dat je niet begrijpt waar ik op doel geeft al aan dat je motivatie voor uitsluiting niet gefundeerd kan zijn.
Niet naar bedoeld overigens.
Ja, en hier komt de vraag dus weer terug: wat is een erfelijke afwijking?1. Dat zal best. Ik neem aan dat er ook erfelijke afwijkingen bestaan waar de hond niet zoveel last van zal hebben, of pas op latere leeftijd, of die alleen een probleem geven bij de volgende generatie (bij recessieve genen). Maar er zijn zat erfelijke afwijkingen waarop getest kan worden die wel grote gevolgen voor de gezondheid van de hond hebben.
Ik zal het verduidelijken: zijn dat de klachten zelf? Of is het de oorzaak ervan?
En denk jij dat het per definitie hetzelfde is?
Fout geantwoord. Geen enkele waar je van op de hoogte bent.2. Geen enkele waarvoor het wenselijk zou zijn om me te laten testen voordat ik me zou gaan voortplanten. Waarom vraag je dat?
Exact. Want je bent alleen drager en je weet het niet.3. Eh...nee?![]()
Ja, precies.4. Bedoel je dat het een kwestie van semantiek is? Ik heb het in ieder geval over dingen als HD, PL, epilepsie, botkanker, doofheid, oogproblemen, hartproblemen en dat soort dingen allemaal.
Dingen waar je ten eerste niet van weet hoe ze vererven, en waar je dus alleen lijderschap kunt vaststellen, en dingen bovendien waarvan je vaak alleen de gevolgen kunt vaststellen, maar op de oorzaak kun je niet testen want die is niet bekend.
Een klinisch beeld is niet hetzelfde als een genetisch beeld namelijk.
Ter verduidelijking even stuk voor stuk:
HD: multifactorieel, dus moeilijk te testen, alleen klinisch beeld is vast te stellen
PL: is een symptoom, maar de oorzaak is niet te testen
Epilepsie: polygeen en vaak multifactorieel
Botkanker: een aanleg die erfelijk is, maar niet te testen
Doofheid: een symptoom, geen ziekte
Oogproblemen: daar heb je er een. Die is vaak te testen maar lang niet altijd
Hartproblemen: idem als oogproblemen