En wat fijn dat jullie dit doen!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cavia verzorging, deel 2 met filmpje pagina 2
Moderator: moderatorteam
- Angeniet
- Erelid
- Aantal honden: 1
Re: Cavia verzorging
Cavia's zijn zo leuk
- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Gisteren weer bij de cavia's geweest, een kennis ging even mee, zodat ze wat foto's nog kon maken. De cavia's stonden gewoon met de voorpootjes op de rand van de bak, zo grappig..........
Soms, als ik ze wil aaien schrikken ze wel eens en dan schrik ik weer van hun schrikkerigheid, maar ik durf ze wel rustig op te pakken.
Straks ga ik weer............
Filmpje:

Hamster:

Soms, als ik ze wil aaien schrikken ze wel eens en dan schrik ik weer van hun schrikkerigheid, maar ik durf ze wel rustig op te pakken.
Straks ga ik weer............
Filmpje:

Hamster:

- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
- Aantal honden: 2
Re: Cavia verzorging, deel 2 met filmpje pagina 2
Even ter informatie, cavia's aporteren niet
Leuk filmpje heb je er van gemaakt.
Misschien een klein tipje, als ik mijn cavia's pakken wil dan houd ik mijn handen ervoor en schep ze als het ware op want dan weten ze waar mijn handen zijn, van bovenaf vinden de meesten heel eng omdat het van nature prooidieren zijn.
Je doet het hartstikke goed hoor
Aardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite-
Laura & Leroy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier
Wat leuk, Hilly!
Wat zijn ze blij he, als je binnenkomt. Vooral de 'binnengroep' is zo enthousiast! Piepen en rennen.
Bij ons was de hamster ook wakker, die vindt mijn kleine meis het leukst. Ik was bezig met de cavia's en toen gooide zij snel een groot partje appel bij de hamster in. Die verdween natuurlijk meteen in het holletje, dus Annabel had een goeie dag
De bruin-witte die jij op de foto knuffelt is mijn favorietje
Ik zal m'n foto's binnenkort ook uploaden, komt er steeds niet van!
Wat zijn ze blij he, als je binnenkomt. Vooral de 'binnengroep' is zo enthousiast! Piepen en rennen.
Bij ons was de hamster ook wakker, die vindt mijn kleine meis het leukst. Ik was bezig met de cavia's en toen gooide zij snel een groot partje appel bij de hamster in. Die verdween natuurlijk meteen in het holletje, dus Annabel had een goeie dag
De bruin-witte die jij op de foto knuffelt is mijn favorietje
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.

- Hilly45
- Zeer actief
Ja, ik pak ze 'scheppend' op, dus hand onder de buik door, zo werd het me voor gedaan. Maar als ik ze dan vast heb, moet ik nog mijn hand onder het kontje leggen, dat vergeet ik soms, omdat ik cavia's niet gewend ben en het al heel wat vind, dat ik ze wel even knuffel enzo. Ik blijf die tandjes zo eng vinden. Mijn handen ervoor houden, dan ben ik bang dat ze me 'pikken' ofzo.....Ptje schreef:Wat ben jij een héérlijk mens, apport, apport,
.
Even ter informatie, cavia's aporteren nietze vreten en piepen alleen maar
![]()
Leuk filmpje heb je er van gemaakt.
Misschien een klein tipje, als ik mijn cavia's pakken wil dan houd ik mijn handen ervoor en schep ze als het ware op want dan weten ze waar mijn handen zijn, van bovenaf vinden de meesten heel eng omdat het van nature prooidieren zijn.
Je doet het hartstikke goed hoor(trouwens wel grappig, deze soort bodembedekking gebruik ik ook)
Ik weet wel hoor dat ze niet apporteren, haaha........ ik zit dan maar wat te teuten met ze.
Hoe tonen cavia's eigenlijk hun genegenheid?

- Hilly45
- Zeer actief
Nou, gisteren maakte ik de hamster min of meer wakker, want ik wilde toch wel graag weten, of ze wel leefde. Ik vind nachtdieren maar niets, als je dan overdag niets ziet. Aan het bakje zag ik gelukkig wel, dat ze wel gegeten had, maar ik mag graag even wat 'leven' in de bak zien. Maar ze ging ook in dat rad lopen, dat vond ik wel grappig, omdat Hetty aan gaf, dat ze dat overdag niet snel doet.Laura & Leroy schreef:Wat leuk, Hilly!
Bij ons was de hamster ook wakker, die vindt mijn kleine meis het leukst. Ik was bezig met de cavia's en toen gooide zij snel een groot partje appel bij de hamster in. Die verdween natuurlijk meteen in het holletje, dus Annabel had een goeie dag![]()
De bruin-witte die jij op de foto knuffelt is mijn favorietje![]()
Leuk dat Annabel er ook zo van geniet. Zo geniet je echt samen dan he?

- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Wat een leuke foto's en filmpje!
Wat geweldig dat jullie dit doen!
Ik heb vroeger ook cavia's gehad. Erg leuke beestjes. Als we de koelkast opden deden begonnen ze al te zingen. En als ze bij je zaten begonnen ze geluidjes (soort van knorren/piepen) te maken. Dan kon je merken dat ze het naar hun zin hadden. Moeilijk uit te leggen hoe dat klonk, maar ze waren als het ware aan het praten.
Ik heb vroeger ook cavia's gehad. Erg leuke beestjes. Als we de koelkast opden deden begonnen ze al te zingen. En als ze bij je zaten begonnen ze geluidjes (soort van knorren/piepen) te maken. Dan kon je merken dat ze het naar hun zin hadden. Moeilijk uit te leggen hoe dat klonk, maar ze waren als het ware aan het praten.
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK- *Ineke*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): IJslandse Hond
Dat je de wortels schilt.
Ik gooi ze altijd gewoon zo de bakken in. 
Ineke, Sóley en Skotti

- Hilly45
- Zeer actief
Haha, lekker schone groente...........*Ineke* schreef:Dat je de wortels schilt.Ik gooi ze altijd gewoon zo de bakken in.

- *Ineke*
- Zeer actief
Nou ik was de groente over het algemeen wel hoor.Hilly45 schreef:Haha, lekker schone groente...........*Ineke* schreef:Dat je de wortels schilt.Ik gooi ze altijd gewoon zo de bakken in.
Ineke, Sóley en Skotti

- Hilly45
- Zeer actief
Ja, scheelt wel werk, dat is waar.*Ineke* schreef:Nou ik was de groente over het algemeen wel hoor.Hilly45 schreef:Haha, lekker schone groente...........*Ineke* schreef:Dat je de wortels schilt.Ik gooi ze altijd gewoon zo de bakken in.
Maar ze eten de wortels hier met loof en al en dus ongeschild. Scheelt ook een hoop werk.
Ik kan me nog iets herinneren van 'als er plekjes op de wortel zitten, dan kun je ze schrappen' of zoiets............ Omdat ik het niet meer exact weet, schrap ik ze dus maar geheel.
Er lag ook aubergine en courgette in de koelkast, mogen ze zoiets ook hebben? Ik begreep van Fabiola dat ze dit nooit kregen, maar ze wist niet of het wel of niet mocht. Van haar kregen ze het nooit. Ik dacht ; alle groente wat in de koelkast ligt........, maar heb het dus voor de zekerheid niet gegeven, maar weet iemand hier dat, of ze het evt. mogen hebben?

- *Ineke*
- Zeer actief
Weet niet, moet ik even nakijken. Heb dat zelf nooit, ieuw.Hilly45 schreef:Ja, scheelt wel werk, dat is waar.
Ik kan me nog iets herinneren van 'als er plekjes op de wortel zitten, dan kun je ze schrappen' of zoiets............ Omdat ik het niet meer exact weet, schrap ik ze dus maar geheel.
Er lag ook aubergine en courgette in de koelkast, mogen ze zoiets ook hebben? Ik begreep van Fabiola dat ze dit nooit kregen, maar ze wist niet of het wel of niet mocht. Van haar kregen ze het nooit. Ik dacht ; alle groente wat in de koelkast ligt........, maar heb het dus voor de zekerheid niet gegeven, maar weet iemand hier dat, of ze het evt. mogen hebben?
Ineke, Sóley en Skotti

- *Ineke*
- Zeer actief
Courgette kan wel lees ik net.
Ineke, Sóley en Skotti

- *Ineke*
- Zeer actief
- Ptje
- Zeer actief
aubergine ook? ow ik meende dat ze dat juist niet mochten hebben maar ja ik weet het niet zeker.
Op de website van www.degrotecavia.nl lees je heel veel goede tips.
Meestal als cavia's het naar hun zin hebben dan maken ze zachte pruttelgeluidjes en knorren ze en als ze bijvoorbeeld hun dominantie willen bevestigen door een ander achterna te zitten (of mannetje achter de vrouwtjes aan kan ook) dan gaat het echt van prrrrrrrrrrrrtttt prrrrrrrrrrrrrtttt en schudden ze wel eens met hun kontje (heel komisch gezicht is dat)
Meestal als cavia's het naar hun zin hebben dan maken ze zachte pruttelgeluidjes en knorren ze en als ze bijvoorbeeld hun dominantie willen bevestigen door een ander achterna te zitten (of mannetje achter de vrouwtjes aan kan ook) dan gaat het echt van prrrrrrrrrrrrtttt prrrrrrrrrrrrrtttt en schudden ze wel eens met hun kontje (heel komisch gezicht is dat)
Aardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite- *Ineke*
- Zeer actief
Ik lees net op de grote cavia dat ze geen van beide mogen hebben. Vaag... Op het caviaforum staat van wel.Ptje schreef:aubergine ook? ow ik meende dat ze dat juist niet mochten hebben maar ja ik weet het niet zeker.
Ineke, Sóley en Skotti

- Ptje
- Zeer actief
De wortels mag je zo erin gooien hoor maar idd zwarte plekjes wegsnijden/schrappen.
Een fokker waar ik mijn Merel vandaan had is dat een keer overkomen dat ie zo de wortels er in gegooid had mét zwarte plekken, er zijn toen wel een aantal overleden.
Dus het kan iedereen overkomen dat ie iets niet weet, zelfs een ervaren fokker
Ik houd zelf altijd aan van zou ik het zelf nog kunnen eten.
Een fokker waar ik mijn Merel vandaan had is dat een keer overkomen dat ie zo de wortels er in gegooid had mét zwarte plekken, er zijn toen wel een aantal overleden.
Aardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite- *Ineke*
- Zeer actief
O, maar ik geef ze ook geen wortels met zwarte plekken.Ptje schreef:De wortels mag je zo erin gooien hoor maar idd zwarte plekjes wegsnijden/schrappen.
Ineke, Sóley en Skotti

- Hilly45
- Zeer actief
Ik geef ze niet de aubergine en courgette. Het zal wel voor Fabiola zelf bedoeld zijn geweest en niet voor de cavia's.
Dank je wel voor jullie antwoorden.
Gisteren drukte ik bij het zorgen-caviaatje even weer zijn endeldarm wat uit, die moet wat geholpen worden. Toen vloog er ineens een 'gewoon' klein keuteltje uit. Ik schrok er gewoon.
Gisteren drukte ik bij het zorgen-caviaatje even weer zijn endeldarm wat uit, die moet wat geholpen worden. Toen vloog er ineens een 'gewoon' klein keuteltje uit. Ik schrok er gewoon.

- *Ineke*
- Zeer actief
Haha, eng hè, poep?Hilly45 schreef:Ik geef ze niet de aubergine en courgette. Het zal wel voor Fabiola zelf bedoeld zijn geweest en niet voor de cavia's.
Ineke, Sóley en Skotti

- Hilly45
- Zeer actief
Nou, wel als ze er onverwachts bijna met een boogje uit schieten........ Ik verwachtte een hele dikke drol, omdat de cavia dan een ophoping heeft en toen vloog zo'n 'dropjes-keutel' de lucht in....*Ineke* schreef:Haha, eng hè, poep?Hilly45 schreef:Ik geef ze niet de aubergine en courgette. Het zal wel voor Fabiola zelf bedoeld zijn geweest en niet voor de cavia's.

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Turrie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
- Contacteer:
17 cavia's! Pfieuw....
Respect!
Respect!
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Leuk zeg! Mijne gaan ook op de rand van hun bak staan. Liefde gaat écht door de maag bij die beestjes. 
- Hilly45
- Zeer actief
Ja, dat is wel grappig, het zijn dan net honden.............._Leonie schreef:Leuk zeg! Mijne gaan ook op de rand van hun bak staan. Liefde gaat écht door de maag bij die beestjes.

- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
tja bij ons staat de hond vol verlangen te schooien met de kop net niet in de groentebak voor de cavia's als de cavia's eten krijgen... en ze eet echt alles wat de cavia's ook eten :pHilly45 schreef:Ja, dat is wel grappig, het zijn dan net honden.............._Leonie schreef:Leuk zeg! Mijne gaan ook op de rand van hun bak staan. Liefde gaat écht door de maag bij die beestjes.

- Plumeau
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie
Vit C heeft de neiging om te vervliegen. Om die reden (en omdat teveel geen kwaad kanPtje schreef:Vit C druppels in het water heeft geen nut (ben ik ook door schade en schande te weten gekomen) dat is binnen een half uur vervlogen maar het meeste goede caviavoer zit wel vit c in.Sonnie1983 schreef:ze is echt dol met haar cavia's, blijft er mee naar de DA gaan als er iets is etc. ik zal haar eens doorgeven van de paprika, andijvie en witlof.
weet niet of ze dat dagelijks krijgen hoor. ik weet alleen dat mike het over druppels had die je in het water kon doen, maar misschien is dit al heel lang achterhaald, hij heeft het 15 jaar geledne ofzo op school gehad.
Echter het hoofdvoedsel van een cavia behoren groente en hooi te zijn, vooral hooi hebben ze in onbeperkte hoeveel heid nodig .
Ik zag dat ze ook andijvie krijgen en da's ook heel goed voor ze.
Een nieuwe ontwikkeling is dat veel binnencavia's last lijken te hebben van Vit D gebrek. Dit leidt tot slechtere botten en gebit. Regelmatig met mooi weer mee naar buiten lost dit op, want de huid kan dit zelf aanmaken.
- Fabiola17
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix - Aantal honden: 2
Leuk om mijn cavia's hier te zien!
Hilly en Laura hebben geweldig goed voor ze gezorgd, ik ben ze erg dankbaar!
Hilly en Laura hebben geweldig goed voor ze gezorgd, ik ben ze erg dankbaar!
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!