Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zelf teek verwijderd

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Zelf teek verwijderd

Ongelezen bericht door pioenroos »

Diem is nogal van het behulpzame en willen weten wat ik doe. Takjes en blaadjes halen we samen uit z'n staart, afdrogen doet hij ook zelf.
Als hij een teek heeft, keek hij ook altijd mee en wilde bekijken wat er weggehaald werd.

Gevolg is dat hij nu dus zelf teken opmerkt die vast zitten. Eerder dan ik uiteraard (betere neus :wink: ). Het verwijderen heeft hij helaas nog niet helemaal onder de knie. Nu heeft hij voor de tweede keer een ontsteking omdat een gedeelte blijft zitten. Hij blijft dan aangeven met z'n neus waar het probleem zit, maar de kaken van de teek krijg ik er niet uit.

Wat kan ik nu nog? Vorige keer werd het een lelijke ontsteking en pas met opengaan kwamen de restanten van teek eruit. Nu is het op z'n bil dus ook pijnlijk met bewegen van bilspier denk ik. Heb er wat tea-tree opgedaan, maar kan ik verder nog iets?
Diem krijgt prednison dus z'n eigen afweer is niet helemaal goed. Ook krijgt hij advantix maar dat helpt niet altijd :19:
Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Re: Zelf teek verwijderd

Ongelezen bericht door YvetteJ »

lastig zeg... misschien krijg je het eruit met een pincet en / of trekzalf?
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Goed ontsmetten en blijven controleren/ontsmetten.
Op een gegeven moment kan je die kop er waarschijnlijk zo afkrabben :wink:
Dat is tenminste mijn ervaring.
Ik ben ook niet altijd even handig in het verwijderen van teken :oeps:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

pioenroos schreef:Gevolg is dat hij nu dus zelf teken opmerkt die vast zitten. Eerder dan ik uiteraard (betere neus :wink: ). Het verwijderen heeft hij helaas nog niet helemaal onder de knie. Nu heeft hij voor de tweede keer een ontsteking omdat een gedeelte blijft zitten. Hij blijft dan aangeven met z'n neus waar het probleem zit, maar de kaken van de teek krijg ik er niet uit.
Aanmoedigen die hulp :ok:

Saar weet ook precies waar ze zitten, en waar ze er bij haar eigen lijf bij kwam heb ik heel snel door dat daar ergens een teek moet zitten. Heel soms ben ik te laat, heeft ze het kreng wel lekgeprikt maar dan zit hij dus nog uitgedroogd op haar lijf. Gewoon laten zitten. Eventueel ontsmetten met groene Biotex maar de rest van het kreng komt vanzelf het lijf uit.
En bij Miep geeft ze ze gewoon helemaal perfect aan. Soms bijt ze wat, maar meestal komt ze met vragende oogjes naar mij toe en wijst mij de teek op Mieppies lijf. Ik beloon haar altijd buitensporig, en laat haar ook nog altijd even de geplette teek ruiken. En dan nog een "Knap kind hoor!" en "Saar is de allergoeiste!" erachteraan. Ik vind het superhandig :cheer: :cheer: :cheer:
jelle & syb
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Samojeed
2 Friese stabijen
1 Grijze Keeshond
1 Kruising
1 Wetterhoun
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door jelle & syb »

Heb deze
http://www.natulistic.nl/webshop/index. ... 73&lang=NL

Bevalt prima , krijg de teek er altijd heel uit !

Als de kop voorheen bleef zitten dan kwam die er vanzelf uit !
Afbeelding
Leer van gisteren , droom van morgen , maar leef vandaag
http://www.hondenopvang.com/
pioenroos
Zeer actief

Ik krijg teken er zelf altijd heel uit :pffff: :engel:

Nu Diem het dus zelluf doet, gaat het mis :wink: Ik beloon hem ook hoor, als hij aangeeft dat er iets mis is op z'n lijf. Maar echt handig is het niet :wink:

Maar ik ga goed ontsmetten, wellicht dat het deze keer niet een grote ontsteking wordt. Is met tea-tree ontsmetten voldoende?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ja tea-tree lijkt me voldoende :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
pioenroos
Zeer actief

ranetje schreef:Ja tea-tree lijkt me voldoende :ok:
Bedankt :ok:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

pioenroos schreef:Ik krijg teken er zelf altijd heel uit :pffff: :engel:

Nu Diem het dus zelluf doet, gaat het mis :wink: Ik beloon hem ook hoor, als hij aangeeft dat er iets mis is op z'n lijf. Maar echt handig is het niet :wink:

Maar ik ga goed ontsmetten, wellicht dat het deze keer niet een grote ontsteking wordt. Is met tea-tree ontsmetten voldoende?
Een grote ontsmetting is niet handig, zit hij er dan naderhand ook nog aan? Want op zich moet zo'n hondenlijf prima zo'n tekenhoofdje met 2 pootjes eruit kunnen werken hoor. Voor ontsmetting zou ik eerder groene biotex gebruiken, of gewoon verdund Betadine.
En ter voorkoming van teken en vlooien gewoon een leeg gelflesje vullen met water en een paar druppels teatree. Voor de wandeling even vernevelen over kop en liezen enzo.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

pioenroos schreef:
ranetje schreef:Ja tea-tree lijkt me voldoende :ok:
Bedankt :ok:
maar wel verdund, dus geen pure tea tree :wink:
Afbeelding
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Toen het bij Prana een keer niet lukte en het kopje bleef zitten heb ik op het plekje een beetje groene leem gesmeerd. Na een 10 minuten met een washandje de groene leem eraf gehaald en daarna kon ik het kopje van de teek er gewoon met de tekentang eruit halen. Nu weet ik niet of groene leem kwaad kan als het als ze het opeten en Prana laat zoiets ook gewoon zitten. (Trekzalf had ik toen niet in huis, dit wel). Dit is toen niet gaan ontsteken.
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
pioenroos
Zeer actief

Marion. schreef: Een grote ontsmetting is niet handig, zit hij er dan naderhand ook nog aan? Want op zich moet zo'n hondenlijf prima zo'n tekenhoofdje met 2 pootjes eruit kunnen werken hoor. Voor ontsmetting zou ik eerder groene biotex gebruiken, of gewoon verdund Betadine.
En ter voorkoming van teken en vlooien gewoon een leeg gelflesje vullen met water en een paar druppels teatree. Voor de wandeling even vernevelen over kop en liezen enzo.
Maar Diem kreeg vorige keer dus een fikse ontsteking: Dik, vurig rood, warm en pus. Misschien dat hij door de prednison het zelf niet aankan?
Nu is het (nog?) een kleiner rood bultje maar ik wil niet dat het weer gaat ontsteken. Hij heeft nauwelijks teken hoor met de advantix, dit is de 2de in 2 weken ondanks 3x per week door de tekenhemel lopen. Vernevelen met tea-tree/lavendel water hielp wat, maar nog steeds 5 a 10 teken per wandeling. vond ik te veel?
->Chanty<- schreef:maar wel verdund, dus geen pure tea tree :wink:
Ik doe een drupje of 3 op een met water nat gemaakt watje en daarmee wrijven/uitknijpen.
lieveheersbeestje83 schreef:Toen het bij Prana een keer niet lukte en het kopje bleef zitten heb ik op het plekje een beetje groene leem gesmeerd. Na een 10 minuten met een washandje de groene leem eraf gehaald en daarna kon ik het kopje van de teek er gewoon met de tekentang eruit halen. Nu weet ik niet of groene leem kwaad kan als het als ze het opeten en Prana laat zoiets ook gewoon zitten. (Trekzalf had ik toen niet in huis, dit wel). Dit is toen niet gaan ontsteken.
Dat klinkt goed! Zou dat ook bij een hond met een dikke onderwol vacht kunnen? Ik ga eens kijken of ik aan groene leem kan komen en dat proberen. Ik zie de kaken zitten maar kan er echt niet bij, de huid is al te dik.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”