Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prikpil

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: Prikpil

Ongelezen bericht door Hutsje »

Apple schreef:
Zoek stok! schreef:
Apple schreef:
Zoek stok! schreef:Lijkt me te komen door het toedienen van hormonen inderdaad.

Hormonen spelen eveneens een rol bij het ontstaan van bepaalde tumoren. Als vrouwelijke honden en katten niet, of pas op latere leeftijd, gesteriliseerd worden, geeft dit een duidelijk verhoogde kans op melkklierkanker. Ditzelfde geldt voor het gebruik van de pil of prikpil.
Oke dus dan zou puur het toedienen van de hormonen de oorzaak zijn, maar dat lijkt te vergeleken worden met de gewone hormonen waar honden ook kanker van krijgen. Is dat dan niet ' even ' schadelijk als een hond gewoon niet castreren?
( even nieuwsgierigheid hoor )
Denk het niet. In de prikpil zit een grotere hoeveelheid hormonen. Maar dat is een vermoeden hoor. En in die link die ik plaatste staat hoe belangrijk het is om de juiste timing te hebben. Grote kans dat je die niet hebt en dan gooi je dus in een onvoorbereid lijf heel veel hormonen. Bij een loopsheid weet het lichaam wat er gebeurt.
Oke dus jij zou zeggen dat timing en de hoeveelheid hormonen maakt dat dit gevaarlijker is dan de gewone hormonale schommeling bij de teef? Zit wel wat in denk ik! Maar goed ook ik kan dat niet onderbouwen. Wel vreemd eigenlijk dat honden zo gevoelig zijn voor eigen hormonen ( als je hond niet castreert ) zouden wolven dit niet hebben? Neem toch aan dat die wel gewoon oud worden in het wild, met eigen hormonen zonder castratie.
ik snap de vergelijking even niet hoor. wolven spuit je mnormaal niet in? net zoals je dat bij teven normaal ook niet doet?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ze bedoelt het loops worden. Niet het inspuiten. Hoop ik, want daar heb ik op geantwoord.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Hutsje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ze bedoelt het loops worden. Niet het inspuiten. Hoop ik, want daar heb ik op geantwoord.
maar de normale hormoonschommeling is toch helemaal niet gevaarlijk? ik weet ook niet of je het helemaal kunt vergelijken aangezien honden door domesticatie doorgaans nu 2 keer per jaar loops worden en wolven 1 keer per jaar.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hutsje schreef:
Zoek stok! schreef:Ze bedoelt het loops worden. Niet het inspuiten. Hoop ik, want daar heb ik op geantwoord.
maar de normale hormoonschommeling is toch helemaal niet gevaarlijk? ik weet ook niet of je het helemaal kunt vergelijken aangezien honden door domesticatie doorgaans nu 2 keer per jaar loops worden en wolven 1 keer per jaar.
Ik bedoelde inderdaad de normale hormoonhuishouding, niet die met prikpil.
Je leest namelijk ook in heel veel stukken ( volgens mij ook op vorige pagina ) waar in staat dat teven die niet gecastreerd worden, geheid tumoren krijgen in de melklijsten. Dus gewoon door de eigen hormonen
Hutsje
Zeer actief

Apple schreef:
Hutsje schreef:
Ik bedoelde inderdaad de normale hormoonhuishouding, niet die met prikpil.
Je leest namelijk ook in heel veel stukken ( volgens mij ook op vorige pagina ) waar in staat dat teven die niet gecastreerd worden, geheid tumoren krijgen in de melklijsten. Dus gewoon door de eigen hormonen
zo vaak lees je dat niet hoor, het ligt iets genuanceerder. en ze kunnen het ook nog net zo makkelijk krijgen als ze na de 2e of 3e loopsheid gecastreerd worden. de tumoren zijn niet altijd kwaadaardig en zo vaak komt het ook weer niet voor. anders zouden er geen ongecastreerde teven op oude leeftijd meer rondlopen he?
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Nouja zeg...... dit is wel heel bizar.
Kom ik net beneden, zie ik een druppeltje bloed, mevrouw loops :F:
Nou ben in ieder geval blij dat ze het nu is, en niet over drie weken. Dus dat wordt even goed toezicht houden hier :mrgreen:

@ Hutsje,
http://www.dierendokters.com/honden/sterilisatie-teef
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... satie.html
http://www.hondenplaneet.nl/gezondheid/sterilisatie.php

Wat willekeurige linkjes. Staat ook nergens exact hoe en waarom en wat voor onderzoek dat dan precies is, dus niet dat ik het klakkeloos geloof, maar als je het zo leest net als over de prikpil, dan zou een hond die dus niet gecastreerd wordt een betrekkelijk hoge kans hebben op tumoren in de melkklieren. Hoeft een hond niet direct aan dood te gaan uiteraard, maar klinkt wel haast alsof een hond er bijna niet aan ontkomt een ontsteking of een tumor te krijgen, enkel door de eigen hormonen.
Hutsje
Zeer actief

je kunt ook genoeg onderzoeken vinden die het tegengestelde uitwijzen. weet je nog, dat das juist graag willen castreren? dat is echt een portemonnee kwestie hoor. veel das komen hier ook al weer van terug.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Hutsje schreef:je kunt ook genoeg onderzoeken vinden die het tegengestelde uitwijzen. weet je nog, dat das juist graag willen castreren? dat is echt een portemonnee kwestie hoor. veel das komen hier ook al weer van terug.
Oh maar ik zeg ook niet dat dat wel zomaar klopt, maar dat weet ik feitelijk van de prikpil ook niet, alleen dan dat mensen nare verhalen hebben meegemaakt met het weer oppikken van de loopsheid en vervelende gebeurtenissen erna, die misschien niet te linken zijn.
Maar goed, geen prikpil in ieder geval, en castratie vooralsnog ook gewoon lekker niet. Laat het appeltje gewoon zoals het uit de boom is gevallen vooralsnog.
Hutsje
Zeer actief

Apple schreef:
Hutsje schreef:je kunt ook genoeg onderzoeken vinden die het tegengestelde uitwijzen. weet je nog, dat das juist graag willen castreren? dat is echt een portemonnee kwestie hoor. veel das komen hier ook al weer van terug.
Oh maar ik zeg ook niet dat dat wel zomaar klopt, maar dat weet ik feitelijk van de prikpil ook niet, alleen dan dat mensen nare verhalen hebben meegemaakt met het weer oppikken van de loopsheid en vervelende gebeurtenissen erna, die misschien niet te linken zijn.
Maar goed, geen prikpil in ieder geval, en castratie vooralsnog ook gewoon lekker niet. Laat het appeltje gewoon zoals het uit de boom is gevallen vooralsnog.
nou dat is gewoon aangetoond met onderzoeken. maar die kun je dan natuurlijk naast je neerleggen.
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Apple schreef:
crutz schreef:
Apple schreef:Ja maar zo kort is die termijn nou ook niet, aangezien ze nog niet loops is. Daarnaast gaat ze over 3 weken uit logeren en zou het ook voor daar handig zijn als het uit te stellen is. Ik hoor nog weinig inhoudelijk over de prikpil zelf? Ik heb er geen ervaring mee, maar wil wel als ik donderdag bij de DA ben beetje weten wat het is, en dan weten of ik het ter sprake moet brengen of dat ik het zelf al kan afschrijven het idee. Zou dan maar om 1x gaan. Ze is 1x loops geweest, 9 maanden geleden.

het is (ook 1x) kanker verwekkend, zou het nooit aanraden, loopsheid onhandig, dan had je een reu moeten nemen ;-)
Ik houd mijn honden liever niet in kennels, dus dan ook geen reu erbij. Je kan lezen dat het gaat om een tijdelijk probleem en dat ik haar bewust niet castreer omdat de loopsheid mij normaal niet interesseert.
Maar waarom is het kankerverwekkend? Zijn het de hormonen? Zit er iets verkeerds in de prikpil zelf?
waarom oet er persee in kennels gehouden worden als je reu(en) teef hebt? :U:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Brindlecardi
Zeer actief

jores schreef:
Apple schreef:
crutz schreef:
Apple schreef:Ja maar zo kort is die termijn nou ook niet, aangezien ze nog niet loops is. Daarnaast gaat ze over 3 weken uit logeren en zou het ook voor daar handig zijn als het uit te stellen is. Ik hoor nog weinig inhoudelijk over de prikpil zelf? Ik heb er geen ervaring mee, maar wil wel als ik donderdag bij de DA ben beetje weten wat het is, en dan weten of ik het ter sprake moet brengen of dat ik het zelf al kan afschrijven het idee. Zou dan maar om 1x gaan. Ze is 1x loops geweest, 9 maanden geleden.

het is (ook 1x) kanker verwekkend, zou het nooit aanraden, loopsheid onhandig, dan had je een reu moeten nemen ;-)
Ik houd mijn honden liever niet in kennels, dus dan ook geen reu erbij. Je kan lezen dat het gaat om een tijdelijk probleem en dat ik haar bewust niet castreer omdat de loopsheid mij normaal niet interesseert.
Maar waarom is het kankerverwekkend? Zijn het de hormonen? Zit er iets verkeerds in de prikpil zelf?
Omdat Ben een reu is die niet met andere reuen kan.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Apple schreef:Wat willekeurige linkjes. Staat ook nergens exact hoe en waarom en wat voor onderzoek dat dan precies is, dus niet dat ik het klakkeloos geloof, maar als je het zo leest net als over de prikpil, dan zou een hond die dus niet gecastreerd wordt een betrekkelijk hoge kans hebben op tumoren in de melkklieren. Hoeft een hond niet direct aan dood te gaan uiteraard, maar klinkt wel haast alsof een hond er bijna niet aan ontkomt een ontsteking of een tumor te krijgen, enkel door de eigen hormonen.
En dan kun je ineens wel googelen?
Ik durf te wedden dat als je een polletje hier op het forum houdt, dat de aantallen teven die niet gecastreerd zijn "geheid" melkklierkanker kregen nog wel eens tegen zullen vallen. Maar dat is inderdaad wel het smoesje dat gebruikt wordt om voor de 1e of 2e loopsheid te castreren, dat verkleint namelijk de kans op melkklierkanker. Maar niet castreren verhoogt dus die kans niet.
jores
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef:
jores schreef:
Apple schreef:
crutz schreef:
ja en? Je kunt toch thuis ook scheiden :U:
groetjes Annemie

Brindlecardi
Zeer actief

jores schreef:
Apple schreef:
jores schreef:
Apple schreef: Ik houd mijn honden liever niet in kennels, dus dan ook geen reu erbij. Je kan lezen dat het gaat om een tijdelijk probleem en dat ik haar bewust niet castreer omdat de loopsheid mij normaal niet interesseert.
Daar heb ik geen hond voor om er eentje altijd weg te zetten.
Brindlecardi
Zeer actief

Marion. schreef:
Apple schreef:Wat willekeurige linkjes. Staat ook nergens exact hoe en waarom en wat voor onderzoek dat dan precies is, dus niet dat ik het klakkeloos geloof, maar als je het zo leest net als over de prikpil, dan zou een hond die dus niet gecastreerd wordt een betrekkelijk hoge kans hebben op tumoren in de melkklieren. Hoeft een hond niet direct aan dood te gaan uiteraard, maar klinkt wel haast alsof een hond er bijna niet aan ontkomt een ontsteking of een tumor te krijgen, enkel door de eigen hormonen.
En dan kun je ineens wel googelen?
Ik durf te wedden dat als je een polletje hier op het forum houdt, dat de aantallen teven die niet gecastreerd zijn "geheid" melkklierkanker kregen nog wel eens tegen zullen vallen. Maar dat is inderdaad wel het smoesje dat gebruikt wordt om voor de 1e of 2e loopsheid te castreren, dat verkleint namelijk de kans op melkklierkanker. Maar niet castreren verhoogt dus die kans niet.
Ach jee sorry, was even vergeten dat het verplicht is te googlen voordat je een vraag mag stellen op het HF. :19: het enige dat ik vroeg was een onderbouwing voor wat er overal op internet geroepen word, ben iets wijzer dat het wel met de hoeveelheid hormonen te maken zal hebben, maar waarom de grote hoeveelheid hormonen meer kans op kanker geeft, daar kan IK geen onderzoek naar vinden.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Apple schreef: Daar heb ik geen hond voor om er eentje altijd weg te zetten.
Maar het hoeft toch niet voor altijd? Het is maar voor een paar weken.
Het ÍS even een rotperiode, dat is een feit, maar er is overal wel een mouw aan te passen toch.
Marion.

Apple schreef:Ach jee sorry, was even vergeten dat het verplicht is te googlen voordat je een vraag mag stellen op het HF. :19: het enige dat ik vroeg was een onderbouwing voor wat er overal op internet geroepen word, ben iets wijzer dat het wel met de hoeveelheid hormonen te maken zal hebben, maar waarom de grote hoeveelheid hormonen meer kans op kanker geeft, daar kan IK geen onderzoek naar vinden.
Daar hoef IK dan weer geen onderzoek van te vinden, ervaringen in mijn omgeving zijn er te veel.
Framboise
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradoodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Framboise »

[/quote]
Ach jee sorry, was even vergeten dat het verplicht is te googlen voordat je een vraag mag stellen op het HF. :19: het enige dat ik vroeg was een onderbouwing voor wat er overal op internet geroepen word, ben iets wijzer dat het wel met de hoeveelheid hormonen te maken zal hebben, maar waarom de grote hoeveelheid hormonen meer kans op kanker geeft, daar kan IK geen onderzoek naar vinden.[/quote]

Ik vermoed dat het te maken heeft met dezelfde processen die in mensen een verhoogde kans geven, dus ik zal proberen het op die manier een beetje uit te leggen.
De hormonen die je toedient, bij een prikpil, zijn kunstmatig gemaakt en in een dusdanig hoge concentratie dat ze andere, natuurlijke hormonen van hun receptoren op de eierstokken verdrijven. Dit voorkomt de eisprong en loopsheid.
De meeste hormonen werken echter in een 'feedback systeem': meer van de één betekent meer/minder van de ander. Dit betekent dus dat, in geval van de prikpil, er een overdosis progestagenen aanwezig is.

De concentratie van progestagenen stijgt tijdens de zwangerschap en heeft invloed op het melkklierweefsel. Overprikkeling door progestagenen -zeker zonder daadwerkelijke zwangerschap- zou dus kunnen leiden tot een verhoogd risico op mammatumoren.
Daarnaast werken progestagenen door in de nieren, waar ze zorgen voor een verhoogde uitscheiding van natrium. Een teveel aan progestagenen zou dus kunnen zorgen voor problemen in de nieren.
Last but not least, spelen progestagenen een rol in de pathways die zorgen voor insuline productie. Dit verklaart het hoge risico op diabetes.

Dit is natuurlijk een beetje een versimpeld beeld, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Het komt er kort gezegd op neer dat de problemen ontstaan door een disbalans in de hormoonhuishouding, doordat er ineens een enorme hoeveelheid progestagenen aan toegevoegd wordt.

Het hele verhaaltje dat steriliseren bepaalde kankersoorten zou kunnen voorkomen, klinkt heel leuk en is tot op zekere hoogte ook waar: mammatumoren reageren vaak op hormonen. Als je de eierstokken en baarmoeder er uit sloopt, worden deze hormonen dus niet meer geproduceerd, waardoor het risico ook minder wordt. Daarnaast kun je geen ontstekingen of kanker krijgen in organen die je niet meer hebt, dus in die zin helpt het om baarmoeder- en eierstokproblematiek te voorkomen.

Persoonlijk vind ik dit een non-argument om dus je hond maar te steriliseren, want deze relatieve risico's gelden ook voor vrouwen, maar hier gaat ook niemand maar bij voorbaat naar de gynaecoloog om alles te laten verwijderen. Mede omdat we weten dat deze hormoondepletie ontzettend veel gevolgen heeft voor andere systemen. Deze hormonen werken niet alleen maar lokaal en gerelateerd aan vruchtbaarheid, maar door het hele lichaam. Je hebt deze hormonen net zo hard nodig als elk ander hormoon in het lichaam. En bij honden werkt dat net zo.

Niet elke ongesteriliseerde hond krijgt per definitie kanker en ellende, net zoals niet elke vrouw dat krijgt.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Gemiddeld krijgt een hond wel eerder baarmoederontsteking dan een mens en die BO verloopt dan nogal heftig. Spoedcastraties hoor je veel bij honden, net zoals honden die die spoedoperatie net niet meer haalden. Van mensen hoor ik dat eigenlijk nooit.
Framboise
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradoodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Framboise »

Rosita Compagner schreef:Gemiddeld krijgt een hond wel eerder baarmoederontsteking dan een mens en die BO verloopt dan nogal heftig. Spoedcastraties hoor je veel bij honden, net zoals honden die die spoedoperatie net niet meer haalden. Van mensen hoor ik dat eigenlijk nooit.
Dat is waar
Vrouwen hebben hier minder last van door de maandelijkse menstruatie en de anatomie (o.a. van het slijmvlies) in de cervix.
Maargoed, als je een ongecastreerde teef hebt, is dat toch iets wat je dan in de gaten houdt lijkt me. Met name rond/vlak na de loopsheid en het werpen van een nest.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Framboise schreef: Maargoed, als je een ongecastreerde teef hebt, is dat toch iets wat je dan in de gaten houdt lijkt me. Met name rond/vlak na de loopsheid en het werpen van een nest.
Rosita Compagner schreef:Spoedcastraties hoor je veel bij honden, net zoals honden die die spoedoperatie net niet meer haalden. Van mensen hoor ik dat eigenlijk nooit.
Ik denk zomaar dat de door mij aangehaalde voorbeelden van baasjes zijn die best wel opgelet hebben
Marion.

Rosita Compagner schreef:Spoedcastraties hoor je veel bij honden, net zoals honden die die spoedoperatie net niet meer haalden. Van mensen hoor ik dat eigenlijk nooit.
Ik denk zomaar dat de door mij aangehaalde voorbeelden van baasjes zijn die best wel opgelet hebben[/quote]
En so what? Ik lette op, en mijn 9-jarige teef deed raar. Naar de dierenarts geweeest, en baarmoederontsteking. Niet heel hevig, maar wel ontsteking. Dus gezien haar leeftijd een "spoedcastratie" de volgende ochtend om half 9.
Om 11 uur was ze weer helemaal Miep hoor :19:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Rosita Compagner schreef:Ik denk zomaar dat de door mij aangehaalde voorbeelden van baasjes zijn die best wel opgelet hebben
En so what? Ik lette op, en mijn 9-jarige teef deed raar. Naar de dierenarts geweest, en baarmoederontsteking. Niet heel hevig, maar wel ontsteking. Dus gezien haar leeftijd een "spoedcastratie" de volgende ochtend om half 9.
Om 11 uur was ze weer helemaal Miep hoor :19:
Precies, zo snel kan dat gaan en zo snel moet je ingrijpen. Ik heb het gevoel dat
Framboise schreef: Maargoed, als je een ongecastreerde teef hebt, is dat toch iets wat je dan in de gaten houdt lijkt me. Met name rond/vlak na de loopsheid en het werpen van een nest.
er wat makkelijk over denkt
jores
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef:
jores schreef:
Apple schreef:
jores schreef: waarom oet er persee in kennels gehouden worden als je reu(en) teef hebt? :U:
Daar heb ik geen hond voor om er eentje altijd weg te zetten.
altijd? Bij Abygail haar loopsheid hebben ze welgeteld 5 1/2 dag gescheiden gezeten :U:
groetjes Annemie

Marion.

Rosita Compagner schreef:Precies, zo snel kan dat gaan en zo snel moet je ingrijpen. Ik heb het gevoel dat
er wat makkelijk over denkt
Ow, op die manier. Ja, dan ben ik het wel met je eens. Ik heb nooit rekening gehouden met een baarmoederontsteking, en mijn honden hebben ook al nooit nestjes gehad. En mijn topic (begin augustus vorig jaar, volgens mij 1 augustus) kan nog nagelezen worden, ik werd gèk van mijn jongste teef, het ding deed gewoon raar. Toch mijn gevoel maar gevolgd en naar een DA gereden waar ik blind vertrouwen in heb (ipv de afspraak na te komen bij de DA hier vlakbij, want ik had toen net geen auto), en een echo wees uit dat er een baarmoederontsteking aan het groeien was. Maar goed, ook al is je teef 9 jaar... als ze gezond is overleefd ze zo'n operatie best wel hoor.
Marion.

jores schreef:
Apple schreef:Daar heb ik geen hond voor om er eentje altijd weg te zetten.
altijd? Bij Abygail haar loopsheid hebben ze welgeteld 5 1/2 dag gescheiden gezeten :U:
Aimee is iemand die in uitersten denkt :19:
jores
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
jores schreef:
Apple schreef:Daar heb ik geen hond voor om er eentje altijd weg te zetten.
Aimee is iemand die in uitersten denkt :19:
ah vandaar :F:
groetjes Annemie

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nou ik vond het niks, het gescheiden houden. Sorry. Op de dekrijpe dagen Bram weg. Ervoor en erna gedoe in huis. Ik zou het wel volgehouden hebben hoor, maar ik kan me goed voorstellen dat je hier geen zin in hebt als je gewoon een hond voor de leuk hebt. Op dat moment is het te veel gedoe om leuk te zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
jores
Zeer actief
Contacteer:

hier totaal geen gedoe, geen gejammer, geen niet slapen, geen niet eten, gewoon zo relaxt als altijd
groetjes Annemie

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Apple schreef:Waardoor veroorzaakt de prikpil kanker?

Ik weet niet of ik met Apple wil fokken, maar ga niet onnodig snijden in honden. Normaal
Interesseert zo'n loopsheid mij niet, maar nu woont Ben hier weer tijdelijk en zocht ik dus voor een tijdelijke oplossing op korte termijn indien mogelijk.
Okee dit snap ik dus niet. Niet snijden in een gezonde hond, maar er dan wil rotzooi inspuiten. Schiet mij maar lek dan.
Afbeelding
gevni havanezers
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”