ik snap de vergelijking even niet hoor. wolven spuit je mnormaal niet in? net zoals je dat bij teven normaal ook niet doet?Apple schreef:Oke dus jij zou zeggen dat timing en de hoeveelheid hormonen maakt dat dit gevaarlijker is dan de gewone hormonale schommeling bij de teef? Zit wel wat in denk ik! Maar goed ook ik kan dat niet onderbouwen. Wel vreemd eigenlijk dat honden zo gevoelig zijn voor eigen hormonen ( als je hond niet castreert ) zouden wolven dit niet hebben? Neem toch aan dat die wel gewoon oud worden in het wild, met eigen hormonen zonder castratie.Zoek stok! schreef:Denk het niet. In de prikpil zit een grotere hoeveelheid hormonen. Maar dat is een vermoeden hoor. En in die link die ik plaatste staat hoe belangrijk het is om de juiste timing te hebben. Grote kans dat je die niet hebt en dan gooi je dus in een onvoorbereid lijf heel veel hormonen. Bij een loopsheid weet het lichaam wat er gebeurt.Apple schreef:Oke dus dan zou puur het toedienen van de hormonen de oorzaak zijn, maar dat lijkt te vergeleken worden met de gewone hormonen waar honden ook kanker van krijgen. Is dat dan niet ' even ' schadelijk als een hond gewoon niet castreren?Zoek stok! schreef:Lijkt me te komen door het toedienen van hormonen inderdaad.
Hormonen spelen eveneens een rol bij het ontstaan van bepaalde tumoren. Als vrouwelijke honden en katten niet, of pas op latere leeftijd, gesteriliseerd worden, geeft dit een duidelijk verhoogde kans op melkklierkanker. Ditzelfde geldt voor het gebruik van de pil of prikpil.
( even nieuwsgierigheid hoor )
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Prikpil
Moderator: moderatorteam
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Re: Prikpil

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ze bedoelt het loops worden. Niet het inspuiten. Hoop ik, want daar heb ik op geantwoord.

Linda, Izzie en Bram
- Hutsje
- Zeer actief
maar de normale hormoonschommeling is toch helemaal niet gevaarlijk? ik weet ook niet of je het helemaal kunt vergelijken aangezien honden door domesticatie doorgaans nu 2 keer per jaar loops worden en wolven 1 keer per jaar.Zoek stok! schreef:Ze bedoelt het loops worden. Niet het inspuiten. Hoop ik, want daar heb ik op geantwoord.

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik bedoelde inderdaad de normale hormoonhuishouding, niet die met prikpil.Hutsje schreef:maar de normale hormoonschommeling is toch helemaal niet gevaarlijk? ik weet ook niet of je het helemaal kunt vergelijken aangezien honden door domesticatie doorgaans nu 2 keer per jaar loops worden en wolven 1 keer per jaar.Zoek stok! schreef:Ze bedoelt het loops worden. Niet het inspuiten. Hoop ik, want daar heb ik op geantwoord.
Je leest namelijk ook in heel veel stukken ( volgens mij ook op vorige pagina ) waar in staat dat teven die niet gecastreerd worden, geheid tumoren krijgen in de melklijsten. Dus gewoon door de eigen hormonen
- Hutsje
- Zeer actief
zo vaak lees je dat niet hoor, het ligt iets genuanceerder. en ze kunnen het ook nog net zo makkelijk krijgen als ze na de 2e of 3e loopsheid gecastreerd worden. de tumoren zijn niet altijd kwaadaardig en zo vaak komt het ook weer niet voor. anders zouden er geen ongecastreerde teven op oude leeftijd meer rondlopen he?Apple schreef:Ik bedoelde inderdaad de normale hormoonhuishouding, niet die met prikpil.Hutsje schreef:maar de normale hormoonschommeling is toch helemaal niet gevaarlijk? ik weet ook niet of je het helemaal kunt vergelijken aangezien honden door domesticatie doorgaans nu 2 keer per jaar loops worden en wolven 1 keer per jaar.Zoek stok! schreef:Ze bedoelt het loops worden. Niet het inspuiten. Hoop ik, want daar heb ik op geantwoord.
Je leest namelijk ook in heel veel stukken ( volgens mij ook op vorige pagina ) waar in staat dat teven die niet gecastreerd worden, geheid tumoren krijgen in de melklijsten. Dus gewoon door de eigen hormonen

-
Brindlecardi
- Zeer actief
Nouja zeg...... dit is wel heel bizar.
Kom ik net beneden, zie ik een druppeltje bloed, mevrouw loops
Nou ben in ieder geval blij dat ze het nu is, en niet over drie weken. Dus dat wordt even goed toezicht houden hier
@ Hutsje,
http://www.dierendokters.com/honden/sterilisatie-teef
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... satie.html
http://www.hondenplaneet.nl/gezondheid/sterilisatie.php
Wat willekeurige linkjes. Staat ook nergens exact hoe en waarom en wat voor onderzoek dat dan precies is, dus niet dat ik het klakkeloos geloof, maar als je het zo leest net als over de prikpil, dan zou een hond die dus niet gecastreerd wordt een betrekkelijk hoge kans hebben op tumoren in de melkklieren. Hoeft een hond niet direct aan dood te gaan uiteraard, maar klinkt wel haast alsof een hond er bijna niet aan ontkomt een ontsteking of een tumor te krijgen, enkel door de eigen hormonen.
Kom ik net beneden, zie ik een druppeltje bloed, mevrouw loops
Nou ben in ieder geval blij dat ze het nu is, en niet over drie weken. Dus dat wordt even goed toezicht houden hier
@ Hutsje,
http://www.dierendokters.com/honden/sterilisatie-teef
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... satie.html
http://www.hondenplaneet.nl/gezondheid/sterilisatie.php
Wat willekeurige linkjes. Staat ook nergens exact hoe en waarom en wat voor onderzoek dat dan precies is, dus niet dat ik het klakkeloos geloof, maar als je het zo leest net als over de prikpil, dan zou een hond die dus niet gecastreerd wordt een betrekkelijk hoge kans hebben op tumoren in de melkklieren. Hoeft een hond niet direct aan dood te gaan uiteraard, maar klinkt wel haast alsof een hond er bijna niet aan ontkomt een ontsteking of een tumor te krijgen, enkel door de eigen hormonen.
- Hutsje
- Zeer actief
je kunt ook genoeg onderzoeken vinden die het tegengestelde uitwijzen. weet je nog, dat das juist graag willen castreren? dat is echt een portemonnee kwestie hoor. veel das komen hier ook al weer van terug.

-
Brindlecardi
- Zeer actief
Oh maar ik zeg ook niet dat dat wel zomaar klopt, maar dat weet ik feitelijk van de prikpil ook niet, alleen dan dat mensen nare verhalen hebben meegemaakt met het weer oppikken van de loopsheid en vervelende gebeurtenissen erna, die misschien niet te linken zijn.Hutsje schreef:je kunt ook genoeg onderzoeken vinden die het tegengestelde uitwijzen. weet je nog, dat das juist graag willen castreren? dat is echt een portemonnee kwestie hoor. veel das komen hier ook al weer van terug.
Maar goed, geen prikpil in ieder geval, en castratie vooralsnog ook gewoon lekker niet. Laat het appeltje gewoon zoals het uit de boom is gevallen vooralsnog.
- Hutsje
- Zeer actief
nou dat is gewoon aangetoond met onderzoeken. maar die kun je dan natuurlijk naast je neerleggen.Apple schreef:Oh maar ik zeg ook niet dat dat wel zomaar klopt, maar dat weet ik feitelijk van de prikpil ook niet, alleen dan dat mensen nare verhalen hebben meegemaakt met het weer oppikken van de loopsheid en vervelende gebeurtenissen erna, die misschien niet te linken zijn.Hutsje schreef:je kunt ook genoeg onderzoeken vinden die het tegengestelde uitwijzen. weet je nog, dat das juist graag willen castreren? dat is echt een portemonnee kwestie hoor. veel das komen hier ook al weer van terug.
Maar goed, geen prikpil in ieder geval, en castratie vooralsnog ook gewoon lekker niet. Laat het appeltje gewoon zoals het uit de boom is gevallen vooralsnog.

-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
waarom oet er persee in kennels gehouden worden als je reu(en) teef hebt?Apple schreef:Ik houd mijn honden liever niet in kennels, dus dan ook geen reu erbij. Je kan lezen dat het gaat om een tijdelijk probleem en dat ik haar bewust niet castreer omdat de loopsheid mij normaal niet interesseert.crutz schreef:Apple schreef:Ja maar zo kort is die termijn nou ook niet, aangezien ze nog niet loops is. Daarnaast gaat ze over 3 weken uit logeren en zou het ook voor daar handig zijn als het uit te stellen is. Ik hoor nog weinig inhoudelijk over de prikpil zelf? Ik heb er geen ervaring mee, maar wil wel als ik donderdag bij de DA ben beetje weten wat het is, en dan weten of ik het ter sprake moet brengen of dat ik het zelf al kan afschrijven het idee. Zou dan maar om 1x gaan. Ze is 1x loops geweest, 9 maanden geleden.
het is (ook 1x) kanker verwekkend, zou het nooit aanraden, loopsheid onhandig, dan had je een reu moeten nemen
Maar waarom is het kankerverwekkend? Zijn het de hormonen? Zit er iets verkeerds in de prikpil zelf?
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Omdat Ben een reu is die niet met andere reuen kan.jores schreef:waarom oet er persee in kennels gehouden worden als je reu(en) teef hebt?Apple schreef:Ik houd mijn honden liever niet in kennels, dus dan ook geen reu erbij. Je kan lezen dat het gaat om een tijdelijk probleem en dat ik haar bewust niet castreer omdat de loopsheid mij normaal niet interesseert.crutz schreef:Apple schreef:Ja maar zo kort is die termijn nou ook niet, aangezien ze nog niet loops is. Daarnaast gaat ze over 3 weken uit logeren en zou het ook voor daar handig zijn als het uit te stellen is. Ik hoor nog weinig inhoudelijk over de prikpil zelf? Ik heb er geen ervaring mee, maar wil wel als ik donderdag bij de DA ben beetje weten wat het is, en dan weten of ik het ter sprake moet brengen of dat ik het zelf al kan afschrijven het idee. Zou dan maar om 1x gaan. Ze is 1x loops geweest, 9 maanden geleden.
het is (ook 1x) kanker verwekkend, zou het nooit aanraden, loopsheid onhandig, dan had je een reu moeten nemen
Maar waarom is het kankerverwekkend? Zijn het de hormonen? Zit er iets verkeerds in de prikpil zelf?
-
Marion.
En dan kun je ineens wel googelen?Apple schreef:Wat willekeurige linkjes. Staat ook nergens exact hoe en waarom en wat voor onderzoek dat dan precies is, dus niet dat ik het klakkeloos geloof, maar als je het zo leest net als over de prikpil, dan zou een hond die dus niet gecastreerd wordt een betrekkelijk hoge kans hebben op tumoren in de melkklieren. Hoeft een hond niet direct aan dood te gaan uiteraard, maar klinkt wel haast alsof een hond er bijna niet aan ontkomt een ontsteking of een tumor te krijgen, enkel door de eigen hormonen.
Ik durf te wedden dat als je een polletje hier op het forum houdt, dat de aantallen teven die niet gecastreerd zijn "geheid" melkklierkanker kregen nog wel eens tegen zullen vallen. Maar dat is inderdaad wel het smoesje dat gebruikt wordt om voor de 1e of 2e loopsheid te castreren, dat verkleint namelijk de kans op melkklierkanker. Maar niet castreren verhoogt dus die kans niet.
-
jores
- Zeer actief
- Contacteer:
ja en? Je kunt toch thuis ook scheidenApple schreef:Omdat Ben een reu is die niet met andere reuen kan.jores schreef:waarom oet er persee in kennels gehouden worden als je reu(en) teef hebt?Apple schreef:Ik houd mijn honden liever niet in kennels, dus dan ook geen reu erbij. Je kan lezen dat het gaat om een tijdelijk probleem en dat ik haar bewust niet castreer omdat de loopsheid mij normaal niet interesseert.crutz schreef:
groetjes Annemie
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Daar heb ik geen hond voor om er eentje altijd weg te zetten.jores schreef:ja en? Je kunt toch thuis ook scheidenApple schreef:Omdat Ben een reu is die niet met andere reuen kan.jores schreef:waarom oet er persee in kennels gehouden worden als je reu(en) teef hebt?Apple schreef: Ik houd mijn honden liever niet in kennels, dus dan ook geen reu erbij. Je kan lezen dat het gaat om een tijdelijk probleem en dat ik haar bewust niet castreer omdat de loopsheid mij normaal niet interesseert.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Ach jee sorry, was even vergeten dat het verplicht is te googlen voordat je een vraag mag stellen op het HF.Marion. schreef:En dan kun je ineens wel googelen?Apple schreef:Wat willekeurige linkjes. Staat ook nergens exact hoe en waarom en wat voor onderzoek dat dan precies is, dus niet dat ik het klakkeloos geloof, maar als je het zo leest net als over de prikpil, dan zou een hond die dus niet gecastreerd wordt een betrekkelijk hoge kans hebben op tumoren in de melkklieren. Hoeft een hond niet direct aan dood te gaan uiteraard, maar klinkt wel haast alsof een hond er bijna niet aan ontkomt een ontsteking of een tumor te krijgen, enkel door de eigen hormonen.
Ik durf te wedden dat als je een polletje hier op het forum houdt, dat de aantallen teven die niet gecastreerd zijn "geheid" melkklierkanker kregen nog wel eens tegen zullen vallen. Maar dat is inderdaad wel het smoesje dat gebruikt wordt om voor de 1e of 2e loopsheid te castreren, dat verkleint namelijk de kans op melkklierkanker. Maar niet castreren verhoogt dus die kans niet.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Maar het hoeft toch niet voor altijd? Het is maar voor een paar weken.Apple schreef: Daar heb ik geen hond voor om er eentje altijd weg te zetten.
Het ÍS even een rotperiode, dat is een feit, maar er is overal wel een mouw aan te passen toch.
-
Marion.
Daar hoef IK dan weer geen onderzoek van te vinden, ervaringen in mijn omgeving zijn er te veel.Apple schreef:Ach jee sorry, was even vergeten dat het verplicht is te googlen voordat je een vraag mag stellen op het HF.het enige dat ik vroeg was een onderbouwing voor wat er overal op internet geroepen word, ben iets wijzer dat het wel met de hoeveelheid hormonen te maken zal hebben, maar waarom de grote hoeveelheid hormonen meer kans op kanker geeft, daar kan IK geen onderzoek naar vinden.
- Framboise
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradoodle
- Aantal honden: 1
[/quote]
Ach jee sorry, was even vergeten dat het verplicht is te googlen voordat je een vraag mag stellen op het HF.
het enige dat ik vroeg was een onderbouwing voor wat er overal op internet geroepen word, ben iets wijzer dat het wel met de hoeveelheid hormonen te maken zal hebben, maar waarom de grote hoeveelheid hormonen meer kans op kanker geeft, daar kan IK geen onderzoek naar vinden.[/quote]
Ik vermoed dat het te maken heeft met dezelfde processen die in mensen een verhoogde kans geven, dus ik zal proberen het op die manier een beetje uit te leggen.
De hormonen die je toedient, bij een prikpil, zijn kunstmatig gemaakt en in een dusdanig hoge concentratie dat ze andere, natuurlijke hormonen van hun receptoren op de eierstokken verdrijven. Dit voorkomt de eisprong en loopsheid.
De meeste hormonen werken echter in een 'feedback systeem': meer van de één betekent meer/minder van de ander. Dit betekent dus dat, in geval van de prikpil, er een overdosis progestagenen aanwezig is.
De concentratie van progestagenen stijgt tijdens de zwangerschap en heeft invloed op het melkklierweefsel. Overprikkeling door progestagenen -zeker zonder daadwerkelijke zwangerschap- zou dus kunnen leiden tot een verhoogd risico op mammatumoren.
Daarnaast werken progestagenen door in de nieren, waar ze zorgen voor een verhoogde uitscheiding van natrium. Een teveel aan progestagenen zou dus kunnen zorgen voor problemen in de nieren.
Last but not least, spelen progestagenen een rol in de pathways die zorgen voor insuline productie. Dit verklaart het hoge risico op diabetes.
Dit is natuurlijk een beetje een versimpeld beeld, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Het komt er kort gezegd op neer dat de problemen ontstaan door een disbalans in de hormoonhuishouding, doordat er ineens een enorme hoeveelheid progestagenen aan toegevoegd wordt.
Het hele verhaaltje dat steriliseren bepaalde kankersoorten zou kunnen voorkomen, klinkt heel leuk en is tot op zekere hoogte ook waar: mammatumoren reageren vaak op hormonen. Als je de eierstokken en baarmoeder er uit sloopt, worden deze hormonen dus niet meer geproduceerd, waardoor het risico ook minder wordt. Daarnaast kun je geen ontstekingen of kanker krijgen in organen die je niet meer hebt, dus in die zin helpt het om baarmoeder- en eierstokproblematiek te voorkomen.
Persoonlijk vind ik dit een non-argument om dus je hond maar te steriliseren, want deze relatieve risico's gelden ook voor vrouwen, maar hier gaat ook niemand maar bij voorbaat naar de gynaecoloog om alles te laten verwijderen. Mede omdat we weten dat deze hormoondepletie ontzettend veel gevolgen heeft voor andere systemen. Deze hormonen werken niet alleen maar lokaal en gerelateerd aan vruchtbaarheid, maar door het hele lichaam. Je hebt deze hormonen net zo hard nodig als elk ander hormoon in het lichaam. En bij honden werkt dat net zo.
Niet elke ongesteriliseerde hond krijgt per definitie kanker en ellende, net zoals niet elke vrouw dat krijgt.
Ach jee sorry, was even vergeten dat het verplicht is te googlen voordat je een vraag mag stellen op het HF.
Ik vermoed dat het te maken heeft met dezelfde processen die in mensen een verhoogde kans geven, dus ik zal proberen het op die manier een beetje uit te leggen.
De hormonen die je toedient, bij een prikpil, zijn kunstmatig gemaakt en in een dusdanig hoge concentratie dat ze andere, natuurlijke hormonen van hun receptoren op de eierstokken verdrijven. Dit voorkomt de eisprong en loopsheid.
De meeste hormonen werken echter in een 'feedback systeem': meer van de één betekent meer/minder van de ander. Dit betekent dus dat, in geval van de prikpil, er een overdosis progestagenen aanwezig is.
De concentratie van progestagenen stijgt tijdens de zwangerschap en heeft invloed op het melkklierweefsel. Overprikkeling door progestagenen -zeker zonder daadwerkelijke zwangerschap- zou dus kunnen leiden tot een verhoogd risico op mammatumoren.
Daarnaast werken progestagenen door in de nieren, waar ze zorgen voor een verhoogde uitscheiding van natrium. Een teveel aan progestagenen zou dus kunnen zorgen voor problemen in de nieren.
Last but not least, spelen progestagenen een rol in de pathways die zorgen voor insuline productie. Dit verklaart het hoge risico op diabetes.
Dit is natuurlijk een beetje een versimpeld beeld, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Het komt er kort gezegd op neer dat de problemen ontstaan door een disbalans in de hormoonhuishouding, doordat er ineens een enorme hoeveelheid progestagenen aan toegevoegd wordt.
Het hele verhaaltje dat steriliseren bepaalde kankersoorten zou kunnen voorkomen, klinkt heel leuk en is tot op zekere hoogte ook waar: mammatumoren reageren vaak op hormonen. Als je de eierstokken en baarmoeder er uit sloopt, worden deze hormonen dus niet meer geproduceerd, waardoor het risico ook minder wordt. Daarnaast kun je geen ontstekingen of kanker krijgen in organen die je niet meer hebt, dus in die zin helpt het om baarmoeder- en eierstokproblematiek te voorkomen.
Persoonlijk vind ik dit een non-argument om dus je hond maar te steriliseren, want deze relatieve risico's gelden ook voor vrouwen, maar hier gaat ook niemand maar bij voorbaat naar de gynaecoloog om alles te laten verwijderen. Mede omdat we weten dat deze hormoondepletie ontzettend veel gevolgen heeft voor andere systemen. Deze hormonen werken niet alleen maar lokaal en gerelateerd aan vruchtbaarheid, maar door het hele lichaam. Je hebt deze hormonen net zo hard nodig als elk ander hormoon in het lichaam. En bij honden werkt dat net zo.
Niet elke ongesteriliseerde hond krijgt per definitie kanker en ellende, net zoals niet elke vrouw dat krijgt.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Gemiddeld krijgt een hond wel eerder baarmoederontsteking dan een mens en die BO verloopt dan nogal heftig. Spoedcastraties hoor je veel bij honden, net zoals honden die die spoedoperatie net niet meer haalden. Van mensen hoor ik dat eigenlijk nooit.
- Framboise
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradoodle
- Aantal honden: 1
Dat is waarRosita Compagner schreef:Gemiddeld krijgt een hond wel eerder baarmoederontsteking dan een mens en die BO verloopt dan nogal heftig. Spoedcastraties hoor je veel bij honden, net zoals honden die die spoedoperatie net niet meer haalden. Van mensen hoor ik dat eigenlijk nooit.
Vrouwen hebben hier minder last van door de maandelijkse menstruatie en de anatomie (o.a. van het slijmvlies) in de cervix.
Maargoed, als je een ongecastreerde teef hebt, is dat toch iets wat je dan in de gaten houdt lijkt me. Met name rond/vlak na de loopsheid en het werpen van een nest.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Framboise schreef: Maargoed, als je een ongecastreerde teef hebt, is dat toch iets wat je dan in de gaten houdt lijkt me. Met name rond/vlak na de loopsheid en het werpen van een nest.
Ik denk zomaar dat de door mij aangehaalde voorbeelden van baasjes zijn die best wel opgelet hebbenRosita Compagner schreef:Spoedcastraties hoor je veel bij honden, net zoals honden die die spoedoperatie net niet meer haalden. Van mensen hoor ik dat eigenlijk nooit.
-
Marion.
Ik denk zomaar dat de door mij aangehaalde voorbeelden van baasjes zijn die best wel opgelet hebben[/quote]Rosita Compagner schreef:Spoedcastraties hoor je veel bij honden, net zoals honden die die spoedoperatie net niet meer haalden. Van mensen hoor ik dat eigenlijk nooit.
En so what? Ik lette op, en mijn 9-jarige teef deed raar. Naar de dierenarts geweeest, en baarmoederontsteking. Niet heel hevig, maar wel ontsteking. Dus gezien haar leeftijd een "spoedcastratie" de volgende ochtend om half 9.
Om 11 uur was ze weer helemaal Miep hoor
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies, zo snel kan dat gaan en zo snel moet je ingrijpen. Ik heb het gevoel datMarion. schreef:Rosita Compagner schreef:Spoedcastraties hoor je veel bij honden, net zoals honden die die spoedoperatie net niet meer haalden. Van mensen hoor ik dat eigenlijk nooit.En so what? Ik lette op, en mijn 9-jarige teef deed raar. Naar de dierenarts geweest, en baarmoederontsteking. Niet heel hevig, maar wel ontsteking. Dus gezien haar leeftijd een "spoedcastratie" de volgende ochtend om half 9.Rosita Compagner schreef:Ik denk zomaar dat de door mij aangehaalde voorbeelden van baasjes zijn die best wel opgelet hebben
Om 11 uur was ze weer helemaal Miep hoor
er wat makkelijk over denktFramboise schreef: Maargoed, als je een ongecastreerde teef hebt, is dat toch iets wat je dan in de gaten houdt lijkt me. Met name rond/vlak na de loopsheid en het werpen van een nest.
-
jores
- Zeer actief
- Contacteer:
altijd? Bij Abygail haar loopsheid hebben ze welgeteld 5 1/2 dag gescheiden gezetenApple schreef:Daar heb ik geen hond voor om er eentje altijd weg te zetten.jores schreef:ja en? Je kunt toch thuis ook scheidenApple schreef:Omdat Ben een reu is die niet met andere reuen kan.jores schreef: waarom oet er persee in kennels gehouden worden als je reu(en) teef hebt?
groetjes Annemie
-
Marion.
Ow, op die manier. Ja, dan ben ik het wel met je eens. Ik heb nooit rekening gehouden met een baarmoederontsteking, en mijn honden hebben ook al nooit nestjes gehad. En mijn topic (begin augustus vorig jaar, volgens mij 1 augustus) kan nog nagelezen worden, ik werd gèk van mijn jongste teef, het ding deed gewoon raar. Toch mijn gevoel maar gevolgd en naar een DA gereden waar ik blind vertrouwen in heb (ipv de afspraak na te komen bij de DA hier vlakbij, want ik had toen net geen auto), en een echo wees uit dat er een baarmoederontsteking aan het groeien was. Maar goed, ook al is je teef 9 jaar... als ze gezond is overleefd ze zo'n operatie best wel hoor.Rosita Compagner schreef:Precies, zo snel kan dat gaan en zo snel moet je ingrijpen. Ik heb het gevoel dat
er wat makkelijk over denktFramboise schreef: Maargoed, als je een ongecastreerde teef hebt, is dat toch iets wat je dan in de gaten houdt lijkt me. Met name rond/vlak na de loopsheid en het werpen van een nest.
-
Marion.
Aimee is iemand die in uitersten denktjores schreef:altijd? Bij Abygail haar loopsheid hebben ze welgeteld 5 1/2 dag gescheiden gezetenApple schreef:Daar heb ik geen hond voor om er eentje altijd weg te zetten.
-
jores
- Zeer actief
- Contacteer:
ah vandaarMarion. schreef:Aimee is iemand die in uitersten denktjores schreef:altijd? Bij Abygail haar loopsheid hebben ze welgeteld 5 1/2 dag gescheiden gezetenApple schreef:Daar heb ik geen hond voor om er eentje altijd weg te zetten.
groetjes Annemie
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Nou ik vond het niks, het gescheiden houden. Sorry. Op de dekrijpe dagen Bram weg. Ervoor en erna gedoe in huis. Ik zou het wel volgehouden hebben hoor, maar ik kan me goed voorstellen dat je hier geen zin in hebt als je gewoon een hond voor de leuk hebt. Op dat moment is het te veel gedoe om leuk te zijn.

Linda, Izzie en Bram
-
jores
- Zeer actief
- Contacteer:
hier totaal geen gedoe, geen gejammer, geen niet slapen, geen niet eten, gewoon zo relaxt als altijd
groetjes Annemie
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Okee dit snap ik dus niet. Niet snijden in een gezonde hond, maar er dan wil rotzooi inspuiten. Schiet mij maar lek dan.Apple schreef:Waardoor veroorzaakt de prikpil kanker?
Ik weet niet of ik met Apple wil fokken, maar ga niet onnodig snijden in honden. Normaal
Interesseert zo'n loopsheid mij niet, maar nu woont Ben hier weer tijdelijk en zocht ik dus voor een tijdelijke oplossing op korte termijn indien mogelijk.