Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

weil enten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: weil enten

Ongelezen bericht door Tiny »

Liesbeth schreef:
sirene schreef:
Liesbeth schreef:
Mocht je toch besluiten om weer tegen Weil te laten enten, doen moet die enting wel weer geboosterd worden. Oftewel tussen 2 en 3 weken na de eerste Weil-enting, nog een keer laten enten. Anders 'pakt' die ene enting niet goed genoeg en had je beter niet kunnen laten enten.
Dat wist ik dus helemaal niet. Ik laat juist alleen maar weil zetten (en dan om de 3 jr de cocktail).
Lekker dan...
Als je elk jaar tegen Weil laat enten heb je dat 'probleem' niet, dan is je hond (naar wat ik weet) geboosterd.
Een Weilenting moet jaarlijks (of minder) gegeven worden om zo veel mogelijk effect te hebben.
OH dank je voor je verdere uitleg :ok: ik dacht al dat ik voor niets weil liet enten. Ik ent dus alleen weil, vorige jaar moest Akira wel volledig omdat ze naar de dagopvang ging en daar wilde alleen honden met een volledige enting, maar dit jaar alleen weil. Is er eigenlijk een beste periode om weil te enten?
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Kells schreef:
Tiny schreef: Is er eigenlijk een beste periode om weil te enten?
Voor zover ik weet het voorjaar.
:oohja: Dat is eigenlijk wel logische hé :oeps:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Nanna schreef: Ik ben niet tegen enten. Als pup wordt hier alles geënt, één keer. Maar daarna is het wel klaar.
E'tje heeft ook al haar puppyvaccins gehad, daarna niets meer. Toen ik haar 5 jaar geleden kreeg heb ik haar de volledige cocktail laten geven, leek me een goed idee, maar daarna niet meer. Alleen daarna nog een paar keer weil, maar dat dus ook al 2 jaar niet meer.
Zajje zien dat ik haar laat inenten, en dat ze dan een weil-variant krijgt die niet in het vaccin zat :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Inge O schreef:
tekkel schreef:
Inge O schreef:
MJ schreef:Ik hoorde juist dat Weil een best heftige enting was. :oeps:
dat is het ook - het is een bacteriële enting waar vanuit het lichaam weinig reactie op komt waardoor er toevoegingen in zitten om het lichaam wat aan te porren en die zijn niet per definitie onschuldig.

dat én het feit dat je na 3 weken opnieuw moet als je wil dat je hond echt beschermd is én het feit dat ze halfjaarlijks opnieuw moeten én het feit dat er meer stammen voorkomen dan degene die in het vaccin zitten maakt net dat het niet een enting is die je er zomaar even bij laat zetten.
wat zou jij mij adviseren: e'tje wel of niet tegen weil vaccineren? ze gaat 's zomers wel het water in, drinkt er ook uit, wordt verder niet ingeënt. ze is 10 en *afkloppen* kerngezond. vorig jaar ben ik het vergeten, en door dit topic word ik er weer aan herinnerd.
iets aan- of afraden durf ik niet (je zou maar net zien natuurlijk :oeps: ), het enige wat ik kan zeggen is dat ik mijn (zwemmende, plassendrinkende) honden niet ent.
hier ook niet. ik ga vrijdag titeren, trouwens. ben benieuwd.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Bayko en Cyntha stonden voor mei gepland om gevaccineerd te worden. De laatste twee jaar hebben ze alleen het Weil-vaccin gehad en ik twijfel(de) heel erg of ik die nog wel wil laten zetten. Cyntha's immuunsysteem is een puinhoop en Bayko verdenk ik van een hartkwaal (binnenkort echo). Naar aanleiding van mijn vaccinatie-dilemma vroeg ik bij de dierenartsenpraktijk of zij de VacciCheck gebruiken. Antwoord was nee aangezien er behalve van mijn kant nog geen/nauwelijks vraag naar is. Ze wilden wel nakijken of titeren via het gewone laboratorium mogelijk was. Vandaag werd ik opeens gebeld door de DA. Ze hebben alsnog de VacciCheck besteld :cheer: Het duo wordt binnenkort dus toch getiterd. Het zou mij eerlijk gezegd verbazen als ze onvoldoende antistoffen hebben, ik wacht het af. Dan hoef ik alleen m'n hoofd nog maar te breken over de lepto, maar de weegschaal slaat steeds meer door richting een definitief nee.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Jion schreef: Weil is vrij zeldzaam. In 2008 is het bij 10 honden officieel vastgesteld, daar zaten ook geënte honden bij. Bij mensen zijn er ongeveer 30 gevallen per jaar.
Heb je hier een bron voor? Ik geloof hier nl geen woord van. Van parvo en distemper wil ik geloven dat ze in NL amper voorkomen, juist dankzij vaccinaties, maar omdat de bron van weil niet is aan te pakken (alle knaagdieren) geloof ik niet dat er zoveel verschil is tussen NL en Mexico wbt Weil. En ik zie jaarlijks meer dan 30 gevallen.... in 1 kliniek. Als het maar bij 10 honden is vastgesteld denk ik dat er serieus iets mis is met het diagnose stellen van deze ziekte in Nederland.

Mijn honden worden trouw tweemaal per jaar geënt tegen Weil (mede omdat hier geen winterseizoen is natuurlijk). Alle andere entingen veel minder maar Weil sla ik absoluut niet over.

Groetjes,

Kees
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Casey schreef:
Jion schreef: Weil is vrij zeldzaam. In 2008 is het bij 10 honden officieel vastgesteld, daar zaten ook geënte honden bij. Bij mensen zijn er ongeveer 30 gevallen per jaar.
Heb je hier een bron voor? Ik geloof hier nl geen woord van. Van parvo en distemper wil ik geloven dat ze in NL amper voorkomen, juist dankzij vaccinaties, maar omdat de bron van weil niet is aan te pakken (alle knaagdieren) geloof ik niet dat er zoveel verschil is tussen NL en Mexico wbt Weil. En ik zie jaarlijks meer dan 30 gevallen.... in 1 kliniek. Als het maar bij 10 honden is vastgesteld denk ik dat er serieus iets mis is met het diagnose stellen van deze ziekte in Nederland.

Mijn honden worden trouw tweemaal per jaar geënt tegen Weil (mede omdat hier geen winterseizoen is natuurlijk). Alle andere entingen veel minder maar Weil sla ik absoluut niet over.

Groetjes,

Kees
http://www.google.nl/search?q=leptospir ... =firefox-a
de bovenste ;) (ik kreeg de link niet te pakken) op elke site worden 30 mensen, 10 honden genoemd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Wij enten Weil zelfs twee keer per jaar omdat hij maar 8 maanden werkt
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Mijn DA is niet zo van het enten maar juist Weil raadt ze mij wel aan voor mijn twee moddersloot troep baggeraars.
Die struinen nou juist met de grootste enthousiasme door de gebieden met de hoogste besmettingskans.
Mijn oude "als mijn teentjes maar niet nat worden" tekkeltje hoeft wat haar betreft niet zo nodig een Weil te hebben.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik ent niet. Mijn honden hebben tot drie jaar minimaal volledige entingen gehad (behalve kennelhoest) tom zelfs wat langer, vijf jaar. Ze komen weinig in contact met vreemde honden, gaan in de vakanties niet naar pensions en zijn geen fanatieke zwemmers. Ik vind wel enten net zo eng als niet enten.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Inge O schreef:
Hutsje schreef:
Inge O schreef:
iets aan- of afraden durf ik niet (je zou maar net zien natuurlijk :oeps: ), het enige wat ik kan zeggen is dat ik mijn (zwemmende, plassendrinkende) honden niet ent.
hier ook niet. ik ga vrijdag titeren, trouwens. ben benieuwd.
wordt er ook voor de weil-enting getiterd? voor de verschillende componenten?

Niet voor Weil, alleen DHP.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Hier wordt lepto wel getiterd maar dan dus als diagnose. Vacunale titers komen meest niet verder dan 1/400 terwijl titers van ik meen 1/800 of 1/1600 positief zijn. Moet deze waardes even nakijken dit is zo uit mijn hoofd. Ik heb wel vertrouwen in de enting want de meeste zieke honden zijn niet geent en de gevaarlijkste serovarieteiten zitten wel in de enting.
Weil zit hier standaard in de aanlengvloeistof voor de cocktail die dus altijd icm weil gegeven wordt.

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”