Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moeilijk onderwerp *filmpje na 2 dagen Onsior*

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Moeilijk onderwerp

Ongelezen bericht door crutz »

flamme schreef:Ik heb na de nachtdienst 2,5 uur geslapen. Nu lig ik lekker bij Mika. Die is stoned en heeeeel relaxed, maar kwispeld nog steeds :I:
Over een uur en een kwartier gaan we, maar de tranen rollen me nu al over mijn wangen. Zachtjes, zodat ik Mika niet stoor.
Ik hoop toch zo dat ik mijn ventje nog kwispelend mee naar huis kan nemen......

Heel veel sterkte voor straks...ik duim mee dat hij nog voor een paar mooie jaren mee naar huis mag....10 is veel te jong....
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Moeilijk onderwerp

Ongelezen bericht door crutz »

Angelique. schreef:Pfff wat herken ik je tweestrijd enorm :jank:

Heel heel erg veel sterkte zometeen.... :J:

Las t zojuist pas ja....jullie ook heel veel sterkte...
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Re: Moeilijk onderwerp

Ongelezen bericht door flamme »

Zo, weer terug. Met Mika.

Er zijn 8 foto's gemaakt. Het probleem zit niet in de voorhand, tenminste niet in de gewrichten. De linkerheup en onderrug zijn het probleem. Ik wist al dat die slecht waren maar de foto's waren echt bar en boos :ugh:
De DA denkt dat doordat Mika zich verstapt heeft aan de voorkant, hij daardoor zo slecht loopt. Hij liep namelijk aan de voorkant prima nadat hij de valium gehad had. Dat wijst op een spierkwestie ook omdat de foto's van de schouders en polsen van de voorpoten er prima uitzagen.

De rug en heup is niks aan te doen. De DA zei, " ik kan je doorsturen of je een dure operatie laten betalen maar het helpt niet en wordt zelfs alleen slechter".
Mika krijgt nu voor 2 weken zware pijnstillers. Deze moeten binnen deze tijd resultaat laten zien. Als miek in zijn voorhand minder klachten krijgt gaat hij ws weer normaler belasten en heeft hij minder pijn.
We wachten af. Maar als de pijnstillers niet werken over 2 weken dan is het alsnog einde verhaal. Maar dan heb ik er wel meer vrede mee, want met dergelijk slechte rugfoto's ben je gewoon een zieke hond als pijnstillers niet werken.
Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Pfoe, mijn hart maakte toch even een vreugdesprongetje bij het lezen van je eerste zin!

Maar de uitslagen zijn alsnog niet echt goed natuurlijk. :( Onze Joy* heeft het laatste half jaar van haar leven op Rimadyl gestaan, een beetje "god zegene de greep". Maar ja, als dat de enige manier is om kwaliteit van leven te houden? Ik was in ieder geval blij dat we deze mogelijkheid hadden.

Hopelijk gaan de pijnstillers werken en mag Mika nog lekker een hele poos bij jullie blijven! :ok:
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

flamme schreef:Zo, weer terug. Met Mika.

Er zijn 8 foto's gemaakt. Het probleem zit niet in de voorhand, tenminste niet in de gewrichten. De linkerheup en onderrug zijn het probleem. Ik wist al dat die slecht waren maar de foto's waren echt bar en boos :ugh:
De DA denkt dat doordat Mika zich verstapt heeft aan de voorkant, hij daardoor zo slecht loopt. Hij liep namelijk aan de voorkant prima nadat hij de valium gehad had. Dat wijst op een spierkwestie ook omdat de foto's van de schouders en polsen van de voorpoten er prima uitzagen.

De rug en heup is niks aan te doen. De DA zei, " ik kan je doorsturen of je een dure operatie laten betalen maar het helpt niet en wordt zelfs alleen slechter".
Mika krijgt nu voor 2 weken zware pijnstillers. Deze moeten binnen deze tijd resultaat laten zien. Als miek in zijn voorhand minder klachten krijgt gaat hij ws weer normaler belasten en heeft hij minder pijn.
We wachten af. Maar als de pijnstillers niet werken over 2 weken dan is het alsnog einde verhaal. Maar dan heb ik er wel meer vrede mee, want met dergelijk slechte rugfoto's ben je gewoon een zieke hond als pijnstillers niet werken.
Pff, beetje opluchting. Goed dat je nog foto's hebt laten maken :ok:
Ik hoop dat de pijnstilling aanslaat, maar anders heb je in elk geval gedaan voor hem wat je kon!
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

altijd een zware beslissing. waar we vroeg of laat allemaal mee te maken krijgen. En alleen maar goed dat je er over denkt voordat het daadwerkelijk zover is. En dat je weet wat er mogelijk is

Wij hebben jaren geleden ook een kat in laten slapen (die we met de fles hadden groot gebracht) Omdat zij ook zo gestrest werd van de dierenarts hebben wij ook thuis eerst pilletjes gegeven waarvan ze rustig zou moeten worden....(het werd uiteindelijk en dubbele dosis voordat we iets merkte maar toen lag ze dan ook heerlijk te slapen. helemaal ontspannen compleet van de wereld toen de DA kwam die gaf de verlossende spuitjes waarvan ze niets meer heeft gemerkt.

Ik denk altijd maar zo....jij als baasje kent je hond(of kat) het best en kan denk ik ook heel goed inschatten wanneer de tijd daar is.
Een hond kan die beslissing zelf niet nemen. Als de euthanasie op een nette manier in rust gebeurd is het ook niet "zielig"voor de hond.
ik vind dat er juist heel vaak misschien te lang wordt getwijfeld en gewacht en dat komt dan ( heel begrijpelijk overigens) vaak voort uit egoïsme , want natuurlijk willen we ons maatje zolang mogelijk bij ons hebben.

Wat je ook beslist je hebt het in ieder geval met de beste bedoelingen gedaan en er goed over nagedacht. dus schuldig moet je je zowiezo niet voelen.

Sterkte!
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Thx Crutz....

Ik ga keihard voor jullie duimen flamme :ok: :ok:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ik duim dat de medicatie aan slaat!
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Gon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond

Ongelezen bericht door Gon »

IK hoop ook dat de medicatie aan slaat, en hij nog een tijdje bij je mag blijven...
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Marion. schreef:
flamme schreef:Zo, weer terug. Met Mika.

Pff, beetje opluchting. Goed dat je nog foto's hebt laten maken :ok:
Ik hoop dat de pijnstilling aanslaat, maar anders heb je in elk geval gedaan voor hem wat je kon!
Hier sluit ik me bij aan. Duimen dus :ok:
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Even de uitgebreide versie over hoe het nu precies gegaan is vandaag.

vanmorgen om half 11 heeft Ramon Mika 2 tabletjes valium gegeven. Omdat ik niet wist of Mika nog mee naar huis zou gaan en ik persee niet wil dat Mika enige vorm van stress ondervond van het hele dierenarts gebeuren. die valium was voor 25 kilo hond. Mika weegt er 33 dus ondergedoseerd omdat we niet precies wisten hoe Mika zou reageren. Hij werd er relaxed van. Sliep veel maar was ook gewoon nog aanspreekbaar en kwam als je hem riep. Gewoon een relaxte en stonende hond.

Om half 2 ben ik richting dierenarts gereden. Daar heeft de DA eerst Mika's gangwerk bekeken en zijn hartfunctie gecontroleerd omdat Mika ook nog narcose nodig had. De DA begreep niet waarom ik foto's wilde van de voorpoten van Mika, omdat hij juist daar niet mank liep. Dat kwam ws. door de valium. Een 1e aanwijzing dat de problemen aan de voorkant niet komen door zijn gewrichten, maar door een probleem in de spieren of pezen.

Mika kreeg nog voor 10 kilo narcose toegediend en toen hij sliep zijn er foto's gemaakt. In 1e instantie van beide voorpoten en schouders, maar omdat de dierenarts vond dat hij achter zo slecht liep ook van de heupen en het ruggemerg.
En daar zit het probleem dus. Mika had natuurlijk al een jaar of 4 artrose in de onderrug. Dat wisten we al. Hij heeft echter nooit mank gelopen. Zal er best last van hebben gehad, maar werd er niet door belemmerd. De dierenarts denkt dat Mika gewend is aan de pijn en het dus niet als dusdanig ervaart. Zijn linkerheup is heel slecht. Dit heeft ws te maken met een overdosis aan beweging in combinatie met aanleg. Eigenlijk heeft Miek dus eenzijdig zwaar HD met daarbij aan elkaar gegroeide ruggewervels tot halverwege zijn ruggemerg.
Als die wervels eenmaal aan elkaar zijn gegroeid zijn die niet meer pijnlijk. Het proces van aan elkaar groeien wel. De foto's waren echt slecht. Mika's rug was gewoon 1 witte vage vlek :ugh: .

Hij is ws zo gaan manken aan de voorkant omdat hij dat heeft overbelast doordat hij achter niet meer kon. Hij heeft achter ook bijna geen bespiering meer. Iets wat ik ook al wist. Daarbij heeft hij zich ws. voor verstapt wat een blessure in de spieren en/of pezen heeft veroorzaakt. Er was aan de linkerschouder en linker pols mogelijk wel iets te zien wat misschien op een kleine beschadiging zou kunnen wijzen. Maar minimaal dus. Hij kan daar best last van hebben maar qua mank lopen zou hij aan de achterhand veel slechter moeten lopen dan voor. Voor een hond van ruim 10 zag het er erg goed uit in de voorhand.

Het hele geval van Mika's ruggewervels is iets wat de DA wel vaker zag bij jachthonden die niet van ophouden weten. Tja, laat Mika nu net in die categorie vallen :wink:
Maar goed, het moment was toen daar dat ik een besluit moest nemen. Zo verder was geen optie. Metacam werkt niet dus het was OF de mogelijkheid tot een andere pijnstiller OF euthanasie. Ik heb de dierenarts letterlijk gevraagd wat hij zou doen als het zijn eigen hond was. Hij gaf aan dat pijnstillers het proberen waard zijn. Omdat de gewrichten van Mika aan de voorkant nog redelijk goed zijn en hij voordat hij daar een blessure kreeg nog goed vooruit kon. Hij zou dus een sterkere pijnstiller voorschrijven. En daar hebben we nu voor gekozen. De komende dagen zal Mika het zwaar hebben want er is natuurlijk aan alle kanten aan zijn poten en rug gevouwen. Hij krijgt de 1e juni de medicijnen voor het eerst en na 14 dagen moeten we een duidelijke verbetering zien. Is die er niet, dan is het alsnog einde verhaal voor mijn zwarte man. Maar zou het zo zijn dat de pijnstilling aan de vooraknt goed werkt, dan is de kans aanwezig dat Mika weer beter gaat lopen, de zaak weer anders gaat belasten en minder pijn heeft. Dan kan hij nog mee zolang de pijnmedicatie werkt.

Een heel verhaal, maar nu weten jullie precies hoe de vork in de steel zit.
Ik weet nu in ieder geval dat ik er alles aan gedaan heb. En werken de pijnstillers niet dan kan ik ook afscheid nemen van Mika in de wetenschap dat hij welliswaar niet dodelijk ziek is, maar wel zo ziek dat euthanasie volkomen gerechtvaardig is voor mijn gevoel. Ik wil mijn manneke nog lang niet missen. Maar hij moet Mikawaardig kunnen leven en anders houdt het op.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

flamme schreef:
Het hele geval van Mika's ruggewervels is iets wat de DA wel vaker zag bij jachthonden die niet van ophouden weten. Tja, laat Mika nu net in die categorie vallen :wink:
Maar goed, het moment was toen daar dat ik een besluit moest nemen. Zo verder was geen optie. Metacam werkt niet dus het was OF de mogelijkheid tot een andere pijnstiller OF euthanasie. Ik heb de dierenarts letterlijk gevraagd wat hij zou doen als het zijn eigen hond was. Hij gaf aan dat pijnstillers het proberen waard zijn. Omdat de gewrichten van Mika aan de voorkant nog redelijk goed zijn en hij voordat hij daar een blessure kreeg nog goed vooruit kon. Hij zou dus een sterkere pijnstiller voorschrijven. En daar hebben we nu voor gekozen. .
Is je da bekend met chiropractie of heb je zelf overwogen om dat eens te laten bekijken voor Mika?
vaste rugwervels door overbelasting zijn soms wel door een goede behandeling losser te krijgen. Althans, zelf heb ik dat ondervonden met mijn hond toen ze wervels rechtzette/los trok omdat ze ineen waren gedrongen etc. het was even een rare behandeling, maar na een 3-tal behandelingen stond ik verbaasd over de uitwerking.
Weet niet of je dat wel eens bekeken hebt. Misschien kan dat ook wat verlichting bieden. Bij mijn mannetje heeft het zeker geholpen zonder dat ik besefte dat hij op meerde plekken last/vast zat. Toen die plekken los werden gemaakt had ik gewoon weer een hond die heel anders bewoog en weer vrijer was in zijn lopen en doen en laten.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

flamme schreef: Ik weet nu in ieder geval dat ik er alles aan gedaan heb. En werken de pijnstillers niet dan kan ik ook afscheid nemen van Mika in de wetenschap dat hij welliswaar niet dodelijk ziek is, maar wel zo ziek dat euthanasie volkomen gerechtvaardig is voor mijn gevoel. Ik wil mijn manneke nog lang niet missen. Maar hij moet Mikawaardig kunnen leven en anders houdt het op.
je hebt er zeker alles aan gedaan. ik hoop dat de pijnstilling nog wat doet. en anders krijgt hij zijn rust, geen pijn meer. ik vraag me trouwens af hoe vaak je dit beeld niet zal aantreffen vbij honden vanaf 10 jaar, meestal worden die niet meer rontgenologisch onderzocht. als je foto's van de knie van huts zag was die ook helemaal kapot maar ze liep nog als een tierelier. het zegt ook niet altijd wat, soms geeft een klinische beoordeling een beter beeld.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Is ook zo hoor. Klinisch heeft Mika dus achter niet mank gelopen. Hij gaf soms pijn aan met aaien op zijn heupen, daardoor zijn we er toen ook achter gekomen dat er iets niet goed zat in zijn onderrug. Dat zal inderdaad ook door de leeftijd wel sneller verslechteren. Dat gaf de DA inderdaad ook wel aan. Ik moest me vooral ook geen verwijten maken. Ik was een beetje bang dat ik de signalen niet op tijd gezien zou hebben.
Ik heb gelukkig een topdierenartsen praktijk. Niet alleen omdat het bijna schandalig goedkoop was hoewel dat ook prettig is natuurlijk. Maar vooral omdat ze meedenken en aangeven als ze niet zeker zijn van hun zaak zoals vorig jaar met Escan.
Hutsje
Zeer actief

dat is heel fijn! en ik zou me absoluut geen verwijten maken hoor!
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Re: Moeilijk onderwerp *filmpje na 2 dagen Onsior*

Filmpje na 2 dagen pijnstilling. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Hier is hij net uit de auto.

deze is na een kwartier wandelen. Hier begint Mika dus te manken.
... e=youtu.be
Hutsje
Zeer actief

ik zie een Hele Blije hond!!
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

2e filmpje: ja, hij mankt wel maar beweegt zich nog wel redelijk makkelijk. en ik zie nog steeds een hele blije hond.
Afbeelding
Gon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond

Ongelezen bericht door Gon »

Ik zie een actieve vrolijke hond.
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Hutsje schreef:2e filmpje: ja, hij mankt wel maar beweegt zich nog wel redelijk makkelijk. en ik zie nog steeds een hele blije hond.
Zie ik ook! Wat een leukerd zeg!

En over dat manken: is 'ie ook niet een beetje te zwaar? Ik bedoel, ik hou helemaal niet van te magere honden, maar bij oudere honden kan te veel gewicht toch wel wat belastend voor de gewrichten.
Afbeelding
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Ik zou hem zoals ik hem op het filmpje zie, zeker niet in laten slapen.
Hij is vrolijk, actief, rent,speelt en doet gewoon zijn ding. Ja hij loopt wat mank, maar hij lijkt er zelf niet mee te zitten.
Als dit alles is, en hij niet erger mankt dan dit en gewoon zijn vrolijke ik blijft, zal hij van mij nog even door mogen hoor!
Afbeelding
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Volgens mij voelt hij zich prima, hij laat zich er in ieder geval niet door weerhouden. Ik ben het wel eens met mijn voorganger: is hij niet wat 'massief'?
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Ongelezen bericht door gemini6 »

Ik zie een hele blije hond die er nog heel veel zin in heeft.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Rami schreef:
Hutsje schreef:2e filmpje: ja, hij mankt wel maar beweegt zich nog wel redelijk makkelijk. en ik zie nog steeds een hele blije hond.
Zie ik ook! Wat een leukerd zeg!

En over dat manken: is 'ie ook niet een beetje te zwaar? Ik bedoel, ik hou helemaal niet van te magere honden, maar bij oudere honden kan te veel gewicht toch wel wat belastend voor de gewrichten.
Ja dat zegt iedereen naar aanleiding van foto's en filmpjes. Maar hij weegt 32 kilo en je voelt zijn ribben allemaal goed. Zonder enige druk t te oefenen. Volgens de DA hoeft hij zeker niet meer af te vallen. Maar ik begrijp je opmerking hoor. Hij oogt inderdaad te zwaar.
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Jinke schreef:Ik zou hem zoals ik hem op het filmpje zie, zeker niet in laten slapen.
Hij is vrolijk, actief, rent,speelt en doet gewoon zijn ding. Ja hij loopt wat mank, maar hij lijkt er zelf niet mee te zitten.
Als dit alles is, en hij niet erger mankt dan dit en gewoon zijn vrolijke ik blijft, zal hij van mij nog even door mogen hoor!
Dat vind ik dus ook. Het verschil is echt niet normaal zo groot. Mika kreeg de maximale hoeveelheid metacam en reageerde daar gewoon niet op. 2 dagen deze pijnstillers en hij is zoals op de filmpjes.

Overigens werkt metacam bij Flamme weer prima.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Wat een leuke vrolijke hond. :I: Hij is ontzettend actief en bewegelijk, ik zie geen hond die lichamelijk "op" is. :wink:
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Nee dat was precies mijn moeilijkheid. Miek zelf is er nog lang niet klaar mee.

Dat manken zit ook echt aan de voorkant. Tenminste, zo zie ik het. Achter is zijn bespiering weg en ook de stabiliteit vooral links achter. Dat zie ik tenminste op het filmpje zelf ook. Maar ik ben hier heeeel blij mee.

En tja, de DA zei het al. Een veelvoorkomend probleem bij honden die niet te stoppen zijn. Jullie zien het. Mika is niet heel erg rustig en bedeesd ofzo :F:

Even een andere vraag. Wat vinden jullie van het gangwerk van Flamme? Want zij heeft natuurlijk zwaaaaar ED.
Barnsley
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het manken op deze filmpjes nog reuze mee vallen hoor.
Dát en het feit dat hij nog zo vrolijk en goed is zal voor mij de reden zijn om hem nog lekker hier te houden.
Maar jij kent jouw hond natuurlijk het beste.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Jinke schreef:Ik vind het manken op deze filmpjes nog reuze mee vallen hoor.
Dát en het feit dat hij nog zo vrolijk en goed is zal voor mij de reden zijn om hem nog lekker hier te houden.
Maar jij kent jouw hond natuurlijk het beste.
Als het zo blijft kom ik tot precies dezelfde conclusie :cheer:
Barnsley
Zeer actief
Contacteer:

:cheer: :cheer: :cheer: :cheer:

Het zal denk ik toch per dag bekijken worden, hoe hij loopt en hoe hij is.
Desnoods de wandeling iets verkorten en misschien kan je wat hersenwerk tijdens de wandelingen of thuis doen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”