Even de uitgebreide versie over hoe het nu precies gegaan is vandaag.
vanmorgen om half 11 heeft Ramon Mika 2 tabletjes valium gegeven. Omdat ik niet wist of Mika nog mee naar huis zou gaan en ik persee niet wil dat Mika enige vorm van stress ondervond van het hele dierenarts gebeuren. die valium was voor 25 kilo hond. Mika weegt er 33 dus ondergedoseerd omdat we niet precies wisten hoe Mika zou reageren. Hij werd er relaxed van. Sliep veel maar was ook gewoon nog aanspreekbaar en kwam als je hem riep. Gewoon een relaxte en stonende hond.
Om half 2 ben ik richting dierenarts gereden. Daar heeft de DA eerst Mika's gangwerk bekeken en zijn hartfunctie gecontroleerd omdat Mika ook nog narcose nodig had. De DA begreep niet waarom ik foto's wilde van de voorpoten van Mika, omdat hij juist daar niet mank liep. Dat kwam ws. door de valium. Een 1e aanwijzing dat de problemen aan de voorkant niet komen door zijn gewrichten, maar door een probleem in de spieren of pezen.
Mika kreeg nog voor 10 kilo narcose toegediend en toen hij sliep zijn er foto's gemaakt. In 1e instantie van beide voorpoten en schouders, maar omdat de dierenarts vond dat hij achter zo slecht liep ook van de heupen en het ruggemerg.
En daar zit het probleem dus. Mika had natuurlijk al een jaar of 4 artrose in de onderrug. Dat wisten we al. Hij heeft echter nooit mank gelopen. Zal er best last van hebben gehad, maar werd er niet door belemmerd. De dierenarts denkt dat Mika gewend is aan de pijn en het dus niet als dusdanig ervaart. Zijn linkerheup is heel slecht. Dit heeft ws te maken met een overdosis aan beweging in combinatie met aanleg. Eigenlijk heeft Miek dus eenzijdig zwaar HD met daarbij aan elkaar gegroeide ruggewervels tot halverwege zijn ruggemerg.
Als die wervels eenmaal aan elkaar zijn gegroeid zijn die niet meer pijnlijk. Het proces van aan elkaar groeien wel. De foto's waren echt slecht. Mika's rug was gewoon 1 witte vage vlek

.
Hij is ws zo gaan manken aan de voorkant omdat hij dat heeft overbelast doordat hij achter niet meer kon. Hij heeft achter ook bijna geen bespiering meer. Iets wat ik ook al wist. Daarbij heeft hij zich ws. voor verstapt wat een blessure in de spieren en/of pezen heeft veroorzaakt. Er was aan de linkerschouder en linker pols mogelijk wel iets te zien wat misschien op een kleine beschadiging zou kunnen wijzen. Maar minimaal dus. Hij kan daar best last van hebben maar qua mank lopen zou hij aan de achterhand veel slechter moeten lopen dan voor. Voor een hond van ruim 10 zag het er erg goed uit in de voorhand.
Het hele geval van Mika's ruggewervels is iets wat de DA wel vaker zag bij jachthonden die niet van ophouden weten. Tja, laat Mika nu net in die categorie vallen
Maar goed, het moment was toen daar dat ik een besluit moest nemen. Zo verder was geen optie. Metacam werkt niet dus het was OF de mogelijkheid tot een andere pijnstiller OF euthanasie. Ik heb de dierenarts letterlijk gevraagd wat hij zou doen als het zijn eigen hond was. Hij gaf aan dat pijnstillers het proberen waard zijn. Omdat de gewrichten van Mika aan de voorkant nog redelijk goed zijn en hij voordat hij daar een blessure kreeg nog goed vooruit kon. Hij zou dus een sterkere pijnstiller voorschrijven. En daar hebben we nu voor gekozen. De komende dagen zal Mika het zwaar hebben want er is natuurlijk aan alle kanten aan zijn poten en rug gevouwen. Hij krijgt de 1e juni de medicijnen voor het eerst en na 14 dagen moeten we een duidelijke verbetering zien. Is die er niet, dan is het alsnog einde verhaal voor mijn zwarte man. Maar zou het zo zijn dat de pijnstilling aan de vooraknt goed werkt, dan is de kans aanwezig dat Mika weer beter gaat lopen, de zaak weer anders gaat belasten en minder pijn heeft. Dan kan hij nog mee zolang de pijnmedicatie werkt.
Een heel verhaal, maar nu weten jullie precies hoe de vork in de steel zit.
Ik weet nu in ieder geval dat ik er alles aan gedaan heb. En werken de pijnstillers niet dan kan ik ook afscheid nemen van Mika in de wetenschap dat hij welliswaar niet dodelijk ziek is, maar wel zo ziek dat euthanasie volkomen gerechtvaardig is voor mijn gevoel. Ik wil mijn manneke nog lang niet missen. Maar hij moet Mikawaardig kunnen leven en anders houdt het op.