Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Update, geen vraag meer maar mijmeringen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Marion.

Update, geen vraag meer maar mijmeringen

Ongelezen bericht door Marion. »

Hier in de buurt woont een man die al jarenlang hondenbezitters terroriseert. Hij zwaait dan met zijn klomp in zijn hand dreigend op je af, en zegt dat je mag "Oprotten hier! Weg met die vieze beesten!".
En net komt Pieter thuis van de wandeling met Saar en zegt als eerste dat "die man" (ik weet dan gelijk waar hij het over heeft) ineens heel aardig is geworden. Saar kreeg zelfs een stuk leverworst van hem.

Noem mij paranoia, maar ik vertrouw dat dus voor geen meter. Ik heb het woord vergiftigen niet eens gebruikt, maar Pieter zei gelijk "Nee joh, niets aan de hand! Als hij de honden zou willen vergiftigen, dan zou hij het wel in de bosjes gooien". Ja huhhuh, waar zijn eigen katten het ook kunnen vreten zeker :roll:

Dus nu heb ik net een lepel zout in Saar's bek gegooid, maar nog geen neiging tot braken. Moet ik geduld hebben of heb ik te weinig zout gegeven? Nog een keer proberen?
Het was een stuk leverworst van een cm of 5 en werd uit de verpakking gesneden (met de mededeling dat het op moest; nou ja volgens mij is leverworst heel lang houdbaar). De man had het zelf ook gegeten zei Pieter, maar op mijn vraag of hij dat met eigen ogen had gezien antwoordde hij ontkennend.
Bah, het zint me niets. Waar moet ik op letten qua symptomen?
Laatst gewijzigd door Marion. op 11 dec 2013 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanner
Zeer actief

Re: Vraag over zout en braken

Ongelezen bericht door Sanner »

Zout is erg gevaarlijk!!
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Geen zout geven!
Dat is echt verouderd, bij teveel zout kan je hond dood gaan(zouten regel oa de hartactiviteit en een disbalans kan erg gevaarlijk zijn!)
Als je echt bang bent dat er gif in zit, naar je DA gaan.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik dacht ook dat de 'zout-theorie' achterhaald was en dat het meer kwaad doet dan goed :oeps:

Geen zout er meer ingooien en haar goed in de gaten houden en dan meer om het zout dan om de leverworst :wink:
Als iemand je hond wil vergiftigen, zal die dat vast niet zo opvallend doen :19:
Misschien heeft meneer het licht gezien?
Marion.

Tamara. schreef:Ik dacht ook dat de 'zout-theorie' achterhaald was en dat het meer kwaad doet dan goed :oeps:

Geen zout er meer ingooien en haar goed in de gaten houden en dan meer om het zout dan om de leverworst :wink:
Als iemand je hond wil vergiftigen, zal die dat vast niet zo opvallend doen :19:
Volgens deze site is 1.9 gram per kilo al giftig. Nou ja, ze heeft misschien net 2 gram gekregen en dan heeft haar huge lijf in dit geval voordeel.

Pieter zei ook gelijk dat hij dat dan vast niet zo opvallend had gedaan, maar ik vind het juist erg opvallend dat er zo'n totale omslag is. Vorige week heb ik hem nog 'achter mee aan' gehad met de vriendelijke mededeling dat ik heel snel daar uit de straat moest gaan :ugh:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Marion. schreef:
Tamara. schreef:Ik dacht ook dat de 'zout-theorie' achterhaald was en dat het meer kwaad doet dan goed :oeps:

Volgens deze site is 1.9 gram per kilo al giftig. Nou ja, ze heeft misschien net 2 gram gekregen en dan heeft haar huge lijf in dit geval voordeel.

Pieter zei ook gelijk dat hij dat dan vast niet zo opvallend had gedaan, maar ik vind het juist erg opvallend dat er zo'n totale omslag is. Vorige week heb ik hem nog 'achter mee aan' gehad met de vriendelijke mededeling dat ik heel snel daar uit de straat moest gaan :ugh:
Mensen kunnen je altijd blijven verbazen, ook positief :mrgreen:
Framboise
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradoodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Framboise »

Gewoon de dienstdoend DA bellen.
Ik zou deze vent niet het voordeel van de twijfel geven. Mocht er niks aan de hand zijn, dan heb je je hond een keer onnodig ziek gemaakt en die vent verkeerd ingeschat. Jammer.
Mocht die worst toch vergiftigd zijn en je hebt niks gedaan, vergeef je je dat jezelf nooit.
Better safe than sorry!
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Tara schreef:Ik zou trouwens best wel nijdig zijn op mijn man in zo'n situatie.
Ongeacht door wie, ik wil echt niet dat 'zomaar iemand' mijn honden gaat lopen voeren. :neenee:
Nou zeg en zeker geen raar figuur :80:
Marion.

Ongeacht door wie, ik wil echt niet dat 'zomaar iemand' mijn honden gaat lopen voeren. :neenee:
Nee, ik ook niet. Maar nijdig worden is in ons (of Pieters' ) geval de slechtst denkbare reactie. Inmiddels ken ik mijn pappenheimers wel.

Vooralsnog kijk ik het nog even aan, er lijkt zich nog niets raars voor te doen.
Marion.

Tara schreef:
Lillith schreef:
Nou zeg en zeker geen raar figuur :80:
Vooral die niet!
Wat denk je dat mijn eerste reactie was, ogen op steeltjes zo ongeveer :O:
Hoe kún je dat nu toch toelaten? Waarom zou je willen dat ze een stuk leverworst krijgt van een ander :19:
Framboise
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradoodle

Ongelezen bericht door Framboise »

Ik wil je niet onnodig ongerust maken, maar als ze wel vergiftigd is duurt het een poosje voor het opgenomen is uit het verteringsstelsel. Als dat eenmaal gebeurd is, is het niet altijd meer mogelijk om nog het juiste antigif toe te dienen. Zeker omdat je dan niet precies weet wat ze gehad heeft. Stel dat ze wel symptomen vertoont, dan kun je dus al te laat zijn. :ugh:

Je eerste reactie om haar te laten braken lijkt mij de enige juiste. Dus ik zou toch de DA bellen, al is het alleen maar voor overleg. Mocht hij/zij het niet direct nodig vinden, dan is de situatie in ieder geval bekend en kan er sneller gehandeld worden, mocht je hond onverhoopt toch ziek worden.
Marion.

Framboise schreef:Ik wil je niet onnodig ongerust maken, maar als ze wel vergiftigd is duurt het een poosje voor het opgenomen is uit het verteringsstelsel. Als dat eenmaal gebeurd is, is het niet altijd meer mogelijk om nog het juiste antigif toe te dienen. Zeker omdat je dan niet precies weet wat ze gehad heeft. Stel dat ze wel symptomen vertoont, dan kun je dus al te laat zijn. :ugh:

Je eerste reactie om haar te laten braken lijkt mij de enige juiste. Dus ik zou toch de DA bellen, al is het alleen maar voor overleg. Mocht hij/zij het niet direct nodig vinden, dan is de situatie in ieder geval bekend en kan er sneller gehandeld worden, mocht je hond onverhoopt toch ziek worden.
Snap ik wel, maar ik weet natuurlijk wel heel precies aan welke deur ik moet kloppen om dat wel te weten te komen. En heel toevallig kwam de man van de dierenambulance vorige week ook die deur uitgelopen, en heeft hij de dames nog even moeten aanhalen. Dus mocht het nodig zijn bel ik Gert Wissing wel voor bemiddeling.

Maar goed, Pieter heeft wel gezien dat hij het uit de verpakking haalde. Dus mocht er iets op hebben gezeten, dan kon dat alleen op de bovenkant. Ik hoop maar gewoon dat de man een extreem goede, zonnige dag had.
Dit topic opende ik eind vorig jaar, gaat dus over dezelfde man.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Tsja, noem mij maar voorzichtig maar ik zou ermee naar een DA en laten braken; stel dat het foute boel is.... dan ben je nu nog mogelijk op tijd. Hoe minder tijd gif krijgt om in te werken hoe beter.

Zelfs als het uit een verpakking komt.... weet jij veel of die verpakking al open was en hij dus weet ik wat erin kan hebben gedaan?

Suzanne
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik zou naar de da gaan, die heeft een braakmiddel en dan gaan honden binnen een half uur braken. Ik zou zo'n omslag van een hondenhater ook niet vertrouwen.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik zou ook mijn da even lastig vallen en haar laten braken, better safe then sorry ...
Marion.

Muk schreef:Ik zou naar de da gaan, die heeft een braakmiddel en dan gaan honden binnen een half uur braken. Ik zou zo'n omslag van een hondenhater ook niet vertrouwen.
Ik heb Pieter gevraagd of hij dit topic helemaal wil doorlezen, en ook de link naar het verhaaltje dat ik in december over deze man schreef, en met de gebeurtenis van vanochtend in zijn achterhoofd er helemaal neutraal naar wil kijken. Hij is de enige die weet hoe het is gegaan. Wat hij zou adviseren als het niet hem of Saar betrof.

Heeft hij gedaan, en toen kwam hij naar buiten. Vertelde toen dat het stuk worst dat de man in zijn hand had er helemaal gaaf uit zag, ook het snijvlak. Ook niet verkleurd. Hij pelde het plastic eraf en gaf het Saar. Ook vertelde hij dat de man de laatste weken echt absurd anders is, hij had er laatst zelfs mee gepraat (waarom hij met zo'n man zou willen praten is mij een raadsel, maar ja... dat verschil tussen ons zal ik nooit begrijpen). Hij gelooft echt niet dat er mee geknoeid kan zijn.

Afijn, we nemen het risico. We gaan het onszelf waarschijnlijk nooit vergeven als er vannacht iets gebeurd, maar dan weet ik wel de man te vinden en desnoods trommel ik er een agent bij. Ik vind het zelf nog steeds uiterst dubieus, maar Pieter heeft er alle vertrouwen in. En het is niet alleen mijn hond maar ook de zijne, dus we gaan de gok aan voor geen braakmiddel bij een DA (niet om de DA hoor, maar omdat tSarinnen het ook erg vervelend vinden om te braken).
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als ik het niet vertrouw zou ik dus direct die troep er uit willen hebben.
Dan maar een prik bij de DA halen.
Ik zou het niet durven afwachten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tsja, als je het niet vertrouwd zou ik toch voor het braakmiddel gaan. Daar heeft ze verder niets van, behalve dat ze even behoorlijk misselijk is. Als het gif is, zou je te laat kunnen zijn als je al iets merkt. Als het echt snel gaat kunnen ze haar niet meer laten braken natuurlijk. Ik wil je niet bang maken hoor, maar dit is hoe ik het zou bekijken als het om mijn hond zou gaan.
Marion.

ranetje schreef:Als ik het niet vertrouw zou ik dus direct die troep er uit willen hebben.
Dan maar een prik bij de DA halen.
Ik zou het niet durven afwachten.
De troep is inmiddels verteerd denk ik. Ik wilde maar dat IK erbij was geweest. Maar ja, dat was ik niet. Ik moet nu gewoon afgaan op wat Pieter zegt :19:
Ik moet wel een envelop op de post doen, en ik ga lopend en gooi het in de brievenbus waardoor ik langs zijn huis moet lopen. Als hij buiten is (dat is hij vaak, gewoon op het openbare plein), dan ga ik hem wel wat vragen stellen.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

We zijn nu 5 uur verder, dus laten braken lijkt me weinig effect meer te hebben. Aangezien Saar verder geen vreemde dingen laat zien, lijkt het goed te gaan. Knuffel voor Saar in ieder geval.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Marion. schreef:maar omdat tSarinnen het ook erg vervelend vinden om te braken).
Daar had je eerder vandaag nog geen moeite mee toen je haar een schep zout gaf :wink:

Ik duim voor jullie dat er niets aan de hand is. De kans dat er wel wat is, is denk ik heel klein. :ok:
Marion.

EstherK schreef:
Marion. schreef:maar omdat tSarinnen het ook erg vervelend vinden om te braken).
Daar had je eerder vandaag nog geen moeite mee toen je haar een schep zout gaf :wink:
Jawel, daar had ik dus wel moeite mee. Ik ben eerst gaan douchen, toen Pieter nog wat verder proberen uit te horen. En toen een schep zout gegeven, maar de helft goot ik wel op de grond en heb ik opgedweild.

Elly, het was vanochtend rond 10 uur dus nu inmiddels 6,5 uur geleden. En ik ben net langs de man zijn huis gelopen, maar helaas was hij niet meer buiten. Ik denk (en hoop uiteraard) ook dat ik paranoia was. In elk geval heb ik nu bereikt dat Pieter nooit meer zomaar zal toelaten dat de honden iets krijgen van vreemden.
Vanavond en vannacht zullen we merken of mijn achterdocht terecht of onterecht was :19:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Zou er in 1 plakje leverworst zó veel gif kunnen zitten dat zoiets een hond zou vellen? Ik kan me dat bijna niet voorstellen.
Ik begrijp de twijfel heel goed en zou niet weten hoe ik zelf gereageerd zou hebben eigenlijk. Niet met zout in de bek in ieder geval, dat dat niet goed was heb ik een poos geleden eens ergens gehoord en heel goed in mijn oren geknoopt. :wink:
Ik duim in ieder geval dat Saar gewoon lekker gezond blijft en de buurman gewoon echt zijn leven gebeterd heeft.
Marion.

LongFields schreef:Zou er in 1 plakje leverworst zó veel gif kunnen zitten dat zoiets een hond zou vellen? Ik kan me dat bijna niet voorstellen.
Ik begrijp de twijfel heel goed en zou niet weten hoe ik zelf gereageerd zou hebben eigenlijk. Niet met zout in de bek in ieder geval, dat dat niet goed was heb ik een poos geleden eens ergens gehoord en heel goed in mijn oren geknoopt. :wink:
Ik duim in ieder geval dat Saar gewoon lekker gezond blijft en de buurman gewoon echt zijn leven gebeterd heeft.
Het was geen plakje, het was een resterend stukje worst van een cm of 5 (dat op moest). Maar evengoed kan ik me ook niet voorstellen dat daar dusdanig veel gif op zat dat Saar erdoor geveld wordt. Maar je wéét het niet.

Van het zout had ik nog niet gehoord. Ik heb wel verse grassprietjes voor d'r geplukt, maar blijkbaar zijn die alleen maar lekker als ze ze zelf bij elkaar scharrelt :ugh:
Nou ja, voorlopig is het nog helemaal Saar.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

he bah, ik zou het ook een nare situatie vinden Marion.
Hoe is het nu? Nog altijd alles goed?
:pop:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

het zout MOET er wel uitkomen als je daarmee wilt laten braken, ik heb het ook weleens gebruikt maar dat werkte altijd...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Erwina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Erwina »

malinois schreef:het zout MOET er wel uitkomen als je daarmee wilt laten braken, ik heb het ook weleens gebruikt maar dat werkte altijd...
Precies. Net zo lang door blijven scheppen tot het eruit komt. En inderdaad niet na een aantal scheppen stoppen, dán heb je een probleem.
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Erwina schreef:
malinois schreef:het zout MOET er wel uitkomen als je daarmee wilt laten braken, ik heb het ook weleens gebruikt maar dat werkte altijd...
Precies. Net zo lang door blijven scheppen tot het eruit komt. En inderdaad niet na een aantal scheppen stoppen, dán heb je een probleem.
Met door blijven scheppen kan je ook een probleem hebben :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Erwina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Erwina »

ranetje schreef:
Erwina schreef:
Vast wel als het te lang duurt ja :wink: Maar over het algemeen gaat een hond echt wel braken als je genoeg geeft. Als ik geen tijd heb om naar de dierenarts te gaan (in dit geval misschien niet dus), dan zal ik het zeker wel gebruiken.
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Erwina schreef:
ranetje schreef:
Erwina schreef:
Vast wel als het te lang duurt ja :wink: Maar over het algemeen gaat een hond echt wel braken als je genoeg geeft. Als ik geen tijd heb om naar de dierenarts te gaan (in dit geval misschien niet dus), dan zal ik het zeker wel gebruiken.
Ik zou daar toch nog maar eens over nadenken als ik jou was...Dit kunnen de gevolgen zijn van zout aan je hond geven:
Ook nee, in eerste instantie geeft het irritatie van het maagdarm-slijmvlies met braken en diarree tot gevolg. Ook treden er ulceraties en bloedingen op in het maag-darmkanaal. De maag-darmklachten kunnen leiden tot uitdroging, verzuring, hypoglykemie en shock.
Daarnaast treedt er verplaatsing van water op van de weefsels naar de bloedvaten met als gevolg perifeer en longoedeem, maar ook uitdroging, bloedingen en infarcten van de hersenen, wat weer leidt tot neurologische verschijnselen (rusteloos, prikkelbaar, toevallen). Tenslotte treden er ook nog een scala aan symptomen op waarvan hartritmestoornissen de belangrijkste zijn.
De vergiftiging opheffen dmv infusen is ook gevaarlijk, want er bestaat een reëel risico dat de hersenen teveel water opnemen en gaan zwellen, wat dezelfde neurologische symptomen geeft.
Als je dat allemaal overleeft, zullen je nieren vast ook wel schade hebben opgelopen. :wink:

Trouwens, de fatale hoeveelheid zout ligt vanaf 1,9 gram per kg lichaamsgewicht.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... e#p5161407
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”