als dat klopt (geen idee, ken de rassen niet goed), mag die 'zijn' ook wel veranderd worden in een 'waren'Biet schreef:Naar mijn weten zijn de enige 2 rassen die specifiek gefokt zijn voor het stellen van een mens, de Doberman en de Bull Mastiff.

Moderator: moderatorteam
als dat klopt (geen idee, ken de rassen niet goed), mag die 'zijn' ook wel veranderd worden in een 'waren'Biet schreef:Naar mijn weten zijn de enige 2 rassen die specifiek gefokt zijn voor het stellen van een mens, de Doberman en de Bull Mastiff.
Ik wil niet zeuren, maar ik kan er niks aan doen dat ik dit altijd heel deprimerende stukjes vind. Er spreekt zó weinig plezier uitmalinois schreef:Veel verenigingen zullen de CC niet accepteren, waarom niet? A. omdat ze resultaatgericht zijn en zo'n hond zal nooit zo hoog draaien als een Duitser of een mechelaar zal doen. Zullen dus nooit hoog in de wedstrijden draaien.
Dan kost een hond waar je oneerbiedig gezegd, toch niets mee kan, alleen maar heel veel kostbare tijd die je al nodig hebt bij alle honden die het misschien wel kunnen halen.
Jaap* schreef:Ik wil niet zeuren, maar ik kan er niks aan doen dat ik dit altijd heel deprimerende stukjes vind. Er spreekt zó weinig plezier uitmalinois schreef:Veel verenigingen zullen de CC niet accepteren, waarom niet? A. omdat ze resultaatgericht zijn en zo'n hond zal nooit zo hoog draaien als een Duitser of een mechelaar zal doen. Zullen dus nooit hoog in de wedstrijden draaien.
Dan kost een hond waar je oneerbiedig gezegd, toch niets mee kan, alleen maar heel veel kostbare tijd die je al nodig hebt bij alle honden die het misschien wel kunnen halen.![]()
Bij ons traint een soft coated wheaten terrier (of zoiets) mee in de jacht. Dat is ook niet zo voor de hand liggend, maar zo'n hond heeft ook een neus om te ruiken en een bek waar ze iets mee vast kan houden. Het duurt allemaal wat langer misschien, maar baas en hond hebben er heel veel plezier in. Is een trainer dan z'n "kostbare tijd"
aan het verknoeien omdat zo'n hond waarschijnlijk nooit een prijs zal winnen?
Ik dacht het niet.
Zeker, realiseer me dat tegenwoordig het vooral de andere rassen zijn waar men in werklijnen fokt. Voor mn. de Bull Mastiff vind ik dat erg jammer.maart schreef:als dat klopt (geen idee, ken de rassen niet goed), mag die 'zijn' ook wel veranderd worden in een 'waren'Biet schreef:Naar mijn weten zijn de enige 2 rassen die specifiek gefokt zijn voor het stellen van een mens, de Doberman en de Bull Mastiff.
Ik hoor anders doorlopend dat ipo meer is dan pakwerkdagmar88 schreef:Jaap* schreef:Ik wil niet zeuren, maar ik kan er niks aan doen dat ik dit altijd heel deprimerende stukjes vind. Er spreekt zó weinig plezier uitmalinois schreef:Veel verenigingen zullen de CC niet accepteren, waarom niet? A. omdat ze resultaatgericht zijn en zo'n hond zal nooit zo hoog draaien als een Duitser of een mechelaar zal doen. Zullen dus nooit hoog in de wedstrijden draaien.
Dan kost een hond waar je oneerbiedig gezegd, toch niets mee kan, alleen maar heel veel kostbare tijd die je al nodig hebt bij alle honden die het misschien wel kunnen halen.![]()
Bij ons traint een soft coated wheaten terrier (of zoiets) mee in de jacht. Dat is ook niet zo voor de hand liggend, maar zo'n hond heeft ook een neus om te ruiken en een bek waar ze iets mee vast kan houden. Het duurt allemaal wat langer misschien, maar baas en hond hebben er heel veel plezier in. Is een trainer dan z'n "kostbare tijd"
Ik dacht het niet.Da's misschien niet voor de hand liggend, maar pakwerk met een cane corso vind ik meer dan niet voor de hand liggend.
Ik zou ook best jachttraining met Charlie willen doen... Denk alleen niet dat dat verstandig is.
Ja, jachttraining is ook meer dan apporterenJaap* schreef:Ik hoor anders doorlopend dat ipo meer is dan pakwerkdagmar88 schreef:Jaap* schreef:Ik wil niet zeuren, maar ik kan er niks aan doen dat ik dit altijd heel deprimerende stukjes vind. Er spreekt zó weinig plezier uitmalinois schreef:Veel verenigingen zullen de CC niet accepteren, waarom niet? A. omdat ze resultaatgericht zijn en zo'n hond zal nooit zo hoog draaien als een Duitser of een mechelaar zal doen. Zullen dus nooit hoog in de wedstrijden draaien.
Ik dacht het niet.Da's misschien niet voor de hand liggend, maar pakwerk met een cane corso vind ik meer dan niet voor de hand liggend.
Ik zou ook best jachttraining met Charlie willen doen... Denk alleen niet dat dat verstandig is.
het gaat niet over tijd verknoeien, je zit aan een max tijd die je hebt.. en zelfs nu al moeten er al honden blijven zitten die wedstrijden draaien omdat er tijd te kort is... dus dat kan gewoon niet als je wil presteren. Dat dit in een recreatieve vereniging prima kan, hoor je mij niet zeggen.Jaap* schreef:Ik wil niet zeuren, maar ik kan er niks aan doen dat ik dit altijd heel deprimerende stukjes vind. Er spreekt zó weinig plezier uitmalinois schreef:Veel verenigingen zullen de CC niet accepteren, waarom niet? A. omdat ze resultaatgericht zijn en zo'n hond zal nooit zo hoog draaien als een Duitser of een mechelaar zal doen. Zullen dus nooit hoog in de wedstrijden draaien.
Ik dacht het niet.
dat is het toch ook?Jaap* schreef:Ik hoor anders doorlopend dat ipo meer is dan pakwerk
renee-uk schreef:dat is het toch ook?Jaap* schreef:Ik hoor anders doorlopend dat ipo meer is dan pakwerk
IPO bestaat uit drie afdelingen waarvan afdeling B, het appel, veruit de belangrijkste is.
ik weet waar je naar toe wilt Inge. Jij doelt op de rashondengroepen en waar oa de duitsers voor bestemd waren. ik bedoel hier eigenlijk mee dat de Cane corso door hun bouw en karakter meer geschikt zijn voor het oorspronkelijke doel waar ze voor gefokt waren. Niet voor de IPO. Ze missen in de eerste plaats al de grond snelheid. Speuren lijkt mij ook niet de geschiktste optie omdat ze gedrongen zijn mbt nek.Inge O schreef:en dat zegt een herdermensDianavdberkt schreef:
Volgens mij zijn ze ooit bedoeld voor de schaapskuddes en bewaking erf en niet voor speuren, appel en manwerk. .![]()
?
en waarom zit die prikkeband er dan om. Om m uit te laten of zoRené schreef:De prikband heeft hij idd om maar als hij aan het werk is zit er geen lijn aan en word de prikband niet gebruiktDianavdberkt schreef:ik weet niet of ik het nu wel zo knap vind met teletac, prikken band en gewone ketting om de nek van de Cane Corso
Volgens mij zijn ze ooit bedoeld voor de schaapskuddes en bewaking erf en niet voor speuren, appel en manwerk. .En bij de herder word heel vaak prikband gebruikt .Ik ben tegen de prikband trouwens
volgens mij heb ik hierboven toch wel uitgelegd waar ik op doelde.Inge O schreef:ik bedoel gewoon dat ik het heel raar vind om te lezen dat de reden dat een cc niet geschikt zou zijn voor ipo zou zijn omdat zijn oorspronkelijke taak het werk bij de schaapskuddes en erfbewaking is en wat is de taak van de doorsnee herdershond? juist : werk bij de schaapskuddes en erfbewaking.Dianavdberkt schreef:ik weet waar je naar toe wilt Inge. Jij doelt op de rashondengroepen en waar oa de duitsers voor bestemd waren. ik bedoel hier eigenlijk mee dat ze door hun bouw en karakter meer geschikt zijn voor het oorspronkelijke doel.Inge O schreef:en dat zegt een herdermensDianavdberkt schreef:
Volgens mij zijn ze ooit bedoeld voor de schaapskuddes en bewaking erf en niet voor speuren, appel en manwerk. .![]()
?
maar die zijn dan plots wel zoveel geschikter?
Oke.Inge O schreef:nu wel, ja, na je aanpassingDianavdberkt schreef:volgens mij heb ik hierboven toch wel uitgelegd waar ik op doelde.Inge O schreef:ik bedoel gewoon dat ik het heel raar vind om te lezen dat de reden dat een cc niet geschikt zou zijn voor ipo zou zijn omdat zijn oorspronkelijke taak het werk bij de schaapskuddes en erfbewaking is en wat is de taak van de doorsnee herdershond? juist : werk bij de schaapskuddes en erfbewaking.Dianavdberkt schreef: ik weet waar je naar toe wilt Inge. Jij doelt op de rashondengroepen en waar oa de duitsers voor bestemd waren. ik bedoel hier eigenlijk mee dat ze door hun bouw en karakter meer geschikt zijn voor het oorspronkelijke doel.
maar die zijn dan plots wel zoveel geschikter?
.
Ik steek mijn handen in het vuur dat ik een paar cc ken die of net zo snel zijn als een mechelaar of snellerDianavdberkt schreef:ik weet waar je naar toe wilt Inge. Jij doelt op de rashondengroepen en waar oa de duitsers voor bestemd waren. ik bedoel hier eigenlijk mee dat de Cane corso door hun bouw en karakter meer geschikt zijn voor het oorspronkelijke doel waar ze voor gefokt waren. Niet voor de IPO. Ze missen in de eerste plaats al de grond snelheid. Speuren lijkt mij ook niet de geschiktste optie omdat ze gedrongen zijn mbt nek.Inge O schreef:en dat zegt een herdermensDianavdberkt schreef:
?
maar appel heb je in alle 3 de onderdelen het hardst nodig...maart schreef:renee-uk schreef:dat is het toch ook?Jaap* schreef:Ik hoor anders doorlopend dat ipo meer is dan pakwerk
IPO bestaat uit drie afdelingen waarvan afdeling B, het appel, veruit de belangrijkste is.
oei, ik vind het speuren toch het meest belangrijkste hoor.
De meeste grote wedstrijden worden beslist bij het speuren..;
dat zullen er maar heel weinig zijn, een mechelaar is enorm wendbaar, wendbaarder dan bijv. de duitser... dan kan een CC daar zeker niet aan tippen.René schreef:Ik steek mijn handen in het vuur dat ik een paar cc ken die of net zo snel zijn als een mechelaar of snellerDianavdberkt schreef:ik weet waar je naar toe wilt Inge. Jij doelt op de rashondengroepen en waar oa de duitsers voor bestemd waren. ik bedoel hier eigenlijk mee dat de Cane corso door hun bouw en karakter meer geschikt zijn voor het oorspronkelijke doel waar ze voor gefokt waren. Niet voor de IPO. Ze missen in de eerste plaats al de grond snelheid. Speuren lijkt mij ook niet de geschiktste optie omdat ze gedrongen zijn mbt nek.Inge O schreef:en dat zegt een herdermensDianavdberkt schreef:
?
René schreef:Ik steek mijn handen in het vuur dat ik een paar cc ken die of net zo snel zijn als een mechelaar of snellerDianavdberkt schreef:ik weet waar je naar toe wilt Inge. Jij doelt op de rashondengroepen en waar oa de duitsers voor bestemd waren. ik bedoel hier eigenlijk mee dat de Cane corso door hun bouw en karakter meer geschikt zijn voor het oorspronkelijke doel waar ze voor gefokt waren. Niet voor de IPO. Ze missen in de eerste plaats al de grond snelheid. Speuren lijkt mij ook niet de geschiktste optie omdat ze gedrongen zijn mbt nek.Inge O schreef:en dat zegt een herdermensDianavdberkt schreef:
?
dat hangt ervan af hoe je het bekijkt.malinois schreef:maar appel heb je in alle 3 de onderdelen het hardst nodig...maart schreef:renee-uk schreef:dat is het toch ook?Jaap* schreef:Ik hoor anders doorlopend dat ipo meer is dan pakwerk
oei, ik vind het speuren toch het meest belangrijkste hoor.
De meeste grote wedstrijden worden beslist bij het speuren..;dus ik ga met Rennee mee wat dat betreft. Zonder appel is het bij ons geen bijten bijvoorbeeld.
Je heb 2 types cc de slanke type die ik zelf niet mooi vind en de brede logge typen Is ook fokker bepalend een aantal fokt "iele"cc en een aantal de "brede" er zit dus heel veel verschil in kwa conditie en snelheidmalinois schreef:dat zullen er maar heel weinig zijn, een mechelaar is enorm wendbaar, wendbaarder dan bijv. de duitser... dan kan een CC daar zeker niet aan tippen.René schreef:Ik steek mijn handen in het vuur dat ik een paar cc ken die of net zo snel zijn als een mechelaar of snellerDianavdberkt schreef:ik weet waar je naar toe wilt Inge. Jij doelt op de rashondengroepen en waar oa de duitsers voor bestemd waren. ik bedoel hier eigenlijk mee dat de Cane corso door hun bouw en karakter meer geschikt zijn voor het oorspronkelijke doel waar ze voor gefokt waren. Niet voor de IPO. Ze missen in de eerste plaats al de grond snelheid. Speuren lijkt mij ook niet de geschiktste optie omdat ze gedrongen zijn mbt nek.Inge O schreef: en dat zegt een herdermens![]()
?
qua snelheid sorry geloof ik dat ook niet... een hond van gemiddeld 28 kg of gemiddeld 45 kg.
Daar zie ik ook het grootste probleem, dat in combinatie met de tijdsdruk en de belastbaarheid van de pakwerkers die Malinois omschreef bij verenigingen, zou een reden kunnen zijn dat CC (en de BM) niet graag gezien zijn in verenigingen.S@ndr@ schreef:het speuren en appel zouden ze best goed kunnen ook het manwerk wel.
Mijn CC een beetje kennende lijkt het motiveren me na een tijdje het grootste probleem.
Op een gegeven moment is het gewoon, Bin there, don that, boring .
en daar ligt de grootste drempel denk ik.
het is geen hond die blind wil gaan "alle" keren- liever alleen als de hond zelf het nut ervan inziet.
daar zit het euvel, niet in het kunnen of niet in het lichamelijk, want het zijn best "multi functionele" atleten, met een heule goede neus.
Als je CC's zou willen gebruiken voor dit werk, zou je volgens mij toch moeten gaan voor de slanke, atletische honden.René schreef:Je heb 2 types cc de slanke type die ik zelf niet mooi vind en de brede logge typen Is ook fokker bepalend een aantal fokt "iele"cc en een aantal de "brede" er zit dus heel veel verschil in kwa conditie en snelheidmalinois schreef:dat zullen er maar heel weinig zijn, een mechelaar is enorm wendbaar, wendbaarder dan bijv. de duitser... dan kan een CC daar zeker niet aan tippen.René schreef:Ik steek mijn handen in het vuur dat ik een paar cc ken die of net zo snel zijn als een mechelaar of snellerDianavdberkt schreef: ik weet waar je naar toe wilt Inge. Jij doelt op de rashondengroepen en waar oa de duitsers voor bestemd waren. ik bedoel hier eigenlijk mee dat de Cane corso door hun bouw en karakter meer geschikt zijn voor het oorspronkelijke doel waar ze voor gefokt waren. Niet voor de IPO. Ze missen in de eerste plaats al de grond snelheid. Speuren lijkt mij ook niet de geschiktste optie omdat ze gedrongen zijn mbt nek.
qua snelheid sorry geloof ik dat ook niet... een hond van gemiddeld 28 kg of gemiddeld 45 kg.Er zijn in het verleden ongeveer 8 rassen gebruikt om de cc terug te fokken waaronder de Am Stafford (Die zijn snel en wendbaar) en ik meen ook de hazewind (al zie je daar niks van in het uiterlijk) behalve de schuine buik richting achterpoten (die tegenwoordig weinig meer zichtbaar is ) Maar dat de herder sneller is dat is ook zo maar vlak enkele cc's niet uit
amai, deze die ik had dan toch niet hoor.René schreef:waaronder de Am Stafford (Die zijn snel en wendbaar)
René schreef:Ik steek mijn handen in het vuur dat ik een paar cc ken die of net zo snel zijn als een mechelaar of snellerDianavdberkt schreef:ik weet waar je naar toe wilt Inge. Jij doelt op de rashondengroepen en waar oa de duitsers voor bestemd waren. ik bedoel hier eigenlijk mee dat de Cane corso door hun bouw en karakter meer geschikt zijn voor het oorspronkelijke doel waar ze voor gefokt waren. Niet voor de IPO. Ze missen in de eerste plaats al de grond snelheid. Speuren lijkt mij ook niet de geschiktste optie omdat ze gedrongen zijn mbt nek.Inge O schreef:en dat zegt een herdermensDianavdberkt schreef:
?
Een cc is een alles kunner, -- als ze het nut ervan inzien, en laten we het zo a.u.b. houden,Biet schreef:
Als je CC's zou willen gebruiken voor dit werk, zou je volgens mij toch moeten gaan voor de slanke, atletische honden.
Ik zie op zich wel wat in het idee, wellicht dat het fokkers ook stimuleert om zich meer te richten op een alles-kunner, ipv groot-groter-grootst. Want over het algemeen vind ik dat de conditie van de honden niet ten goede komen.
S@ndr@ schreef:Een cc is een alles kunner, -- als ze het nut ervan inzien, en laten we het zo a.u.b. houden,Biet schreef:
Als je CC's zou willen gebruiken voor dit werk, zou je volgens mij toch moeten gaan voor de slanke, atletische honden.
Ik zie op zich wel wat in het idee, wellicht dat het fokkers ook stimuleert om zich meer te richten op een alles-kunner, ipv groot-groter-grootst. Want over het algemeen vind ik dat de conditie van de honden niet ten goede komen.
je moet ze niet qua karakter aan moeten willen passen.
neem dan een hond die er al voor geschikt is gebleken.
niet sleutelen aan de CC graag
Cleva schreef:Je kunt toch gewoon alles doen? Het gaat er om of een club er wel of niet aan wil beginnen en dat kun je niet afdwingen. Het zijn geen bediendes.
dat probeer ik de hele tijd al te zeggen, er zijn ook speciale ambull IPO verenigingen gekomen omdat ook dit ras over het algemeen niet welkom was bij de standaard verenigingen.Cleva schreef:Je kunt toch gewoon alles doen? Het gaat er om of een club er wel of niet aan wil beginnen en dat kun je niet afdwingen. Het zijn geen bediendes.