Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup op laten groeien.

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Pup op laten groeien.

Ongelezen bericht door samantha! »

sirene schreef:
samantha! schreef: Dankjewel voor de complimenten over mijn kereltje :D

Ja, er is mij inderdaad vaak gezegd dat Macho vast niet zou kunnen zwemmen in de winter.
Maar hij zwemt dus wel gewoon de hele winter door, en inderdaad de ijspegels hangen aan zijn buik maar hij heeft het echt niet koud :19:
Hij heeft inderdaad een prima vacht, zijn huid wordt niet eens nat.

Net weer even wat sites van fokkers doorgespit en op een van de sites stond het zelfs: dat ze toch echt een vetlaagje horen te hebben om warm te blijven en er staat ook nog eens bij dat een jachttype niet bestaat, een slanke lab is ook gewoon niet rastypisch staat er :scratch:
Een vetlaagje heeft ieder mens/hond wel. De 1 wat meer dan de ander. Een kleine vetlaag isoleert ook tegen koude. Maar een dikke vetlaag schijnt niet persé beter te werken. Warmte krijg je oa door een goede doorbloeding, een vetlaag is niet goed doorbloed.
Spieren zijn wel heel goed doorbloed. Een bodybuilder met een laag vetpercentage zal veel beter tegen de kou kunnen dan een dik iemand met hetzelfde gewicht.
Maar wat is dan een laagje?
Macho is in mijn ogen prima op gewicht en heeft dus ook wel een vetlaagje, gewoon normaal dus.
Maar toch is hij voor de meeste labmensen toch echt te mager.
Die bedoelen dus heel wat anders dan met dat vetlaagje.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Naima schreef:Ik denk maar zo dat die fokkers in de labwereld die voor dat mollig zijn, niet de werklijnfokkers zijn. En de showlijnen worden sowieso enorm breed gefokt, blijkbaar vinden ze dat ook mooi. Dat mollige past dan wel in de lijn der verwachting denk ik.

Bij de Golden is dat redelijk vergelijkbaar.
Ik kreeg op de show (voor alle honden, dus geen geen keurmeester speciaal voor goldens) te horen dat Isa toch echt veel en veel te mager was. Ze is ook heel tenger en fijn en heeft ook geen gram vet, maar ik zie dat liever dan een grove golden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

yamie schreef:
Miranda schreef:
sirene schreef:Ik geloof trouwens ook niet zo in reserves voor groeien of ziek zijn. Groei komt niet vanuit speklagen en de weerstand ook niet.
Nee, natuurlijk niet.
Maar als zo'n pup eens aan de schijt is (en dat zijn ze nogal eens) zijn ze in een vloek en een zucht 10% van hun gewicht kwijt. Dan mag zo'n hummel van mij best wat reserve hebben.
ach, ik ken genoeg pups, die echt geen vetlaagje hadden , heb ze zelf ook wel gehad en die vielen ook niet direct dood om bij wat schijterij of wat dan ook ..
prima voor die pups, ik wil het wel... ik krijg het er later zo goed als niet meer aan en die ervaring heb ik inmiddels genoeg opgedaan.
Ze sporten het er toch met dezelfde gang weer af, ook op die leeftijd al, verder lopen ze ook als pup hier met weer en wind buiten achter het huis dus iets extra is nooit weg op zo'n jonge leeftijd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

samantha! schreef: Maar wat is dan een laagje?
Macho is in mijn ogen prima op gewicht en heeft dus ook wel een vetlaagje, gewoon normaal dus.
Ja, dat laagje is heel persoonlijk natuurlijk.
Met een laagje bedoel ik zoals bij Macho. Gewoon een laagje die zijn ribben bedekt als hij normaal staat. Wat bij een mens gewoon slank genoemd zou worden. Ik heb geen idee wat vetpercentages bij honden zijn maar bv bij jonge vrouwen heeft een normale slanke vrouw toch al gauw een vetpercentage van in de 20 %
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

malinois schreef:
yamie schreef:
Miranda schreef:
sirene schreef:Ik geloof trouwens ook niet zo in reserves voor groeien of ziek zijn. Groei komt niet vanuit speklagen en de weerstand ook niet.
Nee, natuurlijk niet.
Maar als zo'n pup eens aan de schijt is (en dat zijn ze nogal eens) zijn ze in een vloek en een zucht 10% van hun gewicht kwijt. Dan mag zo'n hummel van mij best wat reserve hebben.
ach, ik ken genoeg pups, die echt geen vetlaagje hadden , heb ze zelf ook wel gehad en die vielen ook niet direct dood om bij wat schijterij of wat dan ook ..
prima voor die pups, ik wil het wel... ik krijg het er later zo goed als niet meer aan en die ervaring heb ik inmiddels genoeg opgedaan.
Ze sporten het er toch met dezelfde gang weer af, ook op die leeftijd al, verder lopen ze ook als pup hier met weer en wind buiten achter het huis dus iets extra is nooit weg op zo'n jonge leeftijd.
wat jij doet en wilt, moet je uiteraard helemaal zelf weten, alleen het "excuus"dat ze dan wat reserve hebben, als er iets aan de hand is, dat is gewoon niet zo. het gaat dus gewoon puur om je eigen gevoel en idee.

ik zeg ook niet dat elke pup met iets teveel direct ongezond is, of gevaar loopt hoor, mijn Daan was als pup ook wat mollig, dat was ze bij de geboorte al :mrgreen:
samantha!
Zeer actief

sirene schreef:
Met een laagje bedoel ik zoals bij Macho. Gewoon een laagje die zijn ribben bedekt als hij normaal staat. Wat bij een mens gewoon slank genoemd zou worden. Ik heb geen idee wat vetpercentages bij honden zijn maar bv bij jonge vrouwen heeft een normale slanke vrouw toch al gauw een vetpercentage van in de 20 %
Ja, dat is inderdaad ook wat voor mij normaal is.
Gewoon slank inderdaad en dan hebben ze toch wel een laagje vet en reserve.

Oh, ik lees net op een site van een fokker: "een centimetertje spek op het lichaam, dat heeft een functie en is zelfs genetisch vastgelegd"
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
yamie
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:
sirene schreef:

Oh, ik lees net op een site van een fokker: "een centimetertje spek op het lichaam, dat heeft een functie en is zelfs genetisch vastgelegd"
ja dush ws genetisch bij de fokker zelf :mrgreen:

het is gewoon een excuus, of iets wat dus als heel normaal wordt gezien en ipv toegeven dat ze ZELF hun honden zo houden en op laten groeien en er voor kiezen, plakken ze er een genetisch stempeltje op, of dat het dus een uber belangrijke functie heeft.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik snap dat kunstmatig "mollig" houden niet zo. Gewoon een normaal gewicht is ook een optie? Ik vind dat alle pups wel wat mollig zijn, tenzij je ze uithongert natuurlijk..maar meer dan dat natuurlijke laagje hoeft er wat mij betreft niet op. Met opzet schraal houden heb ik ook nooit gedaan maar zo moeilijk is het niet: kijken hoeveel je moet voeren. Er moet een gezond vetlaagje op zitten maar niet meer dan dat. En met een maand of 4 is natuurlijk alles uit verhouding, dan kijk je toch gewoon naar de energiebehoefte van het beestje?
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Even tussendoor, hè.
Dat ik pups 'niet schraal' houd, maar 'wat mollig' is dus niet hetzelfde als te dikke pups.
Heeft niksnakkesnada met overgewicht te maken.
Voor de gemiddelde Nederlander zouden het nog steeds te magere pups zijn, voor mij zijn ze 'wat romig'.
En ja, dat doe ik puur voor/op mijn eigen gevoel.
Zoals ik zo'n beetje álles doe met mijn honden.
Werkt prima voor mij.

En even de definitie's verduidelijken, schraal is voor mij 'net niet te mager maar wel mooi bespierd'.
En 'pup' is in deze context vóór de grote groeispurt begint. Op dat moment krijg je echt niet meer beyond schraal, of je moet ze wel erg overvoeren.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Naima »

Belle schreef:
Naima schreef:Ik denk maar zo dat die fokkers in de labwereld die voor dat mollig zijn, niet de werklijnfokkers zijn. En de showlijnen worden sowieso enorm breed gefokt, blijkbaar vinden ze dat ook mooi. Dat mollige past dan wel in de lijn der verwachting denk ik.

Ik kreeg op de show (voor alle honden, dus geen geen keurmeester speciaal voor goldens) te horen dat Isa toch echt veel en veel te mager was. Ze is ook heel tenger en fijn en heeft ook geen gram vet, maar ik zie dat liever dan een grove golden.
Ik ook. Wat ik wel jammer vind is dat ik dan van een showlijn-goldenbaasje smalend te horen krijg dat ik geen schijn van kans zou maken op een show met mijn magere hond (ze is een halfjaar nu, dan zijn ze toch nooit echt dik lijkt me). Ik vond van betreffende vrouw haar honden heel erg breed en grof (en dik haha) maar het zijn niet mijn honden dus ik lever daar geen commentaar op. Andersom is dat dan blijkbaar wel nodig.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
samantha!
Zeer actief

yamie schreef:
samantha! schreef:
sirene schreef:

ja dush ws genetisch bij de fokker zelf :mrgreen:

het is gewoon een excuus, of iets wat dus als heel normaal wordt gezien en ipv toegeven dat ze ZELF hun honden zo houden en op laten groeien en er voor kiezen, plakken ze er een genetisch stempeltje op, of dat het dus een uber belangrijke functie heeft.
Ja, volgens mij ook :mrgreen:
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Naima schreef:
Belle schreef:

Ik ook. Wat ik wel jammer vind is dat ik dan van een showlijn-goldenbaasje smalend te horen krijg dat ik geen schijn van kans zou maken op een show met mijn magere hond (ze is een halfjaar nu, dan zijn ze toch nooit echt dik lijkt me). Ik vond van betreffende vrouw haar honden heel erg breed en grof (en dik haha) maar het zijn niet mijn honden dus ik lever daar geen commentaar op. Andersom is dat dan blijkbaar wel nodig.
We maken ook geen kans op shows hoor vrees ik. De bouw is gewoon heel anders. Niet dat ik het erg vind, ik heb juist voor een werklijn golden gekozen omdat ik dat mooier vind (en vanwege het karakter).
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

Tsjah, dat heb ik ook te horen gekregen :wink: Dat Zinne's bouw komt doordat ze teveel beweging zou hebben gehad. En te weinig (geen dus) brok.
Toch leuk, als je hoekingen, de vorm van de ribbenkast en alles qua bouw met voeding zou kunnen sturen. Hoef je helemaal niet meer te letten op de bouw van de ouders :mrgreen:

Panna kreeg ik pas met een jaar ongeveer. Zij is altijd (te) schraal geweest.
Zinne heeft eigenlijk altijd een bescheiden vetlaagje gehad. Behalve zo tussen de 7 en 14 maanden, toen kreeg ik er niets bij.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Miranda schreef:Even tussendoor, hè.
Dat ik pups 'niet schraal' houd, maar 'wat mollig' is dus niet hetzelfde als te dikke pups.
Heeft niksnakkesnada met overgewicht te maken.
Voor de gemiddelde Nederlander zouden het nog steeds te magere pups zijn, voor mij zijn ze 'wat romig'.
En ja, dat doe ik puur voor/op mijn eigen gevoel.
Zoals ik zo'n beetje álles doe met mijn honden.
Werkt prima voor mij.

En even de definitie's verduidelijken, schraal is voor mij 'net niet te mager maar wel mooi bespierd'.
En 'pup' is in deze context vóór de grote groeispurt begint. Op dat moment krijg je echt niet meer beyond schraal, of je moet ze wel erg overvoeren.
nou ja, wanneer je zegt, dat een pup wel wat extra mag hebben, als reserve ivm ziek zijn oid, dan is dat imo wel meer dan een voor de "gemiddelde nederlander" te magere pup..

daarbij, is dat dus gewoon onzin :mrgreen:
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

Overigens zie ik ook vrij veel, in mijn ogen, te dikke Wetters. Net als bij de Labradors, Goldens en Molossers. Die horen groot en robuust en dat wordt vaak geïnterpreteerd als vet, blijkbaar :19:

Afbeelding
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18062831

This report reviews decade two of the lifetime diet restriction study of the dog. Labrador retrievers (n 48) were paired at age 6 weeks by sex and weight within each of seven litters, and assigned randomly within the pair to control-feeding (CF) or 25 % diet restriction (DR). Feeding began at age 8 weeks. The same diet was fed to all dogs; only the quantity differed. Major lifetime observations included 1.8 years longer median lifespan among diet-restricted dogs, with delayed onset of late life diseases, especially osteoarthritis. Long-term DR did not negatively affect skeletal maturation, structure or metabolism. Among all dogs, high static fat mass and declining lean body mass predicted death, most strongly at 1 year prior. Fat mass above 25 % was associated with increasing insulin resistance, which independently predicted lifespan and chronic diseases.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

yamie schreef:
malinois schreef:
yamie schreef:[..][..]

wat jij doet en wilt, moet je uiteraard helemaal zelf weten, alleen het "excuus"dat ze dan wat reserve hebben, als er iets aan de hand is, dat is gewoon niet zo. het gaat dus gewoon puur om je eigen gevoel en idee.

ik zeg ook niet dat elke pup met iets teveel direct ongezond is, of gevaar loopt hoor, mijn Daan was als pup ook wat mollig, dat was ze bij de geboorte al :mrgreen:
naja ik vind dat ze dan dus wel reserve hebben, heb hier ook weleens een pup gehad die een dag of wat aan de schijt was en dan vloog het eraf qua gewicht, dan maar wat reserve... en in mijn optiek is dat dus gewoon reserve en wil ik dat ook hebben :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
samantha!
Zeer actief

sirene schreef:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18062831

This report reviews decade two of the lifetime diet restriction study of the dog. Labrador retrievers (n 48) were paired at age 6 weeks by sex and weight within each of seven litters, and assigned randomly within the pair to control-feeding (CF) or 25 % diet restriction (DR). Feeding began at age 8 weeks. The same diet was fed to all dogs; only the quantity differed. Major lifetime observations included 1.8 years longer median lifespan among diet-restricted dogs, with delayed onset of late life diseases, especially osteoarthritis. Long-term DR did not negatively affect skeletal maturation, structure or metabolism. Among all dogs, high static fat mass and declining lean body mass predicted death, most strongly at 1 year prior. Fat mass above 25 % was associated with increasing insulin resistance, which independently predicted lifespan and chronic diseases.
Ah, dank voor het plaatsen :ok:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

samantha! schreef:
Net weer even wat sites van fokkers doorgespit en op een van de sites stond het zelfs: dat ze toch echt een vetlaagje horen te hebben om warm te blijven en er staat ook nog eens bij dat een jachttype niet bestaat, een slanke lab is ook gewoon niet rastypisch staat er :scratch:
:LOL: je wil niet weten hoevaak er aan mij gevraagd word of er windhond door Doran zit, hij is immers zo smal, dat kan geen lab zijn :goeie:

En je weet wat ze op de show van Doran vonden, veel te mager, die moet je echt meer voeren :roll: hij krijgt nu 1,5 kilo vers per dag en nog is er geen grammetje vet op te krijgen, als we getraint hebben zie je zelfs z'n ribben duidelijk, maarja hij verbruikt nou eenmaal veel, meer dan ik erin kan proppen, hoe meer ik hem geef hoe meer energie meneer heeft en gebruikt :19:

Je gaat straks op je nieuwe pup ook vast veel commentaar krijgen, nog meer als op Macho, maar lekker boeient wat andere ervan vinden toch? Onze hondjes zijn iig een stuk gezonder dan die vetproppen :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Jaap* schreef:Gelukkig is niet alles zo maakbaar als sommige mensen denken :wink:
Zo is dat.
Het ging hier ook altijd vanzelf, onze pups waren net als onze baby's lekker mollig en groeiden later vanzelf schraal uit. De jonge honden hadden het vaak al te druk met andere dingen om zich nog om eten te bekommeren, dan kon ik ze voorzetten wat ik wilde.
Sancho lijkt nu ook tonrond maar het zijn allemaal ribjes wat je voelt onder dat vachtje.
Onze kater was ook zo'n mooi voorbeeld van de antuur die het zelf regelt; in de zomer was hij graatmager en tegen de winter werd hij weer ( in mijn ogen) te vet.Daar was niets tegen te doen en dat heb ik dus al vrij snel opgegeven.
samantha!
Zeer actief

Lunatic schreef:
samantha! schreef:
:LOL: je wil niet weten hoevaak er aan mij gevraagd word of er windhond door Doran zit, hij is immers zo smal, dat kan geen lab zijn :goeie:

En je weet wat ze op de show van Doran vonden, veel te mager, die moet je echt meer voeren :roll: hij krijgt nu 1,5 kilo vers per dag en nog is er geen grammetje vet op te krijgen, als we getraint hebben zie je zelfs z'n ribben duidelijk, maarja hij verbruikt nou eenmaal veel, meer dan ik erin kan proppen, hoe meer ik hem geef hoe meer energie meneer heeft en gebruikt :19:

Je gaat straks op je nieuwe pup ook vast veel commentaar krijgen, nog meer als op Macho, maar lekker boeient wat andere ervan vinden toch? Onze hondjes zijn iig een stuk gezonder dan die vetproppen :wink:
Oh het boeit mij ook echt totaal niet hoor.
Ik ben alleen telkens toch weer verbaasd wat voor een rare dingen er altijd weer verzonnen en geloofd worden in labradorland :F:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ja maar wat is pup?

Jigzy als pup lekker mollig, maar dat vet moest er wel af toen ze 3-4 maanden was

Afbeelding

Jigzy als opgroeiende hond

Afbeelding

Jigzy 2 jaar

Afbeelding

Ik herken het trouwens helemaal niet dat een pup/jonge hond steeds diarree zou hebben.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Marie-Josée schreef:
Jaap* schreef:Gelukkig is niet alles zo maakbaar als sommige mensen denken :wink:
Zo is dat.
Het ging hier ook altijd vanzelf, onze pups waren net als onze baby's lekker mollig en groeiden later vanzelf schraal uit. De jonge honden hadden het vaak al te druk met andere dingen om zich nog om eten te bekommeren, dan kon ik ze voorzetten wat ik wilde.
Sancho lijkt nu ook tonrond maar het zijn allemaal ribjes wat je voelt onder dat vachtje.
Onze kater was ook zo'n mooi voorbeeld van de antuur die het zelf regelt; in de zomer was hij graatmager en tegen de winter werd hij weer ( in mijn ogen) te vet.Daar was niets tegen te doen en dat heb ik dus al vrij snel opgegeven.
Ik merk dat idd ook heel erg bij onze poes. In de zomer is ze echt smalletjes, maar dan is ze ook de hele dag vanalles aan het doen. In de winter wordt het een soort levende bankdecoratie haha, hoewel ze nu nog nog vrij slank is aangezien het nog niet vriest (en ze dan nog naar buiten wil)

@Belle: heb je gelijk in, maar ik vond het zo typischdat die mevrouw zo duidelijk 'geen schijn van kans bij een show' koppelde aan 'niet goed'. Showgoldens wegen tegenwoordig gemiddeld dik +35 kilo volgens mij, net of dat een logisch verband houdt met gezondheid.
Lotus zou denk ik idd op een show geen kans maken, maar voor mij is zij juist hoe een golden hoort te zijn (karakter en uiterlijk). Alleen het plezier in zwemen mist nog haha.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
samantha!
Zeer actief

Naima schreef: Alleen het plezier in zwemen mist nog haha.
Misschien moet Macho binnekort nog maar eens een poging wagen daar verandering in te brengen :lees:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:
samantha! schreef: Vele fokkers zeggen dat je ze wat mollig op moet laten groeien, dit om het bone te behouden.
:80: :scratch: :19: :denken: :blauwoog: :ugh: :vaag: ??!

hoezo dan, vallen hun botten eruit als er geen vet opzit?
:LOL:
Ik vermoed dat ze dat denken ja :F:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, gelukkig worden er steeds vaker labjes en ook goldens teruggezet op shows vanwege overgewicht.
Als de fokkers het nou ook nog gaan snappen komt het misschien nog een keer goed.

Overigen moeten die labjes tonronde ribben hebben, en ik denk dat mensen verschillende interpretaties hebben bij het woordje tonrond :mrgreen:
Afbeelding
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Charlie zwemt trouwens ook zo langer geen ijs ligt in de plomp en de hele winter in zee.
Zit niet veel vet op.

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Belle schreef:

Ik krijg nog steeds regelmatig de vraag van mensen wat voor ras Vera is. Die mensen lopen dan zelf met een Labje, of, nog leuker, ook een Golden :19: De laatste mevrouw, zelf met Golden, vond Vera wel een hele leuke kruizing :jank: :mrgreen: En dan is ze echt gewoon een hele normale Golden maat met haar 56 cm. schoft dacht ik zo :pffff: "wel een beetje raar donker", volgens veel mensen, dat wel :F: Ze was als slungelpuber, tot een jaar of 1.5, wel een beetje een bonenstaak ( :mrgreen: ), maar nu ook echt niet meer.

Lijkt mij ook erg stug dat dikker op laten groeien iets met bone te maken zou hebben :denken: Wel denk ik inderdaad ook dat het maar een dun lijntje is tussen "veel bone" en "veel vet" bij sommige mensen.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Moos schreef:: Wel denk ik inderdaad ook dat het maar een dun lijntje is tussen "veel bone" en "veel vet" bij sommige mensen.
Een spekkig lijntje, bedoel je. :mrgreen:

Hier herkennen een hoop mensen Fenna wel als Golden, maar zeggen ze: 'das zo'n ouderwetse'.
Anne is gewoon modern. :pffff: :mrgreen:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: ben ik niet met je eens - het is natuurlijk geen toeval dat de meeste pooldieren spekrond zijn :wink: .

als jij zegt 'warmte krijg je door een goede doorbloeding' dan bedoel je 'een gevoél van warmte' maar ondertussen verlies je juist calorieën naar de buitenwereld. om die reden is alcohol drinken bij erge koude ook zo ongeveer het stomste wat je kan doen : in deze link wordt uitgelegd hoe de doorbloeding gebeurt bij koude, die is er dan extreem op gericht om zo weinig mogelijk bloed naar het oppervlak van een lichaam te brengen maar juist onder de vetlaag te houden.
op dat moment krijg je het naar je gevoel wel koud omdat je huid zo weinig doorbloed wordt (en daar liggen veel temperatuursreceptoren) maar dat is juist om de warmte binnen te houden en je belangrijke organen te redden van de kou.

ga je nu alcohol drinken dan gaan je oppervlakkige bloedvaten wijd open --> zeer goede doorbloeding --> je krijgt het gevoél behaaglijk warm te hebben (daarom is het ook zo ingeburgerd om een neut te pakken bij erge kou :mrgreen: ) maar je verliest juist veel calorieën naar de buitenwereld omdat er teveel bloed oppervlakkig stroomt en zo riskeer je finaal de bevriezingsdood omdat het lichaam zijn inwendige organen niet meer op temperatuur kan houden.

magere (gespierde) sporters kunnen zich dus alleen goed warm houden door een hoge verbranding (als ze dus (extreem) veel calorieën mogen en kunnen verbruiken, die jagen ze er immers doorheen wegens gebrek aan isolerend vetlaagje), niet via hun isolatie want die hebben ze amper, maar neem hun extreme calorietoevoer weg en ze krijgen het juist sneller koud dan de modale mens met normaal vetlaagje :

'Vet en gezondheid
Vetten heb je nodig om gezond te blijven. Ze leveren energie en helpen bij de opname van bepaalde vitaminen (A, D, E en K). Ook leveren vetten belangrijke bouwstenen voor onze lichaamscellen. Zonder vetlaag onder de huid zouden ze het de hele dag koud hebben. Vet helpt dus bij de isolatie van het lichaam, zodat we op temperatuur blijven.'

bron
Hmmm, ik ben het half met je eens. Dat van die hogere verbranding heb je gelijk in.
Over die pooldieren ben ik het niet helemaal eens. Ze zijn gespecialiseerd in het leven daar. 1 van die uitrustingen is die speklaag maar dat wil niet zeggen dat op een ander dier zo'n speklaag voordelen zou hebben. Het is toch niet zo dat op een hond een dikkere speklaag hem een betere werker gaat maken met koud weer ? Een dikke speklaag bij een hond wil bij een hond ook zeggen dat die hond gewoon minder bespiering heeft en minder conditie. Het is volgens mij niet zo dat honden in koudere streken mollig zijn. Ze hebben wel een dikkere vetlaag dan bv honden die in een heet klimaat leven. Maar dat is altijd functioneel. Niet dat wat wij mollig noemen. Het zijn nog steeds geen showlabjes.
Dat laatste stukje tekst klopt natuurlijk wel maar mensen denken al gauw dat een mager iemand geen vetlaag heeft. Maar zelfs de meest droge sportvrouwen hebben nog een vet want dat heb je idd nodig.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”