Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verboden op de bank

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Re: verboden op de bank

Ongelezen bericht door ArCee »

Wat ik gewoon niet begrijp is dat volgens iedereen mijn methode niet werkt, en het MOET allemaal anders.
Niemand, maar dan ook niemand ziet hoeveel vorderingen Gila al gemaakt heeft, OP MIJN MANIER.
Niemand ziet hoeveel ik doe met haar.
Niemand ziet hoe liefdevol ik met haar omga.
Niemand ziet hoe speels en blij ze is.
Niemand ziet hoe ze steeds meer uit haar schulp kruipt en vrijer word.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar goed, op het moment dat er eens iets niet goed gaat met Gila d'r gedrag, en ik ga daar mee om op MIJN manier zoals ik altijd gedaan heb, en mijn ouders trouwens ook, en ik zie dat het ALTIJD gewerkt heeft, en het beoogde resultaat bereikt heeft, nee, dan is alles helemaal fout.
Dan is Gila opeens het verkeerde hondje voor die aanpak.
Of dan ben ik opeens een dictator.
Terwijl alle onze honden,groot en klein, jong en oud, hier altijd perfect luisterde door deze manier van opvoeden/trainen.

Maar nee, omdat er op dit forum mensen zijn met andere ideeen en een andere instelling van honden opvoeden, dan weten zij meteen al te voorspellen dat het helemaal de verkeerde kant op gaat met het hondje.
Ze kennen Gila in z'n geheel niet.
Ze hebben door mijn berichten een beeld van mij, en denken dat ze alles weten en kunnen voorspellen?
Als je dat kunt, dan moet je er je werk van maken en de 2e Derck Ogilvy worden.
Voorlopig gaat Gila er alleen maar op vooruit, op alle fronten en dat er soms eens even een aandachtspunt de kop op steekt, prima. Dat gebeurd bij honden.
Dan pakken we het op, en werken eraan.........OP MIJN MANIER die al 40 jaar bereikt heeft wat wij wilde.
Alleen omdat hier een vaste kliek elkaar heeft aangepraat dat 1 bepaalde methode de enige juiste methode is betekend het, bij mij, niet dat ik meteen al mijn kennis overboord gooi en als kuddedier meelul. Alleen om hier leuk gevonden te worden op het forum, of om er bij te horen.
BMW= Boeit Me Weinig namelijk.
Een trouwe, lieve en gehoorzame hond, dat vind ik belangrijk, en die krijg ik steeds meer, op mijn manier.
Vergeet niet dat er meerdere wegen naar Rome leiden. :ok:
Jullie manier kan best heel goed werken, daar heb ik me nog nooit negatief over uit gelaten, over bekritiseerd etc.
Er komen de laatste tijd zoveel nieuwe ideeen en inzichten over honden over het internet heen, dat je zowat niets meer kunt bijhouden. Je hebt het ene nog niet opgeslagen, of een volgend onderzoek gaat er al weer dwars tegenin. :scratch:
Op een gegeven moment moet je een keuze maken, en onder de rest een streep trekken.
Niks of niemand heeft in dit stadium al laten zien dat mijn methode met Gila niet gaat werken, voorlopig is alleen het tegenover gestelde waar. Ik zie, wat ik met mijn manier WEL al bereikt heb, en dat is veel.
Mocht blijken, met bepaalde problemen, dat mijn huidige aanpak niet werkt, dan ben ik wijs en ervaren genoeg om over te stappen op een andere methode, een andere manier. Ik ken er vele.
Maar, meteen over stappen op de manier waar iedereen hier schijnbaar warm voor loopt, alleen omdat jullie dit als de enige juiste manier zien, waarom zou ik?
Wie bepaald dat julliie manier de juiste manier is?
Wie bepaald dat jullie manier bij Gila wel gaat werken?
Ik ken mijn hond beter als jullie allemaal. Ik zit er met mijn neus bovenop. Ik zie de resultaten, of ze eventueel uitblijven, en dan stappen we over.

Daar heb ik jullie, die allemaal denken de wijsheid te hebben, helemaal niet voor nodig maar voorlopig hoor ik de mensen die het hardste schreeuwen en afkraken en negatief zijn, alleen maar grof tekeer gaan en al mijn berichten gebruiken om zich af te reageren.
Als je dat nu zo nodig wil, doe dan net als ik, ga lekker kracht trainen, of ga lekker een vechtsport doen waarbij je mag slaan en trappen, maar houd je afkrakende waffel op zo'n forum.

Niemand is hier wijzer als een ander, ik ook niet.
IK heb echter wel meer kijk hoe mijn hondje het doet op zaken, en ik zie dat beter als een ieder van jullie.
Elke hond is namelijk anders.
Zolang er geen reden is om zaken te veranderen, zie ik niet waarom het wel te doen?
Als ik reden zie om wel dingen anders aan te pakken, dan gebeurd dat ook vanzelf.
Ik heb ogen, en ook bij valt een kwartje uiteindelijk.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ben je het met mij oneens? En op welke punten dan?
Die hele lappen tekst met zelfbeklag interesseren, mij althans, niets. Ik ben gewoon benieuwd naar welk idee er achter jouw aanpak schuilt. Inhoudelijk. En daar lees ik niks over.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ArCee schreef:Wat ik gewoon niet begrijp is dat volgens iedereen mijn methode niet werkt, en het MOET allemaal anders.
Niemand, maar dan ook niemand ziet hoeveel vorderingen Gila al gemaakt heeft, OP MIJN MANIER.
Niemand ziet hoeveel ik doe met haar.
Niemand ziet hoe liefdevol ik met haar omga.
Niemand ziet hoe speels en blij ze is.
Niemand ziet hoe ze steeds meer uit haar schulp kruipt en vrijer word.
ja dat is allemaal te lezen in dat bericht.
zoals je hond voor je kruipt is absoluut een teken van hoe speels en blij ze is en je liefdevolle omgang met haar :roll:
ze is ook echt uit haar schulp gekropen en vrij :piew:

denk dat ik maar blij ben dat ik minder liefdevol met mijn honden omga
:sarcasme mode uit:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Sorry hoor, maar je bent zo ontzettend blij met jezelf, dat ik ervan moet kotsen.. :kotz:
Ik begrijp werkelijk helemaal niks van jou, maar heel erg veel succes en vooral veel plezier met Gila.
Zo jammer dit.. :(
Afbeelding
SimoneV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door SimoneV »

Als je de volgende keer op dezelfde manier binnenkomt, dus boze blik en houding, terwijl er niets gebeurd is, zal Gila op precies dezelfde manier reageren als ze nu deed. Als reactie op jou, niet omdat ze iets verkeerds gedaan heeft. Dat is ook niet echt nieuw overigens, dit is al heel lang bekend.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

ArCee schreef:IK heb echter wel meer kijk hoe mijn hondje het doet op zaken, en ik zie dat beter als een ieder van jullie.
Elke hond is namelijk anders.
Zolang er geen reden is om zaken te veranderen, zie ik niet waarom het wel te doen?
Is een angstige hond dan geen reden om zaken anders aan te pakken.
Je ziet zelf toch dat ze anders is dan je andere honden die klaarblijkelijk wel goed reageerde op deze manier van opvoeden.
Als Gila onzeker wordt van deze manier dan is het toch duidelijk dat deze manier niet bij haar gaat werken.
Het doel is toch,buiten gehoorzaamhied ,een hechte band met je hond opbouwen.
renee-uk
Zeer actief

SimoneV schreef:Als je de volgende keer op dezelfde manier binnenkomt, dus boze blik en houding, terwijl er niets gebeurd is, zal Gila op precies dezelfde manier reageren als ze nu deed. Als reactie op jou, niet omdat ze iets verkeerds gedaan heeft. Dat is ook niet echt nieuw overigens, dit is al heel lang bekend.
grote kans dat ze sowieso op dezelfde manier reageert, of hij nou vrolijk of niet vrolijk binnenkomt.
ligt er maar net aan hoe snel ze de link 'als baasje thuiskomt is ie boos' legt.

begrijp met de beste wil van de wereld niet hoe je een hond die nog lang niet getraind is in alleen blijven urenlang alleen thuis kunt laten en dan kwaad bent dat ze rottigheid heeft uitgehaald.
het is een hond verdomme, geen übermensch :roll:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

ArCee schreef::

En mevrouw wist dat ze fout was, want ze sloop op haar buik haar bench in :boos:
Wat ik niet begrijp van jou is dat je er prat op gaat dat je een hond als een hond moet behandelen maar dat je ze daarnaast steeds allerlei menselijke eigenschappen toedicht. Beest kroop de bench in omdat jij boos op haar was. Wedden dat ze je stralend begroet had als jij had gezegd toen je thuiskwam: " Gila topper, dat heb je mooi gedaan!!"
ArCee schreef: Bench dicht geknalt, hele avond niet aangekeken.
Je kan je wel steeds aangevallen voelen Rene, maar door steeds wat anders te beweren maak je het er ook niet eenvoudig op:
ArCee schreef:Een hond doorstraffen is zinloos omdat ze na een bepaalde tijd niet eens meer weten waarom het eigenlijk nog gaat, daarom moet je ze ook snappen op het moment dat ze bezig zijn. Dat gebeurde dus gisteravond.
Dus, meteen de bench in, na een half uur eruit gehaald om laatste rondje te geven.
:denken: dus wat was het nou, de hele avond niet aangekeken of niet doorstraffen. :denken:
ArCee schreef: Ze kan het dus overduidelijk niet aan om met die ruimte en vrijheid om te gaan. Nou, dan niet!!
Zelf vernaggelt, "dame". :evil:
Nogmaals het is een hond, geen mens met vooropgezette plannen om Rene het leven zuur te maken.

Ik zeg niet dat jouw methodes niet werken hoor Rene, echter, ze zouden nog zoveel beter werken als je er wat flexibeler mee omging.

Ik ben bijna net zo oud als jou, ben 32 jaar geleden begonnen met mijn eerste cursus, dat was rukken en trekken aan de slipketting, vooral door grote sterke kerels met rotties en herders. Die trouwens ook navenant gebeten werden toen de cursuleider het onbenullige idee kreeg om onderling eens te wisselen van hond. :schrik:

Maar goed ook ik ben opgevoed met een hond aan de riem vast aan de muur.

Door de jaren heen is er van alles veranderd. Ben ik met verschillende honden bezig geweest in de GG, heb daarin ook 10 jaar les gegeven en ben daarin gediplomeerd instructeur, maar ook in de Flyball, de behendigheid en binnen de KNPV. Tussen die disciplines en ook de mensen die het beoefenen ligt een wereld van verschil.

En nu, 32 jaar na mijn eerste cursus leer ik nog dagelijks bij, van die harde KNPV-er tot die watjes in de behendigheid. En vooral van steeds weer andere honden met steeds weer andere karakters.

Dinsdag werd ik door mijn diensthond vol in mijn knie gebeten tijdens een conflict in een oefensituatie, waarbij ik hem een rotschop gaf, ( mijn fout overigens en ik heb er langer last van gehad als hij ) dat leidde tot een ietwat heftiger confrontatie dan een waarschuwende vinger. Daarna lagen de verhoudingen weer duidelijk.
Zaterdag voerde Perry een oefening niet uit die hij allang kende, dus werd hij gewoon niet beloond, dat was voor hem voldoende om de volgende oefening perfect uit te voeren.

Met andere woorden, zoveel honden, zoveel karakters, zoveel methoden. Bij de een heb je duidelijke correcties nodig, bij de ander is het onthouden van beloning voldoende, en als je daar eens wat flexibeler zou worden, dan is dat voor iedereen een verrijking, voor jou én voor je hond.
Gr. Aniek

Afbeelding
ArCee
Zeer actief

SimoneV schreef:Als je de volgende keer op dezelfde manier binnenkomt, dus boze blik en houding, terwijl er niets gebeurd is, zal Gila op precies dezelfde manier reageren als ze nu deed. Als reactie op jou, niet omdat ze iets verkeerds gedaan heeft. Dat is ook niet echt nieuw overigens, dit is al heel lang bekend.
"Normaal" kom ik met open armen binnen, bij wijze van spreken. Dan zijn we beide blij dat we weer samen zijn en voert blijdschap de boventoon. Dat is toch normaal?
Als ik vanaf mijn werk naar huis vertrek denk ik: Lekker naar mijn vrouw en het hondje toe, en dat maakt me blij.
Thuis aangekomen verteld mijn vrouw dat ze aan Gila kan zien dat ik er bijna ben, omdat ze al opgetogen raakt.

Natuurlijk kan dat laag over de grond kruipen, half ineen gedoken een combi zijn van mijn stemming aanvoelen, maar ook een stukje schuld gevoel, dat weet ik zeker.
Nou, prima toch? In mijn manier van denken, beter is er niet.
Geen tik, geen schreeuwen, geen paniek, de stemming aanvoelen is genoeg.
Ze kent me dus al aardig, net als ik haar.
Maar ik blijf erbij, dit soort zaken word afgestraft, en OOK mijn bui moet zakken, vanwege mijn gedrag over, en naar de hond toe.
Als een hond na 10 minuten niet meer weet waar het over gaat, en ik blijf door mijn kwade bui maar grauwen en snauwen, dan ist ook niet goed, daar begrijpt ze ook niks van.
Ja, de 1 is na 10 tellen alles vergeten en vergeven, ik helaas niet.
Sterker nog, er is ooit iemand geweest die mij op mijn 14 en 15e wat geflikt heeft, daarmee leef ik nog steeds, om die zaken, op voet van oorlog en heb hem nog niet zo erg lang geleden wederom de kroeg uit gemept omdat hij weer eens (met drank op) vervelend kwam doen.

Jammer, een karakter heb je niet voor het uitkiezen, maar deze persoon is abnormaal ver gegaan en heeft teveel grenzen overschreden, maar het laat zien hoe ik in elkaar steek.
Niet leuk misswchien, maar het is nu eenmaal zo. :U:
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

ArCee schreef:
"Normaal" kom ik met open armen binnen, bij wijze van spreken. Dan zijn we beide blij dat we weer samen zijn en voert blijdschap de boventoon. Dat is toch normaal?
Als ik vanaf mijn werk naar huis vertrek denk ik: Lekker naar mijn vrouw en het hondje toe, en dat maakt me blij.
Thuis aangekomen verteld mijn vrouw dat ze aan Gila kan zien dat ik er bijna ben, omdat ze al opgetogen raakt.

Natuurlijk kan dat laag over de grond kruipen, half ineen gedoken een combi zijn van mijn stemming aanvoelen, maar ook een stukje schuld gevoel, dat weet ik zeker.
Maar ik blijf erbij, dit soort zaken word afgestraft, en OOK mijn bui moet zakken, vanwege mijn gedrag over, en naar de hond toe.
Als een hond na 10 minuten niet meer weet waar het over gaat, en ik blijf door mijn kwade bui maar grauwen en snauwen, dan ist ook niet goed, daar begrijpt ze ook niks van.
Sterker nog, er is ooit iemand geweest die mij op mijn 14 en 15e wat geflikt heeft, daarmee leef ik nog steeds, om die zaken, op voet van oorlog en heb hem nog niet zo erg lang geleden wederom de kroeg uit gemept omdat hij weer eens (met drank op) vervelend kwam doen.

Jammer, een karakter heb je niet voor het uitkiezen, maar deze persoon is abnormaal ver gegaan en heeft teveel grenzen overschreden, maar het laat zien hoe ik in elkaar steek.

Een hond is met de beste wil van de wereld niet in staat om zich schuldig te voelen. Dat vereist een abstract denkvermogen dat zij niet bezitten.

Het is allemaal projectie van de mens.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

En makkelijk ook René, want hé je kunt er niks aan doen. Je kunt zeker ook niet tegen onrecht? Dat is ook zo'n gevleugelde kreet om alles mee weg te schoffelen.
Gr. Aniek

Afbeelding
ArCee
Zeer actief

Budkes schreef:
ArCee schreef::

En mevrouw wist dat ze fout was, want ze sloop op haar buik haar bench in :boos:
Wat ik niet begrijp van jou is dat je er prat op gaat dat je een hond als een hond moet behandelen maar dat je ze daarnaast steeds allerlei menselijke eigenschappen toedicht. Beest kroop de bench in omdat jij boos op haar was. Wedden dat ze je stralend begroet had als jij had gezegd toen je thuiskwam: " Gila topper, dat heb je mooi gedaan!!"

Dat kan, maar dat verdiende ze dus niet op dat moment. Fout gedrag ga iok niet negeren of belonen met leuk gedrag.
ArCee schreef: Bench dicht geknalt, hele avond niet aangekeken.
Je kan je wel steeds aangevallen voelen Rene, maar door steeds wat anders te beweren maak je het er ook niet eenvoudig op:
ArCee schreef:Een hond doorstraffen is zinloos omdat ze na een bepaalde tijd niet eens meer weten waarom het eigenlijk nog gaat, daarom moet je ze ook snappen op het moment dat ze bezig zijn. Dat gebeurde dus gisteravond.
Dus, meteen de bench in, na een half uur eruit gehaald om laatste rondje te geven.
:denken: dus wat was het nou, de hele avond niet aangekeken of niet doorstraffen. :denken:

We hebben nog maar een half uur in de woonkamer gezeten, daarna uit gelaten en wij naar bed toe. Dus, de tijd dat we samen waren, half uur ongeveer, zat ze in haar dichte bench.
Ik schrijf vaak in spreektaal denk ik?

ArCee schreef: Ze kan het dus overduidelijk niet aan om met die ruimte en vrijheid om te gaan. Nou, dan niet!!
Zelf vernaggelt, "dame". :evil:
Nogmaals het is een hond, geen mens met vooropgezette plannen om Rene het leven zuur te maken.

Uiteraard niet, maar, als zij op het moment dat ze ruimte krijgt, overduidelijk rottigheid gaat uithalen, dan is ze dus nog niet klaar om met die vrijheid om te gaan zonder rottigheid.
De volgende keer neemt ze een hap uit het bankstel?
Je moet het eens proberen om te weten waar ze staat? Dat weten we nu.
Of ze dit doet uit baldadigheid of verveling maakt even niet uit, het word niet getollereerd!
Dus, ook dit zal moeten opgebouwd worden met kleine tijdseenheden en niet meteen 2 uur of zo.

Ik zeg niet dat jouw methodes niet werken hoor Rene, echter, ze zouden nog zoveel beter werken als je er wat flexibeler mee omging.

Daarom zeg ik ook, ik zie snel genoeg als iets niet werkt, over zelfs averechts werkt. Dan stoppen we, en stappen we over op iets anders. Ik ken manieren genoeg om honden te trainen, te motiveren. Er is niet slechts 1 goede manier.

Ik ben bijna net zo oud als jou, ben 32 jaar geleden begonnen met mijn eerste cursus, dat was rukken en trekken aan de slipketting, vooral door grote sterke kerels met rotties en herders. Die trouwens ook navenant gebeten werden toen de cursuleider het onbenullige idee kreeg om onderling eens te wisselen van hond. :schrik:

Op mijn cursus was een slipketting verboden, bij mij in huis trouwens ook.

Maar goed ook ik ben opgevoed met een hond aan de riem vast aan de muur.

Door de jaren heen is er van alles veranderd. Ben ik met verschillende honden bezig geweest in de GG, heb daarin ook 10 jaar les gegeven en ben daarin gediplomeerd instructeur, maar ook in de Flyball, de behendigheid en binnen de KNPV. Tussen die disciplines en ook de mensen die het beoefenen ligt een wereld van verschil.

En nu, 32 jaar na mijn eerste cursus leer ik nog dagelijks bij, van die harde KNPV-er tot die watjes in de behendigheid. En vooral van steeds weer andere honden met steeds weer andere karakters.

Dinsdag werd ik door mijn diensthond vol in mijn knie gebeten tijdens een conflict in een oefensituatie, waarbij ik hem een rotschop gaf, ( mijn fout overigens en ik heb er langer last van gehad als hij ) dat leidde tot een ietwat heftiger confrontatie dan een waarschuwende vinger. Daarna lagen de verhoudingen weer duidelijk.
Zaterdag voerde Perry een oefening niet uit die hij allang kende, dus werd hij gewoon niet beloond, dat was voor hem voldoende om de volgende oefening perfect uit te voeren.

Met andere woorden, zoveel honden, zoveel karakters, zoveel methoden. Bij de een heb je duidelijke correcties nodig, bij de ander is het onthouden van beloning voldoende, en als je daar eens wat flexibeler zou worden, dan is dat voor iedereen een verrijking, voor jou én voor je hond.

Daarom, nogmaals, blijf ik, als ik zie dat manier 1 niet werkt, ook niet angstvallig vast houden aan die manier. Nogmaals, ik ken er meerdere.
Daarom zijn we ook zo veel bezig met de clicker en trainen door belonen. Ook in Gila's geval werkt dat erg goed. Ik heb hem altijd bij me, en ee3n zak vol frolic uiteraard ;)

de zaken die ze wel goed doet, daar heb ik nog niets, of in ieder geval heel weinig over geschreven, alleen de problemen, maar eerlijk gezegt na zoveel gezeur heb ik daar ook weinig behoefte aan.
Het beeld wat men inmiddels over mij heeft zal toch niet worden bijgesteld, en het boeit mij eerlijk gezegt ook niet. Ik ken voor de rest niemand persoonlijk hier, het zijn alleen maar woorden en de mensen die mij WEL GOED kennen weten hoe ik ben, en waar ik voor sta.
Hun mening is me veel dierbaarder ;)
ArCee
Zeer actief

Tank schreef:
ArCee schreef:

Een hond is met de beste wil van de wereld niet in staat om zich schuldig te voelen. Dat vereist een abstract denkvermogen dat zij niet bezitten.

Dat kan weer een heel aparte topic worden, dat weet ik.
Volgens de 1 heeft een hond ook geen emoties, de ander zegt van wel.
Net las ik nog dat honden niet in de pubertijd komen, de ander houd vol van wel.
De 1 pretendeerd rauw voer, een ander houd het op brokken.
Een allemaal roepen ze om het hardst dat hun stelling de enige juiste is en komen ze met zoveel onderzoeken aan dat je door de bomen de honden niet meer ziet.
Om dol van te worden :vaag:

Dat bedoel ik met Nieuwe Inzichten die soms zo snel gaan, en tegenstrijdig gaan dat je het niet meer kunt bijhouden.
Bijna alles word een ja nee, ja, nee, ja nee duiscussie als het over honden gaat.
renee-uk
Zeer actief

all the knowledge in the world is of no use to fools!
Afbeelding

Budkes
Zeer actief

Het zal wel grotendeels aan je manier van schrijven liggen, die komt behoorlijk halstarrig over, zeker in je eerste reactie meestal, daarna stel je hem meestal weer wat bij. Maar je eerste reactie is meestal Rene's wil is wet.
En dat je voornamelijk schrijft over problemen ipv over wat ze wel allemaal goed doet zal ook niet meehelpen.
Als laatste nog eens wat meer de schuld bij jezelf zoeken ipv bij de hond en je bent nagenoeg perfect.
Ik heb ook eens zo'n sloper gehad, in de vorm van een Bullmastiff. Steeds weer probeerde ik uit of hij " uitgesloopt" was, en steeds weer werd mijn eetkamertafelblad een stuk korter, op het laatst konden we er amper nog met 'n 2en aan. :LOL: Dat was dus geheel en al mijn schuld, nog nooit is het in mij opgekomen om hem daarvoor te straffen bij thuiskomst, te laat namelijk. Tuurlijk als ik het zag als ik thuis was dan gaf ik aan dat dat niet mocht. Uiteindelijk doofde het gedrag vanzelf uit. Pas toen kon hij zonder bench en hebben wij een nieuwe eetkamertafel gekocht.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

ArCee schreef:
Tank schreef:
ArCee schreef:

Dat kan weer een heel aparte topic worden, dat weet ik.
Volgens de 1 heeft een hond ook geen emoties, de ander zegt van wel.
Net las ik nog dat honden niet in de pubertijd komen, de ander houd vol van wel.
De 1 pretendeerd rauw voer, een ander houd het op brokken.
Een allemaal roepen ze om het hardst dat hun stelling de enige juiste is en komen ze met zoveel onderzoeken aan dat je door de bomen de honden niet meer ziet.
Om dol van te worden :vaag:

Dat bedoel ik met Nieuwe Inzichten die soms zo snel gaan, en tegenstrijdig gaan dat je het niet meer kunt bijhouden.
Bijna alles word een ja nee, ja, nee, ja nee duiscussie als het over honden gaat.
En een wijs mens pikt uit alle nieuwe inzichten de beste dingen mee.....
Gr. Aniek

Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik geloof het inmiddels wel met hoe het allemaal 'moet'.

Mijn honden mogen op de bank. Omdat ik dat wil. En als ik ze wegstuur, gaan ze. Mooi. Ik geloof niet in al die prietpraat over op een bepaalde hoogte liggen en dominantie... Voor zover ik weet heeft hoogte uberhaupt weinig te maken met rang, eerder met overzicht, en dat ranghogeren dan hoger liggen is eerder omdat zij het beste overzicht wensen en dus dat plekje opeisen. Maar als zij wat anders doen, en een ranglagere gaat er liggen? Boeien, volgens mij gebeurd dat vaak genoeg. Daarnaast; volgens mij wil een hond op de bank omdat A) veel honden graag contactliggen (versterkt de onderlinge band) en B) die bank gewoon zo lekker ligt. Lekker bij baasje.
Het word pas vervelend en een dominantiekwestie als de hond de bank claimt en jij er niet meer op mag! Dán heb je een probleem, en die zit hem dan niet alleen puur in het op de bank liggen.

Net als dat verhaal dat als de hond het eerst de deur uit gaat, hij de jacht leid. Sure. In een roedel loopt de roedelleider echt niet constant voorop hoor, je zou d'r moe van worden. Wél delen ze de lakens uit; ze bepalen wat-wanneer gebeurd. Maar constant fysiek de eerste? Ik heb het niet gezien. Nee, zolang de honden nog gewoon op mijn commando wachten voor ze de deur uit lopen vind ik 't prima. Ik leid de jacht, omdat ik bepaal wanneer-hoe-wat. Zo simpel. Ik wil het eerste de deur uit als ik geen overzicht heb of de situatie onbekend is, dat is ook mijn taak; de deur naar de tuin mogen zij eerst door na mijn commando, zodat ik even rustig mijn jas aan kan trekken.

Maar goed, ieder heeft ook zo zijn of haar eigen ideeen over opvoeden en roedelgedrag.

ArCee; Je bent al afgesnauwd (en terecht), maar wilt horen hoe het wel moet? Okee. Leer haar alleen zijn. Volgens de geeikte manier; opbouwen, leren dat alleen zijn geen probleem is. Ze voelt zich duidelijk nog niet op haar gemak alleen. Denk niet dat flink afstraffen na slopen helpt. Ze kruipt weg omdat ze je woede voelt, niet omdat ze zich schuldig voelt of beseft dat ze iets fout deed. Die hond is niet achterlijk; ze voelt jou stemming wel, maar gaat heus niet uitgebreid reflecteren waarom je zo boos bent.
Frustratie kan, bij een échte heterdaad, wel eens duidelijk zijn; in alle andere gevallen is het slechts afreageren voor jou en niets anders.
Leer haar wat je wél wilt. Zorg dat ze goed moe is voor je vertrek, dat ze haar energie kwijt is en tot rust is gekomen. Geen kans geven te slopen door middel van de bench vind ik prima, maar acht uur alleen is natuurlijk uberhaupt te gek he.
Word je bewust dat Gila tijd nodig heeft, je wilt veel te veel. Ze moet perfect zijn en sorry, dat is ze voorlopig nog niet. Geduld!!

Ik vind je methodes ook wel érg jaren zeventig, valt me nog mee dat je haar niet met haar neus door een ongelukje zou halen... Kalmeer en geef Gila de kans.

Als een hond voor me wegkruipt van angst is er iets niet goed in de band tussen mij en die hond. Dat een hond zich geschrokken omrolt als ik des dúivels ben (bijzonder zeldzaam trouwens), prima, maar ik zou niet graag zien dat ze uit verwáchting van straf al maken dat ze wegkomen...
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

ArCee schreef:Natuurlijk kan dat laag over de grond kruipen, half ineen gedoken een combi zijn van mijn stemming aanvoelen, maar ook een stukje schuld gevoel, dat weet ik zeker.
Beter is er niet??? Binnenkomen, denken (èn uitstralen van Whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!!) en haar de bench insturen en de rest van de avond geen aandacht geven is inderdaad genoeg.

En nee. Niet prima, in mijn ogen. Een hond moet zich veilig bij je voelen, en regels die jij haar oplegt moet je trainen. Dat snappen ze niet zomaar. Zij zijn namelijk hond (en niet materialistisch) en jij mens (en blijkbaar wel materialistisch).
renee-uk
Zeer actief

ArCee schreef: Op mijn cursus was een slipketting verboden, bij mij in huis trouwens ook.
Gaus toch?
dan is die slipketting alleen verboden omdat hij zich wel wat van de vernieuwde inzichten heeft aangetrokken, want reken maar dat die slipketting door hem gebruikt en aangeraden is in de jaren 70 toen hij begon met zijn hondenhotel en zijn hondencursussen!
Afbeelding

Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

ArCee schreef:Suske, LEZEN!

Het was wel een heterdaadje. Al was ik maar 2 minuten te laat geweest, dan had ik haar NIET gestraft, want dan slaat het nergens op!!

Ik heb ook nog never iets gedaan waardoor Gila zo laag bij de grond weg liep. Als dat al een kwestie is van angst, dan is dat veroorzaakt door de vorige mensen, niet door mij!!

Ik had nog niks gezegt, niets gedaan, stond alleen de zooi te bekijken, en toen liep ze ze al vanaf haar eigen haar bench in.
Ik heb hem alleen een beetje demonstratiever als anders gesloten, wast harder en bozer ja met een dikke foei.
Dat is voor mij de bench discht knallen, en er een tijdje negeren omdat ik dit niet goed keur. Dat mag, en moet ze voelen.
Haar na 5 minuten eruit laten terwijl ik nog pislink ben, dat doet geen van beide goed!!
Ik kan prima lezen, als jij je verhaal niet aanpast of aanvult nadat er reacties komen
scheelt dat al een heleboel.
Nogmaals, als Gila voor je wegkruipt is dat een heel duidelijk signaal dat er iets tussen jullie (nog) niet goed zit.
Ik heb de eerste avond dat Cas hier was ook ietwat bulderend tegen hem gereageerd (wij wisten toen echt nog niet beter :ugh: ) en hij kroop over de vloer.
Ik wist meteen dat dat hem dus niet ging worden.
Nooit meer gebeurd.
En je kan wel positief trainen maar opvoeden doe je zoals ik uit je verhalen lees op een heel andere, op zijn minst dwingende manier.
En daar kon de schoen wel eens gaan wringen, op die manier zou je voor Gila weleens
onvoorspelbaar kunnen worden.
En ik denk zomaar dat dat een ook onvoorspelbare hond op kan gaan leveren.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Gajes

Ongelezen bericht door Gajes »

Mellow schreef:
Suske schreef:...En daar kon de schoen wel eens gaan wringen, op die manier zou je voor Gila weleens onvoorspelbaar kunnen worden.En ik denk zomaar dat dat een ook onvoorspelbare hond op kan gaan leveren.
Ja, en wanneer Gila dan besluit dat ze haar onvoorspelbare baas geheel niet meer durft te vertrouwen en eens een hap uitdeeld dan heeft Gila het gedaan en is dat een pokkehond.
Dan zit Renee zekers weer andere uitvluchten te verzinnen want Gila is dominant en onbetrouwbaar en dat heeft dan niets met zijn opvoedmethode te maken.
Maar zelf even nadenken en de schuld bij zichzelf zoeken komt vast niet in Renee's woordenboek voor! :kotz:
Ik denk het al de hele dag wat jij nu zegt Mellow:(
Laatst gewijzigd door Gajes op 06 nov 2011 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gajes

Ongelezen bericht door Gajes »

Mellow schreef:Heb mijn stukje nog aangepast maar jij quote sneller dan ik editten kon :F:
quote aangepast hoor :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief

Mellow schreef:
Suske schreef:...En daar kon de schoen wel eens gaan wringen, op die manier zou je voor Gila weleens onvoorspelbaar kunnen worden.En ik denk zomaar dat dat een ook onvoorspelbare hond op kan gaan leveren.
Ja, en wanneer Gila dan besluit dat ze haar onvoorspelbare baas geheel niet meer durft te vertrouwen en eens een hap uitdeeld dan heeft Gila het gedaan en is dat een pokkehond.
Dan zit Renee zekers weer andere uitvluchten te verzinnen want Gila is dominant en onbetrouwbaar en dat heeft dan niets met zijn opvoedmethode te maken.
Maar zelf even nadenken en de schuld bij zichzelf zoeken komt vast niet in Renee's woordenboek voor! :kotz
helemaal mee eens :ok:
Afbeelding

HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

renee-uk schreef:
Mellow schreef:
Maar zelf even nadenken en de schuld bij zichzelf zoeken komt vast niet in Renee's woordenboek voor! :kotz
helemaal mee eens :ok:
Ik ook :ok:
Afbeelding
SimoneV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door SimoneV »

ArCee schreef:

Ik weet niet helemaal zeker of je mijn tekst helemaal goed begrijpt (of ik begrijp jouw reactie niet, dat kan ook nog..) Ik bedoel te zeggen dat wanneer je boos of geirriteerd binnen komt, je hond zich "schuldig" zal gedragen, óók als ze helemaal niets gedaan heeft en heel braaf is geweest. Dat wat je hond op zo'n moment doet is écht niet uit schuldgevoel maar een manier om jou te laten merken dat ze geen kwaad in de zin heeft/gunstig te stemmen/of what ever. Veel mensen interpreteren dit verkeerd omdat het lijkt op hoe mensen zich gedragen wanneer ze zich schuldig voelen.
Mijn gloednieuwe bank is ooit eens vakkundig uit elkaar gesloopt door een hond, écht ik kon wel huilen (en heb dat misschien ook wel gedaan) dus ik snap echt de frustratie wel die je voelt wanneer je thuiskomt en zoiets aantreft. Maar het was wel mijn eigen schuld, die hond kon nog helemaal niet alleen thuis zijn en dat werd me even op de harde manier duidelijk gemaakt.
Ik hoop daarnaast dat je niet alles wat nieuw is af blijft doen als onzin, je hoeft niet je hele opvoedprincipes oveboord te gooien om toch open te blijven staan voor nieuwe ideeën en inzichten. Niet alles van 'toen' is slecht, ik vind sommige dingen ook te ver doorslaan, maar er zijn wel degelijk nieuwe manieren waar ik en mijn hond heel veel profijt van hebben.
Zilla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso Italiano en Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Zilla »

SimoneV schreef:
ArCee schreef:

Maar ik blijf erbij, dit soort zaken word afgestraft, en OOK mijn bui moet zakken, vanwege mijn
gedrag over, en naar de hond toe.

Sterker nog, er is ooit iemand geweest die mij op mijn 14 en 15e wat geflikt heeft, daarmee leef ik
nog steeds, om die zaken, op voet van oorlog en heb hem nog niet zo erg lang geleden wederom de kroeg uit gemept omdat hij weer eens (met drank op) vervelend kwam doen.

Ik weet niet helemaal zeker of je mijn tekst helemaal goed begrijpt (of ik begrijp jouw reactie niet, dat kan ook nog..) Ik bedoel te zeggen dat wanneer je boos of geirriteerd binnen komt, je hond zich
"schuldig" zal gedragen, óók als ze helemaal niets gedaan heeft en heel braaf is geweest. Dat wat je hond op zo'n moment doet is écht niet uit schuldgevoel maar een manier om jou te laten merken dat ze geen kwaad in de zin heeft/gunstig te stemmen/of what ever. Veel mensen interpreteren dit verkeerd omdat het lijkt op hoe mensen zich gedragen wanneer ze zich schuldig voelen.
Mijn gloednieuwe bank is ooit eens vakkundig uit elkaar gesloopt door een hond, écht ik kon wel huilen (en heb dat misschien ook wel gedaan) dus ik snap echt de frustratie wel die je voelt wanneer je thuiskomt en zoiets aantreft. Maar het was wel mijn eigen schuld, die hond kon nog helemaal niet alleen thuis zijn en dat werd me even op de harde manier duidelijk gemaakt.

Ik hoop daarnaast dat je niet alles wat nieuw is af blijft doen als onzin, je hoeft niet je hele opvoedprincipes oveboord te gooien om toch open te blijven staan voor nieuwe ideeën en inzichten. Niet alles van 'toen' is slecht, ik vind sommige dingen ook te ver doorslaan, maar er zijn wel degelijk
nieuwe manieren waar ik en mijn hond heel veel profijt van hebben.
Helemaal mee eens :ok: :ok:

Acree, wij (nouja ik, mijn idee :schrik:) hebben laatst ook precies dezelfde fout als jou gemaakt, we dachten ook dat Zilla wel even uit de bench alleen kon blijven omdat dit met oefenen perfect ging. Nu hadden wij te snel de volgende stap gezet, met als gevolg dat onze rechthoekige tafel opeens één hoek miste :blauwoog:. Tuurlijk ben je dan even kwaad, en wat is er makkelijker om die boosheid even (al is het maar in een paar seconde tot je tot besef komt) op je hond af te reageren? Toegeven dat je zelf degene bent die fout zit is immers moeilijker, maar dat is wel de enige sleutel tot succes want van je eigen fouten leer je het meest!

Wij hebben toen we binnen kwamen Zilla vrolijk begroet als normaal (ja dat was de eerste minuut beetje lastig maar goed gelukt), de houtsplinters rustig opgeveegd, zijn met haar op straat gegaan en gewoon lekker gespeeld, daarna ben ik met mijn vriend op het dakterras gaan staan en hebben we even gemopperd op elkaar :boos: en vooral mijn vriend op mij: "ik zei toch al dat het te snel was" :engel: waarna we er eigenlijk wel om moesten lachen :LOL: Enige oplossing is gewoon weer opnieuw beginnen met oefenenen en niet te snel gaan. Tot die tijd vind ze de bench zelf geen probleem dus waarom eigenlijk snel gaan?
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Een hond kan de gemoedstoestand van de baas feilloos lezen dus als je binnen komt, een chaos aantreft en rondkijkt met een :O: blik dan heeft je hond donders goed door dat de baas boos is, waarom dat weten ze echt niet.
Dat je dan uit je slof springt, verbaal dan, kan ik dan nog snappen maar ik zou nooit mijn hond de bench insturen en die met een harde knal dichtgooien.
De bench is een veilige plek en mag nooit een strafplek worden.
Trouwens dat verbale snap ik ook niet, als je weet dat je hond al het eetbare wat binnen handbereik ligt pakt dan ruim je eerst de troep op of je laat je hond niet los in de kamer.

Nilsson heeft toen hij pup was 1 van mijn nieuwe Dubarry laarzen een andere vorm gegeven :schrik: , vriend zag dat en heeft de laars gepakt en zoiets gezegd van: daar is vrouwtje vast niet blij me.....that's it...eigen schuld, ik had die laars op moeten ruimen.
Op heterdaad betrappen is nog geen reden om zo op je hond te reageren, gewoon je zooi opruimen, niet de schuld bij de hond leggen maar bij jezelf.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Mellow schreef:
Maar zelf even nadenken en de schuld bij zichzelf zoeken komt vast niet in Renee's woordenboek voor! :kotz:
Ik denk niet dat dit gaat gebeuren, deze expert in hondenopvoeding heeft het arme beest in mum van tijd totaal afgebroken, let maar op.
God wat heb ik een medelijden met die arme hond.

Vorige week zondagochtend toen ik uit bed kwam lag de hele inhoud van mijn vuilnisbak onder aan de trap, en op het moment dat ik het zag dacht ik 'ooh k*t, ik ben vergeten mijn (overvolle, niet meer sluitende) vuilnisbak te legen'.
Mijn reactie was dan ook 'zo dan, jij heb je niet verveeld vannacht'
Geen doodsbange kruipende hond hier, hij zat blij te zijn tussen de koffiepads en lege vleeswaren verpakkingen.

Bbrr, ik krijg gewoon de kriebels van die man en hoe hij met die arme hond omgaat.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik ben ook een keer te snel gegaan. Resultaat was een stukje van de hoek van mijn bank gekauwd. Dus toen maar weer een grote stap terug gedaan en opnieuw begonnen.
Maar boos worden is inderdaad geen optie. Jij bent de mens en jij bent degene die over zoiets kan nadenken en de shit op kan ruimen.
Afbeelding
dicyvo

Ongelezen bericht door dicyvo »

oooooooh, je bedoelde niet op de bank :o

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”