Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het commando "vrij"

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Het commando "vrij"

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
wenja86 schreef:
MJ schreef:Als ik mijn honden elke keer zou laten zitten bij het aanlijnen ..dan weet ik zeker dat met een paar daagjes ze zelf al braaf gaan zitten als ik de riemen alleen al pak.

Nee, straks niet meer, maar nu hij gaat puberen. Ja, en heel duidelijk ook. Als hij inderdaad al netjes bij me gaat zitten, moet hij van mij gaan liggen of eerst iets anders doen. Als hij straks door zijn puberperiode heen is hoeft dat niet meer, zolang hij maar rustig is voordat we gaan wandelen. Dit werd mij aangeraden door een gedragstherapeut om hem nu juist duidelijk te laten weten dat het gaat zoals ik wil. Straks weet hij dat wel en hoeft het niet meer zó strak als nu.
en als jij eigenlijk wilde dat hij naast je kwam zitten en hij doet het zonder bevel dan is dat plots niet meer wat je wil?
Bedoelt die GT dat echt zo?
Goh :(:

Ik zou me iets voor kunnen stellen bij tijdens de vrije wandeling bij je komen lopen zonder dat je geroepen hebt of als je wel geroepen hebt..
Dan is ie brave hond als hij zelf komt ("hoi hondje leuk dat je er bent"), maar hij is superbraaf als hij loopt te scharrelen en hij komt bij je lopen als je hem roept ("Brááf" + snoepje bijv.).
Zoiets ...................
Maar als hij na oefening zelfstandig gaan zitten voor de riem, dat dan gaan veranderen in "af", in plaats van hem te prijzen, lijkt me verkeerd begrepen :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef: Maar het zelstandig gaan zitten voor de riem dan gaan veranderen in "af", in plaats van hem te prijzen, lijkt me verkeerd begrepen :U:
ze zijn er echt hoor, de mensen (en bij uitbreiding ook peuten) die in álles manipulatie door de hond zien en dat dus persé op deze manier de kop in willen drukken :jank: .
:80:
Weet je dat ik me zulke vergaande ideeën niet eens kan voorstellen? :oeps:

Ik heb wel zoiets gezien, maar dat was toch anders dan het hierboven genoemde voorbeeld bij het omdoen van de riem.
Dat zag ik zelfs daar niet gebeuren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Tja.... ik snap het eerlijk gezegd ook niet dat een gt dit adviseert. Het hele opvoeden van een hond is volgens mij het programmeren van goed/gewenst gedrag. En dan doet een hond het zoals het moet en moet het toch weer anders omdat het alleen maar op commando mag?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Branka schreef:Tja.... ik snap het eerlijk gezegd ook niet dat een gt dit adviseert. Het hele opvoeden van een hond is volgens mij het programmeren van goed/gewenst gedrag. En dan doet een hond het zoals het moet en moet het toch weer anders omdat het alleen maar op commando mag?
Kennelijk wel ja :U:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Nog weer even terug gehaald hoe dat met Kay ging. Kay hoefde niet te zitten in de bench. Waarom niet? Omdat het zijn plek is, daar vond ik niet dat ik zoveel over te zeggen had. Of hij zit, lig, of op zijn handen staat zal me echt een worst wezen. Wat ik met de bench wel bepaalde is het erin gaan en hoe eruit gegaan werd. Niet met zit, maar hij maar hij moest me wel even tijd geven om het deurtje los te maken. Dat kon ik namelijk bepalen. Dook hij meteen naar buiten, dan ging het deurtje dicht. Op mijn commando ging hij er dan uit (als het een moment is dat hij eruit mocht). Maar in mijn beleving heb ik daar met Kay dan ook nooit problemen mee gehad. Pubertijd? Nee dat heb ik kwa commando's echt geen last van gehad, hoogstens zijn gedrag naar bepaalde (vreemde) honden toe.

Bedenk goed wat je wilt. Wat is je doel met bepaalde dingen die je zo aanleert? Voor mij in situatie met bench was dat hij me niet onderste boven liep en had ik het hele deur situatie in mijn hoofd. Met menig hond in asiel om de deur getrokken, wat me iets te pijnlijk af en toe was. Dat was mijn idee erachter.
Als ik mijn hond leer om te gaan zitten voor het aanlijnen, is mijn idee erachter dat de hond rustig is en dat ik makkelijk bij hoofd en hals kan om riem om te doen. Als ik mijn hond laat liggen, tja dat is helemaal niet handig, moet ik nog verder bukken. Als de hond na 100 keer het idee heeft zelf te gaan zitten: Goed zo, zit! Ik heb immers al lang verteld dat we gaan wandelen, ik heb al bepaald dat we dat gaan doen. Maar als Kay een keer aangeeft dat hij moet plassen kan ik er op vertrouwen dat hij moet. Natuurlijk heeft hij wel een ker geprobeerd nadat hij diarree had gehad en ik hem bij elke knipper al naar buiten liet. Maar tja als je plassen moet, moet je plassen. Als het even nog niet uitkomt of ik weet dat het echt niet kan, gaat hij weer zijn gang ofwel blijft zeuren (dan moet hij echt). Tja al sta je een paar keer voor niks buiten, so what?
En ik ben denk ik nog wel een tikje erger geweest. Als Kay tijdens het loslopen even bij mij komt kijken, is hij daarvoor regelmatig beloond. Puur om het idee erachter. Ik wil dat Kay niet te ver weg gaat en mij in de gaten houdt. Beetje eigen initiatief zou ik zeker ook stimuleren.
En zelfs dan nog, bij een workshop deze zomer op de doe dag: apporteersport bleek Kay toch nog erg weinig initiatief te tonen en dat hij daardoor ook snel opgeeft en mij dan meteen aankijkt: HELP BAASJE! Een beetje eigen initiatief is echt niet slecht, want een hond die je alles moet vertellen is echt doodvermoeidend en dat creeer je wel als je het zo onzeker houdt.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik zat gister nog met dit topic in mijn hoofd en bedacht mij eigenlijk wat. Het feit dat je een hond in de pubertijd volgens de gedragstherapeut geen eigen initiatief zou moeten laten nemen en dus als hij zelf doet wat jij al een tijdje van hem verlangt, dat eigenlijk meteen de kop in moet drukken en moet zorgen dat hij doet wat je zegt.
De pubertijd een nogal onzekere periode voor honden. Ze gaan de wereld verkennen en weten nog niet zo goed waar de grens ligt. In deze periode zullen ze dus tegen grenzen aanlopen en zullen we ze veel moeten sturen. Dit kan wel en dit kan niet. Als je dan gaat vallen over een stukje eigen initiatief in een moment dat ze het eigenlijk heel goed doen, kom je naar mijn idee in een heel negatief spiraal. Je moet namelijk al behoorlijk vaak zeggen waar ze niet verder mogen gaan, waar de grens ligt. Als je dan op zulke braafheden dan ook nog zout gaat leggen, doet de hond dan niet heel vaak iets fout en wordt de hond daar niet juist heel onzeker van?

Ik heb zelf wel eens periodes waarin ik op gegeven moment denk, goh het is wel heel vaak nee. Dan moet ik mezelf even herpakken en het anders aanpakken en dan komen wel weer in positieve spiraal en ik zie daarin dat Kay zich ook veel meer ontspant. Nu heb ik natuurlijk een hond die het graag goed doet, ook in puber-periode, maar volgens mij zijn dat de meeste honden wel? Als het dan nooit goed is, worden ze behoorlijk gefrustreerd en zenuwachtig. Beetje te vergelijken met de honden bij 9-11 die bij het zoeken hun passie verloren, omdat ze vaak niemand (levend) vonden en zelfs depressief toonden....
Afbeelding
HHGoogle
Actief
Mijn ras(sen): Langharige Hollandse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door HHGoogle »

Na een paar dagen afwezigheid zie ik dat mijn topic inmiddels niet meer mijn topic is :cool2:

Ik hou het vanaf nu maar bij meelezen :wink:
ranetje
Zeer actief

HHGoogle schreef:Na een paar dagen afwezigheid zie ik dat mijn topic inmiddels niet meer mijn topic is :cool2:

Ik hou het vanaf nu maar bij meelezen :wink:
Misschien kun je er nog wat tips uit halen :8):
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”