Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagjes over Leishmania en tests

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Vraagjes over Leishmania en tests

Ongelezen bericht door Maylala »

Ik maak me zorgen om Roos. Sinds begin deze week heeft ze plekjes bij haar linkeroog en een wondje op haar (tevens linker-) oor. In principe denk ik dat het komt omdat ze gewoon een enorme lompe losbol is, ze raust door bramenstruiken en gaat echt als een blind paard door alle soorten struiken heen als ze denkt dat ze een konijntje heeft geroken. Ze heeft altijd wel ergens een wondje of een plekje of een korstje of een schaafplek of een rooie buik of wat dan ook, door dat gebuldozer. Het wondje bij haar oor is op zich ook te verklaren, ze was van de week Sjon aan het uitdagen om te spelen maar deed dat wederom erg lomp, waarop hij haar oor greep en we haar een gilletje hoorden slaken. Speelpoging werd toen ook gestaakt. :schrik:

Al met al geen enkele reden om aan iets anders dan lompigheid te denken, maar toch.... Het knaagt. Als je een buitenlandse hond hebt ben je natuurlijk altijd wat alerter op plekjes rond ogen, neus en oren en andere symptoompjes dan bij een andere hond, en waarschijnlijk komt mijn bezorgdheid daar ook vandaan, maar toch denk ik dat ik graag een testje wil laten doen.

Andere symptomen zoals lusteloosheid, gewichtsverlies, koorts, gewrichtspijn of kreupelheid, zweertjes, bleke slijmvliezen, gekke nagels, al dat soort dingen heeft ze niet. Maar als die plekjes bij haar oog tóch op Leish blijken te wijzen wil ik het gewoon weten, hoe eerder we erachter komen hoe beter natuurlijk, en als dit idd Leish is kan dat met een IFI redelijk betrouwbaar aangetoond worden zou ik denken met mijn lekenverstand.

Maar nu komt het. Mijn eigen dierenarts heeft voor zover ik weet niet bijster veel ervaring met buitenlandse honden en de behandeling van buitenlandse ziektes. Ze doet het heus wel hoor, naar eer en geweten (het is een goede da), maar ik denk dat ik toch het liefst een dierenarts wil die wat meer door de wol geverfd is hiermee.

Zit er zo'n DA in Haarlem of de nabije regio, die jullie me aan kunnen raden? En is het doen van de IFI of andere (bloed)test ook beter om door zo'n ervaren DA te laten doen, of kan een arts die weinig ervaring met Zuiderlingetjes heeft deze test net zo goed afnemen en lezen?

Zouden jullie met gierende banden naar de dierenarts spoeden met Roos om haar binnenstebuiten te laten keren, of denken jullie (dat kan natuurlijk ook) "Mens, je hond heeft een plekje, stel je niet zo verschrikkelijk aan met je Leishmaniatest en ga lekker de was opvouwen of zo." ?

Ik maak me gewoon zorgen en heb behoefte aan meningen en adviezen.
Morgen bij daglicht zal ik ook proberen een duidelijke foto van haar oog te maken, kan geen kwaad om die ook even met jullie te delen om te horen wat jullie ervan denken.
Afbeelding
ramoon
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack hussel en poedel

Re: Vraagjes over Leishmania en tests

Ongelezen bericht door ramoon »

waarom laat je je niet doorverwijzen naar een dermatoloog?
in amsterdam schijnt een goede te zitten.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Je zou deze vraag ook even kunnen stellen op het buitenlandse hondenforum, zit je daar ook op? Daar zitten (helaas) veel mensen die ervaring hebben met de ziekte en die weten misschien ook wel een dierenarts in je buurt die er meer van weet. Ik kan me erg goed voorstellen dat je het gewoon wilt weten, zou ik ook hebben.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wat Debbie zegt, ik zou even gaan vragen op het BHF. En voor je eigen gemoedsrust kan je best een bloedtest laten doen door je eigen DA, voorzover ik weet worden die testen sowieso altijd opgestuurd. Maar op het BHF kunnen ze je exact vertellen WAT er dan getest moet worden qua ziektes en bloedwaarden en alles.

En ik snap je bezorgdheid hoor! Ik zat met Jack in het verleden met elk vlekje en plekje bij de DA, en hij heeft wat vlekjes en rare plekjes en vreemde zweertjes en weet ik wat gehad. :roll: Maar het was toch altijd iets onschuldigs, en inmiddels is hij hier langer dan de incubatietijd van 7 jaar, dus hij is relatief 'safe'. (Inmiddels kan je een middelandse zeeziekte ook hier oplopen, heb ik begrepen. :roll:)
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

De test is puur een kwestie van bloed afnemen en dat wordt, voor zo ver ik weet, altijd opgestuurd naar Utrecht.
Dus volgens mij kan iedere dierenarts dit doen.
De eventuele behandeling, dat is een ander verhaal, maar de test kan je volgens mij prima bij een gewone eigen dierenarts doen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Izzy heeft leishmania en via een bloedtest zijn we erachter gekomen en is ze behandeld. Niet omdat ze klachten had maar wel omdat ze een enorm hoge titer had. Als je het niet vertrouwd zou ik naar de da gaan voor een testje.
En anders idd even lezen op het buitenlandsehondenforum daar staat echt veel info
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Maylala
Zeer actief

Bedankt voor de tips! Ik zit inderdaad ook op het BHF, was alweer vergeten dat ik daar ook een account heb maar het is geen slecht plan om dit daar even voor te leggen.

Wel fijn om te weten dat iedere DA in principe die test kan doen. Die krijgt de uitslag dus ook opgestuurd, gelezen en al? Of is het gewoon een lijstje met waardes en "zie maar wat je ervan maakt"? Dat lijkt me dus zo link, zeker als de da in kwestie weinig ervaring met zuidelijke ziektes heeft en zo.

Ik laat het nog even een weekendje bezinken sowieso. Sinds ik dit topic heb geopend vind ik dat oog eigenlijk ineens reuze meevallen :oeps: , ik ben bang dat ik mezelf ook een beetje gek zit te maken. Ik denk dat ik mijn vraag sowieso even op het BHF stel en maandag even mijn da bel over wat nou wijsheid is of zou kunnen zijn.

Zucht. Moeilijk hoor. :ugh:
Afbeelding
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Willem heeft leishmania. Daar kun je gewoon op testen bij je dierenarts.

hier ( viewtopic.php?f=16&t=208442&hilit=willem ) staan ook nog wat tips.
Afbeelding
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Willem heeft leishmania. Daar kun je gewoon op testen bij je dierenarts.

hier ( viewtopic.php?f=16&t=208442&hilit=willem ) staan ook nog wat tips.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Caro. schreef:De test is puur een kwestie van bloed afnemen en dat wordt, voor zo ver ik weet, altijd opgestuurd naar Utrecht.
Dus volgens mij kan iedere dierenarts dit doen.
De eventuele behandeling, dat is een ander verhaal, maar de test kan je volgens mij prima bij een gewone eigen dierenarts doen.
precies! Voor bloedafname heb je geen kundige dierenarts nodig en dat is toch stap 1 bij verdenking!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

op het bhf staat een lijstje die je kan uitprinten en mee kan nemen zodat je aankan geven waar je op kan laten testen... soms kan je uit een titer bepaling niet echt iets uithalen maar heb je de waardes van organen en eiwitten modg... ik zou dara even kijken of vragen.
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Testen op de buitenlandse ziektes zou ik zeker doen. Toen onze Tekila "raar" begon te doen hebben wij haar ook laten testen op Erhlichia, Leishmaniose en Babesia. Dit is gedaan met een bloedtest en het bloed is toen afgenomen door Daan Kranendonk in Putten en hij heeft het opgestuurd (laten sturen uiteraard). Helaas positieve uitslag. Maar als je er dieper in wil dan is een beenmerg punctie ook een optie. Dan weet je zeker of je hond Leish heeft, ook al vertoond hij geen kenmerken. Een hele goede vriend van ons is er zo achter gekomen dat zijn Dogo's dus wel degelijk Leish hebben terwijl zij tot op heden geen Leish kenmerken laten zien nadat uit bloedtesten bleek dat ze negatief waren op Leishmaniose. Waarom heeft hij dan toch de beenmerg punctie gedaan? Omdat onze Tekila bij dezelfde fokker weg komt en hij ook wilden weten hoe en wat ivm eventuele fokplannen. Bij zijn oudste teef is bijv. wel via de bloedtest uitgekomen dat ze op dat moment erhlichia had maar zou ze geen Leish hebben. Uit de beenmergtest bleek dat ze wel degelijk Leish heeft. Net als haar dochter en een andere reu. Dochterlief is overigens hier geboren en nooit in een land geweest waar Leish voorkomt. De enige optie die wij hierin kunnen bedenken is dat het dus via mams is gekomen (erfelijk dus).
Maylala
Zeer actief

Heel erg bedankt voor alle tips en adviezen! Ik ga er maandag even met mijn da over praten en ik denk dat ik gewoon voor de zekerheid binnenkort toch maar even wat bloed van m'n meisje laat afnemen.

Zal jullie tzt op de hoogte houden van de uitslag(en).
Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Woensdagochtend wordt Roos d'r bloed geprikt en gaan ze misschien ook nog een biopt nemen, want ze heeft sinds gisteren ook een plekje op haar staart, het ziet er een beetje uit als een brandwondje maar dat kan het praktisch onmogelijk zijn. :ugh: Iets met een verdikte lymfeklier wilde de da checken geloof ik.
Er is een dag per week ook nog een andere dierenarts bij deze praktijk aanwezig die veel ervaring met buitenlandse honden en ziektes heeft, alleen zij is nu even met vakantie. Maar wel fijn om te weten dat dat iig bij onze "eigen" praktijk kan, dat daar ook kennis over Leishmania e.d. aanwezig is.

Zucht. Ik maak me nu toch wel heel erg zorgen. :ugh:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Zoveel zorgen hoef je je niet te maken hoor, áls zij al LM zou hebben dan is dat in de meeste gevallen goed te behandelen, zeker als je er vroeg bij bent.

Een hond met LM kan heel goed gewoon oud worden en overlijden aan iets anders.
Maylala
Zeer actief

Wil de hond schreef:Zoveel zorgen hoef je je niet te maken hoor, áls zij al LM zou hebben dan is dat in de meeste gevallen goed te behandelen, zeker als je er vroeg bij bent.

Een hond met LM kan heel goed gewoon oud worden en overlijden aan iets anders.
Bedankt voor je geruststelling.. En ik weet dat ook wel hoor, maar toch. Ik zie er tegenop om altijd te moeten koekeloeren of alles nog wel onder controle is, medicatie, dat soort dingen... Ik zou er denk ik toch even heel erg mee zitten en aan moeten wennen als Roos Leish blijkt te hebben. Niet onoverkomelijk natuurlijk, maar wel erg vervelend.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Logisch, leuk is het niet, maar als alles goed gaat wen je daar aan en leer je er mee leven.
Echt, er zijn ergere dingen. :wink:

Maar eerst maar eens kijken wat er uit de test komt.
Maylala
Zeer actief

Heb je helemaal gelijk in. We gaan woensdag eerst maar eens prikken en wachten op de uitslag en dan zien we wel weer verder. :)
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Weet je, toen bleek dat onze Tekila leish en erhlichia had, was de wereld aan het vergaan zeg maar. We waren heel erg boos en verdrietig. Ramp eerste klas. Dit soort ellende hadden we nog nooit mee gemaakt in al die jaren dat wij aktief zijn in de honden. En het werd nog een mooier verhaal toen de fokker uit Argentinie doodleuk beweerde dat Dogo's andere bloedwaardes hadden en dat het allemaal niet kon. Het was een mooi verhaal voor in een roddelblad. Maar goed, gaandeweg toen we ons er in gingen verdiepen, kwam er een soort berusting. En je moet ook wel. Je kan er niet in blijven hangen. We moesten de plannen die we hadden met de Dogo's compleet overboord gooien en het gaan doen zoals het dan wel kon.

Ik ben ook gelijk gaan zoeken naar dingen waardoor ik haar een fijn leven kon geven zonder al te veel ongemakken. En ik moet zeggen, het lukt goed. Tekila kan absoluut niet tegen warmte en daardoor heeft ze het nu de afgelopen dagen erg zwaar gehad en dat is ook gelijk aan haar te zien en merken. Maar door haar weerstand zo hoog mogelijk proberen te houden, zo min mogelijk stress (positief en negatief), heel goed op te letten hoe ze zich voelt, komen we er wel. Zelf hadden we niet verwacht dat ze deze zomer zou gaan halen. Inmiddels zijn we een jaar verder en onze kanjer is er nog. We gaan nu voor nog 10 jaar erbij. Ik ga door op dezelfde voet met haar en we zien het allemaal wel.

Ik snap hoe je je voelt maar die achtbaan wordt echt vanzelf weer vlak en het karretje sukkelt dan weer rustig verder.
Maylala
Zeer actief

Hoewel ik weet dat de wereld niet vergaat als het zo blijkt te zijn, knijp ik 'm toch behoorlijk vandaag, TestingDay. Om half 11 zitten we bij de dierenarts met mijn arme meissie, ze vindt dierenartsen sowieso al het Schuim Der Aarde, dus dit gaat ze echt ver-schrik-ke-lijk vinden. :schrik:

Hopelijk is het allemaal in orde, maak ik me weer eens zorgen om niets en hoeft ons Rozekind hierna voorlopig geen prikken en bloedtesten en anderszins dierenartsdrama meer.

Willen jullie voor haar (en ons) duimen?
Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Nou, we zijn weer terug. Dokter was gelukkig weinig onder de indruk van wat ik als symptomen zag, maar is met me eens dat Leish een sluipende ziekte met subtiele verschijnselen is / kan zijn, dus wordt er toch een buisje Rozenbloed opgestuurd naar Utrecht voor een titerbepaling. Ze vroeg me aan het begin van het consult of ik ook wilde prikken op nierwaarden en dat soort dingen, maar vond dat zelf niet nodig toen ze Roos eens goed bekeken en bevoeld had. Haar lymfeknopen waren ook niet verdikt, dat schijnt goed nieuws te zijn.

Ze was trouwens heel erg stoer bij de dokter, hield zich hartstikke groot en gaf geen kik toen haar bloed geprikt werd. Ik ben zo trots op d'r. :I: Madammeke ligt nu met een geschoren plekje in haar nek op de bank te snurken en bij te komen van dit Vreselijke Avontuur, we gaan haar maar een dagje lekker in de watten leggen. M'n moppie.

Maar goed, ons Truusje is dus getapt en volgende week verwachten ze de uitslag. Spannend hoor, ik hoop zó dat alles goedgekeurd wordt en ik me gewoon, zoals zo vaak, zorgen om niks heb zitten maken.
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Wat een zorgen om Roos, groot gelijk dat je haar laat testen. Als de test negatief is ben je gerust gesteld en mocht de test positief zijn dan zijn er goede behandelingen voor. Voor jou en Roos een dikke vette knuffel :lief: :mrgreen:
Maylala
Zeer actief

Dank je wel meis. Van mij en Roos een dikke vette knuffel terug. :mrgreen:
Afbeelding
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Maylala schreef:Ik maak me zorgen om Roos. Sinds begin deze week heeft ze plekjes bij haar linkeroog en een wondje op haar (tevens linker-) oor. In principe denk ik dat het komt omdat ze gewoon een enorme lompe losbol is, ze raust door bramenstruiken en gaat echt als een blind paard door alle soorten struiken heen als ze denkt dat ze een konijntje heeft geroken. Ze heeft altijd wel ergens een wondje of een plekje of een korstje of een schaafplek of een rooie buik of wat dan ook, door dat gebuldozer. Het wondje bij haar oor is op zich ook te verklaren, ze was van de week Sjon aan het uitdagen om te spelen maar deed dat wederom erg lomp, waarop hij haar oor greep en we haar een gilletje hoorden slaken. Speelpoging werd toen ook gestaakt. :schrik:

Al met al geen enkele reden om aan iets anders dan lompigheid te denken, maar toch.... Het knaagt. Als je een buitenlandse hond hebt ben je natuurlijk altijd wat alerter op plekjes rond ogen, neus en oren en andere symptoompjes dan bij een andere hond, en waarschijnlijk komt mijn bezorgdheid daar ook vandaan, maar toch denk ik dat ik graag een testje wil laten doen.

Andere symptomen zoals lusteloosheid, gewichtsverlies, koorts, gewrichtspijn of kreupelheid, zweertjes, bleke slijmvliezen, gekke nagels, al dat soort dingen heeft ze niet. Maar als die plekjes bij haar oog tóch op Leish blijken te wijzen wil ik het gewoon weten, hoe eerder we erachter komen hoe beter natuurlijk, en als dit idd Leish is kan dat met een IFI redelijk betrouwbaar aangetoond worden zou ik denken met mijn lekenverstand.

Maar nu komt het. Mijn eigen dierenarts heeft voor zover ik weet niet bijster veel ervaring met buitenlandse honden en de behandeling van buitenlandse ziektes. Ze doet het heus wel hoor, naar eer en geweten (het is een goede da), maar ik denk dat ik toch het liefst een dierenarts wil die wat meer door de wol geverfd is hiermee.

Zit er zo'n DA in Haarlem of de nabije regio, die jullie me aan kunnen raden? En is het doen van de IFI of andere (bloed)test ook beter om door zo'n ervaren DA te laten doen, of kan een arts die weinig ervaring met Zuiderlingetjes heeft deze test net zo goed afnemen en lezen?

Zouden jullie met gierende banden naar de dierenarts spoeden met Roos om haar binnenstebuiten te laten keren, of denken jullie (dat kan natuurlijk ook) "Mens, je hond heeft een plekje, stel je niet zo verschrikkelijk aan met je Leishmaniatest en ga lekker de was opvouwen of zo." ?

Ik maak me gewoon zorgen en heb behoefte aan meningen en adviezen.
Morgen bij daglicht zal ik ook proberen een duidelijke foto van haar oog te maken, kan geen kwaad om die ook even met jullie te delen om te horen wat jullie ervan denken.

Ik ben hiervoor in Haarlem bij Leyfeldt geweest (slachthuisstraat zit die praktijk). Ik wist tevoren precies welke tests ik wilde, maar tot mijn verbazing was hij vrij goed op de hoogte. Had zelfs allopurinol in de praktijk op voorraad, omdat hij enkele buitenlandse honden behandelde.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Maylala
Zeer actief

Over Leyfeldt heb ik wel vaker positieve verhalen gehoord, bedankt voor de tip!
Ik zit nu bij Harder, ook een erg goede dierenarts en er zit een dag per week ook een andere dierenarts die veel ervaring met buitenlandertjes heeft, daar ben ik erg blij mee. Dus ik kijk het even aan bij mijn "eigen" praktijk, en mocht het nodig worden kan ik altijd nog naar Leyfeldt voor een second opinion. Maar bedankt voor het advies iig, fijn om te weten waar in Haarlem nog meer dierenartsen bekend zijn met LM en dergelijke dingen.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Jammer dat je toch niet de nieren etc hebt meegenomen in de bloedtesten... een titer bepaling is namelijk niet altijd doorslaggevend, een titer kan laag zijn of twijfelend maar dan zie je aan het bloedbeeld dat er toch echt wel iets speelt dus dat een behandeling wel nodig is.
Plus mocht je hond positief zijn is het heel belangrijk om teweten wat er zich afspeelt in het lijf zodat je op basis daarvan de behandeling kan bepalen.
Er zijn honden met een twijfelende titer waaruit blijkt dat die toch wel heel erg ziek zijn en er zijn honden met een oneindig hoge titer die weinig tot niets mankeren... en dat is juist het ingewikkelde bij deze ziektes.. en een algeheel bloedbeeld nu is weer vergelijksmateriaal voor een volgende keer dat je prikt.

Samara van mij heeft al ca 6 jaar leish en dat is goed onder controle tehouden, ik weet inmiddels haarfijn waar ik op moet letten en de jaarlijkse testen doe ik dus ook niet meer.
Zij had ook geen verdikte lymfeknopen of andere standaart symptomen, Samara had alleen rare plekjes op haar huid en wat vacht verlies, nog niet eens wat je ziet op leish honden, het waren meer een soort puistjes....

hopelijk krijg je snel de uitslag!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”