Al met al geen enkele reden om aan iets anders dan lompigheid te denken, maar toch.... Het knaagt. Als je een buitenlandse hond hebt ben je natuurlijk altijd wat alerter op plekjes rond ogen, neus en oren en andere symptoompjes dan bij een andere hond, en waarschijnlijk komt mijn bezorgdheid daar ook vandaan, maar toch denk ik dat ik graag een testje wil laten doen.
Andere symptomen zoals lusteloosheid, gewichtsverlies, koorts, gewrichtspijn of kreupelheid, zweertjes, bleke slijmvliezen, gekke nagels, al dat soort dingen heeft ze niet. Maar als die plekjes bij haar oog tóch op Leish blijken te wijzen wil ik het gewoon weten, hoe eerder we erachter komen hoe beter natuurlijk, en als dit idd Leish is kan dat met een IFI redelijk betrouwbaar aangetoond worden zou ik denken met mijn lekenverstand.
Maar nu komt het. Mijn eigen dierenarts heeft voor zover ik weet niet bijster veel ervaring met buitenlandse honden en de behandeling van buitenlandse ziektes. Ze doet het heus wel hoor, naar eer en geweten (het is een goede da), maar ik denk dat ik toch het liefst een dierenarts wil die wat meer door de wol geverfd is hiermee.
Zit er zo'n DA in Haarlem of de nabije regio, die jullie me aan kunnen raden? En is het doen van de IFI of andere (bloed)test ook beter om door zo'n ervaren DA te laten doen, of kan een arts die weinig ervaring met Zuiderlingetjes heeft deze test net zo goed afnemen en lezen?
Zouden jullie met gierende banden naar de dierenarts spoeden met Roos om haar binnenstebuiten te laten keren, of denken jullie (dat kan natuurlijk ook) "Mens, je hond heeft een plekje, stel je niet zo verschrikkelijk aan met je Leishmaniatest en ga lekker de was opvouwen of zo." ?
Ik maak me gewoon zorgen en heb behoefte aan meningen en adviezen.
Morgen bij daglicht zal ik ook proberen een duidelijke foto van haar oog te maken, kan geen kwaad om die ook even met jullie te delen om te horen wat jullie ervan denken.