Lillith schreef:Renske schreef:Heb je een smousje, dan ben je verplicht om mee te doen aan het terugfokprogramma. Met een teefje moet je een nestje fokken en met een reutje moet je bereid zijn om deze ter dekking aan te bieden.
Wachttijd, voor een reu over het algemeen ongeveer een jaar en voor een teefje twee jaar.
Op bovenstaande haken veel mensen af. Ben je nog steeds geïnteresseerd, kan ik nog wel meer vertellen. Ben me namelijk al een aantal jaar aan het verdiepen in dit ras. De kans was namelijk zeer aanwezig dat er na Lumi bij mij geen kooiker meer zou komen

.
Wachttijd doet er niet toe, het is niet voor nu....
Juist omdat je ermee zou moeten fokken ben ik erg benieuwd naar het gezondheids gebeuren..
Dus vertel...
Vrijwel dezelfde vraag heb ik 3 jaar geleden op het smoushondenforum gesteld

, ik zou bijna zeggen meld je aan en lees dit topic
Ziekten binnen de smous
Een samenvatting:
-rasgebonden afwijkingen komen niet voor;
-komt er iets voor wat erfelijk kan zijn/ is, dan worden de betrokken honden uitgesloten van de fokkerij;
-onderzocht wordt er nergen op, maar is er iets geopenbaard, bijv. patella, dan worden verwante honden voor de fokkerij wel vooraf onderzocht.
-na een keizersnede, geen tweede nestje;
-honden met gezondheidsproblemen, al is het een vlooienallergie, worden uitgesloten van de fokkerij;
-elke afwijking of ziekte van een hondje wordt gepubliceerd in het clubblad.
Het karakter. De smousjes die ik heb gezien zijn leuke vrolijke werkhondjes. Er zijn zelfs twee smousjes die op een hoog niveau dogdance doen.
Uiterlijk: Als je naar de clubmatch gaat, dan zie je de verschillen heel duidelijk. Bepaalde hondjes zijn echt prachtige exemplaren, maar er lopen ook echte huishondjes rond

.
Het smoushondenforum is sowieso een aanrader om eens verder op te lezen, verhalen, etc.
Wat ik goed vindt is dat de prijs bewust laag gehouden wordt om mede hierdoor broodfokkers tegen te gaan. De prijs van een pup bedraagt momenteel €250,-. Goede zaak vindt ik

.