Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hollandse Smoushond, wie ....?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Lillith
Zeer actief

Hollandse Smoushond, wie ....?

Ongelezen bericht door Lillith »

Wie weet er meer over dit ras..terugfok..erkenning..karakter en gezondheid?
Het zijn hele leuke hondjes maar ik zou er meer het fijne van willen weten.
Volgens mij wordt er namelijk geen enkele test betreffende de gezondheid afgenomen. :U:
Ik begrijp dat er waarschijnlijk eerst een uniform uiterlijk moet zijn maar bv. ogen en epilepsie???
Als ik op de website kijk, zie ik foto's van te gekke, leuke, actieve en niet nerveuze hondjes :D :ok:
Heb je er een? Ken je een leuke (of niet leuke). Ik ben heel benieuwd...
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Re: Hollandse Smoushond, wie ....?

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik vind het erg leuke hondjes, was serieus geinteresseerd, tot ik op een gegeven moment op de Winner was, 4 smouzen op een rijtje zag, en ik moest er langs lopen.
2 van de 4 gromden, en 1 viel uit...toen was ik wel wat minder enthousiast moet ik zeggen...
Dus ik ben ook erg benieuwd naar de antwoorden...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Ik zie hier weleens een mevrouw lopen met 2 smousjes. Dat vind ik 2 hele leuke hondjes. Eentje van een jaar of 3 en eentje van een maand of 11 . Zij zit ook in het gebeuren volgens mij.
Tenminste....ze vertelde dat er ook gedragstesten werden afgenomen rond een jaar om te kijken of ze geschikt waren voor de fok en dat zij daarbij aanwezig was enzo. Vraag me alleen niet naar de naam want ik kom haar zo nu en dan tegen tijdens het wandelen.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Op de hondenclub waar ik train heeft ook iemand een Smousje. Erg leuk, enthousiast en vriendelijk dier. Wel behoorlijk druk met vlagen. Wel erg goed trainbaar, loopt nu ggb, en is gestart met agility. Wat ze erg goed op lijkt te pikken.

Heeft 1 mindere gewoonte, hij stopt maar niet met het aflikken van de bek van andere honden. En dan niet eventjes of 1 x, maar als ze de kans krijgt gaat het maar door. (Baasje grijpt daar wel op in overigens) Veel andere honden, zeker de wat dominantere, vinden dat niet prettig, en snauwen dan ook op een gegeven moment.
Ik weet niet of dit ras eigen is, ik denk het eigenlijk niet.
En voor zover ik weet is dit ook echt het enige minpuntje, verder echt een heel leuk dier.
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

fes/lou schreef:Ik vind het erg leuke hondjes, was serieus geinteresseerd, tot ik op een gegeven moment op de Winner was, 4 smouzen op een rijtje zag, en ik moest er langs lopen.
2 van de 4 gromden, en 1 viel uit...toen was ik wel wat minder enthousiast moet ik zeggen...
Dus ik ben ook erg benieuwd naar de antwoorden...
Ha, leuk zijn ze zeker :ok: , voor de show misschien geen ringtraining gehad..het is nog geen showras :wink:
Ik heb er wel een paar ontmoet en dat waren best stabiele, vriendelijke hondjes.
Wat ik heb gelezen wordt het karakter en uiterlijk streng bekeken bij de keuringen van de rasvereniging.
Maar voor de rest...wie weet er meer... :roll:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Heb er een aantal gehad om te trimmen .
Meest uitlopende karakters en ook in bouw en vacht.
Sommige liijken nog veel op border terrier en andere hebben wat meer het type wat ze willen hebben of er tussen in.
Nog niet het uniforme zoals bij de meeste rassen maar wel grappige hondjes , dus als je gaat voor een ras met wat meer zekerheid in type en karakter moet je iets anders kiezen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Lillith
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Heb er een aantal gehad om te trimmen .
Meest uitlopende karakters en ook in bouw en vacht.
Sommige liijken nog veel op border terrier en andere hebben wat meer het type wat ze willen hebben of er tussen in.
Nog niet het uniforme zoals bij de meeste rassen maar wel grappige hondjes , dus als je gaat voor een ras met wat meer zekerheid in type en karakter moet je iets anders kiezen.
Het stamboek is volgens mij nog niet gesloten...
Grappig, harig klinkt heel goed :wink: , alle karakters bij rashonden zijn niet hetzelfde de basis eigenschappen vaak wel.

Gezondheid zit ik een beetje mee, stel je hebt dadelijk een uniform rastypische hondje maar de oogjes komen bv. dan pas om de hoek kijken???
Neem je zo'n hondje dan ga je ook voor een nestje of een dekking, dus voor de ras opbouw.
Letwel, ik zeg niet dat ze slechte ogen hebben oid maar ik kom niet veel over de gezondheid tegen en daar draag je dan wel aan bij...
vivian
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door vivian »

hier in de buurt woont er eentje,erg leuk vriendelijk hondje. wel erg druk. ik weet dat die mensen meer als een jaar op de wachtlijst gestaan hebben.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering
Bas 17-12-1999 08-02-2013 Job 21-03-2003 22-11-2013
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik ken er één. Een reu. Leuk hondje en beslist niet snauwerig of uitvallerig. Wel met een enorm jachtinstinct. Loopt ook regelmatig weg en komt dan wel eens thuis met een zelf gevangen haas, die hij achter zich aan sleept. Haas is nog bijna groter dan het hondje, maar de buit zal en moet mee naar huis. Met de kinderen van het gezin is ie heel lief. Ook met de vriendjes die daar komen spelen. Laat zich bij andere honden niet de kaas van het brood eten zonder een knokker te zijn. Hij is die twee van mij de baas maar ik bedenk me nu dat dat ook niet zo moeilijk is :engel:
Lillith
Zeer actief

Even een oer oud fotootje..Binkie.... :I:

Afbeelding

:LOL: even Ollie laten zakken... :lief:
Laatst gewijzigd door Lillith op 06 okt 2011 12:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Lillith
Zeer actief

vivian schreef:hier in de buurt woont er eentje,erg leuk vriendelijk hondje. wel erg druk. ik weet dat die mensen meer als een jaar op de wachtlijst gestaan hebben.
:ok: die wachtlijst is wel een voordeel...ik zoek geen hondje voor nu maar later.. :engel:
Esther1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther1963 »

Kun je misschien beter contact opnemen met de vereniging? Ik ken wel iemand die naast mij heeft gestaan met de foto van de Raad van Beheer voor de Nederlandse Rassen. Ik wil haar wel vragen of jij contact met haar op mag nemen want zij weet redelijk veel van Smousjes. Die van haar had echt gelijk mijn hart gestolen, wat een heerlijk en releaxt hondje is dat en luisterde verschrikkelijk goed :ok:
Esther en d'r beestenboel

Afbeelding
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Een vrouw in mijn oude buurt had er 2, beide nogal blafferig. Inderdaad hondjes met veel energie, vrouw zat in een scootmobiel en daar liet ze ze dan naast rennen, hebben ze ook echt nodig. In contact met andere honden waren ze best pittig, ik liet Semmy bijna nooit los bij ze omdat ik altijd het idee had dat het dan gezeur werd (vooral omdat ze al zo opgewonden en blafferig waren als ik kwam aanlopen).
Lillith
Zeer actief

Esther1963 schreef:Kun je misschien beter contact opnemen met de vereniging? Ik ken wel iemand die naast mij heeft gestaan met de foto van de Raad van Beheer voor de Nederlandse Rassen. Ik wil haar wel vragen of jij contact met haar op mag nemen want zij weet redelijk veel van Smousjes. Die van haar had echt gelijk mijn hart gestolen, wat een heerlijk en releaxt hondje is dat en luisterde verschrikkelijk goed :ok:
Dank je, de vereniging...tuurlijk...
Ik ben ook heel benieuwd naar de Smousjes van en via het forum.... :wink: :ok:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb mij er even in verdiept en het lijken mij erg leuke honden.

voor mij zijn ze afgevallen door het bij veel hondjes veel aanwezige terrierbloed en het jachtgedrag.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Heb je een smousje, dan ben je verplicht om mee te doen aan het terugfokprogramma. Met een teefje moet je een nestje fokken en met een reutje moet je bereid zijn om deze ter dekking aan te bieden.
Wachttijd, voor een reu over het algemeen ongeveer een jaar en voor een teefje twee jaar.

Op bovenstaande haken veel mensen af. Ben je nog steeds geïnteresseerd, kan ik nog wel meer vertellen. Ben me namelijk al een aantal jaar aan het verdiepen in dit ras. De kans was namelijk zeer aanwezig dat er na Lumi bij mij geen kooiker meer zou komen :wink:.
Lillith
Zeer actief

Renske schreef:Heb je een smousje, dan ben je verplicht om mee te doen aan het terugfokprogramma. Met een teefje moet je een nestje fokken en met een reutje moet je bereid zijn om deze ter dekking aan te bieden.
Wachttijd, voor een reu over het algemeen ongeveer een jaar en voor een teefje twee jaar.

Op bovenstaande haken veel mensen af. Ben je nog steeds geïnteresseerd, kan ik nog wel meer vertellen. Ben me namelijk al een aantal jaar aan het verdiepen in dit ras. De kans was namelijk zeer aanwezig dat er na Lumi bij mij geen kooiker meer zou komen :wink:.
Wachttijd doet er niet toe, het is niet voor nu.... :wink:
Juist omdat je ermee zou moeten fokken ben ik erg benieuwd naar het gezondheids gebeuren..
Dus vertel... :D

Verder de karakters er wordt gezegd vriendelijk, nou zijn het schnauzer/pincherachtigen dus die hebben best pit..
Juist leuk(ik), als het maar geen gesjeesde terrierpit is.....
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Lillith schreef:
Renske schreef:Heb je een smousje, dan ben je verplicht om mee te doen aan het terugfokprogramma. Met een teefje moet je een nestje fokken en met een reutje moet je bereid zijn om deze ter dekking aan te bieden.

Juist omdat je ermee zou moeten fokken ben ik erg benieuwd naar het gezondheids gebeuren..
Vrijwel dezelfde vraag heb ik 3 jaar geleden op het smoushondenforum gesteld :wink: , ik zou bijna zeggen meld je aan en lees dit topic :cool2: Ziekten binnen de smous

Een samenvatting:
-rasgebonden afwijkingen komen niet voor;
-komt er iets voor wat erfelijk kan zijn/ is, dan worden de betrokken honden uitgesloten van de fokkerij;
-onderzocht wordt er nergen op, maar is er iets geopenbaard, bijv. patella, dan worden verwante honden voor de fokkerij wel vooraf onderzocht.
-na een keizersnede, geen tweede nestje;
-honden met gezondheidsproblemen, al is het een vlooienallergie, worden uitgesloten van de fokkerij;
-elke afwijking of ziekte van een hondje wordt gepubliceerd in het clubblad.

Het karakter. De smousjes die ik heb gezien zijn leuke vrolijke werkhondjes. Er zijn zelfs twee smousjes die op een hoog niveau dogdance doen.

Uiterlijk: Als je naar de clubmatch gaat, dan zie je de verschillen heel duidelijk. Bepaalde hondjes zijn echt prachtige exemplaren, maar er lopen ook echte huishondjes rond :tongue:.

Het smoushondenforum is sowieso een aanrader om eens verder op te lezen, verhalen, etc.

Wat ik goed vindt is dat de prijs bewust laag gehouden wordt om mede hierdoor broodfokkers tegen te gaan. De prijs van een pup bedraagt momenteel €250,-. Goede zaak vindt ik :ok:.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Heb er jaren een in mijn uitlaatgroep gehad ,een teefje Guusje.
Een lief vrolijk tantetje ietwat terughoudend naar vreemde maar niet overdreven.
Door haar veranderde leefomstandigheden ,scheiding ,kon haar baasje geen nestje met haar doen en dat is besproken met de club die daar ook begrip voor had.
Zij werd dus tot niets verplicht.
Ik vond het een leuk hondje ,ietwat blafferig soms maar ook niet op een heel vervelende manier.
Ze was niet angstig ,liep goed los en luisterde prima.
Kortom zoals zij was imo wel een aanrader :wink:
Lillith
Zeer actief

Renske schreef:
Lillith schreef:

Vrijwel dezelfde vraag heb ik 3 jaar geleden op het smoushondenforum gesteld :wink: , ik zou bijna zeggen meld je aan en lees dit topic :cool2: Ziekten binnen de smous

Een samenvatting:
-rasgebonden afwijkingen komen niet voor;
-komt er iets voor wat erfelijk kan zijn/ is, dan worden de betrokken honden uitgesloten van de fokkerij;
-onderzocht wordt er nergen op, maar is er iets geopenbaard, bijv. patella, dan worden verwante honden voor de fokkerij wel vooraf onderzocht.
-na een keizersnede, geen tweede nestje;
-honden met gezondheidsproblemen, al is het een vlooienallergie, worden uitgesloten van de fokkerij;
-elke afwijking of ziekte van een hondje wordt gepubliceerd in het clubblad.

Het karakter. De smousjes die ik heb gezien zijn leuke vrolijke werkhondjes. Er zijn zelfs twee smousjes die op een hoog niveau dogdance doen.

Uiterlijk: Als je naar de clubmatch gaat, dan zie je de verschillen heel duidelijk. Bepaalde hondjes zijn echt prachtige exemplaren, maar er lopen ook echte huishondjes rond :tongue:.

Het smoushondenforum is sowieso een aanrader om eens verder op te lezen, verhalen, etc.

Wat ik goed vindt is dat de prijs bewust laag gehouden wordt om mede hierdoor broodfokkers tegen te gaan. De prijs van een pup bedraagt momenteel €250,-. Goede zaak vindt ik :ok:.
Fijn, bedankt hier kan ik wat mee :cheer:
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

In het clubblad van de kc meppel en zwolle stond een tijd lang een vervolg verhaaltje over twee Smousjes. Moeder en dochter, dochter heette volgens mij Keet. Waren leuke verhaaltjes maar wat ik eruit haalde was dat het niet echt makkelijke hondjes waren, vooral kleine Keet niet.

Onze buren van twee huizen verder hebben een smous reu. En die vind ik echt ontzettend lelijk. Als hij je recht aankijkt heeft hij een lief aandoenlijk koppie. Maar als je hem ziet lopen dan lijk hij een beetje een Hyena. :tongue:

Wel is deze dus heel rustig en kan met alle honden. Iets wat mijn wolbaal dus niet kan.
Bij onze achterburen komt wel eens een smousdame op visite en die is juist weer erg leuk. Wat minder ruwharig dan de reu maar net als hij lief en ook zij kan met alle honden. Zelfs met die van mij :lol1: Of die van mij met haar.
Afbeelding
gevni havanezers
Katja-Jessie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door Katja-Jessie »

Ik heb er 1 in mijn lessen gehad. Super leuk hondje!
Altijd vrolijk, nergens bang voor. Heel erg baasgericht, wil alles voor haar doen. Lief tegen andere honden, vind mensen leuk.
Echt een hele leuke hond. erg enthousiast, denk dat ze het ook erg goed doen in de behendigheid bijvoorbeeld. En dogdance kan ik me goed voorstellen want dit smousje kan springen als de beste
Een droom wordt een doel wanneer actie wordt ondernomen om het te realiseren.
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Ongelezen bericht door rakker2000 »

maar niet iedereen doet het hoor :wink: ken er een die wel een smousteef heeft en heeft er meerdere
gehad, maar ze wil echt geen nest hebben van haar hond. en ze doet het ook echt niet.

de smousen die ik ken zijn eigenlijk allemaal vriendelijke/speelse honden. alleen wel met
hele verschillende vachten.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
Lillith
Zeer actief

@Blacky....wat deed Keet :eek: ...leuk verschillende Smousjes.....gelukkig mag je wel naar een ander nestje kijken... :cheer:
Ik bedoel dus pluizenbollen heb ik al genoeg
@Katja-Jessie, dat klinkt prima, lekker vrij en enthousiast.

Tot nu bedankt voor ieders input, ik blijf het een leuk ras vinden, past wel zullen we maar zeggen...

Maar zijn er helemaal geen HF'ers met een Hollandse Smoushond :cool2: ??.
Laatst gewijzigd door Lillith op 08 okt 2011 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Keet was druk, met veel blaffen. Echt een heeeeel ontdeugend puppen ding.

Ik heb de verhaaltjes niet meer jammer genoeg. Maar ze waren leuk geschreven met de ondeugende verhaaltjes over Keet.
Afbeelding
gevni havanezers
Esther1963
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:Keet was druk, met veel blaffen. Echt een heeeeel ontdeugend puppen ding.

Ik heb de verhaaltjes niet meer jammer genoeg. Maar ze waren leuk geschreven met de ondeugende verhaaltjes over Keet.
Keet is van de vrouw die ik bedoelde, echt een ontzettend leuk hondje en ook een heel leuke eigenaresse. Keet staat tezamen met alle Nederlandse Rassen op de foto die gemaakt is voor de Raad van Beheer en waar ik een poster van heb laten zien.... viewtopic.php?f=26&t=224901

Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Esther1963 schreef:
blacky schreef:Keet was druk, met veel blaffen. Echt een heeeeel ontdeugend puppen ding.

Keet is van de vrouw die ik bedoelde, echt een ontzettend leuk hondje en ook een heel leuke eigenaresse. Keet staat tezamen met alle Nederlandse Rassen op de foto die gemaakt is voor de Raad van Beheer en waar ik een poster van heb laten zien.... viewtopic.php?f=26&t=224901
Dat is leuk...Keet lijkt me een heel grappig hondje :ok:
Is dat boekje ergens te krijgen, dat je weet??
Esther1963
Zeer actief
Contacteer:

Ik wil het wel aan de eigenaresse vragen of misschien ergens op Internet nog de verhaaltjes staan?

Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Esther1963 schreef:Ik wil het wel aan de eigenaresse vragen of misschien ergens op Internet nog de verhaaltjes staan?
Je hebt een PB :ok:
Esther1963
Zeer actief
Contacteer:

Lillith schreef:
Esther1963 schreef:Ik wil het wel aan de eigenaresse vragen of misschien ergens op Internet nog de verhaaltjes staan?
Je hebt een PB :ok:
Jij ook :LOL:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”