Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wanneer werpkist neer zetten?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

willemieke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labradoodle, Cairn terrier,
Bouvier
Aantal honden: 3

wanneer werpkist neer zetten?

Ongelezen bericht door willemieke »

Hier weer een vraagje van een onervaren "fokker"!

Wanneer zetten jullie de werpkist op zijn plek? Ik dacht zelf wel enige tijd van tevoren zodat Amber (mijn hond) er aan kan wennen, en de rest vd honden ook.
Ze zal er ook wel een soort nest in willen maken neem ik aan? Zodat ze zich genoeg op haar gemak voelt op haar puppies erin te werpen? Het is haar en ons eerste nestje. :19:

Veel vragen dus die steeds naar boven komen. Gelukkig hebben we nog even, ze is vorige week pas gedekt! Er is dus nog geen eens zekerheid maar we gaan van het positieve uit!
Maar je wil het natuurlijk zo goed mogelijk doen :lol1:
Amber; 11 september gedekt! Spannend!!!
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: wanneer werpkist neer zetten?

Ongelezen bericht door M@scha »

bij lola 1.5/2 weken voor de verwachte datum
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Zeker bij een eerste nest zou ik inderdaad een week of 2 voor de uitgerekende datum de werpkist op zijn plaats zetten, zodat je teefje er op haar gemak aan kan wennen. Dat doe ik hier ook meestal. Bij het nest van dit jaar was ik wat laat, en heb ik hem pas een week voor de bevallingsdatum neergezet. Maar dat was voor Nozems derde nest, en inmiddels wist zij wel wat de bedoeling was van de werpkist. Dat heeft dus geen enkel probleem opgeleverd verder.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Wat ik me afvraag.. de andere honden moeten eraan wennen?
Staat een werpkist dan niet bij voorkeur in een slaapkamer oid? Daar komen "de andere honden" dan toch even niet of denk ik mis?

Suzanne
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik heb hier nog nooit pups in de slaapkamer gehad, de werpkist en kraamkamer is gewoon in de eetkamer, tussen de huiskamer en keuken in. Lekker centraal zodat de pups als ze eenmaal horen en kunnen zien alles kunnen meemaken aan geluiden, geurtjes en indrukken.
Ik heb om mijn werpkist een puppyren heen gebouwd, zodat de moederhond haar rust heeft en zeker weet dat de andere honden niet bij haar kunnen als ze daar zelf nog niet aan toe is. Later is het handig om de pups wat meer ruimte te kunnen geven, zonder dat ze direct het hele huis onveilig maken (wat ze uiteraard wel geregeld mogen doen, maar alleen onder toezicht).
willemieke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labradoodle, Cairn terrier,
Bouvier

Ongelezen bericht door willemieke »

Onze honden mogen niet boven komen, dus de werpkist komt zeker niet in de slaapkamer!

Wij hebben een woonkeuken en huiskamer gescheiden. De honden zijn 's nachts altijd in de keuken en ik wil de werpkist ook in de keuken hebben. De andere honden kunnen dan in een ander vertrek slapen, gang of huiskamer.

Ik kan de vloer daar goed schoon houden, en ik heb de ruimte om daar een puppyren te maken aan de werpkist.
Zo kunnen ze straks ook lekker vanaf hun stekje wennen aan geluiden, kinderen en andere huisdieren.
Dat was mijn visie eigenlijk.
Amber; 11 september gedekt! Spannend!!!
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

normaliter zet ik de werpkist pas een week van te voren neer, de honden hebben hier een aparte kamer met toegang tot de huiskamer.
de volwassen honden verhuizen dan tijdelijk naar het "hondenhuis"in de tuin zodat a.s. moeder en pups de hondenkamer voor zichzelf hebben, zodra moederhond er aan toe is de andere honden "erbij"te laten, komen die weer in de huiskamer, maar de hondenkamer blijft zolang de pups er zijn voor moeder en pups.
Bij het nestje wat ik nu heb liggen, wat overigens smitthys eerste nestje is, had ik de werpkist pas 3 dagen van te voren opgezet. Zodat ze aan de aanwezigheid ervan kan wennen.
Mijn ervaring is dat ze er toch niet in gaan bevallen, geen idee dan ook waarom het werpkist heet, " puppy poep kist" is een veel betere naam :lol1:
na de bevalling verhuizen we het hele spul naar de werpkist waar het dan ook zonder problemen de rest van de puppytijd doorbrengt, oke als ze wat ouder worden hebben ze de hele hondenkamer ter beschikking maar de werpkist blijft dan staan als "mand".

Kalusha heeft beide nestjes geworpen in Solars mand en Solar haar nestje op het matras waar ik bij haar >naast de werpkist !!< de laatste week voor de bevalling op sliep en smitthy vond de hondenbank een erg geschikte plek....die is daarna uiteraard meteen naar de stort gegaan :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zet de kist een dag of 8-9 van te voren.
Hier kennen ze het ding, en de enige verwarring is soms dat de verkeerde hond erin gaat zitten ;)

Uiteraard is dat snel genoeg opgelost als de pups er zijn.
Jouw plek klinkt prima trouwens, TS.

Hier wordt de eerste pup standaard buiten de kist geboren.
Laatste nest lag de eerste pup buiten onder de vlier, voorlaatste nest lag de eerste op mijn bed (ik sliep beneden uiteraard), nest daarvoor lag de eerste in de hondenstoel.
De rest gaat dan wel in de kist omdat ik moeder en pup inclusief de weeën verhuis na die eerste pup.
Ik geloof niet dat er in 23 jaar een eerste pup IN de kist geboren is. De rest altijd wel trouwens.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik heb zowel bij Sjefke als bij Nozem geen enkele moeite hoeven doen om ook de eerste pup gewoon in de werpkist ter wereld te laten komen. :denken:
Als ze echt weeen kregen geleidde ik ze op mijn stem richting kist als ze daar nog niet in waren, en bleef er gewoon bij zitten en tegen ze praten. Dat is hier bij alle 5 de bevallingen gewoon zo gegaan, ik heb vast honden met een afwijking als ik Marjoleine's en Podenji's verhaal zo lees. :wink:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hier zorg ik dat de kist uiterlijk op dag 56 staat, maar bij voorkeur voor dag 50, dus 1 tot 2 wk vooraf.
Suzanne, dan wijken mijn MH & DJT ook af, die bevallen uit zichzelf in de kist, onze xHH is t eerste nest buiten de kist bevallen & toen ze klaar was heb ik alles verhuisd naar de kist en is ze daar gebleven, maar haar 2de nest ging t zelfde, behalve dat ze ze in hoog tempi weer terug naar de bevallingsplek (andere hoek vd kennel in een laag hennep) haalde & ze daar dus zijn blijven liggen;-)
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Ik heb zowel bij Sjefke als bij Nozem geen enkele moeite hoeven doen om ook de eerste pup gewoon in de werpkist ter wereld te laten komen. :denken:
Als ze echt weeen kregen geleidde ik ze op mijn stem richting kist als ze daar nog niet in waren, en bleef er gewoon bij zitten en tegen ze praten. Dat is hier bij alle 5 de bevallingen gewoon zo gegaan, ik heb vast honden met een afwijking als ik Marjoleine's en Podenji's verhaal zo lees. :wink:
ik probeer dat niet :lol1: de plekken die ze tot nu toe hebben uitgekozen om te bevallen,waren mij prima , dus liet ik ze lekker hun gang gaan :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

1 week op voorhand en in de keuken , lekker bij ons dus
Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

ook dit keer weer 2 weken van te voren dus as weekend staat alles klaar. Net als bij Suzanne in de keuken op de grens woonkamer. Ook hier maken ze alle geluiden mee en kunnen we alles goed in de gaten houden. keuken wordt keurig afgesloten door een hekwerk zodat er geen andere honden bij kunnen komen.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Podenji schreef:
LongFields schreef:Ik heb zowel bij Sjefke als bij Nozem geen enkele moeite hoeven doen om ook de eerste pup gewoon in de werpkist ter wereld te laten komen. :denken:
ik probeer dat niet :lol1: de plekken die ze tot nu toe hebben uitgekozen om te bevallen,waren mij prima , dus liet ik ze lekker hun gang gaan :wink:
Ik hoef er hier dus nauwelijks iets voor te doen hè, het is niet eens een kwestie van proberen dus. :wink:
Maar ik zou er niet op zitten te wachten om een bevalling te laten plaatsvinden op mijn bank, of achter in de tuin onder de coniferenhaag in een zelfgegraven hol van een halve meter diep. Het laatste zeker niet omdat hier het merendeel van de bevallingen hier 's avonds of 's nachts plaatsgevonden hebben en het mij niet echt handig lijkt om dan met een zaklamp in de gaten te moeten houden of de bevalling wel goed verloopt. :wink:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Podenji schreef:
Ik hoef er hier dus nauwelijks iets voor te doen hè, het is niet eens een kwestie van proberen dus. :wink:
Maar ik zou er niet op zitten te wachten om een bevalling te laten plaatsvinden op mijn bank, of achter in de tuin onder de coniferenhaag in een zelfgegraven hol van een halve meter diep. Het laatste zeker niet omdat hier het merendeel van de bevallingen hier 's avonds of 's nachts plaatsgevonden hebben en het mij niet echt handig lijkt om dan met een zaklamp in de gaten te moeten houden of de bevalling wel goed verloopt. :wink:
een halve meter diep maar? :8):

ik probeer het niet maar doe ook 0,0 moeite of aanstalten om ze naar een andere plek te begeleiden :mrgreen:

nou in die gevallen die jij opnoemt zou ik ze ook ff naar een andere plek begeleiden hoor, maar zoiets heb ik tot nu toe niet aan de hand gehad, dat scheelt.

die van mij bevallen tot nu toe overdag,maar dan wil ik dat nog niet in de tuin hebben :neenee:
Heidewachtel
Actief
Mijn ras(sen): Heidewachtels

Ongelezen bericht door Heidewachtel »

Onze kraamkamer is in mijn computerkamer, die grenst weer aan de hondenkamer. Als één van de honden gaat bevallen dan zet ik ongeveer 2,5 week van te voren de werpkist er neer, 2 weken van te voren gaan ze er dan in slapen. De eerste tijd (ligt aan de teef) is de deur van de kraamkamer dicht, of als het heel warm is een traphekje ertussen zodat de andere honden er niet bij kunnen, daarna kunnen ze gewoon in en uit lopen en staat het luikje naar buiten (naar de puppyren) ook open. 's Nachts gaan de grote honden wel apart, hoe doen jullie dat? Laten jullie ze er gewoon bij?
Groetjes Judith
Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Hier blijven alle honden op Bikkel na allemaal lekker buiten. bergje stro in de hokken en thats it. Als de puppen eenmaal kunnen zien en horen wordt er eentje geintroduceerd. Daarna zien we wel per dag wat en hoe.
Heidewachtel
Actief
Mijn ras(sen): Heidewachtels

Ongelezen bericht door Heidewachtel »

De eerste 3 weken zitten mams en pups hier zoiezo apart van de andere honden, als moeder het goed vindt mogen ze even komen kijken, zo niet dan komt dat daarna wel.
Groetjes Judith
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Hier ligt het aan de teef vanaf wanneer de andere honden er echt bij kunnen. In eerste instantie heeft de teef met pups de werpkist en de ruimte er omheen vrij tot haar beschikking, omdat die is afgezet met puppypanelen. De andere honden hebben de rest van de benedenverdieping, als ik weg ben en 's nachts gaat er een traphekje tussen de eet- en woonkamer en kunnen de andere honden de eetkamer niet in daardoor. Later, meestal na een week of wat, mogen de andere honden tot de werpkist komen en kunnen de andere 2 honden in de eetkamer en keuken als we weg zijn of slapen, maar nog niet in de puppyren, dat is meestal na een paar weken pas het geval. Maar in alle gevallen zijn ze dus alle 3 gewoon op de benedenverdieping en niet van elkaar gescheiden, behalve door de puppypanelen en het traphekje.
Annemiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annemiek »

Wij hebben de werpkist zo'n 2 weken van te voren neergezet.
Op de plek waar normaal haar mand staat waar ze s'nachts in slaapt.
Dus ze is gewoon daarin verhuist, ze vond het prima.

Hier zijn trouwens ook alle pups in de werpkist geboren. :wink:
Afbeelding

Groetjes Annemieke
Josee
Zeer actief
Mijn ras(sen): weimaraners
Contacteer:

Ongelezen bericht door Josee »

Hier ook de wet kist anderhalve week van te voren in de kamer met een grote ren erom heen.
Pups worden hier wel in de woonkamer geboren in een rustige hoek, doordat er een ren van 2x4 meter omheen staat heeft moeders voldoende privacy en rust voor de pups. Rondom de geboorte gaan de andere honden even naar hun kamertje en mogen pas na de geboorte rustig 1voor 1 de woonkamer weer in maar kunnen dus niet vlak bij de pups en moeders komen.

Ook hier altijd alle pups in de wet kist geboren!
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Werpkist in de woonkamer,
puppyren er rond zodat ze toch wat privacy heeft.
Andere honden gewoon ook in de woonkamer en ik op logeerbedje ook in woonkamer.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik zet hem ongeveer een week van te voren neer.
Amy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
Aantal honden: 7

Ongelezen bericht door Amy »

Hier ongeveer 2 weken van tevoren neer gezet, was haar eerste nestje ook. In onze slaapkamer. Ze lag er dan ook 's nachts vast in om te wennen terwijl de andere honden op hun eigen plek lagen. Tot de bevalling gewoon iedereen erbij, na de bevalling toloreerde ze geen andere honden in de buurt dus dat hebben we ook zo gehouden. Met 2 weken de boel naar beneden verhuist en in de woonkamer met een ren eromheen en pas met 4 weken liet mams de andere honden in de buurt komen. Maar sommige moeders laten de andere of 1 of 2 gelukkigen er wel snel bij :U:
Afbeelding
~reinforcement builds behavior~
~You can not influence someone while you are judging them~
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Kon niet nalaten fototje (vorig jaar, rond Kerstmis) te plaatsen.
Was toen in "blijde verwachting"

Afbeelding
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”