Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bengalenbende

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Aantal honden: 2

Bengalenbende

Ongelezen bericht door Panna »

Weer eens wat foto's van mijn katten, de Bengalen.
Het is een woelige tijd geweest. Mijn kater blijkt een erfelijke ziekte te hebben (PK-Def). Het was niet bekend dat deze ziekte bij Bengalen voorkwam, tot een paar mensen gingen testen en wij dus ook. Onze kater, Valentino, bleek twee PK-Def genen te hebben, het is een autosomaal recessieve ziekte. Dragers worden er dus niet ziek van, maar lijders wel. Hij was de eerste bekende lijder. Niet helemaal de manier waarop je in de spotlights wil staan, maar we hebben er het beste van proberen te maken door het overal bekend te maken en mensen aan te sporen te testen op PK-Def.

Hij had toen mijn twee poezen en een poes van een vriendin al gedekt. Gelukkig zijn alledrie de poezen vrij van PK-Def genen, dus de kittens zijn 'slechts' dragers.
Inmiddels is gebleken dat zo'n 25% van de tot nu toe geteste Bengalen (zo'n 600 wereldwijd) drager zijn en ongeveer 2-3% lijder.

Hoe dan ook, het heeft alles nogal op losse schroeven gezet. Ik heb al niet zo'n geluk gehad met de Bengalen tot nu toe en dit was bijna de laatste druppel. Maar goed, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik ben zo verknocht aan het ras, dat ik het fokken niet wil opgeven :mrgreen:

Twee van de kittens heb ik aangehouden om te zien of ze uitgroeien zoals ik hoop. Gecombineerd met een PK-Def vrije kater krijg je (theoretisch) 50% dragers en 50% vrije kittens, dus op zich is het snel te elimineren.

Ok, foto's dus!

Tino, de kater
Afbeelding

Jarah laat Sungai, de 15 weken oude dochter van mijn andere poes Fulani, drinken. Tino staat haar bij :I:
Afbeelding
Afbeelding

Jarah's dochter, Senja, 6 maanden oud
Afbeelding
Afbeelding

Fulani's dochter, Sungai, 4,5 maand oud
Afbeelding
Afbeelding

Allemaal op een berg. Van linksboven naar rechtsonder: Sungai, Jarah, Kawan, Senja, Tino
Afbeelding

Fulani, Sungai's moeder, knuffelt met Tino
Afbeelding

Mijn eerste Bengaal Itulah (gecastreerd)
Afbeelding
Afbeelding

En Itulah's zoon, Kawan, ook gecastreerd.
Afbeelding

Als beschermheer van pasgeboren Sungai :love:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Re: Bengalenbende

Ongelezen bericht door chrico »

Prachtige katten zijn het toch :I:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Wat zijn ze toch schitterend! Oooooooit........
Wel balen die ellende rondom het fokken zeg.
Panna
Zeer actief

Hun looks zijn het eerste wat opvalt ja, ik vind ze ook echt prachtig! Maar het is vooral hun karakter dat me aanspreekt, heel puur ofzo. Af en toe word ik wel eens gek van ze als ze weer met z'n allen door het huis denderen :schrik: maar het is nooit saai in huis :mrgreen:

@Daisy: hoe zijn je huidige katten? Een beetje stevig qua karakter en speels?
Panna
Zeer actief

Dit is gelukkig een simpele ziekte om kwijt te raken. De andere ziektes die de Bengaal plagen zijn lastiger, genetisch gezien (HCM o.a.)

Kawan lijkt qua kop wel wat op een siamees/OKH. Eigenlijk teveel voor een Bengaal :wink: Maar ja, er zijn nogal wat Siamezen gebruikt in het ras
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

En toch vind ik Kawan het mooist (ook mooie kleur trouwens). :engel: Maar vind de Oosterse koppen dan ook erg mooi.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik blijf Kawan toch de mooiste vinden, hij heeft zo'n lekkere snuit.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Panna schreef:

@Daisy: hoe zijn je huidige katten? Een beetje stevig qua karakter en speels?
Ze kunnen heerlijk samen de boel op stelten zetten ja. Er ligt wel eens een stoel omver :schrik: Of de kleine krabpaal.
Of samen de trap op en af. Of je ziet ze samen door de kamer rennen achter elkaar aan.
Maar ze kunnen, als echte kat betaamd, ook úren voor dood liggen, haha. Of ze hebben een echtelijke ruzie, komt natuurlijk in de beste relatie's voor hé.
Poes Chevy komt aandacht vragen als zij het uitkomt, zomaar geaaid worden... tja, daar heeft madam niet altijd tijd voor. Ze loop alleen maar weg, doet verder niets.
Kater Dodge heeft mij toegeeigend... die is soms niet bij me weg te slaan. Ook wel aandoenlijk hoe je het vertrouwen van zo'n zwerver kan winnen.

Bengalen zijn nogal aanwezig begrijp ik wel eens hé :wink:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Het zijn prachtige katten, heb er zelf ook 1 gehad maar zal nooit meer aan dit ras beginnen. Ze zijn zo nadrukkelijk druk aanwezig. Die van mij kon je niet binnen houden, hij vloog letterlijk tegen de muren op.
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wat zijn ze mooi.. :I:
Afbeelding
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

->Chanty<- schreef:Het zijn prachtige katten, heb er zelf ook 1 gehad maar zal nooit meer aan dit ras beginnen. Ze zijn zo nadrukkelijk druk aanwezig. Die van mij kon je niet binnen houden, hij vloog letterlijk tegen de muren op.

Dat hadden wij met die van ons ook. Die heb ik vrij vroeg gecastreerd, want hij werd compleet mesjokke in huis, hij móest naar buiten. Nog steeds leeft hij meer buiten dan binnen, vorige zomer is hij zelfs een maand of 4 helemaal niet meer thuis geweest. Waarschijnlijk heeft hij al die tijd in het duin het konijnen bestand uitgedund. Na vier maanden stond hij weer voor de deur en schreeuwde verontwaardigd dat zijn voerbakje leeg was! Nu is hij wat rustiger aan het worden (hij is 13) en slaapt hij 's nachts ook weer binnen.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

josefientje schreef:
->Chanty<- schreef:Het zijn prachtige katten, heb er zelf ook 1 gehad maar zal nooit meer aan dit ras beginnen. Ze zijn zo nadrukkelijk druk aanwezig. Die van mij kon je niet binnen houden, hij vloog letterlijk tegen de muren op.

Dat hadden wij met die van ons ook. Die heb ik vrij vroeg gecastreerd, want hij werd compleet mesjokke in huis, hij móest naar buiten. Nog steeds leeft hij meer buiten dan binnen, vorige zomer is hij zelfs een maand of 4 helemaal niet meer thuis geweest. Waarschijnlijk heeft hij al die tijd in het duin het konijnen bestand uitgedund. Na vier maanden stond hij weer voor de deur en schreeuwde verontwaardigd dat zijn voerbakje leeg was! Nu is hij wat rustiger aan het worden (hij is 13) en slaapt hij 's nachts ook weer binnen.
Helaas is het met onze bengaal slechter afgelopen, wij hebben hem met 7 maanden gecastreerd, maar toch onhoudbaar binnen. Pieste overal binnen als hij niet op zijn wenken bediend werd en helaas is het naar buiten gaan fataal geworden. Hij had een groot natuur gebied tot zijn beschikking. Maar hij ging altijd richting de bewoonde wereld en is dus aangereden :jank:
Afbeelding
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Oh ze zijn prachtig... ik vind ze ook zo mooi...zou ooit ook wel een bengaal willen. maar mijn sphynxen. rexen en maine coon zijn ook leuk.. maar Sungai vind ik erg mooi.. :I: :I: :I:
Afbeelding
josefientje
Zeer actief

->Chanty<- schreef: Pieste overal binnen als hij niet op zijn wenken bediend werd
Dat doet Tazz inderdaad ook, hij heeft zelfs al twee keer tegen mijn benen staan sproeien :boos:
Afbeelding
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Prachtige katten. :I:
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

ondanks de gebruiks aanwijzing :wink: vind ik ze super mooi. Blijft mijn favo kat om te zien.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik vind ze prachtig!
Panna
Zeer actief

@Mit&Léonie: Ik vind Kawan ook geweldig hoor, hij is behoorlijk imposant met zijn 7 kilo. Zijn patroon, spotted/rosetted, is ook populairder dan het patroon van mijn andere katten (marbled). Maar ik vind marbled helemaal geweldig :lol1:

@Daisy: Bengalen zijn behoorlijk aanwezig. Heel actief en erg op mensen gericht. Ze spelen nogal ruw en wild en veel :mrgreen: Ze zijn vergelijkbaar met de oosterse rassen, maar vaak net een tandje meer in alles.
Er is (gelukkig) nog veel varieteit binnen het ras, zowel qua uiterlijk als karakter. Net als bij honden is het dus zaak niet alleen maar naar het plaatje te kijken, maar ook goed te bekijken hoe het karakter is in de lijn en van het kitten zelf.

Ik vind het geen ras voor iedereen, net zoals bij hondenrassen moet je goed overwegen welk karakter bij je past. De verschillen in karakter tussen de verschillende kattenrassen zijn minder groot dan bij hondenrassen (er zijn ook veel minder kattenrassen), maar ze zijn er wel. Een Mechelaar of Saarloos past ook niet bij iedereen :wink:

@Chanty & Josefientje: wat jammer dat jullie ervaringen minder goed zijn. Het zijn inderdaad 'heftige' katten en zindelijkheid kan een probleem zijn. Hier kan ik geen plastic tas op de grond laten liggen, want daar wordt geheid in gepiest door Itulah of Kawan :roll: Maar goed, daar is rekening mee te houden. Ik vind het geen katten om alleen te houden (de uitzondering bevestigt de regel), maar ze klikken ook niet met elk ander ras of kat.

De Bengaal heeft een behoorlijke reputatie. Sommige dingen kloppen, andere zaken zijn schromelijk overdreven. Agressief zijn ze in principe niet en 'wild' ook niet, als ze maar genoeg aandacht en afleiding hebben. Ik heb er nu 7 in een appartement. Als ze met z'n allen door het huis denderen in hun vliegkwartiertje moet ik even dekking zoeken :mrgreen: maar verder zijn het heel gewone katten, eigenlijk. Ze liggen het grootste deel van de dag te slapen, zijn dol op eten en spelen graag.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Sterkte met het slechte nieuws over je kater :( Ik duim dat hij nog heel lang symptoomvrij blijft!

Ik vind bengalen prachtige katten. Ik kan echt van dit ras genieten, al heb ik zelf meer met het persisch karakter (liefst zonder het daarbij behorende doorgefokte uiterlijk ;) ).
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Wauw! Dat zijn wel hele mooie katten zeg!
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
josefientje
Zeer actief

Panna schreef: @Chanty & Josefientje: wat jammer dat jullie ervaringen minder goed zijn. Het zijn inderdaad 'heftige' katten en zindelijkheid kan een probleem zijn. Hier kan ik geen plastic tas op de grond laten liggen, want daar wordt geheid in gepiest door Itulah of Kawan :roll: Maar goed, daar is rekening mee te houden. Ik vind het geen katten om alleen te houden (de uitzondering bevestigt de regel), maar ze klikken ook niet met elk ander ras of kat.

O maar het was niet negatief bedoeld hoor, Tazz is een geweldige kat, maar wel één met gebruiksaanwijzing. Op het moment dattie tegen je blote poten staat te sproeien als je net uit de douche komt, omdat hij vindt dat je te laat bent met zijn ontbijt is het wel even wat minder :schrik: , maar voor de rest is het een een best beest. Heel anders dan alle katten die ik ooit gehad heb, dat wel. Hij is ook nooit alleen geweest, we hebben ook nog een Scooby, htk en veel gevaarlijker dan Tazz :O: , vooral voor nietsvermoedende voorbijgangers :engel: Overigens is Tazz maar 5 generaties van de wilde tijgerkat verwijderd, ik vind hem wel wat "wilder" overkomen. (lees wat dichter bij de natuur, minder gedomesticeerd)
Afbeelding
Panna
Zeer actief

josefientje schreef:
Panna schreef: @Chanty & Josefientje: wat jammer dat jullie ervaringen minder goed zijn. Het zijn inderdaad 'heftige' katten en zindelijkheid kan een probleem zijn. Hier kan ik geen plastic tas op de grond laten liggen, want daar wordt geheid in gepiest door Itulah of Kawan :roll: Maar goed, daar is rekening mee te houden. Ik vind het geen katten om alleen te houden (de uitzondering bevestigt de regel), maar ze klikken ook niet met elk ander ras of kat.

O maar het was niet negatief bedoeld hoor, Tazz is een geweldige kat, maar wel één met gebruiksaanwijzing. Op het moment dattie tegen je blote poten staat te sproeien als je net uit de douche komt, omdat hij vindt dat je te laat bent met zijn ontbijt is het wel even wat minder :schrik: , maar voor de rest is het een een best beest. Heel anders dan alle katten die ik ooit gehad heb, dat wel. Hij is ook nooit alleen geweest, we hebben ook nog een Scooby, htk en veel gevaarlijker dan Tazz :O: , vooral voor nietsvermoedende voorbijgangers :engel: Overigens is Tazz maar 5 generaties van de wilde tijgerkat verwijderd, ik vind hem wel wat "wilder" overkomen. (lees wat dichter bij de natuur, minder gedomesticeerd)
Oh, ook als het wel negatief bedoeld was vind ik het niet erg hoor :wink: Liever dat mensen een monster verwachten en dat het in werkelijkheid wel meevalt, dan dat ze een veredelde Britse Korthaar verwachten en verrast worden.

Mijn Jarah is een F2, d.w.z. dat haar opa een Aziatische Luipaardkat (ALC) is. Uiteraard zijn de 'F-generaties' minder gedomesticeerd en puurder. Maar ik moet zeggen dat zij een ontzettend stabiele, ontspannen en uitermate knuffelige kat is. Ik had met veel erger rekening gehouden :F:

Dit is haar opa, de ALC dus:
Afbeelding

En dit haar moeder, een F1
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief

Ik zou niet zomaar aan een Bengaal beginnen hoor. Net als bij een hond die je uitzoekt, ook eens goed rondkijken, rondlezen en rondvragen.
Ik vind 2e hands HTK katten ook prachtig!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ze zijn mooi, Panna.
Ik vind de jonge poes, Sungai, erg geslaagd trouwens.
Panna schreef: Het is een woelige tijd geweest. Mijn kater blijkt een erfelijke ziekte te hebben (PK-Def).
Waarom is men gaan testen eigenlijk?
Ik bedoel: hoe kwam men op het idee dat het dit probleem was dat speelde?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”